yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی
اعتصاب بیش از دو هزار نفر از معلمین شهر خانقین!
طبق گزارشی از شهر خانقین، رئیس اتحادیه معلمین کردستان، احمد سعدولا اعلام کرده، که روز هفتم دسامبر ۲۴۰۰ نفر از معلیمن این شهر در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقهایشان دست به اعتصاب زده اند و از رفتن بر سر کلاسهایشان خود داری کرده اند. لازم به ذکر است که چندی پیش هم معلمین شهر حلبجه دست به اعتصاب زدند و اگر حکومت اقلیم کردستان قبلا به بهانه قطع بودجه از طرف دولت مرکزی حقوق معلمین و کلا کارمندان دولت را سر وقت پرداخت نمی کرد، امروز دیگر با توافقات طرفین هیچ عذر و بهانه ای برای پرداخت نکردن حقوق معلمین وجود ندارد.

قانون برابر در کانتون جزیره، توسط اتحادیه ” عالمین ” دینی اقلیم کردستان محکوم شد!
اتحادیه ” عالمین” دینی در اقلیم کردستان با انتشار بیانیه ای خواهان معذرت خواهی از مسلمانان جهان و لغو قانون برابر زن و مردم در کانتون جزیره شد. در بخشی از این بیانیه آمده است که ” متاسفانه ما بعنوان بخشی از ” عالمین” اسلام در اقلیم کردستان با پخش بیانیه شماره ۲۲ کانتون جزیره ( حقوق برابر زن و مرد) دچار شوک شدیم، چندین بند این بیانیه با دین مبین اسلام که دین اکثریت مردم کردستان بزرگ است خوانایی ندارد، اینها جدا از جریحه دار کردن احساس آنها، جریحه دار کردن احساس بیش از یک میلیارد مسلمان جهان است”. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که ” ما از مسئولین جزیره می خواهیم که از مسلمانان معذرت خواهی کنند و همه آن قوانینی که علیه اسلام است را لغو نمایند”.
لازم به ذکر است که در آوائل آبانماه، در کانتون جزیره قانونی مترقی به اسم، قانون برابر زنان به تصویب رسید و اتحادیه ” عالمین” و شما بخوانید مرتجعین و ضد زنان اقلیم کردستان از این قانون به خشم آمده اند. این مرتجعین بخشی از جنبش کثیف اسلام سیاسی هستند که یکسرش به جمهوری جنایتکار و ضد زن اسلامی وصل است و سر دیگرش به داعش و به نوادگان محمد و قانون بربریت اسلامی ۱۴۰۰ سال پیش. باید با تمام قوا نه تنها از قانون برابر کانتون جزیره دفاع کرد، بلکه حکومت اقلیم کردستان را نیز وادار کرد که قوانینی مترقی و برابری طلبانه به نفع زنان را بتصویب برساند و در عین حال تمام فتواها، طرحها و سخنرانی های که نافی برابری زن و مردم می باشد را بعنوان جرم برسمیت بشناسد و مبلغین آن و از جمله همین اتحادیه مرتجعین اسلامی دستگیر و محاکمه شوند. متاسفانه امروز در اقلیم کردستان و تحت حاکمیت احزاب ناسیونالیست کرد، چنین جانورانی نه تنها علنا علیه بی حقوقی نیمی از جامعه، یعنی زنان هر روزه فتوا می دهند و تبلیغ می کنند، بلکه اینها رسما و قانوان از دولت اقلیم حقوق می گیرند و چنین است که تحت این حاکمیت و در ۲۴ سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ هزار زن قربانی مذهب، ناموسپرستی و مردسالاری شده اند.

اسلحه و مهمات برای تصرف موصل به شهر اربیل رسید!
روز دوشنبه هشتم دسامبر، جبار یاور وزیر پیشمرگه اقلیم کردستان اعلام که ” اسلحه و مهمات نظامی که قرار است در تصرف شهر موصل از دست داعش بکار گرفته شود به اربیل رسیده”. لازم به ذکر است که خبرگزاری آناتولی ترکیه اخیرا طرح حمله و تصرف موصل از دست داعش را افشا کرده و گویا این خبر را از یکی از مقامات بلند پایه حکومت عراق بدست آورده. شهر موصل در اوائل ماه آگوست امسال در ظرف چند ساعت به دست نیروهای جنایت پیشه داعش افتاد و از آنزمان این اولین بار است که بحث حمله به موصل و بازپس گیری دومین شهر بزرگ عراق بطور علنی مطرح می شود.

انجمن وزرای اقلیم مذاکرات با دولت بغداد را بررسی کرد!
روز چهارم دسامبر انجمن وزرای اقلیم کردستان مذاکرات و توافقات با دولت مرکزی عراق را بررسی کرد. در این جلسه نیچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان اعلام کرد که ” روی هم رفته جلسات مثبتی بود و در بغداد فضای جدیدی وجود دارد و حتی کسانی که قبلا مخالف بودند، اینبار هنگامی که متوجه مثبت بودن مذاکرات شدند، تلاش کردند همکاری کنند”. در بخش دیگری از سخنان خود بارزانی افزود ” عراق در بحران مالی عمیقی به سر می برد، توقف فروش نفت مشکلات بسیاری را ایجاد کرده، در کابینه قبلی عراق پول هنگفتی خرج شده که کسی نمی داند برای چی بوده “. لازم به ذکر است که بارزانی در این جلسه تنها به توافق مهمی که گویا سالهاست برای آن تلاش می کنند اشاره کرد و گفت” یازده سال است که می خواهیم بغداد حقوق نیروهای پیشمرگه را تامین کند که قبول نمی کردند، ولی الان آنها قبول کرده اند که این مخارج به بودجه دولت مرکزی اضافه شود”.
بیش از دو دهه جنگ و خونریزی در عراق و نقش مخرب احزاب قومی، مذهبی و طایفه ای در قدرت برای توده های میلیونی مردم جز فقر و فلاکت، خانه خرابی، گرانی و بیکار و کشتار هر روزه چیز دیگری ببار نیاورده، لذا توافقات امروزشان هم نه تنها امکان هیچ نوع گشایشی در زندگی مردم نخواهد بود، بلکه در همین جلسه نیچیروان بارزانی اعلام می کند که باید صرفه جوئی کنیم و وزارت دارائی بسیاری از مخارج را کم کند، و طبعا منظور مخارج و امکاناتی است که قرار است به جامعه و مردم تعلق بگیرد و گرنه هر ناظری که حتی یک روز هم پایش به اقلیم کردستان افتاده باشد می داند که، احزاب ناسیونالیستی حاکم در کنار تحمیل فقر و فلاکت به مردم، زندگی شاهانه و افسانه ای غیر قابل باوری برای خود ساخته اند.

برگزاری مراسمی در اولین سالگرد ترور کاوه گرمیانی
روز دوم دسامبر در شهر کلار با حضور تعداد زیادی از مردم، روزنامه نگاران و تعدادی از نمایندگان پارلمان، مراسمی در گرامیداشت اولین سالگرد ترور کاوه گرمیانی برگزار شد و در پایان جایزه طلائی کاوه گرمیانی برای آزادی عقیده به روزنامه نگار شیروان شیروانی اهدا شد. لازم به ذکر است که در پنجم دسامبر ۲۰۱۳ کاوه گرمیانی روزنامه نگار مستقل و منتقد به شیوه ای وحشیانه از طرف حاکمان اقلیم کردستان ترور شد. ترور کاوه باعث اعتراضات وسیعی شد و تحت فشار افکار عمومی محمود سنگاوی عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی به دادگاه فراخوانده شد، اما باز هم مثل دهها ترور دیگر هنوز هم مسببین این ترور جنایتکارانه در دستگاههای حکومتی مشغول دزدی و چپاول و طرح ریزی برای از بین بردن منتقدین و آزادیخواهان هستند.
۲۰ نفر از نیروهای داعش خود را تسلیم نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان کردند
بنا بر اخبار منتشر شده، روز دوم دسامبر در حوالی مخمور ۲۰ نفر از نیروهای جریان تروریستی داعش خود را تحویل نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان داده اند. این خبر می افزاید که نیروهای داعش در روزهای گذشته در این مناطق تحمل تلفات سختی شده اند و به همین خاطر روحیه نیروهایشات بشدت پائین آمده و تسلیم شدن این عده هم ناشی از همین واقعیت است.*
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *