logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی
١٢آذر ـ ١٧آذر ماه ١٣٩٣

اعتراضات

تداوم اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق
١٦آذر: ١٥٠ نفر از کارگران معدن شامل کارخانه و عمق زمین و معدن روباز، در اعتراض به عدم پرداخت ٩٠ روز از حقوق و مزایا روزهای (١٥ و ١٦ آذر) اعتصاب کرده و کار را تعطیل کردند. نزدیک به ١٠٠ نفر از کارگران که در عمق زمین کار می‌کنند و روزانه نزدیک به ٦٠٠ پله را پایین می‌روند و سپس همین مسیر را بر می‌گردند اما در ازای کاری که انجام می‌دهند هیچ سختی کاری به آن‌ها داده نمی‌شود و حداقل حقوق را دریافت می‌کنند. و چند سالی است که به طور کلی مزایای جانبی کارگران را قطع کرده‌اند. در معدن کوشک بافق، آزمایش تست سرب خون که باید در ارتباط با کارگران معدن سالانه انجام شود چند سالی است توسط کارفرما اجرا نمی‌شود، این کارگران دلیل این امر را قراردادکار موقت بخش بزرگی از کارگران معدن کوشک و عدم توجه کارفرما به کارگران قراردادی می‌دانند.

تجمع اعتراضی کارگران شیشه آبگینه
١٦ آذر: کارگران کارخانه «شیشه آبگینه» قزوین در اعتراض به عدم پرداخت ٤ ماه حقوقها در مقابل ساختمان‌های فرمانداری شهرستان البرز و استانداری قزوین تجمع کردند.

تجمع نگهبانان پست‌های برق تهران
١٦آذر: ١٥٠ نفر از کارگران نگهبان پست‌های برق تهران به نمایندگی از سوی ٧٠٠ کارگری که هم اکنون به عنوان نگهبان در پست‌های برق مشغول کارند در اعتراض به نامشخص بودن شرایط استخدامی(ماهیت کارگر یا کارمند بودن) در مقابل ساختمان وزارت نیرو واقع در بزرگ‌راه نیایش تجمع کردند.

جلوگیری کارفرما از ورود ٣٠٠ کارگر «راک سرامیک» به کارخانه
١٥آذر: کارگران راک سرامیک برای بازگشت به کار به کارخانه مراجعه کرده و مقابل این واحد تولیدی تجمع کردند اما کارفرما آنان را به داخل کارخانه راه نداد. اعتراض کارگران به اخراج ٣٠٠نفر از آنان انجام شده که از ابتدای آذر ماه سال ٩٣ و در پی پایان قرارداد کارشان اخراج شده بودند.

راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته نساجی مازندران
١٣آذر: ١٥٠نفر از کارگران بازنشسته نساجی مازندران در واکنش به عدم پرداخت حقوقهای معوقه در در تعدادی از خیابانهای شهر و سپس در مقابل فرمانداری قائمشهر دست به تجمع اعتراضی زدند. ٣٥٠ کارگر شاغل و ٥٥٠ بازنشسته نساجی مازنداران ١٥ میلیارد تومان مطالبات معوقه دارند که سهم بازنشسته‌ها از این میزان حدود ١١ میلیارد تومان است.

تداوم تجمع اعتراضی کارگران اخراجی راک سرامیک
١٠آذر: کارگران اخراجی راک سرامیک در محل اداره تعاون, کار و رفاه اجتماعی شهرضا برای دومین بار تجمع کرده و به عدم پرداخت حقوق آبان که هنوز توسط کارفرما پرداخت نشده اعتراض کردند. تعداد کارگران اخراجی ٣٠٠نفر است.

اعتصاب کارگران معدن زغال سنگ تخت مینودشت
١١ آذر: حدود ٣٠٠ نفر از کارگران معدن زغال سنگ تخت مینودشت که در جنگلهای شهرستان مینو دشت مشغول استخراج زغال سنگ اند بیش از دو ماه است که حقوقشان همچون سایر ١٤٠٠ کارگر معادن البرز شرقی به تاخیر افتاده است و به همین دلیل دست از کار کشیدند. حق بیمه کارگران نیز در چهار ماه گذشته به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است. شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی از سه واحد مجزای استخراج بنام معدن «طرزه» با حدود ٨٠٠کارگر، معدن «تخت» مینودشت با حدود ٣٠٠ کارگر و معدن «رامیان» با حدود ٥٠ کارگر تشکیل شده است.

اعتراضات دامنه دارکارگران کارخانه آلومینای جاجم برای افزایش دستمزد!
١١آذر: ٢٢٠٠نفر از کارگران قراردادی کارخانه آلومینای جاجم واقع در استان خراسان شمالی، برای افزایش دستمزد، همه روزه طی دوهفته گذشته(٢٧آبان تا١١آذر) دست به راهپیمایی اعتراضی میزنند ودرادامه اعتراضاتشان ازروزهشتم آذر خوردن غذای کارخانه را نیز تحریم کرده‌اند. و در اعتراض به کارفرما اتوبوس‌های سرویس کارخانه را در میانه راه متوقف کرده و بخشی از مسیر رسیدن به سالن‌های تولید (مسافت یک کیلومتری) را دسته جمعی پیاده‌روی می‌کنند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان رستم‌کلایی
١١آذر: تعدادی از اعضای کانون بازنشستگان شهر رستمکلا مقابل فرمانداری بهشهر تجمع و نسبت به بسته شدن دفتر کانون بازنشستگان در شهر خود اعتراض کردند. این کانون مسائل مربوط به بازنشستگان رستم‌کلا از جمله دفترچه های بیمه و … را پیگیری می کرد اما از ادامه فعالیت این دفتر جلوگیری شد و علت آن هم وجود دفتر کانون بازنشستگان در شهرستان بهشهر بود. یکی از بازنشستگان معترض به این اتفاق ، گفت: همه اعضای این کانون سن بالایی دارند و تردد به بهشهر برای ما سخت است و نمی توانیم برای پیگیری کارهای خود مدام به بهشهر رفت و آمد کنیم.

اعتصاب کارگران شهرداری شادگان
به اعتراض به عدم ‌پرداخت حقوق معوقه، کارگران شهرداری شادگان دست از کار کشیدند. به دنبال اعتراض کارگران شهرداری، خیابان‌ها و معابر شهر شادگان در انبوهی از زباله فرو رفت.

گزارش

٧٠٠ هزار شغل از بین رفته است.
مرکز آمار ایران در گزارش اخیر وضعیت بیکاری در تابستان ٩٣ اعلام کرد بیش از ٧٠٠ هزار شغل در فاصله یکساله فعالیت دولت تدبیر و امید از تابستان ٩٢ تا تابستان ٩٣ در ٣ بخش صنعت، خدمات و کشاورزی از بین رفته است.

تغذیه نامناسب ٧٨درصد ایرانی‌ها
معاون وزیر بهداشت: ٧٨درصد مردم کشور تغذیه نامناسب دارند و عمده مشکلات تغذیه‌ای، کم‌خوردن میوه و سبزیجات و مصرف زیاد نمک، شکر و روغن است.

١٢میلیون فقیر داریم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شناسایی ١٢میلیون فقیر در کشور خبر داد.
كارشناسان اقتصادی و محققان رفاه اجتماعی اما محاسبات خود را برای بخش‌های مختلف كشور انجام داده‌اند و برآوردی از خط فقر را اعلام كرده‌اند. حسین راغفر عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا، بیشترین خط فقر برای یك خانواده ٥نفری در شهر تهران را ماهانه ٢میلیون‌و٥٠٠ هزار تومان اعلام كرده است. این كارشناس اقتصادی حداقل خط فقر در یك روستا برای خانواده ٥نفری را یك میلیون تومان دانست و به همشهری گفت: «طبق اطلاعات جمعیتی سال١٣٩٠، حدود ٤٠درصد جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند.

کسری درآمد امسال کارگران چقدر است؟
در جدیدترین آمار ارائه شده از سوی رئیس مرکز آمار ایران، هزینه یک خانوار شهری در بهار امسال به یک میلیون و ٨٢٢ هزارتومان در ماه رسید که در اینصورت میزان سالیانه آن به ٢١ میلیون و ٨٦٤ هزارتومان خواهد رسید. این میزان نسبت به هزینه سالیانه خانوار در سال گذشته، یک میلیون و ٢٦٦ هزارتومان افزایش نشان می دهد. همچنین مجموع سالیانه حداقل دستمزد ٦٠٩ هزارتومانی امسال کارگران و مشمولان قانون کار ٧ میلیون و ٣٠٨ هزارتومان است که نسبت به هزینه ٢١ میلیون و ٨٦٤ هزارتومانی ١٤ میلیون و ٥٦٦ هزارتومان کسری نشان می هد. مهر- ١١آذر

میزان افزایش مزد ٩٤ از زبان سخنگوی برنامه و بودجه مجلس
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد حقوق کارگران در سال آینده همچون کارمندان ١٧ درصد افزوده خواهد شد. به گزارش ایلنا، غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس که درباره افزایش حقوق کارمندان با خبرگزاری فارس گفتگو می‌کرد، پس از اعلام افزایش ١٧ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال ٩٤، درباره میزان افزایش حقوق کارگران نیز گفت: طبیعتاً تفاوتی بین افزایش حقوق کارمندان و کارگران وجود ندارد و افزایش حقوق هر ٢ به یک میزان خواهد بود.

افزایش ٣٠ تا ٤٤٠ درصدی قیمت حامل های انرژی در سال ٩٤ / بنزین ١٠٠٠ تومان
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: درسال ٩٤ قیمت حامل‌های انرژی ٣٠ تا ٤٠ درصد افزایش خواهد یافت و بنزین با نرخ ١٠٠٠ تومان و گازوئیل با نرخ ٥٠٠ تومان عرضه می‌شود. در سال ٩٤ یارانه‌های نقدی کاهش نخواهد یافت و دولت پرداخت یارانه ٤٤ هزار و ٥٠٠ تومانی را ادامه خواهد داد. منبع: همشهری

بدهی ٩٠ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی
١٤آذر: علی نوربخش در سفر به استان گیلان:‌ در سال ٨٢بودجه سازمان تامین اجتماعی ٣٦٠٠ میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ ٤٠٠ میلیارد تومان بدهی دولت وقت در این سازمان بوده و در مجموع دولت در سال ٨٢ حدود ٢٨٠٠ میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار بوده است. از سال ٨٣ روندی آغاز شد که دولت را تبدیل به یک کارفرمای بزرگ برای سازمان تامین اجتماعی کرد و حق بیمه بخشی از اقشار جامعه را دولت برعهده گرفت که نهایتاً در سال ٩٢ بودجه این سازمان به ٣٠ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و سهم دولت نیز ١٥ هزار میلیارد تومان بوده است و در این سال سازمان ٥١٠٠ میلیارد تومان کسری بودجه داشته است. نوربخش افزود:در حال حاضر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به مبلغ٩٠ هزار میلیارد تومان رسیده است.

عدم پرداخت٣ماه حقوق کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی پاکان
١٣آذر: پرداخت حقوق کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی پاکان در سه ماهه شهریور، مهر و آبان به تاخیر افتاده است. مهم‌ترین مطالبه کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی پاکان، پرداخت به موقع حقوق و افزایش امنیت شغلی‌شان است چرا که از مجموع حدود ٢٣٠ کارگر شاغل در این واحد تولیدی حدود ١٨٠ کارگر از سال ٨٦ تا کنون به تدریج اخراج شده‌اند.

عدم پرداخت حقوق ١٧٠ کارگر معدن آقا دربند
١٢آدر: کارگران معدن آقا دربند که همگی قراردادهای موقت شش ماهه یا یکساله دارند از سال گذشته ٣ ماه حقوق و پاداش و عیدی طلبکارند و امسال نیز پرداخت حقوق آنان یک ماه به تاخیر افتاده است.

کارگران بازنشسته ایران کنف
٦٠ نفر از کارگران بازنشسته ایران کنف که حدود دو سال از بازنشستگی آنها می گذرد هنوز نتوانسته اند حق السعی و مفاصی حساب خود را دریافت کنند. – هر یک از این کارگران بین بیست تا سی میلیون تومان از کارفرما طلبکارهستند. کارگران حاضر شدند نفری هفت میلیون تومان بگیرند ولی کارفرمای ضد کارگر عطااله صدر رفیع تمکین نمی کند و وعده ی سرخرمن می دهد.

تبعید به دلیل تجمع اعتراضی درمقابل مجلس!
١١آذڕ: عضو شورایعالی نظام پرستاری و سوپر وایزر بیمارستان امام به اتهام برگزاری تجمع اعتراض آمیز پرستاران مقابل مجلس شورای اسلامی در آبان ماه سالجاری به تبعید به اسلام شهر محکوم شد.

١٢آذر روزجهانی معلولین
براساس نتایج سرشماری ١٣٩٠، نزدیک به یک میلیون و پنجاه هزار نفر درایران دچار معلولیت هستند. حدود ٣٥٠ هزار نابینا و ناشنوا، حدود ٦٠٠هزار نفردارای معلولیت جسمی و حرکتی و حدود ٣٥٠ هزار نفردارای اختلال ذهنی. از طرف دیگر، برخی کارشناسان آماری معتقدند که آمار واقعی معلولیت درایران بیشتر است، زیرا به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک، برخی خانوارها «معلولیت» را نوعی نقص برای کل خانواده می‌دانند و در نتیجه در پاسخ پرسش‌های آمارگیر حاضر نیستند اظهار کنند که یکی از اعضای خانواده آنها دچار معلولیت است. آمار معلولیت در کشور طی دو سال اخیر از ١٠ به ١٥درصد افزایش یافته است. دولت و سازمان بهزیستی کشور به تعهداتشان دررابطه با استخدام کارگران معلول عمل نمی کنندازجمله : – وزارتخانه های آموزش و پرورش و رفاه قانون ٣ درصد استخدام معلولان را اجرا نمی کنند.بی توجهی به استخدام معلولان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و بکارنگرفتن دو هزار نابینا در وزارت رفاه از موارد بی توجهی این دو وزارتخانه به قانون است. – عدم تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند -عدم پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی ، خدماتی ، عمرانی و صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول

اخراج و بیکارسازی

اخراج کارگران ایران تالک
٥٣ نفر از ٩٠ کارگر قرارداد موقت کارخانه ایران تالک در شهر صنعتی رشت اخراج شدند.

٢٠٠ کارگر شهرداری اردبیل راخطربیکاری تهدیدمی کند!
شهردار اردبیل گفت: حداقل ٢٠٠ نفر کارگر این نهاد اجرایی مازاد بوده و به کار گیری آنها برای شهرداری هزینه بر است.

بیکارسازی در کارخانه روغن نباتی قو تهران
٣٠٠ نفر از کارگران اخراج و بیکار میشوند. مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران: کارخانه روغن نباتی قو باید هرچه سریعتر پلمب شود. ٢٠ سال فرصت خوبی برای خروج این کارخانه از تهران بوده است. وی ادامه داد: برخی در خصوص خروج این کارخانه به دنبال فرصت سوزی هستند. در حالی که مدیریت شهری به شدت با هر گونه زمان دهی مخالف است. این کارخانه با دستگاه های قدیمی و آلاینده نه کالایی استراتژیک تولید می کند و نه استانداردهای زیست محیطی را رعایت می کند. فاضلاب این کارخانه به شدت برای اهالی منطقه مضر است. به اعتقاد مدیریت شهری این کارخانه باید همین امروز پلمب شود.

اخراج٣٠ کارگرکارخانه لوله و ماشین سازی ایران
٣٠ کارگر قرار دادی کارخانه لوله ماشین سازی ایران پس از اتمام قرارداد کارشان اخراج شدند

اخراج٣٢٠ کارگر کارخانه ایران سوئیچ طی ٣ سال گذشته
١١آذر: کارخانه ایران سوئیچ تولیدی پیش از سال ٩٠ حدود ٣٧٠ کارگر داشت که این تعداد به مرور تا پایان سال ٩١ به حدود ٢٠٠ نفر تقلیل یافتند. مدیران کارخانه ایران سوئیچ در سال ٩٢ حدود ١٥٠ کارگر قراردادی این واحد را یکجا اخراج کردند و امروز کارگران قراردادی این کارخانه ٣٥ نفر و کارگران رسمی ١٥ نفرند که کارگران موقت نیز نگران از دست دادن شغل‌شان هستند.

بیکارشدن بیش از ٥٠ کارگر
١٢آذر: چرخ کارخانه بازیافت زباله و تولید کمپوست شهرستان اهر به علت عدم توانایی سرمایه گذار و عمل نکردن شهرداری به تعهدات خود در قرار داد منعقده، از حرکت باز ایستاد و علاوه بر بیکارشدن بیش از ٥٠ نفر از کارگران شاغل دراین مجموعه دوباره دفن زباله در شهرستان اهر به حالت قبلی برگشت و هم اکنون با گذشت بیش از دو سال این کارخانه به حال خود رها شده.

ناامنی محیط کار

افزایش ١٨درصدی مصدومین حوادث كاردراستان کهگیلویه و بویراحمد
١١آذر: روابط عمومی پزشكی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد، آمار مصدومین ناشی از حوادث كار در هشت ماه نخست سال جاری ٢٠٣نفر بوده است. از این تعداد هشت نفر زن و ١٩٥نفر مرد بوده اند. در مدت مشابه سال ٩٢آمار مصدومین حوادث كار مراجعه كننده به پزشكی قانونی استان ١٧٢ مورد بوده است كه امسال به میزان١٨% افزایش یافته است.

قطع انگشتان پای کارگر
سقوط یک قطعه آهن در یک کارگاه صنعتی در تهران باعث قطع انگشتان پای یک کارگر شد.

پدر ٦ فرزند در عمق هفت متری سیلوی ذرت جان باخت
یکی از کارگران کارخانه خوراک دام کاشمر ٤٢ ساله دارای ٦ فرزند در عمق هفت متری یک سیلوی ذرت مدفون شد و جان باخت. این کارگر که در پی مسدود شدن یکی از راه‌های خروجی زیر سیلوی ذرت به داخل سیلو رفته بود، هر دو پایش در داخل لوله خروجی سیلو گیر می‌کند و ریختن ذرت‌ها بر روی وی باعث مسدود شدن محل تنفس و مرگ وی می‌شود

مرگ کارگر پتروشیمی رازی
١٣آذر: یک کارگر بخش بهره برداری پتروشیمی رازی به نام «حمید مهدوی» روز گذشته در حین انجام کار از ارتفاع سقوط کرد و در دم جان باخت.

کشته وزخمی شدن چندکارگرفضای سبزشهرداری پرند
١٠آذر: برخورد سواری پراید با کارگران شهرداری در پرند یک کشته و چند مصدوم برجای گذاشت .

کارگران

شاپور احسانی راد: افزایش حداقل دستمزد سال ٩٤ فقط با اعتراض بی محابانه و سراسری ما کارگران تحقق می یابد
این امامزاده شفا نمی دهد که هیچ، کور هم می کند. دولت سرمایه داری روحانی در یک اقدام ناگهانی و شوک آور در حالی به سیم آخر زد و قیمت نان را از ٣٠ تا ١٠٠ درصد گران کرد و نان قوت غالب و لایموت سفره کارگران را مورد دزدی قرار داد که آمارهای رسمی دستمزدهای کارگران را بیش از یک چهارم خط فقر اعلام کرده بودند و خبر از گرسنگی و فقر مطلق ٧ میلیون انسان داده بودند. از اوایل امسال آمار رسمی دهشتناکی هر روزه چون پتک بر سر جامعه فرود می آید آماری که زیر فشار و تب شدید و بالای ٣٧ درجه جامعه بالا آورده شد حکایت از این دارد که ٢٤ درصد از خانواده ها شاغلی ندارند و ٧٨ درصد مردم سوء تغدیه دارند. بیکاری بالای ٥٠ درصدی زنان و جوانان ، کارتن خوابی ٣٠٠٠ زن جوان درخیابانها و شکاف طبقاتی که پولدارهایی که پولدارتر و فقیرانی که فقیرتر می شوند. کارشناسانی که خط فقر را در سال ٩٢ نزدیک به دو میلیون و پانصد هزارتومان برای یک خانوار پنج نفره تخمین زدند اکنون خط فقر را ١٠٠٠ دلار که بیش از سه میلیون و سیصد هزارتومان می باشد اعلام می کنند و این شکاف فاحش دستمزد ٦٠٩ هزارتومانی و خط فقر سه میلیون و سیصد هزارتومانی را پیش از پیش آشکار می سازد. مضاف بر اینکه ما هر روز شاهد ورشکستگی و تعطیلی کارخانجات و اخراج و بیکاری هزاران کارگر می باشیم. دستمزدهای معوقه کارگران بیداد می کند، اعتصاب، تجمع واعتراضات کارگری به اوج خود در چند سال اخیر رسیده است، در اثر گرانی و تورم سرسام آور صدای شکستن و خرد شدن استخوان های زحمتکشان گوش فلک را کر کرده است، سرمایه داری حاکم ناتوان از حل بحران خود با گران کردن نان و همه مایحتاج عمومی با حمله و تهاجم بی شرمانه خود به آخرین لقمه سفره کارگران، کل بار بحران همه جانبه خود را به دوش زحمتکشان انداخته است این در حالی است که به قیمت فقر و فلاکت و مرگ هزاران مرد و زن و کودک، دزدان و چپاولگران می چرند و می خورند و می درند و سلامتی، جان، شرف و حیثیت میلیونها انسان را به بازی می گیرند و به جز سود و منفعت جیب خودشان، به هیچ ارزش دیگری نمی اندیشند. چنین وضعیت دردناک وغیر قابل تحملی هیچ راهی جز مبارزه ای رو در رو و بی محابانه برای افزایش حداقل مزد را که پایه وجودی و هستی ما کارگران را شکل می دهد و امکان زندگی و بقای خود و خانواده هایمان را رقم میزند باقی نمیگذارد. نکته اساسی که ما کارگران در این مدت ٣٦ ساله با گوشت و پوستمان لمس کردیم نادیده گرفتن و زیر پا قرار دادن قانون کاری بود که خود نظام حاکم برای ایجاد روابط کار و صیانت از منافع کارفرمایان بر سرنوشت ما حاکم کرد. قانون کاری که تحت تاثیر انقلاب مردمی ٥٧ ، تک ماده هایی هرچند اندک در جهت منافع ما کارگران در آن گنجانده شد اما در تمام این سالها به بهانه های واهی گوناگون و با زور و قلدری دولت و کارفرمایان همین تک ماده های اندک را نیز زیر پا له کردند. یکی از این قوانین ماده ٤١ قانون کار و در باره دستمزد است. طبق ماده ٤١ قانون کار، دستمزد کارگران “الف”- بر اساس میزان تورم اعلامی بانک مرکزی و “ب”- تامبن شرافتمندانه سبد معیشتی شامل هزینه های خوراک، پوشاک، درمان، مسکن و تحصیل یک خانوار پنج نفره می باشد اما همانطور که در بالا اشاره شد در ٣٦ سال گذشته دولتهای حاکم با سیاست بازیها و اعمال نفود و قلدری سرمایه داران مانع اجرای کامل ماده ٤١ شدند. تجربه ٣٦ ساله گذشته به ما کارگران نشان داد که تعیین حداقل دستمزد جدا از مهمل قانونی به میزان قدرت و توانمندی اجتماعی طرفین دعوا یعنی کارگران و کارفرمایان بستگی دارد و این زور و قدرت است که می تواند قانون را به نفع یک طرف دعوا چرب نماید. در حقیقت میزان و اندازه دستمزد ما کارگران به میزان اتحاد، تشکل و قدرتمندی ما گره خورده است کارگران هرچه قویتر و تعرضی تر برای دستمزدشان به میدان بیاند سهم بهتری از مزد را نصیب خود خواهند کرد و هر زمان در مقابل زورگویی دولت و سرمایه داران عقب نشینی کنند سهم کمتری از مواهب زندگی خواهند برد. نکته اصلی و بسیار حائزاهمیت این مطلب که بویژه قابل تاکید است ظرفیت قانونی ماده ٤١ قانون کار است که راه را برای اعتراض قدرتمندانه و سراسری ما جهت خواسته بحق افزایش حداقل دستمزد به اندازه اداره یک زندگی انسانی و شرافتمندانه باز گذاشته است ما کارگران می توانیم با اتکا و با برافراشتن پرچم ماده ٤١ قانون کار به صورت کاملا قانونی کارزاری قدرتمند در همه کارخانه ها و مراکز تولیدی در هر شهر و استان در محل کار یا در مقابل فرمانداریها، ادارت کار، وزارت کار، مجلس و ریاست جمهوری بصورت گروهی و متحدانه و سراسری بر پا کنیم و خواهان افزایش واقعی مزد بر اساس نرخ واقعی تورم و تامین شرافتمندانه هزینه های معیشتی طبق ماده ٤١ قانون کار باشیم. شاپور احسانی راد عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده اخراجی کارگران کارخانه پروفیل ساوه – ١٥ آذر ماه ٩٣

پیش بسوی اعتراضات سراسری به گرانی و تورم و حداقل مزد
بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون افزایش قیمت نان – سند افزایش قیمت نان در تهران
مطابق معمول سیاست فریبکاری حاکم بر کشور که سالهاست ادامه دارد قیمت نان بار دیگر و طبق روال همان سیاست سر به فلک کشید و قوت لایموت ما کارگران ایران بنا بر اخبار منتشره در برخی شهرها تا صدرصد و بنا بر مستندات موجود در شهر تهران بیش از ٤٠ درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که نوبخت شامگاه روز یکشنبه هفته جاری اعلام کرد قیمت نان در استانهای مختلف کشور تا ٣٠ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. افزایش قیمت نان و دروغگوئی در این مورد به ما کارگران و مردم ایران هر دو به یک اندازه موجب خشم و انزجار ماست. نان پر مصرف ترین قوت لایموت میلیونها خانواده کارگری است و افزایش قیمت آن معنائی جز غارت و چپاول از سفره های خالی ما کارگران توسط دولت تدبیر و امید ندارد. کارگران و همکاران در سراسر کشور! افزایش قیمت نان و سیر صعودی خزنده و ناگفته سایر هزینه های اولیه زندگی در حالی ادامه دارد که مرتبا دروغهای شاخداری در مورد درصد پایین تورم به جامعه پمپاژ میشود تا امسال نیز همچون سالهای پیش با اعلام یک نرخ تورم کذائی انقباض دستمزدها را ادامه دهند. هم اینک با افزایش متوسط قیمت نان به میزان بیش از پنجاه درصد در سطح کشور هزینه ماهیانه زندگی ما کارگران نزدیک به پنجاه هزار تومان افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، علاوه بر افزایش قیمت حاملهای انرژی در اول امسال، افزایش قیمت آب و برق و گاز و بنزین نیز در راه است و بی تردید با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال ما با نرخ تورم بسیار بالائی بر خلاف ادعاهای دروغین دولت مواجه خواهیم شد. چنین وضعیت مشقت بار و دورنمای سیاهی ایجاب میکند تا ما کارگران بیش از پیش دست در دست هم بگذاریم و با سازماندهی اعتراضات قدرتمند سراسری به مقابله با تهاجم به زندگی و معیشت مان بر خیزیم. ما در سه سال گذشته با کمپین طومار اعتراضی دست به تلاشی متحدانه برای افزایش حداقل مزد بر اساس ماده ٤١ قانون کار زدیم و اول ماه مه امسال (١١ اردیبهشت روزجهانی کارگر) این مبارزه منجر به یورش نیروهای امنیتی به منازل هماهنگ کنندگان این طومار در تهران و دستگیری و پرونده سازی برای دو نفر از آنان شد. اما و بدون تردید هیچ عمل سرکوبگرانه ای ما کارگران را وادار به تمکین به وضعیت مصیبت بار موجود نخواهد کرد. اینرا ما کارگران با طومار اعتراضی و ایستادگی مان و مبارزات بی وقفه خود از معدن چادرملو تا سیمان لوشان و پتروشیمی های ماهشهر و پروفیل ساوه و نورد لوله صفا تا کارگران پلی اکریل و معدن بافق و دهها مرکز دیگر در طول همین هفت ماه گذشته نشان دادیم و اینک میتوانیم و می باید در صفی متحد دست به اعتراضی سراسری علیه گرانی و برای افزایش حداقل مزد بزنیم. پیش به سوی اعتراضات سراسری به گرانی و تورم و حداقل مزد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١١ آذر ماه ١٣٩٣

ضرب و شتم شدید بهنام ابراهیم زاده از سوی ماموران امنیتی هنگام انتقال به دادگاه
کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده! همانگونه که مطلع هستید بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان بیش از ٤ سال است که در زندان مشغول گذراندن حکم ضدّ کارگری است که برایش صادر شده بود. در حمله به بند ٣٥٠ زندان اوین در ٢٨ اردیبهشت ماه سال جاری و ضرب و شتم شدید زندانیان سیاسی این بند بهنام هم یکی‌ از زندانیانی بود که به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بعد از آن چند ماهی‌ را در سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ همین زندان گذارند و متعاقب آن به زندان رجایی شهر تبعید شد.
امروز دو شنبه ١٠ آذر ماه ١٣٩٣ یک بار دیگر مسئولان امنیتی زندان رجایی شهر به بهنام اطلاع دادند که باید برای محاکمه‌ مجدد به دادگاه انقلاب تهران منتقل شود ، قبل از بردن بهنام به دادگاه انقلاب ماموران زندان رجایی شهر بهنام را وادار میکنند که برای بازرسی بدنی تمامی‌ لباس‌های خود را درآورده و لخت شود که بهنام با این خواسته مخالفت می‌کند و علیرغم مقاومت شدید بهنام ماموران زندان بهنام را مورد ضرب و شتم شدید قرار میدهند و با بی‌ احترامی تمام او را لخت میکنند که به خاطر این ضرب و شتم شدید تمام سر و دست بهنام آغشته به خون میشود و ماموران زندان با مشاهده وضعیت بهنام از انتقال بهنام به دادگاه صرفنظر کرده و او را به زندان بازمیگردانند. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکومیت شدید این حرکت ضدّ انسانی‌ از سوی ماموران زندان رجایی شهر خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است. دهم آذر ماه ١٣٩٣

گزارشی از وضعیت بهنام ابراهیم زاده در زندان گوهر دشت
کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده! همانگونه که مطلع هستید چند ماه پیش بهنام را از زندان آوین به به زندان گوهر دشت تبعید کرده اند و پیرو آن برای چندمن بار بهنام با اتهامات بی‌ پایه و اساس مورد محاکمه‌ قرار گرفت و شدیدا هم مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی قرار گرفت که به همین علت و تبعید مجدد به بند یک زندان گوهر دشت از روز ١٢ آذر ماه ١٣٩٣ دست به اعتصاب غذا زد.
از زمانی‌ که بهنام را به زندان گوهر دشت تبعید کردند پزشک قانونی برای بهنام تجویز کرده بود که به علت داشتن دیسک گردن باید یک روز در میان فیزیو تراپی انجام دهد اما بعد از محاکمه‌ مجدد و آغاز اعتصاب غذا از سوی بهنام مسئولان زندان از انتقال بهنام به بیمارستان جلوگیری میکنند که همین امر باعث ضعف جسمی‌ بهنام میشود در کنار اعتصاب غذا. قابل ذکر است در زمان تبعید بهنام به بند یک زندان گوهر دشت زندانبانان این اجازه را به بهنام ندادند که وسائل شخصی‌ خود را از بند قبلی‌ جمع کند و همراه خود به بند یک انتقال دهد و به همین علت بهنام بعد از ٤ سال زندان الان در حسینیه بند یک بدون هیچ وسأیلی بر روی زمین میخوابد. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکومیت آزار و اذیت کارگران و فعالین کارگری زندانی خاصی آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است. شانزدهم آذر ماه ١٣٩٣

بهنام ابراهیم زاده دست به اعتصاب غذا زد
کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده! همچنانکه در اطلاعیه‌های شماره ٣٢ و ٣٣ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده به اطلاع رسانده بودیم بهنام را برای دادگاهی مجدد می‌خواستند به دادگاه انقلاب ببرند که دفعه اول به علت ضرب و شتم شدید و خونریزی از ناحیه دست و صورت بهنام را به دادگاه نبردند ولی‌ ٢ روز بعد با بهبود آثار ضرب و جرح مجددا بهنام در دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی احمد زاده به اتهام ارتباط با احمد شهید ، ارتباط با بعضی‌ احزاب و سازمان‌های خارج کشور و همینطور اخلال در نظم زندان محاکمه‌ شد و بعد از بازگشت به زندان گوهر دشت در تاریخ ١٢ آذر ١٣٩٣ به بند یک این زندان که محل نگهداری زندانیان خطرناک و زندانیانی است که منتظر حکم ضدّ انسانی‌ اعدام هستند تبعید شد. قابل ذکر اینکه بهنام از ٢ ماموری که بهنام را مورد ضرب و شتم قرار دادند به اسامی مصطفی غیاث وند و علی‌ نوروزی شکایت می‌کند و به همین خاطر مردانی رئیس زندان بهنام را احضار و از بهنام می‌خواهد که شکایت خود را پس بگیرد و به بهنام قول میدهد که او را بدون پا بند و دستبند به دادگاه اعزام میکنند اما باز هم برای دفعه دوم که می‌خواستند بهنام را به دادگاه ببرند با پا بند و دستبند و بی‌ احترامی شدید این کار را انجام دادند. بهنام در اعتراض به وضعیت موجود و همینطور اتهام‌های بی‌ پایه و اساسی‌ که به خاطر آن مجددا دادگاهی شد از روز ١٢ آذر هنگام بازگشت به زندان و تبعید به بند یک دست به اعتصاب غذا زد و هم اکنون در اعتصاب غذا به سر میبرد. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکوم کردن دادگاهی و تبعید مجدد بهنام خواستار توقف اذیت و آزار و آزادی تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است. چهاردهم آذر ماه ١٣٩٣

درود به کارگران کارخانه پویا زرکان آق دره
چاره کارگران وحدت و تشکیلات است! می دانیم در مقابل همه امکاناتی که سرمایه داران در اختیار دارند تنها نقطه اتکای کارگران، نیروی جمعی و اتحاد طبقاتی آنهاست. اما متاسفانه در بسیاری مواردبه دلیل کمبود آگاهی،عدم وجود تشکلهای مستقل کارگری و همچنین به دلیل توطئه های کارفرمایان که همواره مایلند کارگران را به افتراق و پراکندگی بکشانند و بر سر مسائل بی اهمیت بین آنها جدایی بیا ندازند کارگران به جای تاکید بر منافع مشترک بخشهای مختلف کارگری، با انگشت گذاشتن برتفاوتهای اندکی که بین آنها وجود دارد نمی توانند از نیروی جمعی خود به درستی استفاده کنند وبه نتیجه مطلوب برسند در چنین شرایطی حضور نیروهای آگاه می تواند کمک بزرگی به ایجاد انسجام و جلوگیری از پرا کندگی باشد. بارها شاهد بوده ایم که معدن یا کارخانه ای درگیر مسائلی از قبیل اخراج کارگران، حقوق معوقه،مسئله بهداشت و ایمنی ،بیمه تامین اجتماعی ،مشاغل سخت وزیان آور بوده و… و در نزدیکی آنها کارخانه یا معدن دیگری نیز درگیر چنین مشکلاتی بوده است اما کارگران هردو واحد تولیدی مسائل خودرا از یکدیگر جدا دانسته و به جای ایجاد حرکتهای هماهنگ و مشترک که مسلما انعکاس بیشتری داشته و از توانایی و قابلیتهای بیشتری برخوردار بوده و مسلما تاثیر بیشتری هم خواهد داشت ،هریک جداگانه مسائل مربوط به کارخانه خودرا پی گیری کرده اند، با این تصور که هرکس باید مشکلات خود را حل کند.بدتر از آن اینکه گاه دیده می شود بخشهای مختلف یک کارگاه ،کارخانه یا معدن مسائل خودرا از یکدیگر جدا می دانندو در نتیجه به جای اینکه یکپارچه ومتحد خواسته های خودرا مطرح کنند ،تنها مسائل مربوط به بخش خودرا پی گیری می کنند که نتیجه هم از پیش مشخص است. کارفرما جدا جدا با آنها برخورد می کند و راحتتر می تواند به قول معروف از پس انها براید.تجربه نشان داده هرگاه حرکت های اعتراضی یکپارچه و متحدی شکل گرفته و کارگران آگاهانه با صرف نظر کردن از بخشی از خواسته های کوچکتر و خاص تر، برخواسته های اساسی تر اما همگانی تر تاکید کرده اند توانسته اند نتیجه بسیار بهتری بگیرند. خبر حمایت کارگران کارخانه پویا زرکان آق دره از ١٤ کارگر خدماتی که جهت کار درستوران کارخانه به کار گرفته شده اند اما اکنون علیرغم کار در سالن استحصال طلا همچنان همان حقوق کارگر خدماتی را دریافت می کنند خبری بسیار دلگرم کننده بود که حکایت از آگاهی و همدلی کارگران این معدن دارد. کارگران سالن استحصال این معدن از کارفرما درخواست کردند که حقوق و مزایای ١٤ کارگر خدماتی را نیز مانند بقیه کارگران پرداخت کنند اما کارفرما نه تنها جواب مشخصی به این درخواست نداد بلکه در تقابل با این خواسته اقدام به اخراج یکی از کارگران خدماتی نمود که پی گیری و اعتراض جدی همه کارگران موجب شد تا حکم اخراج کارگر مذکور لغو گردد. کارگران معدن پویا زرکان آق دره می گویند:” استفاده مستمر و گسترده از مواد سمی و خطرناکی همچون سیانور، جیوه و اوره در فرآیند استحصال طلا برای تمامی کارگران حاضر در سالن‌های ویژه استحصال طلا عوارض جدی جسمی و روانی به دنبال دارد اما با این حال کارگران خدماتی به نسبت کارگران غیر خدماتی مزایای شغلی کمتری دریافت می‌کنند” آنها همچنین در دفاع از همکاران خدماتی خود می گویند: “قرارداد کاری کارگران سالن استحصال از پیمانکاری یک ماهه به قراردادهای یکساله بصورت مستقیم با طرفیت کارخانه تغییر کرد اما در وضعیت کارگران خدماتی تغییری ایجاد نشد.خواسته ما برخورداری همه کارگران خدماتی و غیر خدماتی از مزایای سختی کار است و از کارفرما می‌خواهیم که اگر به حضور کارگران خدماتی در سالن استحصال نیاز دارد با آن‌ها نیز بصورت مستقیم قرارداد کار امضا کند.” اینکه کارگران سالن استحصال ضمن پی گیری خواسته های خود به طور جدی از همکاران خدماتی خود حمایت می کنند نشان از این دارد که انها به درستی به تنها حربه ای که کارگران می توانند به آن مسلح شوند یعنی اتحاد و همدلی دست یافته اند مطمئنا اگر مشکلات این ١٤ نفر کارگر خدماتی، مسئله ای مربوط به خودشان تلقی می شد دو حالت اتفاق می افتاد یااین کارگران به دلیل نداشتن امنیت شغلی از خیر اعتراض می گذشتند ویا اگر دست به اعتراض می زدند کارفرما به راحتی می توانست انها را اخراج کند. معدن طلای آق دره در ٣٠ کیلومتری شهرستان تکاب درجنوب آذربایجان غربی واقع شده و بعد ازمعدن موته اصفهان دومین معدن طلای کشور و یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می شود. کارخانه استحصال و فرآوری طلای پویا زرکان از سال ١٣٨٣ در جوار معدن طلای آق دره شروع به کار کرده و هم اکنون ٣٠٠ کارگر در این کارخانه مشغول به کار هستند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری

آزادی منیژه صادقی و ادامه بازداشت فردین میرکی
کارگران ، تشکل‌های کارگری و مردم آزاده! منیژه صادقی فعال کارگری ،مدافع حقوق زنان و کودکان که روز چهار شنبه ٥ آذر ماه ١٣٩٣ با یورش ماموران لباس شخصی‌ اداره اطلاعات شهر سنندج در منزلش بازداشت شده بود امروز بعد از ظهر ١٠ آذر ماه ١٣٩٣ با سپردن وثیقه ٤٠ میلیون تومانی از زندان اداره اطلاعات سنندج آزاد شد. قابل ذکر است فردین میرکی فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که در روز شنبه اول آذر ماه در شهر سنندج دستگیر شده بود همچنان در بازداشت به سر میبرد. کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن عرض تبریک به مناسبت آزادی منیژه صادقی خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است.
کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

تبریک به مناسبت آزادی منیژه صادقی
منیژه صادقی فعال کارگری وفعال زنان و کودکان که روز چهارشنبه پنجم آذرماه به دنبال یورش مامورین لباس شخصی به منزل ایشان، دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شده بود صبح روز دوشنبه دهم آذر ماه ٩٣ با قرار وثیقه ٤٠ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن تبریک آزادی این عزیز به خانواده، دوستان و همه کارگران و فعالین کارگری، خواهان آزادی بی قید و شرط کلیه کارگران زندانی و فعالین در بند می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

دادگاهی مجدد بهنام ابراهیم زاده و تبعید بهنام به بند یک زندان گوهر دشت
دادگاهی مجدد بهنام ابراهیم زاده و تبعید بهنام به بند یک زندان گوهر دشت! کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده بهنام ابراهیم زاده امروز مورخ ١٢ آذر ماه ١٣٩٣ برای چندمین در دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی احمد زاده به اتهام اخلال در نظم و انتقال نوشته‌هایش به خارج از زندان دادگاهی دادگاهی شد ، ما در اطلاعیه قبلی‌ یعنی‌ اطلاعیه شماره ٣٢ اعلام کرده بودیم که به خاطر ضرب و شتم شدید بهنام از سوی ماموران امنیتی زندان رجایی شهر دادگاه به تعویق افتاد اما امروز مجددا این دادگاهی انجام شد. قابل ذکر است که بعد از دادگاه بهنام را به بند یک زندان گوهر داشت منتقل کردند که محل نگهداری زندانیان خطرناک و زندانیانی است که در انتظار حکم ضدّ انسانی‌ اعدام به سر میبرند.
کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکوم کردن دادگاهی و تبعید مجدد بهنام خواستار توقف اذیت و آزار و آزادی تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است.
دوازده آذر ماه ١٣٩٣

تجمع کارگران کارخانه ی آجر شیل سنندج در مقابل استانداری کردستان
طبق گزارش رسیده، روز سه شنبه ١١/٩/٩٣ تعداد ١٨ نفر از کارگران اخراجی کارخانه ی آجر شیل سنندج که سه سال پیش از کار اخراج شده بودند، جهت کسب مطالبات خود، در مقابل استانداری کردستان تجمع نموده و اعتراض خود را نسبت به تمامی قوانین و سیاست های کارگرستیزانه ی دولت و ارگان های سرمایه سالار آن اعلام نمودند و خواستار پرداخت حقوق پایمال شده ی خویش از استانداری کردستان شدند. شایان ذکر است که کارگران مذکور پس از گذشت سه سال از اخراج و اعتراضات و تجمعات متعدد در مقابل ارگان های دولتی، هنوز مطالبات خود را که شامل چهارده سال سنوات و ٦ ماه حقوق می باشد را به دلیل اعمال نفوذ کارفرما در ارگان های ذی نفوذ دریافت ننموده و با توجه به رأی و حکم دادگاه که به نفع کارگران نیز صادر شده، کماکان با جواب های سربالای کارفرما که خودِ استانداری کردستان می باشد مواجه می باشند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

واحد سیده با سپردن وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی برای ٥ روز به ‌مرخصی آمد
کارگران ، تشکل‌های کارگری و مردم آزاده! همانگونه که در اطلاعیه شماره ٢٤ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد به اطلاع رسانده بودیم روز شنبه ٨ آذر مادر زینب کرمیانی( دایه باجه ) مادر واحد سیده فعال کارگری زندانی و از اعضای کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که به علت بیماری در بیمارستان مهاباد بستری شده بود برای همیشه از میان ما رفت. واحد سیده برای اینکه بتواند در این شرایط کنار خانواده و بستگان باشد درخواست ‌مرخصی کرده بود که امروز بعد از ظهر مورخ ١٠ آذر ١٣٩٣ با ‌مرخصی واحد موافقت شد و واحد برای ٥ روز به ‌مرخصی آمد ، قابل ذکر است که برای این ‌مرخصی ٥ روز قرار وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی صادر شد که تهیه‌ این وثیقه از طرف خانواده و آشنایان با ‌مرخصی واحد موافقت شد. کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تسلیت مجدد به واحد سیده و خانواده عزیزش خواستار آزادی تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است. کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد. دهم آذر ١٣٩٣

پیام تسلیت کمیته هماهنگی به مناسبت درگذشت مادر رفیق واحد سیده
به مناسبت درگذشت مادر رفیق واحد سیده! با تاسف با خبر شدیم که روز شنبه ٨ آذرماه ١٣٩٣ زینب کرمیانی (دایه باجه )، مادر گرامی واحد سیده عضو دربند کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و از فعالین کارگری شهر مهاباد، بر اثر بیماری فوت نموده است. ما اعضای کمیته هماهنگی، درگذشت این مادر رنج دیده را به رفیق عزیز واحد سیده و دیگر بستگان آنان تسلیت می گوئیم. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

حمایت اتحادیه ملی معلمان بریتانیا NUT از شاهرخ زمانی و رضا شهابی
شبکۀ همبستگی کارگران ایران
با تلاش رفقای احیای مارکسیستی در بریتانیا (رهایی کارگر) و رفقا شبکه همبستگی کارگری، هفتۀ گذشته «اتحادیۀ ملی معلمان» (NUT) در «لویی¬شام»، طرحی را در حمایت از شاهرخ زمانی و رضا شهابی به تصویب رساند. اوایل ماه نوامبر، شاخۀ NUT در «ساوث وارک» همین اقدام را انجام داد.
شاهرخ رضا! شاهرخ زمانی و رضا شهابی را آزاد کنید این شعبه، خاطر نشان می کند که: ١- شاهرخ زمانی از سندیکای نقاشان تهران از اوایل سال ٢٠١٢ و رضا شهابی از سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران از سال ٢٠١٠، هر یک به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق ایجاد یا عضویت در گروه های معاند نظام»، یعنی فعالیت برای ایجاد اتحادیه های کارگری مستقل، در زندان به سر می برند. ٢- این دو فعال از بدرفتاری، شکنجه، و عدم ارائۀ تسهیلات پزشکی در زندان آسیب دیده اند. ٣- آن ها برای مداوای پزشکی خود، و همین طور مداوای سایر زندانیان، وارد اعتصاب غذا شده بوده اند. برای اطلاعات بیش تر رجوع کنید به:https://freeshahrokh.wordpress.com این شعبه اعتقاد دارد که: ١- با گذشت بیش از سه دهه از سرنگونی دیکتاتوری وحشیانۀ شاه به دست کارگران، آن ها اکنون تحت سرکوب رژیم استبدادی مشابهی قرار دارند. ٢- رژیم جمهوری اسلامی ایران هرگونه تلاش برای برپایی اتحادیه های کارگری مستقل یا سازماندهی اعتصاب را سرکوب می کند. ضرب و شتم، بازداشت (اغلب غیرقانونی) و شکنجه، به طور دائمی علیه فعالین کارگری به کار گرفته می شوند. ٣- با وجود این، کارگران ایران به مبارزه ادامه می دهند. ماه های سپتامبر و اکتبر ٢٠١٤ شاهد مبارزات مهمی از سوی کارگران معدن زغال سنگ، خودرو، کاشی و نیشکر بود. ٤- تحریم های اقتصادی تحمیلی غرب علیه ایران، شرایط را برای کارگران ایران هم به لحاظ اقتصادی و هم سیاسی دشوارتر می سازند. شعبۀ اتحادیه مقرر می دارد که: ١- اطلاعات دربارۀ کمپین آزادی شاهرخ و رضا را از طریق بولتن های خبری و وب سایت خود در اختیار اعضایش قرار دهد. ٢- اعضا را تشویق به امضای طومار اعتراضی و درخواست از نمایندگان خود در مجلس برای امضای طرح پیشنهادی مطرح شده از سوی جان مک دانل نماید. ٣- سخنرانی را از «شبکۀ همبستگی کارگران ایران» دعوت و مبلغ ٥٠ پوند کمک مالی کند. ٤- بیانیۀ مختصری را منتشر و پیامی ویدیویی را به نشانۀ همبستگی آماده کند.

تجمع کارگران کارخانه ی آجر شیل سنندج در مقابل استانداری کردستان
طبق گزارش رسیده، روز سه شنبه ١١/٩/٩٣ تعداد ١٨ نفر از کارگران اخراجی کارخانه ی آجر شیل سنندج که سه سال پیش از کار اخراج شده بودند، جهت کسب مطالبات خود، در مقابل استانداری کردستان تجمع نموده و اعتراض خود را نسبت به تمامی قوانین و سیاست های کارگرستیزانه ی دولت و ارگان های سرمایه سالار آن اعلام نمودند و خواستار پرداخت حقوق پایمال شده ی خویش از استانداری کردستان شدند. شایان ذکر است که کارگران مذکور پس از گذشت سه سال از اخراج و اعتراضات و تجمعات متعدد در مقابل ارگان های دولتی، هنوز مطالبات خود را که شامل چهارده سال سنوات و ٦ ماه حقوق می باشد را به دلیل اعمال نفوذ کارفرما در ارگان های ذی نفوذ دریافت ننموده و با توجه به رأی و حکم دادگاه که به نفع کارگران نیز صادر شده، کماکان با جواب های سربالای کارفرما که خودِ استانداری کردستان می باشد مواجه می باشند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

اخبار بین المللی

یونان – اعتصاب عمومی‌ ٢٤ ساعته
صبح پنجشنبه ٢٧ نوامبر (٦ آذر) شهروندان یونان در اعتراض به ادامه اجرای سیاستهای ریاضت اقتصادی، اعتصاب بیست و چهار ساعته خود را آغاز کردند. بر اثر این اعتصاب عمومی، همه پروازهای فرودگاه آتن لغو شده است و همچنین هیچ کشتیی اسکله ها را ترک نمی کند. اکثر مغازه داران هم درهای فروشگاه ها را بر روی مشتریان بسته اند. یک از این مغازه داران نارضایتی اش را چنین بیان می کند: “اعتصاب حداقل کاری است که می توان کرد. به نقطه ای رسیده ایم که قصد پریدن از پنجره را داریم. باید کار بزرگتری انجام داد.” مدارس، بانکها، بیمارستانها، شرکتهای حمل و نقل عمومی و تقریبا همه مراکز دولتی به این اعتصاب پیوسته اند. کشور یونان از سال ٢٠١٠ میلادی تاکنون در حال اجرای برنامه های ریاضت اقتصادی است. از سوی دیگر، یکروز قبل از اعتصاب در شهر پاریس مقامات یونان در ملاقات با تروییکا (گروه متشکل از نمایندگان بانک مرکزی اروپا، صندوق بین المللی پول و کمیسیون اروپا) خواستار کاهش سیاستهای سختگیرانه اقتصادی شدند، اما این خواسته آنها رد شد.

فرانسه – افزایش شمار بیکاران
وزارت کار فرانسه روز پنجشنبه ٢٧ نوامبر (٦ آذر) اعلام کرد بیکاری در این کشور به میزان بی سابقه ای افزایش یافته است. طبق اعلام وزارت کار فرانسه شمار بیکاران این کشور تا پایان ماه اکتبر به سه میلیون و ٤٦٠ هزار و ٩٠٠ نفر رسید که در مقایسه با شمار بیکاران این کشور تا پایان ماه سپتامبر هشت دهم درصد افزایش را نشان می دهد. براین اساس در ماه اکتبر تعداد ٢٨ هزار و ٤٠٠ نفر به شمار بیکاران در فرانسه افزوده شده است، در همین رابطه خبرگزاری آلمان از پاریس گزارش داد که نرخ بیکاری در فرانسه به بیش از ده درصد رسیده است. همچنین براساس گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار؛ اوضاع کار در فرانسه همچنان بد است و میزان بیکاری همچنان بالاست. این وضعیت در حالی است که «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور فرانسه وعده کاهش نرخ بیکاری تا پایان سال ٢٠١٣ را داده بود.

آلمان – اعتصاب خلبانان شرکت هواپیمایی لوفت هانزا
به گزارش خبرگزاری “رویترز”، روز یکشنبه ٩ آذرماه اتحادیه خلبان های آلمان اعلام کرد: “خلبانان شرکت هواپیمایی “لوفت هانزا” طی روزهای دوشنبه و سه شنبه اعتصاب خواهند کرد.”
اتحادیه خلبان های آلمان این موضوع را پس از آن اعلام کرد که گفتگو با مسئولان شرکت هواپیمایی لوفت هانزا در خصوص برخورداری خلبان های این شرکت از مزایای بازنشستگی زودرس بار دیگر با شکست روبرو شد. اختلاف اتحادیه خلبان های آلمان و مسئولان شرکت های هواپیمایی این کشور درباره موضوع مزایای بازنشستگی زودهنگام، طی سال کنونی بارها به اعتصاب خلبان ها در این کشور منتهی شده و جابجایی هزاران مسافر را تحت تاثیر قرار داده است.

ایتالیا – بالاترین نرخ بیکاری از سال ٢٠٠٤ میلادی
نرخ بالای بیکاری در ایتالیا در ماه اکتبر سال جاری رکورد شکست. موسسه ملی آمار ایتالیا روز جمعه نرخ بیکاری در کشور را ١٣.٢ درصد جمعیت فعال ایتالیا اعلام کرده است. این آمار بالاترین رقم از سال ٢٠٠٤ میلادی محسوب می شود. این نرخ در ایتالیا، سومین قدرت اقتصادی حوزه پولی یورو نسبت به ماه سپتامبر ٠.٣ درصد رشد داشته است. نرخ بیکاری در بین جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله نیز ٠.٦ درصد افزایش یافته و به رقم ٤٣.٣ درصد جمعیت این قشر رسیده است.

قطر – بازداشت کارگران مهاجر به جرم اعتصاب
پلیس قطر صد تن از کارگران مهاجر را به جرم اعتصاب بازداشت کرد. برپایه گزارشات منتشره، پس از آنکه کارفرمایان پروژه نوسازی هتل “دوحه” از کارگران خواستند که غروب جمعه ٢٨ نوامبر (٧ آذر) گذشته یعنی شب یک روز تعطیل کار کنند، حدود ٨٠٠ تن از کارگران مهاجر دست به اعتصاب زدند. این کارگران که پیش از این از شرایط قراردادهای ناعادلانه شغلی و درآمدهای پایین تر از خط فقر به تنگ آمده بودند، دست از کار کردن کشیدند. اعتصاب کنندگان، از کشورهایی مانند “هند، نپال، سریلانکا و بنگلادش” برای کار به قطر آمده اند و در پروژه نوسازی هتل دوحه قطر مشغول به کار هستند. شایان ذکر است در روز اعتصاب، کارفرماها با کارگران اعتصابی برخورد فیزیکی کرده اند و پس از آن، ١٠٠ تن از کارگران توسط پلیس قطر بازداشت شدند. این کارگران بازداشتی در معرض اخراج از کشور قرار دارند و قرار نیست حق و حقوق معوقه آنان پرداخت شود.

سومالی – حمله گروه اسلامی “الشباب” و کشتار ٣٦ کارگر معدن
شبه نظامیان مسلح وابسته به گروه اسلامگرای الشباب مسئولیت حمله به معدنی در مرز میان کنیا و سومالی را به عهده گرفتند. این حمله که شامگاه ٢٩ نوامبر (٨ آذر) و به معدنی واقع در ١٥ کیلومتری شهر ماندرا در نزدیکی مرز کنیا و سومالی و در محلی رخ داد مرگ ٣٦ کارگر را در پی داشت. شامگاه ٢٩ نوامبر (٨ آذر) شبه نظامیان الشباب همچنین یک میخانه در شهرک واجیر را هدف حملات خود قرار دادند که در این حمله نیز یک نفر کشته و ١٢ تن مجروح شده اند. اکثر حملات این گروه اسلامگرا به مناطقی در شمال شرق کنیا صورت می گیرد که اغلب ساکنان آن غیر مسلمانان هستند. این گروه هفته گذشته نیز پس از حمله به اتوبوسی که سرنشینان آن غیر مسلمان بودند، ٢٨ تن از آنها را به گلوله بستند.

خبر‌های کوتاه

شیلی – کارگران معدن “لوس برونس” در شیلی بعد از ٤٥ مذاکره و بی‌ تتیجه ماندن آن تصمیم گرفتند دست به اعتصاب بزنند. خواست آنها بهبود شرایط کار است. تصمیم به این اعتصاب توسط ٩٦ درصد از کارگران تائید شده است. انتظار میرود این اعتصاب روزانه بیش از ٦ میلیون دلار به این شرکت خسارت وارد بکند.
آلمان – به گزارش “یورونیوز” خلبانان شرکت هواپیمایی آلمان “لوفت هانزا”، به دنبال اعتصاب در روزهای دوشنبه و سه شنبه اعلام کردند پنجشنبه٤ دسامبر نیز اعتصاب می کنند.
اتحادیه خلبانان اعلام کرده است اعتصاب، پروازهای ارزان قیمت و نیز پروازهای مسیرهای کوتاه و متوسط را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. نهمین اعتصاب خلبانان شرکت هواپیمایی آلمان در سالجاری برنامه مسافرتی ١٥٠ هزار مسافر را تحت تاثیر قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *