پیام کنگره ۱۲ حزب کمونیست کارگری ایران به زنان و مردم افغانستان

بازگرداندن طالبان و اِمارت اسلامی در افغانستان بی شک یکی از بزرگترین فجایعی است که سرمایه‌داری قرن حاضر آفریده است و به مردم افغانستان و کل منطقه تحمیل کرده است. جهان با بهت و خشم، به سناریوی خونینی می‌نگرد که دولت آمریکا و متحدین ‌آن با بی‌شرمی و قساوت بی‌مانند، در هماهنگی با حکومت سراپا فساد ارگ و سپیدار،‌ یک کشور و سرنوشت میلیونها مردم ‌‌آنرا دو دستی تقدیم یک جریان وحشی تروریستی کردند. پس از بیست سال با صرف هزینه تریلیون دلاری و شعبده‌بازی سیاسی به نام پروسه “صلح و سازش” این هیولای ضدبشری را مجددا به اریکه قدرت بازگرداندند! فروپاشی سریع و فوری حکومت دست ساز آمریکا و غرب بیش از پیش  نشان داد که این حکومت تماما پوشالی بود و هیچ پایگاهی در میان مردم افغانستان نداشت و حتی مردم حاضر نشدند در برابر توحش طالبان هم کنار این حکومت قرار گیرند.

با روی کار آمدن توحش طالبان کشور عملا شیرازه اش گسسته شد، هزاران نفر، از فعالین سیاسی و اجتماعی،‌ زنان، هنرمندان، خبرنگاران،‌ ورزشکاران، و رنگین کمانان به ناچار پا به گریز گذاشتند و آواره شدند.

اما علیرغم همه این فجایع، از همان روز نخستِ بازگشت امارت اسلامی، اعتراض جسورانه زنان،‌ در سراسر کشور، در خیابانها به مصاف این هیولای درنده رفت و قدرتمند در مقابل طالبان ایستاد. راه نشان داد و سازمان ایجاد کرد. جنبش زنان علیه طالبان متولد شد و به نماینده اعتراض کل جامعه بدل شد!

اعتراضات جسورانه زنان و جوانان و خشم و نفرت عمومی مردم افغانستان به درستی نشان می دهد که طالبان در حقیقت امر نه قدرتمند است و نه نفوذ توده‌ای و ریشه مردمی دارد. این خشم و نفرت  می‌تواند و باید به نیروی اجتماعی عظیمی برای سرنگون کردن حکومت ترور و وحشت امارت اسلامی طالبان بدل شود. این تنفر، بخش مهمی از پتانسیل مقاومت در مقابل سلطه امارت اسلامی است.

‌آنچه صحنه سیاسی و این وضعیت فاجعه بار را تغییر خواهد داد، خیزش مردمی علیه حکومت طالبان است. امروز جنبش اعتراضی زنانِ افغانستان به نمایندگی کل جامعه به میدان آمده و علیه حکومت طالبان و زن ستیزی و فقر و بی‌حقوقی و  مصائبی که به همه مردم تحمیل کرده است، ایستاده است. باید با تمام قوا به حمایت از جنبش زنان در افغانستان و در سراسر جهان پرداخت و حول آن بخشهای دیگر جامعه را حول پرچم سرنگونی حکومت طالبان، آزادی و برابری و سکولاریسم، فعال کرد و به میدان آورد. این اولین گام ومهمترین گام عملی است که در برابر نیروهای چپ و سکولار و همه مردم آزاده در افغانستان قرار دارد. حز ب ما با تمام قوا برای شکل دان به یک جنبش رادیکال، سکولار و انسانی علیه طالبان می کوشد و از هر نیروئی که در این جهت گام بردارد فعالانه حمایت می‌کند.

۱۲- ۱۴ آذر ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *