تظاهرات و تجمعات هزاران نفره بر بستر زاینده رود ادامه دارد – تظاهر کنندگان به تظاهرات عظیم تر در روز پنجشنبه اولتیماتوم دادند

اعتراضات کشاورزان و مردم اصفهان، اطلاعیه شماره ۲ :

لینک به اطلاعیه شماره ۱

فایل پی دی اف ویژه پیاده کردن روی تلفن همراه

صدها هزار نفر از کشاورزان به همراه خانواده ها و بخشهای دیگر مردم از هفدهم آبان ماه در بستر رود زاینده رود در اصفهان در اعتراض بسر میبرند. این تجمعات و تظاهرات طی این دو هفته به صورت شبانه روزی ادامه یافته است و خیلی ها در اشاره به آن از التحریر اصفهان اسم میبرند. تظاهرات اصفهان در اعتراض به خشک شدن زاینده رود و نابودی کشت و و زندگی و معیشت هزاران کشاورز و تاثیرات مخرب این وضعیت بر زندگی همه مردم صورت میگیرد. گزارشها گویای اینست که زاینده رود به دلیل سیاستهای مخرب جمهوری اسلامی از سرچشمه خشک شده و تالاب گاوخونی به نمکزار و کویر تبدیل شده است. نمکزاری که بدلیل انباشت شدن سالها ضایعات کارخانجات و ریزگردهایی که تولید میکند به سلامت و جان مردم آسیب میرساند. این وضعیت بعنوان عامل افزایش آمار سرطان در این منطقه ذکر شده است. بعلاوه  فرونشست زمین در اثر بی آبی و مکیده شدن آب زمین بخاطر سدسازی ها و حفر چاههای فراوان،  باعث خرابیهای گسترده در مناطق مسکونی و اماکن عمومی گردیده و خطر ریزش پلها و ناامنی را گسترش داده است.

بدین ترتیب در اصفهان بی آبی و آلودگی آب، هوای ناسالم بخاطر پخش ریزگردهای آلوده و آغشته به ضایعات کارخانجات و فرونشست زمین و خطرات آن نه فقط زندگی و معیشت کشاورزان را به نابودی کشانده بلکه به معضلاتی جدی برای همه مردم شهر تبدیل شده است. امروز کشاورزان با اعتراضات جانانه  خود به صدای این اعتراض مردمی تبدیل شده اند و از حمایت همه مردم برخوردارند.

 فاجعه زیست محیطی در اصفهان همچون دیگر مناطق ایران تماما نتیجه سیاست های چپاولگرانه و غیر استاندارد سرمایه داری مافیایی حاکم  در قبال محیط زیست است و مردم بخوبی این را میدانند و  در شعارهایشان  مستقیما دارند کل این بساط غارت حاکم را به چالش میکشند.  

روز جمعه ۲۸ آبان عظیم ترین تجمع کشاورزان با همراهی مردم به جریان افتاد. به گفته یکی از سخنرانان در این تجمعات بیش از ۵۰۰ هزار نفر شرکت داشته و بخش های وسیعی از مردم از جمله کارگران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان، ورزشکاران در آن شرکت میکنند. حضور زنان و دختران و پسران جوان در این اجتماعات بسیار چشمگیر است. گذاشتن صندوق همبستگی در محل تحصن جهت جمع آوری کمک برای مخارج اعتراضات، و کمک رسانی های مردمی و آوردن غذا و میوه صحنه های زیبایی از همبستگی در این اجتماعات را به نمایش میگذارد. در تحصن  شبانه روزی کشاورزان و خانواده هایشان چادر هنرمندان را نیز می بینیم که با ترانه خوانی فضای گرمی از همبستگی به تجمع مردمی داده است. در این تحصن مردم با گذاشتن تیم های انتظامی امنیت جمعیت را در طول شبانه روز در کنترل گرفته و اجازه دخالت به نیروی انتظامی نمیدهند.  این تحصن در عین حال به محل تصمیم گیری جمعی و متحد کشاورزان و مردمی که در اعتراض حول خشک شدن زاینده رود جمع شده اند، تبدیل شده است و این خود تجربه زیبایی برای تجمعات سراسری مردمی در تمام شهرها علیه بساط توحش و بربریت حاکم را بدست میدهد.

شعارهای اعتراضی مردم در این تجمعات حول مساله محوری خشک شدن زاینده رود دور میزند. از جمله در این تجمعات شعارهایی از این قبیل فریاد زده میشود: “زاینده رود جاری، حق مسلم ماست!”، “تا حق آبه نگیریم، از اینجا نمیریم!”، “برابری، عدالت،اینست خواسته مردم”، “زاینده رود را پس بده”، ” “همشهری گرامی؛ باور نکن بی آبی”، ” تا حق آبه نگیریم، از اینجا نمیریم!!”، “کشاورز می میرد، ذلت نمیپذیرد”، “اینهمه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی”.

جمهوری اسلامی پاسخی به خواست مردم نداده و عملا به دلیل وضعیت خود و کشاکش باندهایش، امکان پاسخ دادن نیز ندارد. مقامات حکومت اسلامی طی این مدت در اشاره به اعتراضات کشاورزان و مردم اصفهان به حرفهای کلی و وعده های توخالی بسنده کرده اند. هفته گذشته وقتی یکی از مقامات حکومتی اعلام کرد که تا سه ماه دیگر مساله آب زاینده رود را حل میکنیم. مردم فریاد زدند ما هم تا سه ماه دیگر اینجا هستیم!   

مسائل و مشکلات مردم در اصفهان، دردهای مشترک همه مردم در سراسر ایران است. جمهوری اسلامی مسبب فاجعه زیست محیطی در چنین ابعادی و  پیامدهای مخرب و ویرانگر آن است.  امروز در سراسر ایران و از جمله در جاهای دیگری چون خوزستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان با خشک شدن رودهای کارون، هامون و ارومیه مردم با مشکلاتی نظیر مشکلات مردم اصفهان روبرویند و این خود میتواند بستر مبارزات سراسری و متحد در تمام استانها باشد.

کشاورزان در سخنرانی هایشان اولتیماتوم داده اند که اگر به مشکل آنها پاسخ داده نشود پنجشنبه بار دیگر دست به تجمع عظیم تری خواهند زد و از همه مردم دعوت به شرکت وسیع در این اجتماعات را کرده اند.  حزب کمونیست کارگری ضمن اعلام حمایت قاطع از مبارزات و خواستهای کشاورزان و مردم اصفهان همه مردم اصفهان را به پیوستن گسترده و وسیع به این تجمعات فرامیخواند. حزب همچنین مردم در تمام استانها را به اعلام حمایت و همبستگی با کشاورزان و مردم اصفهان و خواستهای انسانی و برحقشان فرا میخواند. 

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۰ آبان۱۴۰۰- ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *