پنجم آذر: سیل جمعیت به طرف پل خواجو – تظاهرات و درگیریها ادامه دارد

 – امروز جمعه ۵ آذر ماه مردم اصفهان علیرغم جو بشدت امنیتی شهر و استقرار گسترده نیروهای مسلح حکومتی، بنا بر فراخوانی که از قبل داده بودند و اولتیماتومشان به سرکوبگران جمهوری اسلامی به خیابان ها ریختند و صحنه های درخشانی از اعتراض را آفریدند. از آغاز صبح خیل جمعیت از همه طرف بسوی پل خواجو به جریان افتاد. خیلی زود شعار دادن شروع شد. بسیجی ها و نیروهای انتظامی تلاش میکردند جمعیت را متفرق کنند و با مردم درگیر میشدند. اما حضور وسیع جمعیت باعث شده که تا این لحظه نتوانند جمعیت را متفرق کنند. در فیلمهای منتشر شده صحنه هایی دیده میشود که نیروهای انتظامی در برابر مردم معترض پا به فرار میگذارند. طنین شعارها همه جا شنیده میشود. مردم شعار میدهند تا آب نیاد به رودخونه بر نمیگردیم به خونه. حملات سرکوبگران به مردم با شعار بیشرف بیشرف و مقابله با آنها پاسخ میگیرد. یک شعار تظاهر کنندگان مرگ بر دیکتاتور بود. در بخشی از تظاهرات شعار مرگ بر خامنه ای نیز شنیده میشود.

 بنا بر آخرین خبرها نیروهای انتظامی بر بالای پل خواجو مستقر شده و مانع رفتن مردم به این محل میشوند و با گاز اشک آور تلاش میکنند مردم را متفرق کنند. از شب گذشته تمام خیابانها به طرف پل خواجو توسط نیروهای حکومت بسته شده است. اما مردم تلاش میکنند مسیر حرکت به پل خواجو که محل اعلام شده تظاهرات بوده است را باز کنند. در چهار راه آبشار نیروهای نیروی انتظامی خیابان را برای جلوگیری از پیوستن معترضین به همدیگر بسته بودند که توسط جوانان باز شد. مردم همچنین خیابان مسیر پل خواجو به سمت پل فردوسی را بستند تا بر سر حرکت نیروهای سرکوبگر مانع ایجاد کنند. فضایی از  خشم و اعتراض و همبستگی در خیابانهای اصفهان حاکم است. در قسمتهایی از تجمعات تظاهر کنندگان در وسط خیابان با رقص و کف زدن و سوت کشیدن حرکت کرده و شعار میدهند. زنان زیادی در صف جلوی اعتراضات در حرکتند. در بستر زاینده رود درگیری ادامه دارد.

مردم شعار میدهند: “نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم”، “اصفهانی، شهر کرد، اتحاد، اتحاد” ، “تا آب نیاد به رودخونه، برنمیگردیم به خونه”، “حمایت، حمایت”، “مرگ بر دیکتاتور”، “هموطن به پا خیز ایران فلسطین شده”. یک شعار تظاهر کننگان “اصفهانی شهر کرد اتحاد اتحاد” است.

امروز قرار است در شهر کرد نیز مردم تجمع کنند. همچنین در استانهای لرستان و خوزستان نیز برای امروز فراخوان به تجمع داده شده است.  این تجمعات در استان لرستان برای  ساعت ۱۵ روز جمعه ۵ آذر ماه در اطراف قلعه فلک الافلاک در خرم‌آباد و در خوزستان در بلوار ساحلی اهواز قرار است برگزار شود.

مدیای اجتماعی سرشار از همبستگی با مردم اصفهان است. در مناطق دیگر نیز زمزمه های برپایی تجمعات در همبستگی با مردم اصفهان به پاست. گزارشات تکمیلی را بعدا به اطلاع خواهیم رساند.

حزب کمونیست کارگری همه مردم را به حمایت و همبستگی  به هر شکل ممکن با مردم اصفهان فرا میخواند. خواستهای مردم معترض در اصفهان و شهرکرد و خوزستان و دیگر شهرها اساسا یکی است و باید با حرکتهای همزمان و متحد و شعارهای متحد کننده یک حرکت قدرتمند را در برابر دشمنان مردم به جریان انداخت.  حکومت اسلامی در همه جا منفور و منزوی است و ما بسیاریم. این را باید در عمل نشان دهیم و سرکوبگران را به زانو در آوریم.

نابود باد حکومت اسلامی

حزب کمونیست کارگری ایران

5 آذر ۱۴۰۰ ، 26 نوامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *