هفتمین روز اعتراض کارگران پتروشیمی رجال، اعتراض کارگرن معدن در اهر، شرکت روی بندرعباس، سد شفارود رضوانشهر، رنگین نخ سمنان، و آزادی هیراد پیربداقی

 هفتمین روز از تجمع اعتراضی کارکنان پتروشیمی رجال

روز یکشنبه ۱۲ دی‌ماه کارکنان پتروشیمی رجال برای پیگیری مطالبات خود برای هفتمین روز دست به تجمع اعتراضی زدند. اعتراض آنها به قراردادهای موقت کاری و سطح نازل حقوقها و عدم پرداخت برخی اقلام مزدی شان است. اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل و افزایش سطح حقوقها، اصلاح قراردادهای، پرداخت حق مزایای اقلیمی و بدی آب و هوا طبق بخشنامه سازمان منطقه ویژه و پرداخت طلب تعطیل کاری ها و جمعه کاری های آنها بابت ماههای قبل از آبان ۹۷ از جمله مطالبات فوری اعلام شده این کارگران است. یک موضوع دیگر که مورد اعتراض این کارگران است پرداخت نشدن پاداش کار در ایام کروناست که قبلا وعده پرداخت آن داده شده بود. یک خواست سراسری کارگران پیمانی نفت کوتاه شدن دست پیمانکاران و دائمی شدن قرارداد هاست.

تجمع اعتراضی کارگران معدن مس مزرعه‌ی اهر

روز یکشنبه ۱۲ دی  جلسه ای با حضور سرپرست حراست مجتمع مس سونگون، مدیرعامل شرکت معدن مزرعه و رئیس اداره کار  اهر برگزار شد و در این جلسه  بار دیگر کارگران این شرکت مطالبات خود را مطرح کردند. در این نشست زیر فشار اعتراض کارگران مقرر شد که تا روز دوشنبه هفته‌ی جاری؛ مطالبات کارگران معدن مزرعه با حضور مقامات مسئول در این معدن و مقامات استانی و نماینده کارگران معدن مزرعه در اداره‌کل کار استان بررسی شود. بدین ترتیب کارگران معدن مس مزرعه موقتا به تجمع اعتراضی خود پایان داده و اعلام کردند که در صورت عملی نشدن تمام وعده ها و مطالباتشان دوباره دست به اعتراض خواهند زد. قراردادهای موقت کاری و نداشتن امنیت شغلی، سطح نازل حقوقها و تعویق پرداخت آنها، شرایط نا امن محیط کار از جمله موضوعات اعتراض این کارگران است. اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل که بر اساس آن کمی به حقوقها کارگران افزوده میشود یک خواست فوری این کارگران است.

تجمع کارگران شرکت روی بندرعباس

صبح روز یکشنبه ۱۲ دیماه کارگران شرکت روی بندرعباس در اعتراض به کاهش مدت قراردادهایشان مقابل استانداری هرمزگان تجمع اعتراضی برگزار کردند.  شرکت روی بندرعباس حدود ۶ ماه پیش تحت عنوان نبود مواد اولیه تعطیل شده است و در این مدت نیز مزایای کارگران قطع و قرار دادهای آنها یک ماهه شده است. کارگران خواستار راه افتادن دوباره تولید  و دائمی شدن قراردادهای کاری شان هستند. این کارخانه ۲۸۶ کارگر دارد.

تجمع مجدد کارگران سد شفارود رضوانشهر

روز یکشنبه ۱۲ دیماه حدود ۷۰ نفر از کارگران سد شفارود در اعتراض به پرداخت نشدن ۷ ماه دستمزد و ۴ ماه حق بیمه  خود  و خلف وعده ها مجدداً در مقابل کارگاه این سد تجمع کردند. ساخت سد شفارود از شهریور متوقف شده و حدود ۸۰۰ کارگر آن  بیکار شده اند.

تجمع کارگران رنگین نخ سمنان مقابل استانداری

صبح روز یکشنبه ۱۲ دی ماه کارگران رنگین نخ سمنان برای نقد کردن طلبهای مزدی خود  برای پانزدهمین بار دست به تجمع اعتراضی زدند و در مقابل استانداری گرد آمدند. این کارگران پیش از این ۱۴ بار تجمعات مشابهی را مقابل نهادهای دولتی در استان انجام داده‌اند، و این بار با تجمع در مقابل ساختمان استانداری پیگیر مطالبات مزدی و سنواتی خود شدند. بنا برخبرها بیش از ۵۰ کارگر این شرکت از سال ۹۲ پیگیر مطالبات‌ مزدی خود هستند و تا کنونی پاسخی نگرفته اند. این اعتراضات ادامه دارد.

 هیراد پیربداقی از حامیان نیشکر هفت تپه آزاد شد

روز شنبه ۱۱ دی‌ماه، هیراد پیر بداقی از حامیان نیشکر هفت تپه با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات او  روز چهارشنبه ۸ دی‌ماه، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. پیربداقی در ۱۵ آبان‌ماه بازداشت و روز جمعه ۳ دی‌ماه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات به بند عمومی زندان اوین منتقل شده بود. آزادی او را به وی، به خانواده اش و به همگان تبریک میگوییم. پرونده امنیتی گشوده شده برای وی باید فورا مسدود گردد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۲دی ۱۴۰۰، ۲ ژانویه ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *