باج گیری از دستفروشان و حمله به بساط آنها – دستفروشی که بساطش را به زمین ریختند: “آی مردم این جمهوری اسلامی است”

روز ۹ آبان دستفروشان در شهر شوش در برابر میکروفون صدا و سیمای جمهوری اسلامی از باج‌گیری ماموران شهرداری از دستفروشان و چپاولگریهایشان سخن گفتند. دستفروشان در این سخنان میگویند: کسانی که در پیاده‌رو بساط پهن کنند شهرداری روزی دست کم ۲۰۰ هزار تومان از آنها می‌گیرد.

دستفروشان در سخنان خود بطور واقعی از بساط چپاول و دزدی و سرکوب شهرداری که خود به یکی دیگر از نهادهای سرکوبگر حکومت اسلامی تبدیل شده سخن گفتند. باجگیری و اخاذی های شهرداری بخش بزرگی از دزدی های این نهاد سرکوبگر حکومت است.

بنا بر خبر دیگری سه شب قبل نیروی انتظامی شهرداری شیراز در میدان ارتش، به دستفروشی که از طریق میوه فروشی امرار معاش می‌کرد حمله کرده و بساط او را روی زمین ریخته و نابود کرد. در برابر این عمل وحشیانه دستفروشی که هست و نیستش پخش بر کف خیابان شده بود، فریاد میزد و میگفت  مردم ببینید این جمهوری اسلامی است.

دستفروشان بخشی از کارگران بیکارند که بدلیل محرومیت از هر نوع بیمه بیکاری و تامین و منبع درآمدی و نبود چشم اندازی برای کار ناگزیر با اندوخته های بسیار ناچیز از این طریق با گرسنگی و فقر دارند دست و پنجه نرم میکنند. درآمد  این کارگران به هیچوجه کفاف معیشت آنها را نمیدهد.

با رشد دستفروشی بخاطر بیکاری وسیع اجتماعی و در برابر تعرضات شهرداری اتحاد بسیاری بین آنها در مقابله با تعرضات سرکوبگران شهرداری و باجگیریهایشان شکل گرفته است. همه افراد بدون درآمد و یا کم درآمد از جمله کارگران بیکار و دستفروشان باید از مقرری ماهانه حقوق پایه برخوردار باشند. تحصیل و درمان رایگان و داشتن حق مسکن حقوق پایه ای همه مردم است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۰ آبان ۱۴۰۰ ، ۱ نوامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *