بودجه ۱۴۰۱، اعلان جنگ علیه مردم است! بیانیه حزب کمونیست کارگری در باره بودجه حکومت اسلامی

مندرج در انترناسیونال ۹۵۱

فایل پی دی اف ویژه پیاده کرده روی تلفن همراه

پس از دو روز اعتصاب و تحصن سراسری معلمان در مدارس بیش از ۱۵۰ شهر، در روز سوم و درست در لحظاتی که معلمان در بیش از ۶۰ شهر، از جمله در تهران در مقابل مجلس اسلامی و در شهرستانها مقابل مراکز آموزش و پرورش تجمع اعتراضی داشتند و فریاد “معلم بپا خیز، علیه ظلم و تبعیض” طنین افکنده بود، رئیسی بودجه ۱۴۰۱حکومت را به مجلس اسلامی برد.

این بودجه رسما علیه معیشت و منزلت معلمان و جمعیت عظیم کارگران، دانشجویان، پرستاران، بازنشستگان، کشاورزان و دیگر اقشار مردم تنظیم شده است که بویژه در سالهای اخیر مدام برای تحقق خواستهای حق طلبانه شان دست به اعتراضات گسترده زده اند.  

بودجه سپاه ۲۴۰ درصد و بودجه صدا و سیما ۵۶ درصد افزایش یافته است. وزارت کشور برای اجرای برنامه “استقرار نظم عمومی و امنیت داخلی” یعنی مقابله با اعتراضات ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه دریافت خواهد کرد. جهت راه انداختن نهاد اطلاعاتی و جاسوسی جدید برای نیروی انتظامی هم، ردیف بودجه در نظر گرفته اند. پولهای نجومی برای پروارتر کردن هر چه بیشتر سایر نیروهای سرکوب مثل بسیج و نهی از منکر و انواع انگلهای ایدئولوژیکی مثل حوزه علمیه و شورای ائمه جمعه و نشر مزخرفات خمینی و تبلیغات اسلامی اختصاص داده شده است.

در کنار پولهای هنگفتی که برای نهادهای سرکوب و امنیتی و جاسوسی و ایدئولوژیک و تولید خرافه در نظر گرفته شده  است، بودجه سال آینده، با بالابردن هزینه آب و گاز مصرفی مردم، با مالیات بستن به شهروندانی که همین الان با سرعت شتابنده به بخش زیر خطر فقر جامعه رانده میشوند؛ با دهها اقدام از این قبیل و بی اعتنایی کامل به نیاز خوراک و پوشاک و مسکن و درمان و آموزش مردم، عملا اقشار بازهم بیشتری از شهروندان را به فقر مطلق سوق خواهد داد.

در حالیکه جمعیت کثیری از دانش آموزان به خاطر ناتوانی از تامین ابتدایی ترین ملزومات از تحصیل باز مانده اند و حتی بعضا سقفی ندارند که به عنوان کلاس در پناهش تحصیل کنند، بودجه جامعه المصطفی (نهاد تولید آخوند در سراسر جهان) را به ۲۸۰۰ میلیارد تومان، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را به ۲۳۰میلیارد تومان، موسسه نشر آثار خمینی را به ۷۷ میلیارد تومان افزایش داده اند. حکومت اسلامی مرزهای وقاحت را هم در تاریخ و هم در جهان جابجا کرده است.

ارقام بودجه ۱۴۰۱ بوضوح نشان میدهد که این بودجه برای تامین دو هدف همزمان تهیه شده است. از یکطرف دست درازی رسمی و علنی و سازمانیافته به سفره خالی مردم و از طرف دیگر تامین و تقویت نیروی سرکوب برای مقابله با اعتراضات همان مردم.

بودجه ۱۴۰۱، برای اداره اقتصاد یک کشور۸۵ میلیونی حتی با ابتدایی ترین استانداردهای یک کشور متعارف سرمایه داری هم تنظیم نشده است. حکام اسلامی نه قصد دارند و نه میتوانند در چهارچوب نظام اسلامیشان، نظامی که محل جولان و چپاول مافیاهای حکومتی است، پاسخی برای اقتصاد ورشکسته، پاسخی حتی برای رفع نیازهای ابتدایی مردم داشته باشند.

در حالیکه طبقه  مفتخور سرمایه دار، آیت الله ها و  آقازاده های سوپرمیلیاردر ثروت یک کشور ۸۵ میلیونی را همچنان چپاول میکنند، دستمزد کارگر پنج بار زیر خط فقر است. بنابر آمار خود وزیر کار ۶ میلیون بیکار وجود دارند که هیچ امیدی برای یافتن شغل ندارند؛ جمعیت زیر خط فقر به ۲۵ میلیون نفر رسیده است؛ چهره شهرهای بزرگ با حضور کودکان کار و زباله گرد هر روز غم انگیزتر از پیش میشود؛ تعداد کثیری از اقشار تهیدست به حاشیه نشینی روی آورده اند و تعداد کثیری اگر کارشان به کارتن خوابی نکشیده باشد، ناگزیر شده ند با شکم گرسنه در پشت بامها و زیر پله های اجاره ای شب را به صبح برسانند.

سران حکومت اسلامی که خیزش دیماه ۹۶، آبان ۹۸، اعتراضات قدرتمند کارگران از هفت تپه تا صنایع نفت، خیزش مردم خوزستان و اصفهان را از سرگذرانده اند و همین الان با خشم و فریاد اعتراضی معلمان مواجه هستند، بشدت نگران گسترش و سراسری شدن امواج اعتراضات و نگران بقای حکومتشان هستند. از اینرو خود را برای روبرو شدن با خیزشی وسیعتر و قدرتمندتر از آبان ۹۸ و به قول خودشان شورش پابرهنگان آماده میکنند. بودجه ۱۴۰۱ برای مقابله با شورش همین پابرهنگان، برای جنگ با مردمی تنظیم شده است که عزم کرده اند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند.

حکومت اسلامی با بودجه ۱۴۰۱جبهه تازه ای علیه همین مردم گشوده است. این حکومت با بودجه سال آینده، علنا علیه مردم اعلان جنگ کرده است اما آینده خود را بیش از پیش تیره و تارتر کرده است. این بودجه را همراه خود دولت رئیسی و کل حکومت اسلامی باید بر سرشان خراب کرد.

معلمان در اعتراض به طرح بودجه ریاضتی دولت و با این گفته که چرا بودجه برای حوزه علمیه قم و صدا و سیمای جمهوری اسلامی و نیروهای سرکوب هست اما برای پاسخگویی به معضلات معیشتی آنها نیست پرچم اعتراض به بودجه حکومت را بلند کرده اند. حزب کمونیست کارگری همه مردم را فرامیخواند که همراه با معلمان جبهه قدرتمندی را علیه حکومت مفتخوران و جنایتکاران اسلامی تشکیل دهند و بودجه ستمکاران مفتخور، آیت الله قاتل، مجلس حامیش و بیت خامنه ای و کل حکومت اسلامی را بر سرشان خراب کنند.

زنده باد مبارزه سرنگونی طلبانه و انقلابی مردم علیه حکومت اسلامی

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *