پیام سازمان سوسیالیست های کارگری افغانستان به کنگره دوازدهم حزب کمونیست کارگری ایران

پیام شادباش سازمان سوسیالیست­های کارگری افغانستان  –به کنگرۀ دوازدهم حزب کمونیست کارگری ایران

رفقا، شرکت کنند‌گان کنگره درود‌های گرم نثارتان باد!

برگزاری این همایش بزرگ را در این شرایط حساس تاریخی به تک تک شما تبریک می‌گوییم و امیدواریم کنگرۀ موفقی داشته باشید.

کنگرۀ دوازدهم حزب شما در شرایطی برگزار می‌گردد که نظام سرمایه‌داری جهانی در بحران عمیقی به سر می‌برد و رقابت بر سر هژمونی و تعریف و باز تعریف مکان و موقعیت قدرت های اقتصادی و نظامی برتر دارد به «جنگ سرد» جدیدی شکل می‌دهد که پیامد هولناک آن از همین اکنون قابل رویت است. در دل بحران و تناقضات کاپیتالیسم جهانی رژیم جمهوری اسلامی سرمایه در ایران که چهل و اندی سال با توسل به ارعاب و جنایت سازمان‌یافته به عمر ننگینش ادامه داده همچنان در چنبرۀ بحران‌های مضاعف گرفتار است. رژیم گرفتار در تنگناهای اقتصادی که هیچ راه حل و چشم‌اندازی برای بیرون رفت از این بحران‌ها و تناقضات ندارد با اعتراضات گستردۀ نیروها و جنبش‌های اجتماعی در پیشاپیش آن‌ها جنبش طبقۀ کارگر مواجه است.

جنبش کارگری، فعالان و پیشروان آن در همراهی و همبسته‌گی با جنبش‌های اجتماعی دیگر از جمله جنبش زنان، معلمان، دانشجویان، بازنشسته‌گان و محیط زیست به یک نیروی عظیم و بالقوه‌یی در گسترۀ اجتماع شکل داده که با اتحاد و تحزب حول یک استراتژی واحد، بالقوه و بالفعل می‌تواند با سرنگون ساختن انقلابی جمهوری اسلامی سرمایه برای نخستین‌بار در ایران بنیاد یک جامعۀ آزاد و برابر را شکل دهد.

در دل این وضعیت (رقابت و بحران فراگیر) سرمایه‌داری جهانی، قدرت‌های جهانی و منطقه‌یی در جهت تأمین منافع و تحقق استراتژی‌های بلندمدت شان در منطقه به نوعی از اجماع برای پایان دادن به بیشتر از چهار دهه جنگ و منازعه در افغانستان رسیدند که سرانجام استراتژی بازگشت یک دست و بلامنازع طالبان به قدرت سیاسی و بر پایی «امارت اسلامی سرمایه» به ساده‌گی جلو چشم بُهت‌زدۀ مردم افغانستان و بشریت آزادی‌خواه جهان محقق شد. انطباق منافع قدرت‌های منطقه‌یی و در کل منافع کاپيتاليسم جهانی و سرمایۀ امپرياليستى بار دیگر جنبش اسلامی در هیأت طالبان را در یک چنین جایگاهی قرار داد که نه تنها از منظر منافع امپرياليستى امريکا بلکه از منظر منافع بورژوازی در سراسر جهان دلخواه و مطلوب شده است.

عروج مجدد طالبان به قدرت سیاسی و تحکیم سیطرۀ سیاه آن در همراهی و تبانی آشکار قدرت های سرمایه‌داری، از جمله جمهوری اسلامی ایران، عقب­گرد وحشتناکی را در همۀ عرصه های زنده‌گی به مردم افغانستان تحمیل کرده است. در یک چنین موقعیتی جنبش طبقۀ کارگر، نیروهای سوسیالیست و بشریت ترقی خواه در هر دوی این جغرافیای سیاسی راه و چاره‌یی جز اتحاد، همبستگی و همدلی برای زدودن و برانداختن این سیستم ضدانسانی و اقتدار سیاسی آن ندارند.

طبقۀ کارگر و مردم آزادیخواه در ایران و افغانستان هم‌سرنوشت اند و بیشتر از چهل سال است که قربانی می‌دهند و زیر آوار فقر، محرومیت و انواع ستم لِه می‌شوند. زنان، جوانان، کارگران و مردم آزادیخواه در افغانستان در تقابل با امارت اسلامی سرمایه ایستاده اند و قرار نیست که به اقتدار آن تمکین نمایند و این ارادۀ راسخ را زنان قامت بلند و مبارز افغانستانی دارند در اشکال معین و با وجود همۀ سختی، دشواری و تلخی‌ و در تقابل با یک نیروی وحشی و ددمنش نمایندگی می‌‌نمایند.

سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان از خواست و مطالبات طبقۀ کارگر، زنان، جوانان و مردم آزادیخواه ایران در برابر بورژوازی و نظام جمهوری اسلامی سرمایه این مظهر ارتجاع و توحش حمایت بی دریغ نموده و از مبارزه و تلاش در جهت سرنگونی انقلابی آن دفاع و خود را بخشی انفکاک ناپذیرِ از این حرکت می‌داند.

زنده باد همبسته­گی جهانی طبقۀ کارگر!

زنده باد سوسیالیسم!

شورای مرکزی سازمان سوسیالیست­های کارگری افغانستان

١٠ قوس (آذر) ١٤٠٠؛ 1 دسامبر 2021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *