Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان “خواست لغو جداسازی جنسیتی در کشور”

Nesan Nodiniam
نسان نودینیان:
در مراسم روز دانشجو١٦آذر، دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان ضمن رسوا کردن رئیس بسیج دانشگاه (به هنگام سخنرانی این مزدور) به نشانه اعتراض به حضور و اقدامات بسیج در دانشگاه، مراسم را ترک و عملا حضور مزدور نماینده رژیم اسلامی را تحریم کردند و با اعلام بیانیه ای چند خواست را طرح کرده اند. یکی از خواستها در بیانیه این است؛ «لغو تفکیک جنسیتی در دانشکاه ها و عرصه عمومی کشور»

لغو جداسازی جنسیتی خواست عمومی مردم در ایران است. دانشجویان دانشگاه نور با اعلام «لغو تفکیک جنسیتی در دانشکاه ها و عرصه عمومی کشور» استارت یک مبارزه جدی، مهم را زده اند. آپارتاید جنسی با بقدرت رسیدن جمهوری اسلامی پایه حاکمیت اسلام سیاسی در ایران شد.

جنبش برابری زن و توده میلیونی مردم در بیش از سه دهه گذشته در اشکال مختلف علیه آپارتاید جنسی و قوانین ضد زن نظام جمهوری اسلامی ایستاده اند. اشکال متنوع و رادیکالی را علیه تفکیک جنسیتی و ستم کشی زنان بکار گرفته اند. در روز جهانی زن آپارتاید جنسی را محکوم کرده و خواهان تفکیک جنسیتی در سطح عمومی و سراسری در ایران شده اند. روش زندگی نوین جوانان(زن و مرد) ابداع و بکارگیری شیوه های جدیدی از پوشش که نهادهای امنیتی و سرکوب جمهوری اسلامی را به هراس انداخته و سران این نظام را ناچار کرده فتواهای “خون آلود” را به اسید پاشها بدهند، و اینکه گفتمان های پر تناقض تعدادی دیگر از کاربدستان این نظام در ارتباط با تفکیک جنسیتی، خود به مساله ای جدی برایشان تبدیل شده است.

روحانی گفته که ” طرح تفکیک جنسیتی یک طرح غیرکارشناسی است که با جامعه ایرانی تطبیق ندارد”. “علی اکبر ولایتی در خصوص تفکیک جنسیتی: در مورد تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها معتقدم که انقلاب اسلامی به معنای بازگشت به ارزش ‌های دینی است؛…… هرگاه انقلاب از عامل به وجود آورنده خود دور شود، به همان نسبت از درون دچار پوسیدگی خواهد شد”.

تنافض در گفتمان تفکیک جنسیتی تحت فشار نارضایتی و تنفر از آن بوجود آمده. قدر مسلم این است که پایان دادن به جدا سازی جنسیتی در سطح کشور و در دانشگاه ها امر دانشجویان است که با جدا سازی جنسیتی مخالف هستند. جایگاه خواست لغو جدا سازی جنسیتی در کشور توسط دانشجویان دانشگاه پیام نور در راستای تقویت جنبش مخالفت با جداسازی جنسیتی است. شانزده آذر سال ١٣٩٣ روزی و مناسبتی شد که یکی از دانشگاه ها در شهر مریوان بشکل علنی اعلام کرد که «لغو تفکیک جنسیتی در دانشکاه ها و عرصه عمومی کشور» . زنده باد دانشجویانی که با شفافیت خواست «لغو تفکیک جنسیتی در دانشکاه ها و عرصه عمومی کشور» . را به عرصه ای جدی مبارزات و خواستهای انسانی تبدیل کرده اند. در تجمع روز دانشجو، دانشجویان دانشگاه پیام نور خواستهای دیگر از قبیل «لغو اعدام تمام فعالین دانشجویی»، «آزادی دانا لنج‌آبادی دانشجوی زندانی»، «پیگیری به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت از طرف حاکمیت». « حق خواندن و نوشتن به زبان کُردی در تمامی مقاطع تحصیلی، لغو هرگونه تبعیض و آسمیلاسیون، تقسیم قدرت در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و فرهنگ» را اعلام کرده اند. *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *