yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

بیش از پنجاه زن و بچه شنگالی از دست داعش نجات یافتند!
طبق گزارشی از سایت سومر نیوز روز هفتم نوامبر، ۵۱ زن و کودک از دست داعش نجات یافتند و خود را به کوههای شنگال رساندند. این گزارش می افزاید که نجات یافته گان قرار است بزودی به شهر دهوک انتقال داده شوند و به خانواده هایشان ملحق شوند. همین گزارش می افزاید که چندی پیش نیز دکتر نوری عثمان نماینده حکومت اقلیم کردستان در استان دهوک اعلام کرده که تا هم اکنون بیش از ۲۰۰ نفر از مردم ایزدی شنگال که ۱۳۰ نفر آنان دختر بوده اند را از دست داعش نجات داده اند. لازم به ذکر است که از ابتدای حمله گروه جنایت پیشه داعش به عراق در اوائل آگوست امسال، صدهها زن، دختر و کودک توسط این از گور برخواستگان ربوده شده و در مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه از آنها بعنوان بردگان جنسی استفاده می کنند و یا آنها را به شیوخ مرتجع منطقه می فروشند.

ملاقات هئیت های بلند پایه اتحادیه میهنی و جنبش گوران (تغییر)
هفته گذشته بلاخره رهبران اتحادیه میهنی و جنبش گوران برای عادی سازی روابط خود با یکدیگر ملاقات کردند و بر سر اختلافات خود به بحث و گفتگو پرداختند. طبق گزارش کوتاهی که از این ملاقات منتشر شده، گویا طرفین بر سر پست شهرداری شهر سلیمانیه نیز مذاکره کرده اند. لازم به ذکر است که جنبش گوران ( تغییر) چند سال پیش در اعتراض به دزدی و چپاول مسولین اتحادیه میهنی از آن حزب جدا شدند و هم اکنون در بسیاری از مناطق سابقا تحت نفوذ اتحادیه میهنی از جمله شهر سلیمانیه به قدرت نزدیک شده اند و بر همین اساس هم جنگ و جدال اینها گاها تا حد تنش نظامی بالا رفته. همچنین اینها هم اکنون ماههاست که بر سر انتخاب پست شهرداری شهر سلیمانیه اختلاف دارند و به همین خاطر با وجود جلسات فراوانی که با هم داشته اند هنوز هم این مشکل حل نشده باقیمانده.

یک مرد ۵۶ ساله در شهر سلیمانیه خود را آتش زد
بعد از ظهر روز نهم نوامبر مردی ۵۶ ساله در نزدیک پمپ بنزینی در شهر سلیمانیه خود را به آتش کشید. طبق گزارش این مرد سریعا به بیمارستان انتقال می یابد و از خطر مرگ رهائی می یابد. گرچه سخنگوئی پلیس شهر سلیمانیه اعلام کرده که این خود سوزی هیچ دلیلی نداشته، اما هنوز هیچ خبرگزاری مستقلی و یا خود این مرد دلیل خود سوزی را اعلام نکرده اند.

مذاکره احزاب ناسیونالیستی و مذهبی اقلیم بر سر مذاکره با دولت مرکزی عراق!
طبق گزارشی روز نهم نوامبر پنج حزب و جریان ناسیونالیستی و مذهبی اقلیم کردستان در باره موضع مذاکره خود با دولت مرکزی عراق با هم به گفتگو پرداختند. سفین دزه ای سخنگوئی حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد که نمایندگان اتحادیه میهنی، حزب دمکرات کردستان، جنبش گوران، اتحاد اسلامی و کومه لی اسلامی با نمایندگان حکومت اقلیم کردستان بر سر چگونگی مذاکره با دولت مرکزی بغداد بود، اما در باره تعیین هئیت مذاکره کننده، تعیین وقت مذاکره و رفتن به بغداد هیچ توافقی به عمل نیامد و عموما بحث و مذاکره در باره هر موضوعی در مذاکره با دولت مرکزی بوده.

حکومت اقلیم کردستان روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت را به ترکیه انتقال می دهد
روز ششم نوامبر آشتی هورامی وزیر منابع طبیعی حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد که هم اکنون روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت به بندرهای جهانی در ترکیه انتقال داده می شود. هورامی همچنین اعلام کرد که در دو سه ماه آینده با بکار انداختن دو چاه نفت دیگر در اقلیم کردستان، فروش نفت در سالی آتی به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسد.
لازم به ذکر است که فروش نفت یکی از موارد اختلافات حکومت اقلیم با دولت مرکزی عراق است که ماههاست به همین خاطر حکومت مرکزی بودجه کارمندان دولت اقلیم کردستان را قطع کرده و با وجود تغییر نخست وزیر عراق اما هنوز اینها به توافق نهای نرسیده اند. همچنین فروش نفت از سوی حکومت اقلیم و احزاب ناسیونالیست کرد به یکی از راههای پر درآمد برای این احزاب و مسولین بلند پایه آنها تبدیل شده و این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم اقلیم کرستان بعد از ۲۴ سال حاکمیت این احزاب از بسیاری امکانات ابتدائی از جمله آب و برق محرومند.

وزیر دفاع بریتانیا از اقلیم کردستان دیدن کرد
روز پنجم نوامبر مایکل آرون وزیر دفاع بریتانیا از اقلیم کردستان دیدن کرد و با مقامات بلند پایه اقلیم دیدار و گفتگو کرد. مایکل آرون اعلام کرد که دولت بریتانیا تا تمام شدن جنگ با داعش از نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان حمایت خواهد کرد. وی همچنین اعلام کرد که هم اکنون یک چهارم نیروهای پیشمرگه در اقلیم کردستان توسط نیروهای نظامی بریتانیا آموزش دیده اند و اولین دسته های آنها هم اکنون آماده جنگ با داعش می باشند. لازم به ذکر است که در اقلیم کردستان با وجود نفرت عمیق از داعش و اعلام آمادگی بسیاری از مردم عادی برای مقاومت و جنگ با آنها و با وجود سرازیر شدن امکانات بسیار زیاد تسلیحاتی و تدارکاتی کشورهای ائتلاف غرب علیه داعش، هنوز هم هیچ نشانه هایی از تلاش جدی حکومت اقلیم برای عقب راندن داعش از مناطقی که طی چند ماه گذشته به کنترل خود در آورده از جمله منطقه ایزدی نشین شنگال دیده نمی شود.*
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *