“معوقات بانکی” برابر با بودجه سال ٩٤ رژیم!

mohamad shokohi
محمد شکوهی:
یک نماینده مجلس رژیم این هفته گفته: “معوقات بانکی با بودجه کل کشور برابری میکند. بانکها دستشان با متخلفان در یک کاسه است.”

اکبر ترکان مشاور روحانی در باره ارقام معوقات بانکی گفته: “معوقات بانکی ٢٢٠ هزار میلیارد تومان است. از این میزان ٨٢ هزار میلیارد آشکار، ٤٨ هزار میلیارد تومان مربوط به مسکن مهر و ٨٢ هزار میلیارد تومان نیز معوقات پنهان است”.

در هفته اخیر آمار و ارقام متناقضی از سوی باندهای حکومتی پیرامون رقم معوقات بانکی اعلام شده است. در این میان سخنان یک نماینده مجلس که گفته: “معوقات بانکی با بودجه کل کشور برابری میکند .بانکها دستشان با متخلفان در یک کاسه است”، صدای اعتراض باندهای دیگر از جمله دار و دسته های دولت روحانی را بلند کرده است. در این مورد ترکان گفته که رقم معوقات بانکی ٢٢٠ هزار میلیارد تومان است.اعلام آمار و ارقام کاملا متضاد و افسانه ای باندهای حکومتی در این مورد ادامه دارد. در این میان بانک مرکزی، دولت و شورای پول و اعتبار رژیم که از ارگانهای اصلی و تعیین کننده در سیستم مافیای عظیم دزدان حکومتی می باشند، در توجیه افزیش نجومی معوقات بانکی مدعی شده اند که همه این مبالغ، البته مبلغ مورد نظر ٢٢٠ هزار میلیارد تومان در ” قالب وام و اعطای تسهیلات بانکی از طرف شبکه بانکی رژیم به متقاضیان پرداخته شده است.”

بانک مرکزی هم لیست این تسهیلات را ردیف کرده و مدعی شده است که بخش هایی از این معوقات در قالب طرح های حمایت از تولید و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، به صاحبان صنایع و کارخانجات پرداخت شده است. متقابلا هم، این بخش ها مدام گلایه کرده و نق میزنند که دولت حمایت کافی از تولید و راه اندازی چرخ اقتصاد نمی کند. دعواها و افشاگری باندها و دار و دسته های حکومتی پیرامون بالا کشیدن این پول ها ادامه دارد.

در این میان اما اظهارات نماینده مجلس که گفته میزان معوقات بانکی با بودجه کل رژیم برابری می کند، بمب خبری باندهای حکومتی شده و هر باند و دار و دسته حکومتی در صدد تراشیدن توجیه برای دولت و بانک مرکزی در مورد معوقات بانکی بر آمده اند . این نماینده قطعا خودش که در جمع دزدان مجلسی و باندهای وابسته و خریده شده توسط بانک مرکزی در مجلس قراردارد، بدون شک اطلاعات بیشتر و دقیق تری از این ماجراها دارد، که با توپ پر اقدام به افشاگری کرده است. این نماینده مجلس گفته: “بانکها دستشان با متخلفان در یک کاسه است.” چند روز بعد از اظهارات این نماینده چندین مدیر بانکی را دولت و بانک مرکزی برکنار کرده و به تلاش و تقلا افتاده اند تا جلوی افشاگریهای دیگر باندهای مجلسی را گرفته و با آنها کنار بیاند.

اما پیرامون معوقات بانکی که دولتی ها مدعی اند در عرصه ” تسهیلات دولت برای اشتغالزایی” می باشد، میزان و مبلغ اختصاص داده شده به آن و میزان و درجه اشتغالزایی حکومت، یک دعوای جدی تر دولت و باندهای مجلس می باشد. دولت وبانک مرکزی مدعی اند این مبالغ که برای ایجاد اشتغالزایی اختصاص داده شده است، در جرگه معوقات نباید به حساب بیاید. چرا که از نطر این باندها آثار مبالغ پرداخت شده به این بخش ها، در دراز مدت و در شرایط ایجاد رونق اقتصادی مشاهده خواهد شد! جالب است. وزارت کار، صنایع و بانک مرکزی و دولت مدعی هستند که هزاران میلیارد تومان از دوره دولت احمدی نژاد تا دوره روحانی برای ایجاد اشتغال وام داده اند.

در همین رابطه روحانی که اوایل این هفته در «کنفرانس اقتصاد رژیم» سخنرانی میکرد، پیرامون وضعیت اشتغال گفته: “اگر بخواهیم کل کشور را در یک مدت زمان ده ساله از ٨٤ تا ٩٣ بررسی کنیم، تعداد شاغلین ما از ٢٠.٦ میلیون نفر به ٢١.٥ نفر رسیده که این نشان میدهد اقتصاد ما، اشتغالزا نبوده است.”

روحانی رسما میگوید که در طول نزدیک به یک دهه، نزدیک به یک میلیون شغل ایجاد شده. یعنی این هزاران میلیاردتومانی که به گفته دولت احمدی نژاد و روحانی صرف ایجاد اشتغال شده است، دود شده و به هوا رفته است. از طرف دیگر اگر آمار وراقام و مبالغی را که دولت احمدی نژاد و دولت روحانی در طول نزدیک به یک دهه تحت عنوان«بودجه اشتغالزایی» تصویب و به اجرا گداشته اند را با سخنان این هفته روحانی مبنا قرار بدهیم، کاملا روشن است که نه فقط اشتغالزایی صورت نگرفته، بلکه بیکارسازی، به تعطیلی کشاندن واحدهای تولیدی، حراج و اگذاری کارخانجات به بهانه “سود آورکردن تولیدات” و اعلام ورشکستگی بیش از ١٥ هزار واحد تولیدی در طول این مدت، به صورت گسترده تر و به عنوان یک سیاست رسمی این دو دولت به اجرا گذاشته شده است. در طول این پروسه ده ساله، دهها هزار میلیارد تومان پول به باندها و دار و دسته های حکومتی پرداخت شده که اینها پول را خورده و کارخانجات را فروخته و بیش از ٢ میلیون نفر کارگر صنعتی شاغل بالای ١٥ سال را اخراج کرده اند. بنا بر این معوقات بانکی مرتبط با ایجاد اشتغال و هزاران میلیاردتومانی که وام داده شده است، رسما دزدیده وبالا کشیده شده است. اعتراف روحانی در این مورد خود گویای وضعیت اشتغالزایی و معوقات بانکی در این عرصه می باشد.

برگردیم دوباره به موضوع اظهارات نماینده مجلس در مورد برابر بودن معوقات بانکی با بودجه کل رژیم. روحانی بودجه سال ٩٤ را رقمی نزدیک به ٢٢٠ هزار مییارد تومان اعلام کرده. .دربخش بودجه عمرانی دولت و در ردیف طرح های عمرانی و صنعتی و .. بندهایی به بودجه عمرانی به «طرح ها و پروژه های ناتمام» تعبیه شده است که هر دولتی سرکار آمده، سهم این بخش را اول از همه تعیین و پرداخت کرده است.

بر اساس اعلام دولت بیش از ٩٠ هزار پروژه نیمه تمام از دولت احمدی نژاد به دولت روحانی رسیده. دولت احمدی نژاد قبلا هر ساله اعلام میکرد که برای به پایان رساندن این پروژ ه ها احتیاج به ١٠٠ تا ٢٠٠ هزار میلیارد تومان پول و اعتبار لازم دارد. طبعا این پول از بودجه دولت به باندها و دار و دسته هایی که این پروژه ها را کنترات کرده اند، فورا پرداخت میشد. همه این پروژه ها در دست سپاه و قرارگاههاش، بسیج، وزارت نیرو، وزارت نفت و.. بوده است.

همین روال را دولت روحانی از دولت احمدی نژاد گرفته و ادامه میدهد. در بودجه دولت روحانی این ردیف هم تعبیه شده است. موضوع اختصاص پول به پروژه های نیمه تمام: دولت روحانی مدعی است که احمدی نژاد در سفرهای استانی اش صدها پروژه نیمه تمام را افتتاح کرده که الان تعطیل می باشند. و دولت وی در نظر دارد در راستای اشتغالزایی این پروژه ها را به اتمام برساند. دولت روحانی و باندهایش در این مورد اولویت بندیهایی کرده اند. بر اساس این اولویت بندیها نزدیک به ٣٠٠٠ هزار پروژه ناتمام وجود دارد که اینها قصد دارند این طرح های را راه اندازی نمایند. برای این کار اعلام کرده اند که احتیاج به بیش از ٣٠٠ هزار میلیارد تومان پول دارند.

بنابر این تکلیف بودجه و بخش عمرانی دولت روحانی روشن است. اول باید دزدان وباندهای حکومتی که در این پروژه ها مشعول دزدی اند، سهمشان را دریافت نمایند که بدون شک این کار شده است. می ماند بقیه اعتباراتی که در بودجه ٩٤ تعبیه شده برای رفع و رجوع امورات حکومت. بودجه بندی در حکومت، اولویت بندی و هزینه هایی که دولت باید بکند، نه بر اساس نیازهای واقعی اقتصاد وجامعه در ایران، نه راه اندازی اقتصاد، ایجاد اشتغال، تامین امکانات بیمه ای و زیستی و تامین رفاه برای مردم، بلکه. اولویت اول اینها تقسیم پول و اعتبار بین باندهای قدرتمند در اقتصاد و سیاست و کل سیستم، توزیع رسمی پول و اعتبار بین این باندها برای پیش برد پروژه هایی ادعایی که دارند، می باشد. نمایند مجلس دقیق حساب کرده است. معوقات بانکی و رقم بودجه سال ٩٤ را بغل هم بگذاریم، با هم برابری می کنند. بنابر این خاصیت بودجه برای دولت روحانی و باندهای حکومتی، تصیفیه حساب مالی سالانه و تقسیم پول و اعتتبار برای برنامه هایشان در سال آینده می باشد. این وضعیت کل بودجه بندی حکومت بوده و روحانی هم همین را ادامه میدهد. به عبارتی کل بودجه رژیم ضربدر در معوقات بانکی و اعتبارات پولی که اینها در نظر دارند، میشود رقم افسانه ای که حکومت و باندهایش رسما و علنا دزدیده وبالا کشیده اند. برای بودجه ٩٤ هم همین نقشه را ریخته اند.

کارگران و مردم ایران به خوبی می دانند که کار اصلی حکومت، دزدی، تشدید سرکوب و زندان و اعدام در کنار حمایت از تروریسم اسلامی می باشد. این حکومت و دولت روحانی هم در راستای همین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی که از طرف خامنه ای و بیت رهبری تعیین و ابلاغ میشود، کار می کند. برای پایان دادن به این وضعیت، و از جمله دزدیهای افسانه ای باندهای حکومت به همراه سرکوب وزندان و اعدام و تحمیل فقر و فلاکت بر گرده مردم، در قدم اول باید روحانی و دزدان دولتی اش، در کنار باندها و مافیای عظیم دزدان بیت رهبری به ریاست خامنه ای را به زیر کشید. تا اینها سر کار باشند وضعیت همین خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *