در حاشیه اخبار کارگری

نسان نودینیان:

بررسی موردی اعتراض پرستاران! ۵اسفند پایان مهلت پرستاران!

٢٣ آذر ماه(١٤ دسامبر ٢٠١٤) اعتراض پرستاران در چند شهر تهران، اصفهان و مشهد برگزار شد. ٧٠٠نفر از پرستاران بیمارستانهای دولتی و خصوصی از استانهای تهران، اصفهان، مازندران و گیلان مقابل ساختمان ریاست جمهوری در تهران تجمع کردند. همزمان تجمع بیش از ١٠٠نفر از دانشجویان پرستاری در مشهد در اعتراض به پایین بودن دستمزدها، برگزار شد. در تهران تجمع مرکزی پرستاران معترض در میدان پاستور برگزار شد. اولین واکنش دولت در ارتباط با تجمعات گسترده پرستاران توسط حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس صورت گرفت. حسین آذین وحشت و نگرانی دولت را به این شرح بیان کرد: “تجمع پرستاران آرامش را بر هم میزند”.!

امنیت شغلی، پایین بودن حقوق و مزایا، کمبود نیروی پرستاری و مهاجرت پرستاران به خارج از ایران چالش های اصلی پرستاران در ایران هستند. گفتمان مشترک و اعتراضی پرستاران این است که “پرستاران به وجود کار سخت، چند نوبته، فرسایشی و پر از استرس، دستمزدهای پایین و تبعیض فاحش در نظام پرداخت های سیستم بهداشت و درمان اعتراض دارند”!.

پرستاران در بیانیهای، همراهی و حمایت خود را از برادران و خواهران همکار در تجمعات شهرهای مختلف بیان کرده و اعلام داشتند: ١- ما خواستار اجرای بی قیدو شرط قانون تعرفه گذاری پرستاری با تعیین ضریب عملکرد عادلانه در حد عرف جهانی هستیم. ٢- ما خواستار اجرای عدالت در پرداختها هستیم به طوری که حداکثر اختلاف پرداخت بین تیم درمان سه برابر باشد. ٣- ما خواستار توقف فوری واریزیهای شگفت آور مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت هستیم و معتقدیم اگر این شکاف چند صدبرابری اصلاح نشود آسیب جبران ناپذیری به اقتصاد مردم، بیماران و کارکنان تیم سلامت وارد خواهد کرد و اگر اجرایی شود دیگر آب رفته به جوی باز نخواهد گشت. ٤- ما هر گونه تهدید، تنبیه و تبعید پرستاران و هر یک از اعضای تیم درمان را که در جهت پیگیری حقوق صنفی باشد محکوم میکنیم. ٥- روز پرستار روز میعاد بعدی ماست ما به دوستان تا روز پرستار مهلت میدهیم تا خواستههای به حق پرستاران را جامع عمل بپوشانند و این همان فرصت دو ماهه مورد نظر وزارت است. بدیهی است راهکارهای قانونی دیگری نیز میتواند در دستور کار قرار بگیرد از جمله آن عمل به وظایف در حد قانون اگر قرار باشد پروسیجرهای مشترک بین پزشک و پرستار را تنها پزشک بگیرد پس باید خود انجام دهد. ٦- ما از بیانیه مصوب پایانی تجمع همکارانمان در تهران و شهرستانهای دیگر حمایت کرده و اتحاد بیشتر جامعه پرستاران ایران را تا حصول به خواستههایمان که چیزی جز اجرای عدالت و رعایت حقوق مردم و کارکنان سلامت نیست را خواستاریم.

بیانیه تجمع پرستاران مهلت اجرا و عملی شدن خواستهایشان را ٥ اسفند روز پرستار اعلام کرده اند. از ٢٣ آذر تا ٥اسفند زمان مناسبی برای تقویت و تحقق مطالبات اعلام شده وجود دارد. تقسیم فعالیتها در این زمان دو ماهه کارایی و توان اعتراضات در پنچم اسفند را تقویت میکند. در این مرحله این فعالین پرستاران در شهرها هستند که باید بفکر ایجاد گفتمان هایی سراسری حول تحقق مطالبات و خواستها باشند. بکارگیری میدیای اجتماعی و ایجاد شبکه فعالین پرستاران به منظور هماهنگی اعتراضات و تامین پیوستن سراسری پرستاران به اعتراضات موجود و سپس مرحله وسیعتر آمادگی پرستاران در مراکز کار برای برپایی مجمع عمومی و اتکا به قدرت و اراده مجمع عمومی پرستاران به منظور تدارک اعتراضات قدرتمند. یک خصلت موفق از اعتراضات این دوره، اتکا به مجمع عمومی و شرکت در تصمیم های جمعی و اتخاذ عملی اراده مجمع عمومی است. خصلت کار و تمرکز کاری پرستاران امکان ایجاد این ابزار مهم اعتراضی و اعمال قدرتمند اراده جمعی را دارد. پرستاران در جمعهای نسبتا قابل ملاحظه ای در بیمارستانها دارای تمرکز طبیعی هستند. تمرکز کاری خود فاکتور جدی برای ایجاد گفتمان و برپایی مجمع عمومی است. از وجود این فاکتور، پرستاران میتوانند استفاده و صف متحد و قدرتمندی را برای تحقق مطالباتشان و پیگری آنها ایجاد کنند. صف آرایی سازمانیافته از طریق ایجاد مجمع عمومی پرستاران را با اراده و قدرتمندی بالایی آماده مبارزه میکند. قدرت و موفقیت اعتراض در گرو قدرتمندی و اراده بالای اعتراض کنندگان است. اعتراضات دوره اخیر پرستاران فاکتوری جدی برای این ادعا است. وفتی پرستاران در چند شهر و همزمان دست به اعتراض زدند، قدرت مندی و اراده شان برای پافشاری بر مطالبات و خواستهایشان تضمین شده و کارساز شد. اصرار و پافشاری ما برای ایجاد مجمع عمومی ناشی از شرایط ابژکتیو و خصلت تمرکز پرستاران است. تجربه اعتراضات دوره اخیر در میان کارگران که هر جا به ایجاد محجمع عمومی پرداحته اند، اعتراضات آنها کارساز، موفق تر و اراده جمعی و توده ای برای پیگیر مطالبات را محکم تر و تضمین شده تر کرده است . فاکتور مهم دیگر، جلب حمایت خانواده های پرستاران است. اعتراضات دوره اخیر با این تجربه موفق به معنی جلب و شرکت و حمایت خانواده های کارگران، معلمان و پرستاران رقم میخورد. این دستاورد مهم و قابل دسترسی است. در اعتراضات کارگران معادن و بویژه کارگران بافق حمایت خانواده ها و شرکت آنها در این اعتراضات فاکتور مهم و قابل توجهی در تقویت این اعتراضات بود. پرستاران بر بستر فضای جلب حمایت خانواده ها میتوانند برای بسیج و شرکت آنها با نیروی بیشتری به اعتراضات ٥ اسفند وارد شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *