yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی
دادگاهی در شهر سلیمانیه نشست علنی انجمن شهر را تا انتخاب شهردار ممنوع اعلام کرد!
روز ۱۳ نوامبر دادگاهی در شهر سلیمانیه نشست های علنی انجمن شهر را ممنوع کرد و خواهان تعیین شهردار در مدت ۱۵ روز شد. لازم به ذکر است که هم اکنون نزدیک به هفت ماه از انتخابات شهرداریهای اقلیم کردستان می گذرد و بخاطر اختلافات، احزاب حاکم هنوز هم نتوانسته اند شهردار شهر سلیمانیه را انتخاب کنند. دراین شهر دو حزب رقیب اتحادیه میهنی و جنبش گوران هر یک خواهان پست شهردار هستند و برگزاری دهها جلسه انجمن شهر و ملاقات هئیتهای طرفین هم نتوانسته خاتمه به این تخاصم و جنگ قدرتشان بدهد و پیش بینی می شود که بعد از مهلت ۱۵ روزه اگر توافقی حاصل نشود این دادگاه انجمن شهر را منحل اعلام کند.

اظهارات یکی از نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان به دزدی و چپاول!
علی محمد صالح یکی از نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان از حزب گوران روز ۱۳ نوامبر، ضمن اعتراض به مطلبی که کس یا کسانی که به امضای او منتشر کرده اند اظهار داشته ” من می دانم که این نوشته نگرانی کسانی است که من از پرونده آنها اطلاع دارم و یا روی روشن شدن پرونده هایشان کار می کنم که از جمله آنها، بازنشستگی زودرس و غیر رسمی، دو و سه حقوق بگیری، دزدیدن نفت، تجارت با داعش، دزدیدن ۱۵۰ تن گاز و روانه کردن آن به ایران” است. لازم به یاد آوری است که احزاب ناسیونالیست کرد بعد از ۲۳ سال حاکمیت بر اقلیم کردستان، دزدی و چپاول آنها از اموال مردم، جزئی از حاکمیت قومی عشیره ای آنها را تشکیل می دهد و اعتراض این نماینده، تنها بخش کوچک و رام شده اعتراض میلیونی مردم را نشان می دهد. مردم بسیاری از شهرهای اقلیم کردستان هم در سال ۲۰۱۱ و با شروع انقلابات در کشورهای عربی به خیابان آمدند و از طرف احزاب حاکم مورد یورش وحشیانه قرار گرفتند و دهها نفر از مردم معترض را به خاک و خون کشیدند.

پرداخت حقوق بخشی از کارمندان دولت
روز هجدهم نوامبر اردلان محمد از مسولین مالی شهر سلیمانیه اعلام کرد که در چند روز گذشته بودجه چند وزارتخانه پرداخت شده، اما هنوز از پرداخت بودجه وزارت فرهنگ و داخلی خبری نیست و از اربیل هیچ پیشنهادی برای پرداخت بودجه این بخشها نشده. لازم به ذکراست که بخشهای زیای از کارمندان دولت اقلیم کردستان بدلیل قطع بودجه از طرف دولت مرکزی عراق ماههاست حقوشان را دریافت نکرده اند، و اخیر طبق توافق دولت مرکزی و حکومت اقیم قرار است در برابر روزی ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام به دولت مرکزی ۵۰۰ میلیون دلار دریافت کند و حقوق کارمندان دولت را از آن بپردازند.

۱۱ نفر به جرم تجارت با داعش دستگیر شدند.
روز ۱۱ نوامبر کریم سنجاری وزیر داخلی حکومت اقلیم کردستان اعلام کرده که ۱۱ نفر به جرم تجارت با داعش دستگیر شده اند. سنجاری گفت ” محكومیت آنها و یا تبرئه کردنشان را باید دادگاه تصمیم بگیرد” و در باره اینکه این ۱۱ نفر چه کسانی هستند و آیا از مقامات حکومت اقلیم هستند هیچ اشاره ای نکرد.لازم به ذکر است که بعد از حمله داعش به عراق حکومت اقلیم و بویژه حزب دمکرات به رهبری بارزانی همیشه متهم بوده که با این گروه جنایت کار و وحشی داد و ستدد می کند و حتی بسیاری از ناظران سیاسی تصرف شنگال و مناطق آن توسط داعش را نتیجه بند و بست حزب دمکرات با گروه داعش می دانند.

دستگیری سه روزنامه نگار در منطقه گرمیان!
طبق گزارشی روز ۱۲ نوامبر گرمیان عزیز، کارزان احمد و سرکوت سلام سه روزنامه نگار روزنامه رایل از طرف دادگاهی در کلار بازداشت شدند. روزنامه رایل همان روزنامه ای است که سردبیر آن کاوه گرمیانی توسط احزاب حاکم ترور شد و حتی در این باره محمود سنگاوی عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی به دادگاه فراخوانده شد. جرم روزنامه نگاران بازداشت شده انتشار گزارشی از دزدی و چیاول احزاب حاکم می باشد و گویا یکی از مسولین اتحادیه میهنی از شاکیان آنها می باشد. نکته جالب در این پرونده این است که طبق قوانین خود حکومت اقلیم نباید هیچ روزنامه نگاری بخاطر روزنامه نگاری دستگیر و زندانی شود، و بازداشت اینها ظاهرا تحت عنوان تاخیر در معرفی به دادگاه بود، اما کارنامه احزاب ناسیونالیست در برخورد به روزنامه نگاران و مخالفین خود سیاهتر از این شعبده بازیهاست.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *