تجمعات کارگران پتروشیمی مارون، سد کارون، رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد، رانندگان اتوبوسهای شهری ارومیه و سد شفارود

روز دوشنبه ۲۰ دیماه کارگران پتروشیمی مارون در اعتراض به سطح پایین حقوق و مزایای شغلی خود دست به اعتصاب زده و در محوطه شرکت تجمع کردند. بنا بر خبر حراست شرکت کارگران اعتصابی را به اخراج تهدید کرده است و کارگران با ادامه اعتراضشان پیگیر مطالبات خود هستند.

صبح روز دوشنبه بیستم دیماه جمعی از پرسنل ترابری دریایی سدکارون۳، همراه با خانواده ها به دلیل عدم پرداخت طلبهایشان که چند وقت است به آنان پرداخت نشده در مقابل سازمان آب و برق خوزستان تجمع کردند. در رابطه با این موضوع این کارگران نزدیک به سه سال است که بدنبال شکایاتشان حکم دادگاه نیز گرفته اند ولی ترتیب اثری داده نشده است.

 روز دوشنبه ۲۰ دیماه جمعی از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان ریاست جمهوری در خیابان پاستور تجمع کردند. در این تجمع اعتراضی رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد با شعارهایشان مطالبات خود را  فریاد زدند.  یک خواست مهم این رانندگان انحلال شرکت های خصوصی به عنوان یک شکل آشکار تشدید استثمار بر رانندگان و ناامن کردن شرایط کاری شان است. رانندگان شعارمیدادند:”تا حقتو ندادند استارت نزن راننده”، “شرکت‌های خصوصی منحل باید گردد”، “سختی کار و بیمه حق مسلم ماست”، “بازسازی اتوبوس حق مسلم ماست”، “یارانه کارت بلیط حق مسلم ماست”،

ظهر روز یکشبنه ۱۹ دیماه رانندگان اتوبوس های شهری ارومیه در اعتراض به عدم تمدید قرارداد و عدم پرداخت مطالبات خود و خلف وعده ها توسط شهرداری ارومیه برای چندمین بار متوالی دست از کار کشیدند. خواست آنها  انتقال سند اتوبوس پس از اتمام تعهد ۱۰ ساله رانندگان به آنان، و واریز شدن مابقی یارانه بلیت از سوی شهرداری ارومیه به حساب بهره‌برداران است. در آذر ماه سال گذشته بود که این رانندگان در پی پرداخت نشدن مطالباتشان، دست به تجمع زدند و زیر فشار اعتراضات رانندگان  رئیس شورای شهر ارومیه در جمع آنان حاضر شد و وعده پرداخت مطالبات آنان بصورت  تقسیطی و ماهانه به حساب بهره‌برداران بخش خصوصی را داد. در آن مقطع  بخشی از مطالبات رانندگان در دو مرحله به حساب بهره‌برداران واریز شد.  ولی این امر تداوم نیافت و با گذشت چند ماه، بار دیگر بهره‌برداران بخش خصوصی سازمان اتوبوسرانی در اعتراض به این وضعیت، دست به تجمع زده و از کار دست کشیدند.

روز دوشنبه ۲۰ دیماه اعتصاب کارگران سد شفارود رضوانشهر که به دلیل عدم پرداخت ماه های متوالی از حقوقها جریان دارد وارد سیزدهمین روز خود شد و کارگران در مقابل در ورودی کارگاه سد تجمع کردند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *