logo negah

نگاه هفته

logo negah

 مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان
نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی

٩ دانش‌آموز راهی بیمارستان شدند
بعلت “ناقص بودن دودکش” بخاری در یکی از مدارس متوسطه در بیجار، نُه دانش‌آموز راهی بیمارستان شدند.

داروهای ترک اعتیاد در کرماشان گرانتر از مواد مخدراست
به‌ علت کمبود و گرانی داروهای ترک اعتیاد در کرمانشاه بسیاری از معتادان در حال بهبود از نیمه های راه، بازگشت به مصرف مواد مخدر را ترجیح دهند. داروهای ترک اعتیاد که باید در مراکز مجاز عرضه شوند مشخص نیست که از چه طریقی سر از بازار آزاد درآورده و با قیمت های بالا در معرض فروش گذاشته می شوند. در این میان در بازار آزاد قرص متادون از هر عدد هزار تومان امروز به یک هزار و پانصد تومان و شربت متادون در هر شیشه ای با ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت مواجه شده است. سعید جلیلیان، یکی از فعالان کمپ های ترک اعتیاد در شهرستان های مختلف استان کرمانشاه می‌گوید در عرضه داروهای ترک اعتیاد نگاه های سودجویانه ای وجود دارد که دردسر ساز شده و گران شدن دوره های درمانی در برخی از مراکز ترک اعتیاد بازار آزاد فروش برخی از دارو ها را به شدت رونق داده است. در بازار آزاد قیمت قرص متادون و شربت متادون به‌ شدت افزایش پیدا کرده و این موضوع خانواده های بیماران آلوده به مواد مخدر که درآمد چندانی نیز ندارند را با مشکل مواجه کرده است. فروش آزاد این دارو به قیمت گزاف باعث می شود که مصرف مواد مخدر برای بیمار به صرفه‌تر باشد و در نتیجه در اواسط درمان به بازگشت بیمار منجر می شود. استان کرمانشاه در غرب کشور به عنوان یکی از استان های با آمار بالای اعتیاد در کشور شناخته می شود.

٧١هزار نفر بیسواد
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان گفت : ٧١ هزار نفر بیسواد در گروه سنی ١٠ تا ٤٩سال در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ١٨هزار نفر اولیای بیسواد دانش‌آموزان هستند.
جمعیت بی سواد استان ایلام نیز ٤٨ هزار نفر و در استان ارومیه‌ ١٨٣ هزار نفر و در استان کرماشان ١٠٥هزار نفر گزارش شده‌ است.

دستگیری
مهاباد: ۱۲ تن از شهروندان مهابادی توسط اداره اطلاعات که به منظور تفریح از شهر خارج شده بودند، توسط دهها تن از ماموران اطلاعات سپاه، مورد یورش قرار گرفتند و ضمن ایجاد فضای رعب و وحشت، اقدام به بازداشت این جوانان نمودند.

روز هوای پاک و ١٥٠ هزار خودرو
٢٩دی: اجتماع بیش از یکصد کودک، کودکان مهد کودک‌های مختلف کرمانشاه با حضور در بوستان نوبهار این شهر، شعار “دوباره آسمان آبی است” سر دادند. کودکان در این اجتماع از بزرگترها خواستند که برای تبدیل کرمانشاه به شهری پاک با آسمانی آبی کمک و همکاری کنند. استانداردسازی خودرو و ترک دخانیات از دیگر شعارهای کودکان در بوستان نوبهار عنوان شده است. بر اساس آمارها ١٥٠ هزار خودرو روزانه در سطح شهر کرمانشاه تردد دارند که بیشتر آنها از عمر متوسطی برخوردار بوده که آلودگی هوا را دوچندان می‌کنند.
چندی قبل مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه به خبرگزاری‌ها گفته بود: ٧٥% از آلودگی هوای کلانشهر کرمانشاه ناشی از دود خودروهای بدون معاینه فنی بخصوص از نوع فرسوده می‌باشد. سازمان جهانی بهداشت در سال ٢٠١٣ شهر کرمانشاه را به همراه سه شهر دیگر ایران، اهواز، سنندج و یاسوج در میان ١٠ شهر با بیشترین آلودگی هوا در جهان قرار داد.

افزایش مهاجرت از روستاهای مناطق سارال و چهل چشمه به شهرها
طی ١٠ سال گذشته، شمار چشمگیری از جمعیت روستاهای مناطق سارال و چهل چشمه از توابع شهر دیواندره به شهرها مهاجرت و تمامی آنان دلیل مهاجرت خود را نبود امکانات و خدمات رفاهی در روستاها و وضعیت نامناسب جاده‌های روستایی عنوان کرده‌اند.

اعدام
کوروش امینیان ٤٠ ساله از اهالی قصرشیرین در استان کرمانشاه، سحرگاه امروز بیست و هفتم دی‌ماه در مرکز استان سیستان و بلوچستان به دار آویخته شد.

تجمع کارگران بازنشسته مقابل تامین اجتماعی سقز
٢٨دی: ۳۰ کارگر که تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته شده‌اند مقابل یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در شهرستان سقز تجمع کردند. کارگران بازنشسته به شیوه محاسبه مستمری‌شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند. سازمان تامین اجتماعی مستمری این گروه از کارگران بازنشسته را بر اساس حقوق آخرین دو سال پرداخت حق بیمه یعنی حقوق بیست و چهار و بیست و پنجمین سال کاری محاسبه کرده است. سازمان تامین اجتماعی هزینه‌ای را که بابت ۵ سال زودتر بازنشسته کردن آنان دریافت کرده است در محاسبه مستمری‌شان در نظر نگرفته است. میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی‌ام متوسط مزد یا حقوق بیمه شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه.
اخراج
یکی از کارگران کارخانه “دخانیات کردستان” در شهر سقز به دلیل اعتراض به عدم پرداخت حقوق کارگران توسط مدیریت کارخانه دخانیات کردستان با حکم تعلیق از کار مواجه شده است.

اطلاعیه شماره ٩: “کمپین بهنام را آزاد کنید”
اتحادیه های کارگری سوئد در حمایت و همبستگی با بهنام ابراهیم زاده! همزمان با شروع هفته همبستگی با بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری زندانی در ایران، سازمان سراسری کارگران سوئد(LO) بهمراه اتحادیه ترانسپورت این کشور از جمهوری اسلامی ایران خواسته است که بهنام را به سالن ١٢رجایی شهر به میان زندانیان سیاسی بازگرداند، هر چه سریعتر خدمات درمانی لازم را در اختیار او بگذارد و اتهامات تازه علیه وی که منجر به صدور ٩ سال و ٤ ماه حکم جدید زندان برای بهنام شده است را پس بگیرد. سازمان سراسری کارگران سوئد در گزارش مفصلی که در وب سایت خود به تاریخ ۱۳ ژانویه منتشر کرده است اعلام داشته است: ” سازمان سراسری کارگران سوئد و اتحادیه ترانسپورت می خواهد که رژیم ایران به کنوانسیونهای سازمان جهانی کار و حقوق پایه ای انسانی احترام بگذارد و زندانیان سیاسی و فعالین کارگری را از زندان آزاد سازد. سازمان سراسری کارگران سوئد و اتحادیه ترانسپورت از طریق امکانات کشوری و بین المللی خود به فعالیت برای آزادی کلیه زندانیان سیاسی و فعالین کارگری در ایران ادامه خواهد داد.” خاطر نشان کنیم که بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری است که بدلیل فعالیتهای خود در دفاع از حقوق کارگران و کودکان اکنون بیش از چهار سال است که در زندان بسر می برد. وی ٥ سال حکم زندان داشته است و اکنون با دادگاهی کردن مجدد او به ٩ سال و ٤ ماه و نیم دیگر زندان محکوم شده است. بهنام طی نامه ای به این حکم معترض است و اتهام اینکه با مجاهدین در ارتباط بوده را شدیدا تکذیب کرده است.
بهنام در اعتراض به انتقالش به بند زندانیان غیر سیاسی و فشارهای درون زندان از ١٢ آذر تا ١٢ دیماه دست به اعتصاب غذا زد. فرزند او نیما ابراهیم زاده از سرطان خون رنج می برد. ترجمه فارسی: کمپین برای آزادی کارگران زندانی) لینک نامه حمایتی اتحادیه سراسری کارگران در سوئد(ال او)
http://www.lo.se/start/nyheter/fortsatt_kritiskt_for_fackliga_aktivister_i_iran_1
لیست برنامه های هفته حمایت از بهنام: سوئد: گوتنبرگ ، ١٧ ژانویه، (اطلاعات بعدا تکمیل میشود)
لندن: ساعت ٢ تا ٤ در میدان ترافالگار اسکوئر شبنه ١٧ ژانویه. کانادا، تورنتو: روز یکشنبه ١٨. ژانویه ساعت ۳ تا ۴ ونیم عصر میدان مل لستمن. ما را از برنامه های خود مطلع کنید تا فعالیت شما را به این لیست اضافه کنیم. ١٢ تا ١٨ ژانویه، برابر با ٢٢ تا ٢٨ دیماه هفته حمایت از بهنام ابراهیم زا ده است. بهنام ابراهیم زاده از چهره های سرشناس و محبوب کارگری است که در زندان رجایی شهر در بند است. او در وضعیت جسمانی نگران کننده ای بسر میبرد و نیاز به وسیعترین حمایت جهانی دارد. به هر شکلی که میتوانید به این کارزار بپیوندید. شما در هر کجا که هستید میتوانید نقش مهمی در پیشبرد یک کارزار قوی جهانی داشته باشید. از جمله اگر در داخل ایران هستید میتوانید: کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی. کمپین برای آزادی کارگران زندانی. کودکان مقدمند. حمایت کننده:نهاد مادران علیه اعدام، کمیته حمایت از شاهرخ زمانی، فدراسیون پناهندگی در گوتنبرگ سوئد، کمیته علیه اعدام در کانادا، حزب کمونیست کارگری ایران

اطلاعیه شماره ١١: کمپین “بهنام را آزاد کنید”
حمایت اتحادیه کارگران تونس ” UGTT” از بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری در زندان.! بدنبال تشکیل اولین جلسه شبکه همبستگی کارگری خاورمیانه و شمال آفریقا، و تصمیم گیری در مورد جلب همبستگی بین المللی از کارگران زندانی در ایران، اتحادیه کارگران تونس “UGTT” طی نامه ای به مناسبت هفته بهنام ابراهیم زاده، حمایت خود را از بهنام اعلام داشته و خواستار آزادی وی از زندان شده است. ( نامه ضمیمه است) . در نامه حمایتی اتحادیه کارگران تونس آمده است: بهنام را آزاد کنید، تعقیب و آزار کارگران را متوقف کنید – ما همبستگی خود را با بهنام ابراهیم زاده، و خواستهای او اعلام میکنیم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او و همه زندانیان سیاسی هستیم. – ما رژیم ایران را بخاطر فشار بر روی فعالین کارگری و فعالین سیاسی محکوم میکنیم – ما حمایت خود را از مبارزات کارگران و مردم ایران برای آزادی و حق تشکل، حق اعتصاب و برای رفاه، برابری، عدالت و زندگی ای انسانی اعلام میکنیم.
کاظم افایا ، ١٧ ژآنویه ٢٠١٥. دبیر بین المللی یو جی تی تی (UGTT). کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی. کمپین برای آزادی کارگران زندانی . کودکان مقدمند. حمایت کننده:نهاد مادران علیه اعدام، کمیته حمایت از شاهرخ زمانی، فدراسیون پناهندگی در گوتنبرگ سوئد، کمیته علیه اعدام در در کانادا، حزب کمونیست کارگری ایران

اطلاعیه شماره ٢: کارزار “بهنام را آزاد کنید”
سازمان عفو بین الملل سوئد خواستار آزادی فوری بهنام ابراهیم زاده شد
بدنبال نشست افسانه وحدت سخنگوی نهاد کودکان مقدمند، با مستولین سازمان عفو بین الملل (امنستی) در سوئد، این سازمان طی نامه ای ضمن اشاره به وضعیت وخیم بهنام ابراهیم زاده، خواستار آزادی فوری و قرار گرفتن او تحت درمان و معالجه شده است. در بخشی از این نامه آمده است:” عفو بین الملل بهنام ابراهیم زاده را یک زندانی سیاسی محسوب میکند. ایشان یک مدافع حقوق بشر هستند که تنها به خاطر فعالیت مدنی در عرصه حقوق کارگران و حقوق کودکان دستگیر شده اند.”.
روز ٨ دی، برابر با ٢٩ دسامبر افسانه وحدت از طرف کمپین “بهنام را آزاد کنید” با اليزابت لوفگرن سخنگوي سازمان عفو بین الملل “امنستي” در سوئد و برتيل اتوسون مسئول اتحاديه هاي كارگري این سازمان در شهر استکهلم دیدار داشت. بدلیل وضعیت نگران کننده بهنام ایراهیم زاده ، این دیدار به طور اضطراری انجام گرفت. در این نشست افسانه وحدت در مورد وضعیت کارگران زندانی و فعالین حقوق انسانی در زندانهای حکومت اسلامی و بطور ویژه در مورد وضعیت بهنام ابراهیم زاده توضیحاتی داد. از جمله او در مورد وضعیت غیر انسانی در زندانها و بدتر شدن هر روزه آن، وضعیت بد غذایی و بهداشت زندانها و محرومیت زندانیان از درمان بعنوان بخشی از شکنجه و آزار زندانیان توضیحاتی داد. افسانه وحدت بویژه در مورد بهنام ابراهیم زاده، اعتصاب غذای وی بخاطر انتقالش به بند زندانیانی که قتلی کرده اند و اذیت و آزارش در زندان و وضعیت وخیم جسمانی اش بدنبال شکنجه های درون زندان و بعد از اعتصاب غذایی که داشته است، صحبت کرد و بر اهمیت حمایتی جهانی از این فعال کارگری زندانی تاکید گذاشت. در عکس العمل به سخنان افسانه وحدت، خام الیزابت با توضیح اینکه معمولا عفو بین الملل در پرونده های خصوصی دخالت نمیکند، بر اهمیت پرونده بهنام ابراهیم زاده و حمایت از او تاکید گذاشت.
نتیجه این نشست تهیه نامه ای در حمایت از بهنام و محکومت رژیم اسلامی در قبال رفتارش با کارگران زندانی، زندانیان سیاسی و وضع اسفبار زندانها خطاب به مقامات مسئول جمهوری اسالمی، خامنه ای، روحانی رئیس جمهور، مجلس اسلامی و لاریجانی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی بود. که همانجا این نامه از طریق پست و اینترنت برای آنها ارسال گردید. کمپین “بهنام را آزاد کنید” از سوی سه نهاد کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، کمپین برای آزادی کارگران زندانی، کودکان مقدمند در ٦ دی برابر با ٢٧ دسامبر اعلام شده است. کمپین برای آزادی بهنام ابراهیم زاده ادامه دارد. نامه بهنام ابراهیم زاده در مورد وضعیت خودش و وضعیت زندانیان در زندان رجایی شهر به زبانهای مختلف ترجمه و برای نهادهای کارگری و انساندوست در سراسر جهان ارسال شده است. به هر شکلی که میتوانید با کمپین “بهنام را آزاد کنید” همکاری کنید.. كميته مبارزه براى آزادى زندانيان سياسى. كمپين برای آزادی کارگران زندانی . نهاد كودكان مقدمند

ضمیمه: ترجمه فارسی نامه حمایت سازمان عفو بین الملل (امنستی) سوئد از بهنام ابراهیم زاده
استکهلم, ٢٩ دسامبر ٢٠١٤
به :حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران! طبق اخبار رسیده به ما مطلع گشتیم که وضع سلامتی آقای بهنام ابراهیم زاده بسیار وخیم است؛ ایشان از تاریخ ٣ دسمبر ٢٠١٤ در اعتصاب غذا به سر میبرند. بنا به اخبار رسیده آقای ابراهیم زاده در زندان منتقل شده اند و اکنون به بندی فرستاده شده اند که متهمین به قتل و قاچاق مواد مخدر نگهداری میشوند؛ شرایط این بند به شدت نا مطلوب هستند و جان ایشان در خطر است. ایشان در اعتراض به شرایط زندان دست به اعتصاب غذا زده اند. بنا بر اخبار رسیده اوضاع سلامتی ایشان به خاطر شکنجه هایی که متحمل شده بودند فی الواقع بسیاروخیم بود. ایشان دچار نارسایی کلیوی هستند اما با این حال از خدمات درمانی محروم گردیده اند. به علاوه فرزند ایشان از بیماری سرطان رنج میبرند. عفو بین الملل بهنام ابراهیم را یک زندانی سیاسی محسوب میکند. ایشان یک مدافع حقوق بشر هستند که تنها به خاطر فعالیت مدنی در عرصه حقوق گارگران و حقوق کودکان دستگیر شده اند. بهنام اکنون چهار سال از پنج سال محکومیت خویش را سپری کرده و قرار است در ماه مارس ٢٠١٥ آزاد شود. من خواهان آزادی بلافاصله ایشان بر مبنای ملاحضات انساندوستانه هستم تا بتواند در کنار فرزند خود باشد و همچنین به معالجه پزشکی دسترسی داشته باشد. الیزابت لوفگرن . عفو بین الملل ، بخش سوئد. انتظار پاسخ سریع شما را داریم. . عفو بین الملل شعبه سوئد. کپی این نامه برای خامنه ای، صادق لاریجانی رئیس مجلس اسلامی، علی لاریجانی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ارسال شده است.

نامه سازمان کارگران ساختمانی در کردستان در حمایت از هفته بهنام ابراهیم زاده
١٨ تا ٢٨ دی برابر با ١٢ تا ١٨ ژانویه هفته حمایت از بهنام ابراهیم زاده بود. به این مناسبت سازمان کارگران ساختمانی در کردستان عراق طی نامه ای حمایت خود را از این کارزار و خواستهای بهنام ابراهیم زاده اعلام داشتند. متن نامه را در زیر میخوانید:
پیام پشتیبانی از هفته حمایت برای ازادی بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری در ایران . متاسفانه در ایران روز به روز فشار رژیم جمهوری اسلامی بر روی فعالین کارگری ایران ادامه می یابد. در حال حاضر دهها فعال کارگری در زندانهای رژیم مورد تهدید واقع میشوند و جان آنان در خطر هست. یکی از این فعالین،بهنام ابراهیم زاده است که روانه دادگاههای رژیم کهنه پرست شده و به وی تهمت ناروا داده اند و او را به ٩ سال حبس محکوم کرده اند. ما سازمان کارگران ساختمانی کردستان عراق حمایت خود را از تمامی کارگران زندانی اعلام داشته و خواستار آزادی بهنام ابراهیم زاده و همه فعالین کارگری میباشیم و خود را در کنار سازمانهای کارگری ایران برای رسیدن به مطالباتشان میدانیم. ما همچنین خود را بخشی تفکیک ناپذیر از انقلاب شما میدانیم و با تمام قوا از شما حمایت میکنیم. ۱۵/۱/۲۰۱۵ سازمان کارگران ساختمانی کردستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *