yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

فروش نفت اقلیم کردستان به دو میلیارد دلار رسید!
روز دوشنبه ۲۴ نوامبر تانه ر یلدز وزیر انرژی ترکیه در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرد که فروش نفت اقلیم کردستان که از طریق ترکیه روانه بازارهای جهانی می شود به دو میلیار دلار رسید. وی همچنین گفت، از اوائل امسال تا کنون و از طریق لوله نفتی ۲۷ میلیون بشکه نفت خام اقلیم کردستان وارد بنادر جهانی ترکیه شده. لازم به ذکر است که با وجود این در آمد هنگفت احزاب ناسیونالیست حاکم بر اقلیم کردستان بعد از ۲۴ سال از حاکمیت خود هنوز در بر آورده کردن بسیاری از امکانات ابتدائی و از جمله آب، برق و بهداشت برای مردم ناتوانند.

دیدار داود اغلو نخست وزیر ترکیه از اقلیم کردستان!
روز پنج شنبه ۲۰ ماه نوامبر داود اغلو نخست وزیر ترکیه وارد اقلیم کردستان شد و از طرف نیچیروان بارزانی و قباد طالبانی مورد استقبال قرار گرفت. نخست وزیر ترکیه سپس روز جمعه ۲۱ نوامبر با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان ملاقات کرد و در یک کنفرانس خبری هر دو به روابط فی مابین پرداختند و مسعود بارزانی گفت: ” ما و ترکیه خیلی به هم نزدیک هستیم، ما در این جلسه تصمیم گرفتیم که گفتگوها را ادامه دهیم و ما با ترکیه در جنگ علیه داعش با هم خواهم بود تا حملاتی که به عراق و منطقه شده را با هم دفع کنیم”.
لازم به ذکر است که این سخنان مسعود بارزانی در حالی بیان می شود که دولت ترکیه جز اصلیترین پشتیبانان گروه تروریستی و جنایت پیشه داعش محصوب می شود، خود حزب مسعود بارزانی هم از ابتدای حمله داعش به عراق نه تنها مقاومتی آنچنان از خود نشان ندادند بلکه همه خبرها حاکی از آن بود که اینها در تبانی با داعش منطقه ایزدی نشین شنگال را بدونه هیچ مقاومتی تحویل جنایتکاران داعش دادند و بانی و باعث آوارگی دهها هزار نفر از مردن آن مناطق شدند و الان هم اسامی چندین نفر از مسولین حزب دمکرات و اتحادیه میهنی که در این مدت مشغول تجارت با داعش بوده اند در بازداشت بسر می برند و هنوز از انتشار اسامی آنان سر باز می زنند. بهرحال هر چه هست به نظر نمی رسد که توافقات دولت ترکیه و احزاب ناسیونالیست کرد در عراق ربطی به مبارزه علیه داعش و خاتمه دادن به قدرت این گروه جنایت پیشه باشد.

شهر جلولا به دست نیروهای اقلیم کردستان افتاد!
روز یکشنبه ۲۳ نوامبر نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان با حمله به شهر جلولا که سه ماه گذشته در دست جنایتکاران داعش بوده آنرا به تصرف خود در آوردند. طبق آخرین گزارشها و اظهارات مسولین نظامی نیروهای پیشمرگه در جریان آزاد سازی این شهر حدود ۲۰ پیشمرگ جانشان را از دست داده اند و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

آمادگی نظامی گروهی از زنان برای مقابله با داعش!
روز ۲۳ نوامبر گروهی از زنان آزادیخواه برای مقابله و خطر حمله جنایتکاران داعش به اقلیم کردستان یک دوره نظامی فشرده را طی کردند و بعد از آن آمادگی خود را برای مقابله با تحرکات داعش اعلام کردند. این گروه از زنان توسط یکی از فعالان حقوق زنان بهار مونزیر سازماندگی شده بود. بهار در فیس بوک خود نوشته: ” ما علیه داعش خود را مسلح می کنیم، ما می خواهیم بعنوان گروهی توده ای فعالیت کنیم نه هیچ حزب و سازمان دیگر، ما تیراندازی و اسلحه را دوست نداریم، بلکه صلح و زندگی را دوست داریم، اما در این شرایط مهم است که آمادگی داشته باشیم”.

بعد از ماهها حقوق کارمندان آموزش و پرورش پرداخت می شود
روز ۱۸ نوامبر فاتح مولویزاده سخنگوئی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که روز چهارشنبه ۲۶نوامبر حقوق ماه سپتامبر کارمندان وزارت آموزش و پرورش و بعضی دیگر از وزارتخانه ها پرداخت می شود. لازم به ذکر است که بخش زیادی از کارمندان دولت اقلیم کردستان و از جمله وزارت آموزش و پرورش بدلیل قطع بودجه از طرف دولت مرکزی عراق ماههاست حقوقهای خود را دریافت نکرده اند.

انفجار مهیبی شهر اربیل را لرزاند
روز چهارشنبه ۱۹ نوامبر در مقابل شهرداری شهر اربیل یک ماشین بمب گذاری شده منفجر شد و دهها نفر کشته و زخمی بر جای گذاشت. در بیانیه های جداگانه ای، انجمن امنیت اقلیم کردستان و نوزاد هادی شهردار شهر اربیل این انفجار را محکوم کردند و گروه داعش را مسئول آن معرفی کردند. لازم به ذکر است که گروه جنایت پیشه داعش هم مسئولیت این انفجار را بعهده گرفت و آنرا بعنوان یکی از پیروزیهای خود قلمداد کرد.

پایگاههای داعش در شنگال توسط جنگده های آمریکا بمباران شدند
یکی از مسئولان امنیتی در جنوب شنگال اعلام کرد که روز ۲۱ نوامبر هواپیماهای آمریکائی چهار مرکز داعش در شنگال را بمباران کردند. این مسئول امنیتی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که، طبق اطلاعات ما در این بمبارانها دستکم ۱۵ نفر از نیروهای داعش کشته و چندین ماشین آنها در هم شکسته شده است. *
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *