Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

در حاشیه اخبارکارگری

Nesan Nodiniam
نسان نودینیان:

فقر! تغذیه نامناسب!

٧٨درصد مردم تغذیه نامناسب دارند و عمده مشکلات تغذیه‌ای، کم‌خوردن میوه و سبزیجات و مصرف زیاد نمک، شکر و روغن است. در ایران نیز سالانه ٨٣هزارنفر در رده سنی ٣٠ تا ٧٠ساله بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های تنفسی جان خود را از دست می‌دهند.
(منبع: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی)
١٢میلیون فقیر!( وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

فقر و تغذیه نامناسب واقعیت دهشتناک نابرابری اجتماعی ـ طبقاتی بیش از پنچاه میلیون نفر از شهروندان کارکن، کارگر و مزدبگیران جامعه در ایران است. راه حلهای متنوعی برای مبارزه با فقر و تغذیه نامناسب وجود دارد. مبارزه برای افزایش دستمزدها، بیمه بیکاری بیش از سه میلیون تومان به کارگران بیکار، پرداخت حقوقهای معوقه، بیمه درمانی، رفاه اجتماعی، تحصیل رایگان، دارو و ویزیت دکتر رایگان، یک وعده غذای گرم در مدارس، پرداخت هزینه تحصیل مکفی بر اساس زندگی استادارد شده به دانشجویان و تحصیل دیدگان رتبه های مختلف، حمایت مالی از زنان و وجود کودکستان برای کودکان بالای سن سه سال، حق مسکن مناسب و ده ها مطالبه رفاهی دیگر برای رهایی از فقر و تعذیه نامناسب را میتوان ردیف کرد. فقر قوی ترین مصیبتی است که توسط دولت و سرمایه داران به طبقه کارگر و خیل عظیم تر از کارکنان مزدبگیر جامعه تحمیل شده است. فقر تحمیل شده در ایران توسط دولتها و نظام جمهوری اسلامی، دامنه گسترده ای دارد. فقر در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ریشه دردهای بسیار زیادی است، از گرسنگی وبیماری گرفته تا اعتیاد، فحشا و بی سرپناهی. فقرپدیده ای پیچیده و گسترده می باشد. فقر در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی اقدامی دولتی است. دزدی های میلیاردی و بالاتر، بیکاری میلیونی، دستمزدهای پایین و پرداخت نکردن حقوقهای معوقه، عدم وجود کمک هزینه استاندار شده بر اساس تامین معیشت، و عدم وجود تامین مالی و حقوق برای بازنشستگان، عوامل مستقیم فقر و تغذیه ناسالم میباشند.

مبارزه علیه فقر اجتماعی و توده ای است.
دولتها با آکادمی ها و کارشناسان، راه کارهای مبارزه با فقر را برای توجیه فقر در خدمت منافع بورژوایی استثمار و کار مزدی بکار میگیرند. کنفرانسهای جهانی در ارتباط با فقر در سطح بین المللی برگزار میکنند. ده ها نوع جزوه در مورد “علل فقر” منتشر میکنند. قاعده بازی جمهوری اسلامی علیه فقر هم متفاوت و هم بسیار ریاکارانه و مزورانه است. در آستانه تعیین دستمزدها، به یکباره سطح تورم را به دلخواه چند برابر کمتر از واقعیت وجودیش اعلام میکنند. نظام جمهوری اسلامی مسبب اصلی فقر است

دزدی و چپاول رکن مهم مافیای اقتصادی این نظام است. آخرین مورد دزدی دوازده هزار میلیارد تومانی است که در شانزدهم آذر ماه اعلام شده است.

مبارزه با فقر مبارزه ای توده ای ـ اجتماعی و گسترده است. اقتصاد سیاسی ـ مالی در ایران در دست سپاه پاسداران است. سپاه پاسداران با ثروتهای تریلونی، اقتصاد جامعه و ثروت آنرا در دست دارد. بیت رهبری و خامنه ای مهندسی چپاول ثروت را در دست دارند. دولت در نظام جمهوری اسلامی، جاده صاف کن این ارگانها است. نام و اسامی دزدها و دزدی های میلیاردی در لیست این نهادها هستند. به این اعتبار، مبارزه با فقر رو در رویی بیش از هفتاد میلیون از مردم جامعه با اقلیت مفتخوری از نهادهایی است که ساختار سپاه پاسداران، دولت، بیت رهبری و بورژوازی را تشکیل میدهند.

پایان دادن به فقر عملی و ممکن است. دامنه فقر میلیونی است. جنبش علیه فقر در دو سطح اعتراضی قابل تعریف و پیگیری است. در سطح پیگیری مطالباتی و از جمله در عرصه های مبارزه برای افرایش دستمزدها، مبارزه برای بیمه بیکاری و مبارزه علیه حقوقهای پرداخت نشده. هم اکنون در عرصه مبارزه برای افزایش دستمزدها و مبارزه علیه دستمزدهای پرداخت نشده در بیشتر مراکز تولیدی، کارخانه ها و معادن در جریان است. ده ها اعتصاب و تجمع برگزار شده و کارگران خواست و مطالبات خود را با اعتراضات مداوم پیگیری کرده و توانسته اند قدمهای موثری در راه تحقق خواستهایشان را عملی کنند. سطح عموی تر و توده ای مبارزه علیه فقر، دامن زدن و تدارک اعتراضات توده ای در خیابانها در شهرها است. تجمع علیه فقر، مورد حمایت توده های میلیونی قرار میگیرد. سمپاتی توده میلیونی مردم را جلب میکند. اعتراضی علنی برای دفاع از زندگی و برای رهایی از مصائب فقر. چنبش علیه فقر در بسیاری از کشورهای دنیا تجربه شده است. اعتراضات و جنبش ٩٩درصدی ها تجربه ای است از مبارزه علیه فقر. جنبش خیابانی مردم در برزیل در سال گذشته تجربه ای است در مبارزه علیه فقر.
پیش بسوی سازمان اعتراض علیه فقر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *