جدید ترین

انسجام حزبی حول سیاست های رادیکال و انسانی و کمونیستی – سخنرانی مصطفی صابر در کنگره دوازدهم حزب کمونیست کارگری ایران

اولین جلسات دفتر سیاسی بعد از کنگره یازده (نوامبر ۲۰۱۹) مصادف بود با وقایع آبان ۹۸ و مباحث مفصل دفتر سیاسی مبنای بیانیه حزب  در مورد آبان شد که توسط هیات اجرایی منتشر گردید. دفتر سیاسی در کنار هیات اجرایی و همگام با آن در واقع اتاق فکر و محل پا خوردن و تدقیق سیاست های حزب است. این یک وجه از وظایف چندگانه دفتر سیاسی است. در این رابطه طی دو سال گذشته موضوعات بسیار متنوعی در بیش از ۵۰ جلسه دفتر سیاسی مورد بحث قرار گرفته است. از شلیک عامدانه به هواپیمای اوکراینی و حمایت از انجمن خانواده های  قربانیان تا تحلیل افتضاحات حکومتی در چرخاند جسد قاسم سلیمانی،  از مساله کرونا و تشکیل ستاد مقابله با کرونا توسط حزب تا مبانی نظری در مورد “پرداخت پایه همگانی”،  از ملزومات برگزاری پلنوم آنلاین و ضرورتهای فعالیت در فضای مجازی تا پیشنهاد روز جهانی علیه حجاب توسط فریده آرمان عزیز و یا اقدامات در قبال قتل ساموئل پتی معلم فرانسوی، از  بحث اوضاع اقتصادی ایران تا بررسی اعتصابات کارگران نفت و هفت تپه  و دیگر مراکز کارگری تا اقدامات در قبال وضع پناهندگان ایرانی در ترکیه تا گزارش مشروح فعالیت های کانال جدید و یا نهاد های مورد حمایت حزب تا سازماندهی کمپین مالی جهت تامین پخش کانال جدید از دو ماهواره، از بررسی  مبارزات مردم عراق تا “جنگ قره باغ و موضع ما” و یا  تشکیل و  فعالیت های نهاد “زنان علیه طالبان” و تا تحلیل “التحریر اصفهان” و شیوه های جدید مبارزه مردم  همه و همه تنها گوشه ای از مشغله های بسیار متنوع دفتر سیاسی در این دو سال بوده است. این تنوع و گستردگی موضوعات مطرح در دفتر سیاسی ناشی از واقعیت های زندگی یک حزب شدیدا فعال در جامعه بسیار سیاسی و در حال انقلاب ایران است.

 دفتر سیاسی در غیاب کنگره حزب و پلنوم کمیته مرکزی آن، مرجع تصویب سیاست های جدید حزب است. در فاصله بین دو کنگره  دفتر سیاسی  “قطعنامه در مورد جنبش کارگری و گفتمان اداره شورایی، تحزب و اعتصابات سراسری”، “قرار در مورد رفع تبعیض زبانی” و همچنین “قرار داخلی در مورد جمع آوری کمک مالی از درون حزب” را تصویب کرده است. همه این اسناد از پلنوم کمیته مرکزی به دفتر سیاسی ارجاع داده شده است. این وجهی از وظایف دفتر سیاسی است که می توانست فعال تر از این باشد. از سوی دیگر باید تاکید کرد که  همه  اسنادی که در پلنوم ها به تصویب رسیده غالبا از قبل در جلسات دفتر سیاسی مورد بررسی قرار گرفته و در نتیجه دفتر سیاسی نقش موثری در پاخوردن و تدقیق سیاست های جدید حزب و ایجاد اجماع در رهبری حزب ایفاء است.

دفتر سیاسی در ماه های اخیر دو بیانیه، یکی در تایید “بیانیه آزادی” و دیگری در فراخوان به نیروهای اپوزیسیون و در جهت حمایت از سیاست بایکوت جهانی جمهوری اسلامی منتشر کرده است. تحرک و ابراز وجود دفتر سیاسی حزب وجه دیگری از فعالیت است که می تواند و باید بهبود یابد. 

در فاصله بین دو کنگره دفتر سیاسی یک درخواست تشکیل فراکسیون از تعدادی از رفقا دریافت کرد که آن را در جلسه ای بررسی کرد و مورد تایید قرار نداد. همینطور در مورد یک رفیق کمیته مرکزی  تصمیم به تعلیق عضویت گرفت و چون رفیق مذکور به موارد بی انضباطی ادامه نداد پلنوم بعدی ضمن تایید تصمیم دفتر سیاسی به تعلیق وی پایان داد.

وجه دیگر وظیفه دفتر سیاسی نظارت بر کار لیدر حزب و هیات اجرایی است که رهبری سیاسی و عملی  و روزمره حزب را برعهده دارند. در سالهای اخیر به پیشنهاد و ابتکار رفیق حمید تقوایی انتخاب هیات اجرایی نیز به عهده دفتر سیاسی گذاشته شده است. بعد از هر پلنوم اولین وظیفه جلسه دفتر سیاسی منتخب پلنوم تعیین تعداد هیات اجرایی و سپس انتخاب آنها در یک رای گیری مخفی است. همینطور در هر جلسه دفتر سیاسی دستور ثابتی به نام “سوال اجرایی” وجود دارد که اعضای دفتر سیاسی میتوانند  هر وجهی از فعالیت لیدر و هیات اجرایی را مورد پرسش قرار دهند. همچنین دفتر سیاسی مرجع رسیدگی به شکایات یا انتقادات از هیات اجرایی است. در یک مورد انتقاد از یک اعلامیه در دفتر سیاسی مورد بررسی قرار گرفت. 

در پایان باید تأکید کنم  که در فاصله بین دو کنگره نیز هماهنگی و هم جهتی کاملی بین دفتر سیاسی و لیدر و هیات اجرایی برقرار بوده و این یک فاکتور مهم در حفظ هم نظری و وحدت در حزب کمونیست کارگری است. این انسجام حزبی حول سیاست های رادیکال و انسانی و کمونیستی بزرگترین سرمایه  سیاسی ما و مردمی است که به این حزب امید بسته اند. این همبستگی عمیق شورانگیز صف بزرگی از فعالین و رهبران سیاسی در این حزب مدیون تلاش های خیلی از رفقا از جمله اعضای دفتر سیاسی، اعضای هیات اجرایی بویژه فعالیت  خستگی ناپذیر رئیس هیات اجرایی رفیق اصغر کریمی و بالاخره رهبری مسئولانه نظری و سیاسی رفیق حمید تقوایی است.

مصطفی صابر

۲۶ نوامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *