logo negah

نگاه هفته

logo negah

مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان
نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی

٢٠٠هزار حاشیه نشین در سنندج
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج، ٢٠٠هزار نفر در سنندج که معادل ٥٤ درصد کل جمعیت شهر است، در مناطق حاشیه شهر زندگی می‌کنند.

افزایش تصادف رانندگی. ٣٣٩ نفر در جاده‌ها جان خود را از دست داده اند
آمار تصادفات خسارتی در استان ارومیه طی ٨ ماه نخست سال ١٣٩٣، نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ٤٠ درصدی مواجه بودە است. بر اساس آمارهای موجود، طی ٨ ماه نخست امسال، به‌طور میانگین ماهانه ١٧٥ تصادف منجر به خسارت در استان ارومیه به وقوع پیوستەاند. این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشتە، ماهانه ١٢٥ تصادف خسارتی در محورهای ارتباطی ارومیه روی دادە بودند. بر اساس آمارهای پزشکی قانونی استان ارومیه، از ابتدای امسال ٣٣٩ نفر در جاده‌های استان در اثر وقوع تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

دشمنی دولت با دختران شین آباد
دختران شین‌آباد طی سال جاری سه بار به نشانه اعتراض به عدم پرداخت دیه کامل در مقابل دفتر ریاست جمهوری حکومت اسلامی ایران در خیابان پاستور تهران دست به اعتصاب زده بودند. دو هفته پیش، وکلای دختران شین‌آباد با استاندار استان آذربایجان‌غربی دیدار کردند که مقرر گردیده بود که طی هفته گذشته دیه دختران شین‌آباد پرداخت شود، اما به گفته پدر یکی از دختران شین‌آباد دیه دختران آنها تاکنون پرداخت نگردیده. تا کنون خانواده سارینا رسول‌زاده و سیران یگانه که در حادثه مدرسه شین‌آباد جان خود را از دست دادند، تنها نصف دیه را دریافت کرده‌اند.

سقز
در شهر سقز ٣ هزار و ٧٨٦ معلول وجود دارد که تنها ٨٠٠ نفر تحت حمایت دولت می‌باشند.

زندان و دستگیری
دیواندره
١٤آذر: شاهو مرادی، فرزاد مرادی و هیمن مرادی سه جوان ساکن روستای “کیله‌کبود” از توابع شهر دیواندره که عضو یک خانوادە می‌باشند، از سوی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران بازداشت گردیدند.

سنندج
مختار اسدی معلم جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری فراخوانده شده است.

تغذیه نامناسب ٧٨درصد ایرانی‌ها
معاون وزیر بهداشت: ٧٨درصد مردم کشور تغذیه نامناسب دارند و عمده مشکلات تغذیه‌ای، کم‌خوردن میوه و سبزیجات و مصرف زیاد نمک، شکر و روغن است.

١٢میلیون فقیر داریم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شناسایی ١٢میلیون فقیر در کشور خبر داد.
كارشناسان اقتصادی و محققان رفاه اجتماعی اما محاسبات خود را برای بخش‌های مختلف كشور انجام داده‌اند و برآوردی از خط فقر را اعلام كرده‌اند. حسین راغفر عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا، بیشترین خط فقر برای یك خانواده ٥نفری در شهر تهران را ماهانه ٢میلیون‌و٥٠٠ هزار تومان اعلام كرده است. این كارشناس اقتصادی حداقل خط فقر در یك روستا برای خانواده ٥نفری را یك میلیون تومان دانست و به همشهری گفت: «طبق اطلاعات جمعیتی سال١٣٩٠، حدود ٤٠درصد جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند.

کارگران
میزان افزایش مزد ٩٤ از زبان سخنگوی برنامه و بودجه مجلس
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد حقوق کارگران در سال آینده همچون کارمندان ١٧ درصد افزوده خواهد شد. به گزارش ایلنا، غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس که درباره افزایش حقوق کارمندان با خبرگزاری فارس گفتگو می‌کرد، پس از اعلام افزایش ١٧ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال ٩٤، درباره میزان افزایش حقوق کارگران نیز گفت: طبیعتاً تفاوتی بین افزایش حقوق کارمندان و کارگران وجود ندارد و افزایش حقوق هر ٢ به یک میزان خواهد بود.

دادگاهی مجدد بهنام ابراهیم زاده و تبعید بهنام به بند یک زندان گوهر دشت
دادگاهی مجدد بهنام ابراهیم زاده و تبعید بهنام به بند یک زندان گوهر دشت! کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده بهنام ابراهیم زاده امروز مورخ ١٢ آذر ماه ١٣٩٣ برای چندمین در دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی احمد زاده به اتهام اخلال در نظم و انتقال نوشته‌هایش به خارج از زندان دادگاهی دادگاهی شد ، ما در اطلاعیه قبلی‌ یعنی‌ اطلاعیه شماره ٣٢ اعلام کرده بودیم که به خاطر ضرب و شتم شدید بهنام از سوی ماموران امنیتی زندان رجایی شهر دادگاه به تعویق افتاد اما امروز مجددا این دادگاهی انجام شد. قابل ذکر است که بعد از دادگاه بهنام را به بند یک زندان گوهر داشت منتقل کردند که محل نگهداری زندانیان خطرناک و زندانیانی است که در انتظار حکم ضدّ انسانی‌ اعدام به سر میبرند.
کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکوم کردن دادگاهی و تبعید مجدد بهنام خواستار توقف اذیت و آزار و آزادی تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است.
دوازده آذر ماه ١٣٩٣

تجمع کارگران کارخانه آجر شیل سنندج در مقابل استانداری کردستان
طبق گزارش رسیده، روز سه شنبه ١١/٩/٩٣ تعداد ١٨ نفر از کارگران اخراجی کارخانه ی آجر شیل سنندج که سه سال پیش از کار اخراج شده بودند، جهت کسب مطالبات خود، در مقابل استانداری کردستان تجمع نموده و اعتراض خود را نسبت به تمامی قوانین و سیاست های کارگرستیزانه ی دولت و ارگان های سرمایه سالار آن اعلام نمودند و خواستار پرداخت حقوق پایمال شده ی خویش از استانداری کردستان شدند. شایان ذکر است که کارگران مذکور پس از گذشت سه سال از اخراج و اعتراضات و تجمعات متعدد در مقابل ارگان های دولتی، هنوز مطالبات خود را که شامل چهارده سال سنوات و ٦ ماه حقوق می باشد را به دلیل اعمال نفوذ کارفرما در ارگان های ذی نفوذ دریافت ننموده و با توجه به رأی و حکم دادگاه که به نفع کارگران نیز صادر شده، کماکان با جواب های سربالای کارفرما که خودِ استانداری کردستان می باشد مواجه می باشند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

ناامنی محیط کار
١٢آذر: حمید مهدوی، کارگر کُرد تعمیرکار پتروشیمی رازی کرمانشاە در زمان کار در مجتمع پتروشیمی رازی دچار حادثەی کار شد و جان باخت.

ضرب و شتم شدید بهنام ابراهیم زاده از سوی ماموران امنیتی هنگام انتقال به دادگاه
کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده! همانگونه که مطلع هستید بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان بیش از ٤ سال است که در زندان مشغول گذراندن حکم ضدّ کارگری است که برایش صادر شده بود. در حمله به بند ٣٥٠ زندان اوین در ٢٨ اردیبهشت ماه سال جاری و ضرب و شتم شدید زندانیان سیاسی این بند بهنام هم یکی‌ از زندانیانی بود که به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بعد از آن چند ماهی‌ را در سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ همین زندان گذارند و متعاقب آن به زندان رجایی شهر تبعید شد.
روز دو شنبه ١٠ آذر ماه ١٣٩٣ یک بار دیگر مسئولان امنیتی زندان رجایی شهر به بهنام اطلاع دادند که باید برای محاکمه‌ مجدد به دادگاه انقلاب تهران منتقل شود ، قبل از بردن بهنام به دادگاه انقلاب ماموران زندان رجایی شهر بهنام را وادار میکنند که برای بازرسی بدنی تمامی‌ لباس‌های خود را درآورده و لخت شود که بهنام با این خواسته مخالفت می‌کند و علیرغم مقاومت شدید بهنام ماموران زندان بهنام را مورد ضرب و شتم شدید قرار میدهند و با بی‌ احترامی تمام او را لخت میکنند که به خاطر این ضرب و شتم شدید تمام سر و دست بهنام آغشته به خون میشود و ماموران زندان با مشاهده وضعیت بهنام از انتقال بهنام به دادگاه صرفنظر کرده و او را به زندان بازمیگردانند. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکومیت شدید این حرکت ضدّ انسانی‌ از سوی ماموران زندان رجایی شهر خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است. دهم آذر ماه ١٣٩٣

گزارشی از وضعیت بهنام ابراهیم زاده در زندان گوهر دشت
کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده! همانگونه که مطلع هستید چند ماه پیش بهنام را از زندان آوین به به زندان گوهر دشت تبعید کرده اند و پیرو آن برای چندمن بار بهنام با اتهامات بی‌ پایه و اساس مورد محاکمه‌ قرار گرفت و شدیدا هم مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی قرار گرفت که به همین علت و تبعید مجدد به بند یک زندان گوهر دشت از روز ١٢ آذر ماه ١٣٩٣ دست به اعتصاب غذا زد.
از زمانی‌ که بهنام را به زندان گوهر دشت تبعید کردند پزشک قانونی برای بهنام تجویز کرده بود که به علت داشتن دیسک گردن باید یک روز در میان فیزیو تراپی انجام دهد اما بعد از محاکمه‌ مجدد و آغاز اعتصاب غذا از سوی بهنام مسئولان زندان از انتقال بهنام به بیمارستان جلوگیری میکنند که همین امر باعث ضعف جسمی‌ بهنام میشود در کنار اعتصاب غذا. قابل ذکر است در زمان تبعید بهنام به بند یک زندان گوهر دشت زندانبانان این اجازه را به بهنام ندادند که وسائل شخصی‌ خود را از بند قبلی‌ جمع کند و همراه خود به بند یک انتقال دهد و به همین علت بهنام بعد از ٤ سال زندان الان در حسینیه بند یک بدون هیچ وسأیلی بر روی زمین میخوابد. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکومیت آزار و اذیت کارگران و فعالین کارگری زندانی خاصی آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است. شانزدهم آذر ماه ١٣٩٣

بهنام ابراهیم زاده دست به اعتصاب غذا زد
کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده! همچنانکه در اطلاعیه‌های شماره ٣٢ و ٣٣ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده به اطلاع رسانده بودیم بهنام را برای دادگاهی مجدد می‌خواستند به دادگاه انقلاب ببرند که دفعه اول به علت ضرب و شتم شدید و خونریزی از ناحیه دست و صورت بهنام را به دادگاه نبردند ولی‌ ٢ روز بعد با بهبود آثار ضرب و جرح مجددا بهنام در دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی احمد زاده به اتهام ارتباط با احمد شهید ، ارتباط با بعضی‌ احزاب و سازمان‌های خارج کشور و همینطور اخلال در نظم زندان محاکمه‌ شد و بعد از بازگشت به زندان گوهر دشت در تاریخ ١٢ آذر ١٣٩٣ به بند یک این زندان که محل نگهداری زندانیان خطرناک و زندانیانی است که منتظر حکم ضدّ انسانی‌ اعدام هستند تبعید شد. قابل ذکر اینکه بهنام از ٢ ماموری که بهنام را مورد ضرب و شتم قرار دادند به اسامی مصطفی غیاث وند و علی‌ نوروزی شکایت می‌کند و به همین خاطر مردانی رئیس زندان بهنام را احضار و از بهنام می‌خواهد که شکایت خود را پس بگیرد و به بهنام قول میدهد که او را بدون پا بند و دستبند به دادگاه اعزام میکنند اما باز هم برای دفعه دوم که می‌خواستند بهنام را به دادگاه ببرند با پا بند و دستبند و بی‌ احترامی شدید این کار را انجام دادند. بهنام در اعتراض به وضعیت موجود و همینطور اتهام‌های بی‌ پایه و اساسی‌ که به خاطر آن مجددا دادگاهی شد از روز ١٢ آذر هنگام بازگشت به زندان و تبعید به بند یک دست به اعتصاب غذا زد و هم اکنون در اعتصاب غذا به سر میبرد. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکوم کردن دادگاهی و تبعید مجدد بهنام خواستار توقف اذیت و آزار و آزادی تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است. چهاردهم آذر ماه ١٣٩٣

آزادی غالب حسینی ،فعال کارگری از زندان
بر اساس گزارش رسیده روز دوشنبه 17/09/1393 غالب حسینی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، پس از سپری کردن دوران محکومیت شش ماهه ی خود، از زندان مرکزی سنندج آزاد شد. در این ارتباط تعداد کثیری از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج به منظور استقبال از وی مقابل زندان و منزل ایشان تجمع نموده بودند تا قدردانی خود را از مبارزات و مقاومت های مستمرِ این فعال خستگی ناپذیر ابراز نمایند؛ که مسئولین و مقامات امنیتی زندان با توجه به استقبال وسیع کارگران، به ترفندی ریاکارانه متوسل شده، و آزادی ایشان را به بهانه ی تناقض در حکم دادگاه به روز سه شنبه موکول نمودند که این امر موجب پراکندگی استقبال کنندگان شد اما بلافاصله و به محض پراکنده شدن کارگران و فعالین کارگری، نیروهای امنیتی زندان وی را مخفیانه سوار یکی از اتومبیل های زندان نموده، و او را از زندان خارج کرده و در یکی از خیابان های سنندج آزاد نمودند. اما باز هم تعدادی از فعالین کارگری بلافاصله خود را به منزل ایشان رسانده، و او را ملاقات نمودند. غالب حسینی نیز در پاسخ به شور و شوق حاضرین و حمایت های بی دریغ آنان از او و خانواده اش طی این مدت، نهایت سپاس خود را ابراز نموده، و به بیان شرایط کنونی طبقه کارگر ایران و جهان پرداخته و بر ضرورت وحدت و همبستگی طبقاتی کارگران جهت پایان بخشیدن تعرض سرمایه داری به زندگی و معیشت آنان تأکید ورزیده، و نابودی نظام سرمایه داری را منوط به سازمان یابی و آگاهی طبقاتی کارگران دانست. میته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن تبریک به مناسبت آزادی غالب حسینی به خانواده وی و طبقه کارگر ایران، خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی فعالین کارگری و کارگران پیشرو از جمله رضا شهابی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، بهنام ابراهیم زاده، رسول بداغی، واحد سیده، یوسف آبخرابات، افشین ندیمی، فردین میرکی ، فرزاد مرادی نیا و دیگر زندانیان سیاسی در بند می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری93/9/17

تشدید فشار بر فعالین کارگری و اجتماعی شهر سنندج
طی روزهای اخیر، ارگان های ذیربط و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی شهر سنندج، هم زمان با اجرای سیاست های ضد کارگری ِ افزایش نرخ نان و دیگر کالاهای اساسی مردم و از این طریق، تحمیل بیش از پیش فقر و فلاکت به کارگران و اقشار فرودست جامعه و متناسب با آن تشدید شرایط سرکوب و اختناق، تعداد زیادی از فعالین کارگری و فعالین دیگر عرصه های اجتماعی، (زنان و کودکان) را به ویژه در شهر سنندج احضار و یا بازداشت نموده، تا با تشدید فشار و به خیال خویش مرعوب کردن آن ها، دیوار حائلی میان فعالین کارگری و اجتماعی و توده های مردم ایجاد نمایند. تا مگر بدینوسیله فضای بسته و مختنق جامعه را جهت ممانعت از اعتراضات و خیزش کارگران و مردم به ستوه آمده از نابرابری های حاصل از نظام سرمایه داری تنگ تر نموده، و جلوی حرکت های توده های مردم استثمار شده و محروم را بگیرند و صدای اعتراض آن ها را در گلو خفه کنند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن تمامی سطوح فشار به فعالین کارگری و دیگر فعالین عرصه های اجتماعی، و تقبیح سیاست های کارگر ستیزانه ی سرمایه و نیروهای امنیتی و انتظامی، خواهان پایان دادن به فشارها واحضار این فعالین و آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی دستگیر شدگان و زندانیان کارگری و اجتماعی، به ویژه بازداشت شدگان اخیر شهر سنندج، همچون فردین میرکی و فرزاد مرادی نیا می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

تهدید به اخراج کارگران توسط کارفرمای شرکت بانتا آبیدر سنندج
طبق گزارش رسیده، روز یکشنبه 16/9/93 کارفرمای شرکت ساختمانی بانتا آبیدر، تعداد یازده نفر از کارگران مشغول به کار در پروژه ی ساختمانی مجتمع مسکونی- تجاری بانتا آبیدر واقع در خیابان ششم بهمن سنندج را به بهانه ی آغاز فصل سرما تهدید به اخراج از کار نموده و ادامه ی اشتغال آنان را تنها منوط به سخت کوشی و فعالیت بیشتر آنان نمود.این سیاسیت مزورانه ی کارفرمایان در راستای ایجاد رقابت میان کارگران و گسستن روحیه ی وحدت و همبستگی میان آنان به اجرا در مي آيد؛ که در مقابل، حس نفرت بیش از پیش کارگران را نسبت به مناسبات حاکم بر فضای موجود جامعه برانگیخت.. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

بازداشت فرزاد مرادی نیا و آخرین خبر از وضعیت فردین میرکی
به گزارش رسیده روز یکشنبه 16 آذر ساعت هشت و نیم صبح تعداد زیادی از نیروهای لباس شخصی اداره اطلاعات در حالی که صورت خود را با ماسک پوشانده بودند به خانه فرزاد مرادی نیا عضو کمیته هماهنگی و فعال کارگری یورش برده و بعد از تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل شخصی ایشان، نامبرده را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده اند. شایان ذکر است که فرزاد سالیان زیادی است که از بیماری دستگاه گوارش رنج می برد و یک شب قبل از دستگیری نیز دچار خونریزی شدید معده شده بود و دکتر معالجش بر عمل جراحی وی تاکید نموده است. بعد از بازداشت این فعال کارگری خانواده اش به دلیل وضعیت وخیم وی به اداره اطلاعات مراجعه کرده و وضعیت حاد بیماری او را به اطلاع مامورین رسانده اند که با جواب سربالای آنان مواجه شده اند. همچنین فردین میرکی دیگر عضو بازداشتی کمیته هماهنگی روز جمعه 14 آذر طی یک تماس تلفنی با همسرش از ادامه بازداشتش خبر داده است. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری بازداشت فرزاد مرادی نیا را محکوم می نماید و همچنین خواهان آزادی فوری و بی قید شرط نامبرده و سایر کارگران و فعالین کارگری بازداشتی می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

واحد سیده با سپردن وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی برای ٥ روز به ‌مرخصی آمد
کارگران ، تشکل‌های کارگری و مردم آزاده! همانگونه که در اطلاعیه شماره ٢٤ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد به اطلاع رسانده بودیم روز شنبه ٨ آذر مادر زینب کرمیانی( دایه باجه ) مادر واحد سیده فعال کارگری زندانی و از اعضای کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که به علت بیماری در بیمارستان مهاباد بستری شده بود برای همیشه از میان ما رفت. واحد سیده برای اینکه بتواند در این شرایط کنار خانواده و بستگان باشد درخواست ‌مرخصی کرده بود که بعد از ظهر مورخ ١٠ آذر ١٣٩٣ با ‌مرخصی واحد موافقت شد و واحد برای ٥ روز به ‌مرخصی آمد ، قابل ذکر است که برای این ‌مرخصی ٥ روز قرار وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی صادر شد که تهیه‌ این وثیقه از طرف خانواده و آشنایان با ‌مرخصی واحد موافقت شد. کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تسلیت مجدد به واحد سیده و خانواده عزیزش خواستار آزادی تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است. کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد. دهم آذر ١٣٩٣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *