yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

بررسی مجدد قانون مطبوعات در پارلمان اقلیم !
روز یکشنبه چهارده دسامبر طارق جوهر مشاور مطبوعاتی پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرد که، روز دوشنبه در پارلمان اقلیم تعدادی از متخصصین مطبوعاتی به بررسی مجدد قانون مطبوعاتی حکومت اقلیم که در سال ۲۰۰۷ تصویب شده می پردازند. آقای جوهر تنها به این نکته اشاره کرد که این بررسی قرار است به مشکلات روزنامه نگاران در مقابل دادگاهها بپردازد و قانونی پیشرو را آماده و برای تصویب به پارلمان فرستاده شود. گرچه هنوز مشخص نیست که تغییرات آتی چه عواقبی برای مطبوعات و روزنامه نگاران اقلیم کردستان به بار خواهد اورد، اما در یک نگاه گذرا به ۲۴ سال حاکمیت احزاب قومی و عشیرتی بر اقلیم کردستان به روشنی نشان می دهد که آنچه اینجا حاکم است، نه قانونی پیشرو، بلکه قانون جنگل حاکم است، چرا که در طول این مدت دهها روزنامه نگار و هر آنکس که کوچکترین تلاشی برای نشان دادن ماهیت ضد مردمی این احزاب کرده باشد او را ترور و یا روانه زندانهای مخوفشان کرده اند. کاوه گرمیانی و سردشت عثمان تنها دو نمونه از روزنامه نگاران شجاع اقلیم بودند که توسط دزدان حاکم به قتل رسیدند و باوجو رد پای نقش مسئولین این احزاب در ترور آنها، هنوز هم قاتلین در بالاترین سطح حکومتشان مشغول نقشه کشی برای ترورهای آتی هستند.

تقسیم مسولیتهای استان اربیل درمیان سه حزب در قدرت!
علی رشید رئیس انجمن استان اربیل، روز یازده دسامبر اعلام کرده که سهم مسولیتهای اتحادیه میهنی و گوران مشخص شده. آقای رشید گفت” مسئولیت، معاول استان اربیل برای کارهای اداری، مسئول آموزش، مسئول اداره برق، مسئول دشت اربیل و چندین مسئول منطقه به اتحادیه میهنی واگذار شده. او همچنین در باره مسئولیتهای گوران گفت که ” مسئولیت مرکز اربیل، پنج مسئول ناحیه و چندین مسئولیت دیگر به آنها داده شده”. لازم به ذکر است که در اقیم کردستان بر خلاف همه موازین دنیا برای انتخابات و رقابت هر چهار سال یکبار احزاب بورژوازی با هم و بالاخره به قدرت رسیدن یکی از آنها، اینها میلیونها درلار هزینه می کنند، مضحکه انتخابات راه می اندازند، ولی همیشه آن چیزی که تعیین کننده است، تقسیم قدرت از بالا و در دالانهای سری احزاب قومیست که کوچکترین ربطی به رای و نظر مردم شرکت کننده در همان انتخابات كذایشان هم ندارد. اربیل و سلیمانیه دو شهر بزرگ اقلیم کردستان است که بعد از ماهها بحث و جدل و اختلاف بالاخره سه حزب عمده بورژوای اقلیم دارند آنرا میان خود و برای چهار سال دیگر تقسیم می کنند تا باز هم به دزدی و چپاول بپردازند.

دعوا بر سر تقسیم مسولیتهای شهر حلبچه هنوز ادامه دارد!
روز ۱۴ دسامبر دهمین جلسه تقسیم قدرت میان احزاب ناسیونالیستی در شهر حلبچه برگزار شد و آخرین گزارشها حاکیست که اتحادیه میهنی، جنبش گوران و حزب دمکرات کردستان هنوز هم برای تقسیم قدرت میان خود به توافق نهای نرسیده اند و نماینده حزب دمکرات اعلام کرده که ” اگر شرکت ما بطور جدی تاثیر گذار نباشد، ما در پیشبرد مسئولیتهای شهرداری شرکت نخواهیم کرد”.

بمب گذاران مقابل شهرداری اربیل دستگیر شدند!
طارق نوری مسئول امنیت (آسایش) شهراربیل روز ۱۳ دسامبر اعلام کرد که ۹ نفر به اتهام بمبگذاری چند هفته پیش مقابل شهرداری اربیل دستگیر شده اند و یکی از آنان ایرانی می باشد. نوری همچنین اشاره کرد که بر اساس اطلاعاتی که از دستگیر شدگان بدست آمده، آنها قصد داشتند که در مرحله بعدی مقر دفتر سیاسی اتحادیه میهنی در اربیل را منفجر کنند.

مواضع داعش در نزدیک شهر کرکوک بمباران شد!
روز یکشنبه چهارده دسامبر، هواپیماهای ائتلاف علیه داعش در نزدیکهای شهر کرکوک مواضع آنها را بماران کردند، گفتنی است که هیچگونه اخباری از تلفات و خسارات احتمالی داعش منتشر نشده.

آمار تلفات چهار ماه جنگ با داعش اعلام شد!
روز دهم دسامبر وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان طی اطلاعیه ای، آمار چهار ماه جنگ با داعش را به شرح زیر اعلام کرده. ۷۲۷ پیشمرگ جانشان را از دست داده اند، ۳۵۶۴ نفر زخمی و ۳۴ چهار نفرهم مفقود هستند. لازم به ذکر است که بعد از حمله داعش به موصل در ماه آگوست سال جاری، نیروهای این جریان ارتجاعی و از گور برخواسته با حملات وحشیانه به بقیه مناطق دیگرعراق و از جمله مناطق ایزدی نشین شنگال از هیچ جنایت و توحشی فروگزار نکردند و تا ۴۵ کیلومتری شهر اربیل پیشروی کردند و اینجا بود تازه احزاب ناسیونالیستی متوجه به خطر افتادن حاکمیت خود شدند و به مقابله با داعش پرداختند. گفتنی است که در مقابله با داعش جدا از همکاری ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا، حکومت جنایت پیشه اسلامی ایران هم که خود صدها برابر داعش در ایران علیه مردم جنایت کرده حضور فعالی دارد و یکی از فرماندهان منفور حکومت اسلامی، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در بسیاری از جبهه ها همراه با نیروهای احزاب ناسیونالیستی دیده شده و این در حالیست که این احزاب برای خوش خدمتی به جمهوری اسلامی با وجود اعلام آمادگی احزاب و سازمانهای اپوزیسیون رژیم مستقر در اقلیم از ورود آنها به جبهه های جنگ با داعش ممانعت کردند.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *