دوشنبه ۴ بهمن: تجمعات معلمان بازنشسته و بازنشستگان مخابرات

ساعت ده صبح روز ۴ بهن بازنشستگان آموزش و پرورش بنا بر فراخوان از قبل اعلام شده در اعتراض به وضع بد معیشتی خود در چند شهر در مقابل صندوق بازنشستگان تجمع کردند. این تجمعات در شهرهای تهران، داراب، ممسنی، شیراز، همدان، سنندج، کرمانشاه و رشت  برگزار شد. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، انجمن صنفی بازنشستگان کشوری و گروههای اتحاد بازنشستگان، اتحاد سراسری بازنشستگان،  و شورای بازنشستگان ایران، از این فراخوان اعلام حمایت و پشتیبانی کرده بودند.

در تهران خانم رضایی فعال بازنشسته از سخنرانان تجمع بود و گفت که من در صندوق بازنشستگی نماینده ای ندارم.  اگر نماینده داشتم. چرا باید اینجا جمع شویم و پیگیر خواستهایمان باشیم. و سخنان اعتراضی او با کف زدن جمعیت روبرو شد.

در ممسنی شکرالله احمدی سخنگوی انجمن صنفی معلمان فارس سخنرانی کرد و در سخنانش بر درمان رایگان و تحصیل رایگان و خواستهای معیشتی معلمان بازنشسته تاکید کرد. او در سخنانش از وخیم تر شدن هر روز بیشتر وضع معیشتی بازنشستگان و مردم و  از گرانتر شدن هر روزه قیمت داروها و وضع درمانی بد بازنشستگان سخن گفت. او ضمن تاکید بر تحصیل رایگان بر اختصاص اینترنت وتلفن هوشمند رایگان به همه دانش آموزان تاکید کرد.

در همدان معلمان بازنشسته با در دست داشتن بنری که بر روی آن نوشته شده بود: جای معلم زندان نیست، معلمان زندانی را آزاد کنید، بر آزادی معلمان زندانی تاکید کردند. همچنین تجمع کنندگان با بدست گرفتن بنری که بر رویش نوشته شده بود حقوق بالای خط فقر حق معلم شاغل و بازنشسته است اعتراض خود را به زندگی زیر خط فقر اعلام کردند.

در رشت حضور زنان چشمگیر بود و معلمان بازنشسته با دست نوشته هایی که بر روی آنها خواستهایشان را نوشته بودند پیگیر مطالباتشان شدند.

یک خواست مشترک همه بازنشستگان اجرای قانون همسان سازی حقوقها و افزایش سطح آن به بالای خط فقر اعلام شده ۱۲ میلیونی است. در داراب معلمان بازنشسته با شعار اجرای همسان سازی حق مسلم ماست، این خواست را فریاد زدند.

معلمان بازنشسته در قطعنامه خود به مناسبت تجمع روز چهارم بهمن ماه بر این مطالبات فوری تاکید کردند: آزادی بدون قید و شرط معلم بازنشسته محمد تقی فلاحی و دیگر همکاران دربند، رفع تبعیض و اجرای تبصره ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۸۶ و پرداخت مطالبات مربوطه به ماده ۱۲۵ این قانون از سال ۸۶ تا کنون و برخی طلبهای دیگر ، پرداخت حقوق ها حداکثر تا ۲۸ هرماه ، اجرای‌کامل موادی از قانون مدیریت خدمات کشوری که منافع بازنشستگان را تضمین می کند و اجرای بیمه جامع، کامل و فراگیر. معلمان بازنشسته تاکید کرده اندکه  تا متحقق شدن خواستهایشان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

– روز دوشنبه ۴ بهمن جمع بزرگی از بازنشستگان مخابرات ایران از استان‌های مختلف بنا بر قرار از قبل اعلام شده در اعتراض به خلف وعده ها و برای پیگیری مطالبات خود و وضع بد معیشتی شان مقابل ستاد اجرایی در تهران تجمع کردند.  تجمع قبلی آنها در ۲۶ دیماه برگزار شد.  بازنشستگان مخابرات میگویند که  بیست سال پیش بیست میلیون تومان میخواستند و الان قیمت آن صد میلیون تومان است و باید صد میلیون به آنها پرداخت شود و  تا وقتی جواب نگیریم به تجمعات خود ادامه خواهیم داد.   در همین روز جمعی از‌ کارکنان معاونت تجاری مخابرات ایران نیز در اعتراض به عدم پرداخت حق بیمه های معوقه ‌شان مقابل ساختمان معاونت تجاری دست به تجمع زدند.

روز گذشته نیز بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، رشت، و شاهرود مقابل صندوق بازنشستگی در این شهرها و بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای رشت، مشهد و تبریز بخاطر سطح نازل حقوقی و وضع اسفناکی معیشتی و بی تامینی شان تجمع داشتند.

همسان سازی حقوق ها و اجرای همترازی طبق قانون مدیریت خدمات کشوری خواست همه بخش های بازنشستگان است. افزایش حقوق ها به بالای خط فقر اعلام شده ۱۲ میلیونی، درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن، پایان دادن به اختلاس ها ودزدی ها، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و بسته شدن پرونده های امنیتی  و آزادی اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته و آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله مطالباتی است که بارها بازنشستگان در سطح سراسری در تجمعاتشان اعلام کرده اند. بازنشستگان  در مبارزاتشان اعتراض خود را به  لایحه بودجه ریاضتی حکومت اعلام داشته  و آنرا تعرضی به زندگی و معیشت خود اعلام کرده اند. خواستهای بازنشستگان خواستهای همه مردم است و باید از مبارزاتشان وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

4 بهمن ۱۴۰۰،  24 ژانویه ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *