Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

نگاه هفته: مجموعه ای از رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

Nesan Nodiniam

نسان نودینیان: 

سيرك سفر استاني احمدي نژاد بكردستان را با ناكامي روبرو كنيد!
به گزارش خبرنگار باشگاه خبر نگاران، محمود احمدي نژاد و محمد رضا رحيمي در ظرف ده روز آينده به شهرهاي كردستان از جمله به سنندج، قروه و سروآباد سفر خواهند كرد. فعلا از سر ترس و به اصطلاح در باب “امنيتي كردن” اين سفر تاريخ دقيق را اعلام نكرده اند. محمود احمدي نژاد رئيس جمهور جمهوري اسلامي شريك جرم جنايات و كشتار و قتل عام زندانيان سياسي در سه دهه گذشته است. سفر اين جنايتكار به شهرهاي كردستان در هفته هاي پاياني دوره رياست جمهوري اش ادامه سيرك و مضحكه اي است كه تحت نام «سفرهاي استاني» در ٨سال گذشته انجام داده است. اخيرا سفر اين جنايتكار و نماينده فاشيسم اسلامي در شهرهاي آذربايجان و تبريز با عدم استقبال روبرو شد. مردم سنندج و شهرهاي قروه و سروآباد را فرا ميخوانيم در مقابل سيرك سفر احمدي نژاد بايستند. و با عدم استقبال در نمايش هايي كه مقامات مزدور جمهوري اسلامي در تدارك آن هستند، سيرك سفرهاي استاني اين رئيس جمهوري جنايتكار و عامل فقر و بدبختي و فلاكت معيشتي مردم در ايران را، ناكام كنند!.

اجتماعی
تلفات جانی ناشی از ناامنی جاده ها هر روز ابعاد بیشتری به خود میگیرد. جاده ها در ایران تحت حاكمیت جمهوری اسلامی به قتلگاه مردم تبدیل شده اند. عدم رعایت مقرارت رانندگی و ایجاد ایمنی رانندگی نیز خود بخشی از عوامل ناامنی و تصادف در جاده ها میباشد. از دست دادن جان یك انسان در اثر ناامنی جاده و رعایت نكردن مقرارت ایمنی رانندگی یك فاجعه است. ما مردم كردستان در ایران را فرامی خوانیم برای امن كردن جاده ها به جمهوری اسلامی و مقامات اداری فشار بیاورند كه در راستای ترمیم و ایمنی كردن جاده ها به اقدامات فوری دست بزنند. مادام حاكمیت یك رژیم جنایتكار اسلامی در جامعه وجود دارد، و در این نظام ضد انسانی جان انسانها ارزشی ندارد. زندان و جاده و اتوبان به قتلگاه مردم تبدیل شده است. مردم شهرها و روستاهای كردستان را به ایجاد فضای امن در رانندگی نیز فرا میخوانیم!

تصادف جان ٥كودك را گرفت!
١٠تیر: کشته شدن ۸ نفر که ۵ نفر آنان کودکان زیر ۵ سال بودند در حادثه برخورد یک دستگاه تریلی ماک و یک دستگاه تندر ۹۰ در استان کردستان. بر اثر برخورد یک دستگاه تریلی ماک با یک دستگاه تندر ۹۰، در کیلومتر ۲۸ محور بانه به سقز در استان کردستان ۸ نفر از سرنشینان خودروی تندر ۹۰ جان خود را از دست دادند که ۵ نفر از آنان کودکان زیر ۵ سال بودند.

٩تیر: تصادف مرگبار در جاده روانسر ـ کامیاران موجب مرگ دو جوان گردید.
در جریان این حادثه که جاده روانسر ـ کامیاران نرسیده به روستای الک رخ داد، دو نفر موتورسوار به نام های معین و مهران ۲۰ ساله اهل روستای ماراب جان خود را از دست دادند.

تصادف جان جوان ٢١ساله را گرفت.
٦تیر: به علت وقوع حادثه در جاده “باوه دریز – نه نه له” سنندج سرنشین یک دستگاه موتور سیکلت جان خود را ازدست داد. برپایه این گزارش، درجریان این حادثه “شجاع صادقی” ۲۱ ساله به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد و شخص دیگر نیز مجروح و به بیمارستان بعثت سنندج منتقل ش
٩تیر: متاسفانه “ربابه دل روشنائیان” مادر رفیق جانباخته “صدیق مظفری” معروف به “صدیق آر پی جی” در سن ۷۵ سالگی در شهر سنندج چشم بر جهان فروبست. روز یکشنبه ۹ تیرماه پیکر مادر ربابه دل روشنائیان پس آنکه به علت سکته قلبی در بیمارستان بعثت سنندج درگذشت در میان غم و اندوه فراوان خانواده، بستگان و جمعی از مردم سنندج در گورستان “بهشت محمدی” به خاک سپرده شد. به خانواده و وابستگان این مادر دلسوز تسلیت میگوییم. یاد عزیزش گرامی است.

كارگران
استثمار عریان
برپایه گزارش دریافتی، اکثر کارفرمایان شهرک صنعتی شماره ۱ سنندج با اجبار کارگران را وادار به کار کردن به صورت کیلویی کرده و دستمزد آنان را براساس کیلو کاری محاسبه می کنند. برپایه این گزارش، این کارگران در روزهای تعطیل رسمی نیز بدون احتساب حقوق اضافی مجبور به کار می باشند و گاها که جمعه ها سرکار نروند و یا در ایام مرخصی، هیچگونه حقوق و مزایایی شامل حال آنان نمی شود.

بی اطلاعی از وضعیت کارگر زندانی “هیواغریبی”
١٠تیر: به گزارش رسیده با گذشت حدود شانزده روز از دستگیری هیوا غریبی کارگر شرکت گاز سنندج هنوز خبری از او در دست نیست. نام برده در جمعه ۲۴/۳/۹۲ توسط پلیس امنیتی در منزل خودش دستگیر شده و با وجود پیگیری‌های متعدد خانواده‌ غریبی و مراجعه به ستاد خبری و دادگستری سنندج هنوز پاسخی در مورد وضعیت و علل دستگیری وی دریافت نکرده‌اند. کمیته‌ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

مرگ دلخراش یک کارگر در دستگاه سنگ ‌شکن
براساس خبر دریافتی در تاریخ ۹ تیر کارگری به نام امجد چشمه سپی کارگر شرکت ساشا بتن سازنده بتن آماده و تیرچه و بلوک و قطعات بتنی در ۱۵ کیلومتری جاده کامیاران سنندج به داخل سنگ شکن افتاده و پس از انتقال به بیمارستان متاسفانه جان خود را از دست داد. این کارگر جوان ساکن روستای کانی کوه در ۱۰ کیلومتری جاده کامیاران کرمانشاه بود. کمیته‌ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری ضمن عرض تسلیت و همدردی با خانواده و دوستان امجد چشمه‌سپی، عدم رعایت استانداردهای ایمنی در محیط‌های کار که ناشی از سودخواهی سرمایه‌داری است را عامل بروز این گونه حوادث می‌داند. کمیته‌ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری-۱۰ تیر ۱۳۹۲

معلمان
یک فعال صنفی معلمان در کردستان از تلاش دولت برای محدود کردن تشکل‌های صنفی معلمان انتقاد کرد. «پیمان نودینیان» در این باره به ایلنا گفت: نهاد‌های نظارتی در هشت سال گذشته برای غیر قانونی جلوه دادن فعالیت صنفی معلمان تلاش زیادی کرده‌اند اما معلمان با تاکید بر اصول مصرح در قانون اساسی از جمله اصل ۲۶ و ۲۷ پیگیر حقوق صنفی‌شان هستند. این فعال صنفی با انتقاد از تشکیل نظام معلمی اظهار داشت: در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی، بحث تشکیل نظام معلمی مانند نظام پزشکی کشور مطرح بود که همان زمان هم به شدت با آن مخالف بودیم. نودینیان در پایان تصریح کرد: رفتن معلمان در قالب چنین نظام‌هایی، امکان نظارت تشکل‌های صنفی بر عملکرد دولت را از بین می‌برد و آن‌ها را به بخشی از بدنه بوروکراتیک دولت تبدیل می‌کند.

زندان و دستگیریها
٢خواهر و ٢سال زندانی
دستگاه قضایی رژیم در شهر روانسر دو خواهر به نام های “غزال و پریسا احمدی” را به تحمل 2 سال زندانی تعلیقی محکوم نمود. دادگاه رژیم در روانسر این دو خواهر را که دارای تحصیلات عالیه هستند به اتهام “تبلیغ علیه نظام و همکاری با احزاب مخالف” محاکمه و محکوم کرده است.

رحمان حسین زاده، فعال فرهنگی ساکن بوکان برای اجرای حکم دادگاه به زندان رفت. بنا به گزارش آژانس خبری موکریان یک منبع آگاه به خبرنگار موکریان در بوکان گفت: “رحمان حسین زاده” که طبق رای دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود روز چهارشنبه ۵ تیرماه ۱۳۹۲ جهت اجرای حکم خود را به دایره اجرای احکام، معرفی و سپس به زندان مرکزی بوکان منتقل شد. بر پایه همین گزارش “حسین زاده” پیشتر در دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. پس از اعتراض نامبرده به حکم صادر شده، دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی این حکم را به شش ماه کاهش داد.
یادآور می گردد رحمان حسین زاده که صاحب یک کتابفروشی در بوکان است، آذرماه ۸۹ توسط نیروهای امنیتی حدود یک ماه بازداشت و سپس با سپردن وثیقه آزاد شد.

مسعود کردپور و خسرو کردپور به زندان مرکزی مهاباد منتقل شدند و اجازه ملاقات با بستگان خود را بدست آوردند. مسعود کردپور و خسرو کردپور از مدیران “آژانس خبری موکریان” پس از حدود ۴ ماه بازداشت در اداره اطلاعات مهاباد و ارومیه روز چهارشنبه ۵ تیر ماه به زندان مرکزی مهاباد منتقل شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *