logo negah

نگاه هفته

logo negah

 مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان
نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی

عملیات نظامی علیه بشقاب ماهواره
٢٤آذر: مأموران انتظامی (یگان ویژه جمع‌آوری دیش‌های ماهواره) اشنویه با ورود به منازل مسکونی مردم شهر اقدام به جمع‌آوری بشقاب‌های ماهواره کردند. این طرح بدون ارائه هیچ مجوزی از سوی پلیس صورت می‌گیرد. در شهرهای مریوان، نوسود و صحنه گیرنده‌های ماهواره بنابه دستور مقامات انتظامی جمع‌آوری و حتی در برخی از شهرها نظیر کامیاران نیز سپاه با تشویق شهروندان، تحویل ماهواره را نوعی مبارزه با جنگ نرم دشمن قلمداد کردند.

تأمین اجتماعی در مریوان و سروآباد حتی یک درمانگاه ندارد
در شهرستان‌های مریوان و سروآباد با بیش از ۱۶۰ هزار نفر جمعیت یک درمانگاه تامین اجتماعی عادی وجود ندارد.

اعدام؛ ناهید غیاثوند، اهل روستای “راژان” از توابع منطقه دشت ارومیه، پس از سه سال بازداشت در زندان ارومیه، حکم اعدام وی در این زندان اجرا گردید.

تجمع خانواده زندانیان سیاسی در ارومیه
خانوادەهای زندانیان اعتصابی با تجمع در مقابل ادارە اطلاعات و دادگستری ارومیه و عدم پاسخ این دو نهاد، تجمعات خود را به مقابل زندان مرکزی ارومیه کشاندند. از ٢٢ ‌آذر ماه و در بیست و چهارمین روز اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان ارومیه، چهار تن آنان دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند. علیرضا رسولی، محمد عبدالهی زندانی سیاسی محکوم به اعدام، دو تن از چهار زندانی می‌باشند که به صورت رسمی دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند و این در حالی است که ٣٥ روز از اعتصاب غذای علیرضا رسولی می‌گذرد. زندانیان سیاسی اعتصاب کننده به اتاق ویژه بازجویی احضار و توسط چند مامور وزارت اطلاعات تهدید به مرگ، انتقال و اعدام شده‌اند. دلایل اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در اعتراض به تقسیم و انتقال آنان به دیگر بندها و نیز جای دادن برخی از عناصر امنیتی در بند سیاسی که علناً اقدام به توزیع مواد مخدر و حتی ضرب و جرح زندانیان سیاسی می‌کنند دست به اعتصاب عمومی زده‌اند.

نامعلوم بودن سرنوشت سه زندانی سیاسی در دیواندره
شاهو مرادی، فرزاد مرادی و هیمن مرادی ساکن روستای “کیله‌کبود” از توابع شهر دیواندره که از روز چهاردهم آذرماه در منزل مسکونی خود توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده‌اند علی‌رغم مراجعه‌های پی در پی خانواده مرادی به نهادهای مرتبط، تاکنون از سوی هیچ نهاد یا سازمانی اطلاعی از سرنوشت و دلیل بازداشت و مکان نگهداری این سه برادر به آنها داده نشده است. نامعلوم بودن سرنوشت این سه زندانی نگرانی شدید خانواده و بستگان آنها را در پی داشته است.

نامعلوم بودن سرنوشت دو زندانی سیاسی در بوکان
میلاد عبدی و قاسم سپاهی ٢١ روز است که در بازداشت نیروهای اطلاعاتی بسر برده و تاکنون دلیل بازداشت آنها نیز نامعلوم است. خانواده این دو زندانی طی این ٢١ روز چندین بار به اداره اطلاعات بوکان مراجعه کرده‌اند، اما هیچ پاسخی را دریافت نکرده‌اند.

سنندج؛ بخشی از تفریحگاه آبیدر نظامی شد.
لشکر ٢٨ پیاده ارتش در سنندج طی مدت اخیر اقدام به ساخت چندین میدان تیراندازی به منظور آموزش نظامی در نزدیکی مکان‌های گردشگری سنندج کرده است. وجود پایگاه های نظامی ارتش و صدای تیراندازی و همچنین اشغال محل تفریح مردم سنندج موجبات نارضایتی را در میان مردم ایجاد کرده است.

دستگیری
ریبوار کامرانی پور، اهل مریوان و مسئول پیشین انجمن ادبی “هاوری هه‌ورام” دانشگاه پیام نورسنندج عضو انجمن “سبز چیا” شهر مریوان، در سنندج دستگیر شد.

کارگران

پیام تسلیت اتحادیه آزاد کارگران ایران به صدیق کریمی
صدیق عزیز، خبر فوت پدر گرامی تان جناب آقای توفیق کریمی همه ما را متاثر و غمگین کرد. مهربانی وصف ناپذیر و شخصیت والای این انسان شریف و بسیار دوست داشتنی همیشه در یادهای مان ماندگار خواهد بود. ما این ضایعه غم بار را به شما دوست عزیز، مادر گرامی و همه اعضای خانواده بزرگ کریمی تسلیت میگوئیم و به صلابت و پایداری شما در لحظات سخت عمیقا باور داریم. ما را در این روزهای پر اندوه در کنار خود بدانید. اتحادیه آزاد کارگران ایران.
(نشریه ایسکرا مرگ آقای توفیق کریمی را به همسر و خانواده گرامی ایشان تسلیت، میگوید)

مهاباد؛ تجمع اعتراضی کارگران شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز
٢٣آذڕ: ١٠٠نفر از کارگران شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز در اعتراض به عدم پرداخت شش ماه دستمزدها در محل این شرکت تجمع کردند. در شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز که شامل کارخانه‌های “کشت و صنعت مهاباد”، “مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد”، “مجتمع هما مرغ مهاباد” و “سردخانه زمزم مهاباد” می‌شود نزدیک به ۲۰۰ نفر شاغل‌اند. در حال حاضر به تمامی این کارگران شش ماه دستمزد و هشت ماه حق بیمه پرداخت نشده و سال جاری را از کارفرما طلبکارند. کارفرما هنوز با ۱۴۴ کارگری که از ابتدای سال جاری تاکنون به تدریج اخراج شده‌اند تسویه حساب نکرده است.

تجمع اعتراضی خانواده های فعالین کارگری بازداشت شده اخیر سنندج – انتقال ریبوار عبدالهی به قرنطینه زندان مرکزی سنندج
٢٣آذر: خانواده های فعالین کارگری بازداشت شده اخیر سنندج در مقابل ستاد خبری سنندج دست به تجمع اعتراضی زدند وخواهان آزادی آنها شدند. بنا به همین گزارش، همسر و خواهر “ریبوار عبدالهی” وارد ستادخبری شدند وبه آنان اعلام شد که این فعال کارگری ریبوار عبدالهی را به قرنطینه زندان مرکزی سنندج انتقال داده اند.

تجمع اعتراضی کارگران رنگین فام
٢٠آذر: ١٥نفر از کارگران شرکت رنگین فام سنندج (تولید کننده کودهای شیمیایی)، به دلیل تعطیلی اجباری واحد تولیدی خود، که منجر به بیکاری تمامی کارگران مشغول به کار در آن شده است، در مقابل استانداری کردستان دست به تجمع اعتراضی زده، و خواستار بازگشت به کار خود شدند.

تأخیر چندین ماهه در پرداخت حقوق ۲۰۰ کارگر شرکت‌های سرمایه گذاری سبز
١٨آذر: تاخیر چندین ماهه در پرداخت حقوق حدود ۲۰۰ کارگر شرکت‌های سرمایه گذاری سبز. براساس این گزارش،عدم پرداخت حق بیمه این کارگران توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی وهمچنین عدم همکاری سازمان تامین اجتماعی در تمدید و یا تجدید دفترچه‌های درمانی و یا برقراری بیمه بیکاری و همچنین بازنشستگی معضل کارگران را دو چندان کرده است. شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز به نام‌های کشت و صنعت مهاباد، مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد، مجتمع هما مرغ مهاباد و سردخانه زمزم مهاباد زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری غدیر وابسته به بانک صادرات ایران بوده که در سال ۸۶ و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده است.

اخراج ۱۴۲ کارگر
١٩آذر: شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز به نام‌های کشت و صنعت مهاباد، مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد، مجتمع هما مرغ مهاباد و سردخانه زمزم مهاباد در سال ۸۶ به بخش خصوصی واگذار شدند که در آن زمان نزدیک به ۶۰۰ کارگر در این چهار شرکت مشغول به کار بودند. از سال ۸۶ شمار زیادی از کارگران شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز به تدریج اخراج شدند اما به طور خاص کارفرما از خرداد ماه امسال تا امروز حدود ۱۴۲ کارگر را اخراج کرده است. اخراج کارگران این مجموعه اقتصادی ادامه دارد و کارفرما هر هفته تعداد بیشتری از کارگران را اخراج می‌کند.

احضار و بازجویی مجدد بهنام از سوی مسئولان زندان گوهر دشت
کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده! همانگونه که مطلع هستید بهنام ابراهیم زاده از تاریخ ۱۲ آذرماه در اعتصاب غذا به سر میبرد و همین امر باعث وخامت حال جسمی‌ بهنام شده ، بهنام در تاریخ ۱۷ آذر ماه یعنی‌ ۵ روز بعد از اعتصاب غذا به حفاظت زندان احضار و مورد بازجویی مجدد قرار گرفت همچنین در روز‌های ۱۷ و ۱۸ آذر ماه به بهداری زندان احضار شد و از او خواستند که اجازه دهد تا به او سرم وصل شود اما بهنام به مسئولان بهداری اجازه این کار را نداد و روز ۱۹ آذر ماه هم که مجددا او را به بهداری احضار کردند بهنام دیگر به بهداری هم مراجعه نکرد. بهنام روز گذشته ضمن تماس تلفنی که با خانواده خود دشت اعلام کرد اگر تا ۲۸ آذر ماه مسئولان زندان با خواسته‌های بهنام موافقت نکنند بهنام دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکومیت این حرکت ضدّ کارگری و ضدّ انسانی‌ مسئولان زندان گوهر دشت، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط بهنام ابراهیم زاده و کلیه‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است.

بازداشت ریبوار عبداللهی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی
به گزارش رسیده روز چهارشنبه 19/9/93 ریبوار عبداللهی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، در ادامه ی فشارهای وارده بر فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی شهر سنندج، پس از تماس های مکرر نیروهای اطلاعاتی و درخواست برای پاره ای از توضیحات به اداره ی اطلاعات شهر سنندج مراجعه و بلافاصله بازداشت گردید و تا زمان ارسال این خبر هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت و اتهام وارده به او در دست نمی باشد. لازم به ذکر است زمانی که خانواده نامبرده به اداره ی اطلاعات سنندج مراجعه کرده و پیگیر وضعیت وی شدند مامورین به خانواده اش اعلام کرده اند که این اداره وی را آزاد کرده است و حتما با مشکلی مواجه شده است که دوباره دستگیر شده است. همچنین روز چهارشنبه فرزاد مرادی نیا یکی دیگر از اعضای بازداشتی کمیته هماهنگی طی روزهای اخیر، طی یک تماس تلفنی یک دقیقه ای، از وضعیت نامشخص خود با خانواده اش صحبت کرده است. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم نمودن بازداشت ریبوار عبداللهی، و تقبیح هرگونه فشاری به فعالین کارگری و اعضای این کمیته توسط عوامل سرمایه، خواهان پایان بخشیدن به تمامی سیاست های کارگر ستیزانه ی ارگان های سرمایه سالار بوده، و آزادی بدون قید و شرط فعالین کارگری و سیاسی را در اسرع وقت خواستار می باشد.. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

اعتراض کارگران شرکت رنگین فام سنندج در مقابل استانداری کردستان
طبق گزارش رسیده، طی روزهای گذشته 15 نفر از کارگران شرکت رنگین فام سنندج (تولید کننده ی کودهای شیمیایی)، به دلیل تعطیلی اجباری واحد تولیدی خود، که منجر به بیکاری تمامی کارگران مشغول به کار در آن شده است، در مقابل استانداری کردستان دست به تجمع اعتراضی زده، و خواستار بازگشت به کار خود شدند. لازم به ذکر است شرکت رنگین فام سالهاست که طرف قرارداد با استانداری کردستان بوده، و عملاً تمامی تولیدات خود را طی سالهای گذشته، بنا به تعهد استانداری کردستان، به آن ارگان عرضه نموده است. اما اخیراً با توجه به اینکه استانداری کردستان توانسته محصول مشابه را با قیمت پائین تر از بازارهای خارجی تهیه نماید، قرارداد خود را بدون توجه به بیکار نمودن تمامی کارگران شرکت مزبور، به صورت یکطرفه فسخ نموده است. همچنین سه نفر از کارگران معترض که در مقابل استانداری کردستان تجمع نموده بودند، به نمایندگی از طرف تمامی کارگران با واحد خدمات استانداری کردستان مذاکره نموده، و با وعده هایی نیز مبنی بر بازگشایی واحد مذکور از جانب مسؤلان مربوطه مواجه شدند.
در پایان کارگران معترض اعلام نمودند که در صورت عملی نشدن وعده های استانداری، تا دستیابی به خواسته های خود، به اعتراضات و تجمعات خود در مقابل سازمان های دولتی ادامه خواهند داد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری 20/9/93

ریبوار عبداللهی بر اثر ضرب و شتم مامورین امنیتی به بیمارستان منتقل گردید!
بنا به گزارش ارسالی جمعه 21 آذر ریبوار عبدالهی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی به بیمارستان توحید منتقل گردیده است. این گزارش حاکی از آن است که نامبرده بر اثر ضرب و شتم مامورین دچار مصدومیت شدید شده و از نظر جسمی در وضعیت بدی به سر می برده به طوری که قادر به حرف زدن نبوده است و مامورین وی را در ساعت 2 شب در حالی که سرم به وی وصل بوده است به محل نامعلومی انتقال داده اند. لازم به ذکر است که ریبوار عبدالهی در روز چهارشنبه 19 آذر درپی تماس های مکرر مامورین امنیتی و در خواست آنان برای پاره ای توضیحات به اداره اطلاعات شهر سنندج مراجعه نموده و توسط مامورین بازداشت گردید. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن ابراز نگرانی در رابطه با وضعیت سلامت ریبوار عبداللهی، نیروهای امنیتی را مسئول حفظ سلامت و جان وی دانسته و خواهان آزادی فوری انامبرده می باشد. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

واحد سیده با اتمام ‌مرخصی به زندان بازگشت
واحد سیده فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که برای شرکت در مراسم خاکسپاری مادرش با سپردن وثیقه به ‌مرخصی آمده با اتمام ‌مرخصی روز گذشته ۱۹ آذر ماه ساعت ۵ بعد از ظهر به زندان مهاباد بازگشت. کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکوم کردن فشار بر فعالین کارگری و احضار و بازداشت فعالین کارگری شهر سنندج در چند روز گذشته خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی می‌باشد.

پیام تشکر و قدردانی خانواده سیده
همانگونه که طی‌ اطلاعیه‌ای از طرف کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد به اطلاع همگان رسیده بود ما با از دست دادن مادر عزیزمان زینب کرمیانی ( دایه باجه ) در غم و اندوه فراوانی‌ به سر می‌بردیم اما حضور عظیم دوست داران ، آشنایان ، بستگان و هم تشکلی‌های عزیزمان در کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و همینطور اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری در این روز‌ها در کنار ما باعث دلگرمی ما گردید . بدینوسیله ما از تمامی‌ کسانی‌ که در این مدت چه در مراسم خاکسپاری مادر عزیزمان و چه در روز‌های بعد از آن چه حضوری و چه غیر حضوری از راه‌های ارتباطی‌ مختلف به ما تسلیت گفته و خود را در غم و اندوه ما شریک دانسته اند کمال تشکر و قدردانی را داریم و برای همه این همراهان و هم غمان عزیز آرزوی سلامتی‌ می‌کنیم. از طرف خانواده سیده.*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *