logo negah

نگاه هفته

logo negah

مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان
نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی

زندان
افشین سهراب‌زاده زندانی سیاسی با محکومیت ٢٤ سال زندان دچار سرطان روده شده است. افشین سهراب‌زاده مدت دو سال، دچار خونریزی معده بوده و همواره با مشکلات جسمی روبرو بوده، ولی هیچ‌گاه تحت درمان پزشکی قرار نگرفته است.
کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران سازمانهای مدافع زندانیان سیاسی را به تلاش برای آزادی فوری افشین سهراب زاده دعوت و سازمان و احزاب سیاسی را برای پیگیری آزادی این زندانی سیاسی فرامیخواند. افشین سهراب زاده باید در خارج از زندان تحت مراقبتهای پزشکی قرار گیرد.

تجمع خانواده های بازداشت شدگان در مقابل دادگاه انقلاب سنندج
بیش از بیست فعال مدنی شهر سنندج که در روز “حمایت جهانی از کوبانی” در یکم نوامبر از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند کماکان در وضعیت نامعلومی بسر می برند. خانواده بازداشت شدگان با تجمع در مقابل دادگستری سنندج خواهان آزادی فرزندان خود شدند. دادستان پس از اصرار خانواده های معترض در ساعت ۱۰ ملاقاتی با آنها داشته و اعلام کرده که بازداشت شدگان مرتکب جرم شده و باید مجازات شوند.

تجمع اعتراضی یکصد کشاورز ذرت‌کار در کامیاران
تجمع اعتراضی در مقابل درب اتحادیه‌ روستایی کامیاران برپا گردیده، معیشت زندگی روزمره و درآمد کشاورزان از نگرانی‌های اصلی تجمع‌کنندگان عنوان شد.

اشنویه؛ کمبود امکانات و مشکلات آموزشی
مدارس تمامی مقاطع تحصیلی اشنویه با کمبود فضای آموزشی مواجه است. ١٤ هزار دانش آموز مدارس شهرستان اشنویه در ١٣٥ مدرسه در حال تحصیل هستند و سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز اشنویه‌ای بسیار پایین است. همچنین ١١٩٢ مدرسه تخریبی در استان کردستان وجود دارد که ٤٠% از مدارس این استان را شامل می‌شوند. در همین رابطه ١٢٦٨ مدرسه‌ ‌دیگر نیز در استان کردستان نیازمند مقاوم‌سازی سریع هستند.

عدم برخورداری منابع آب روستایی از حفاظ‌های بهداشتی
با توجه به آمارهای شرکت آبفار کردستان، هم‌اکنون یک هزار و ٣٢٣ عدد از منابع تامین آب آشامیدنی در روستاهای کردستان از هیچ‌گونه حفاظی برای حفاظت و بهداشت برخوردار نمی‌باشند. عدم برخورداری منابع آب روستایی از حفاظ‌های بهداشتی درحالیست که سالانه تانکرهای زیادی که حامل مواد شمیایی و نفتی می‌باشند در محورهای ارتباطی واژگون شدە و باعث آلودگی آب‌ها می‌شوند. ابتدای سال ١٣٩٣ تاکنون، ١٢ تانکر حامل مواد نفتی در جادەها و محورهای ارتباطی کردستان واژگون شدەاند. بررسی‌های صورت‌گرفتە نشان می‌دهند که هر لیتر مواد نفتی، حداقل سه میلیون لیتر آب قابل شرب را آلوده و غیرقابل استفاده می‌کند.

انفجار مین
بر اثر انفجار مین بجای مانده از جنگ ٨ ساله در مرز “سیران‌بند” شهرستان بانه دو نفر به اسامی عادل محمدیان و قادر نباتی معلول شدند. این دو تن در نزدیکی بازاچه مشغول کولبری بوده‌اند. یک پای قادر نباتی بنابه تشخیص پزشکی قطع شده است.

کارگران
مرگ کارگر در بازارچه پرویزخان
١٨‌آبان: فرامرز سلیمانی هنگام تخلیه بار کامیون بر اثر سکته قلبی جان سپرد. این کارگر میانسال به دلیل تأخیر و تعلل اورژانس در محل حادثه و نبود امکانات اولیه پزشکی و بی‌توجهی مسئولان این بازارچه نسبت به عدم تامین امنیت جانی برای کارگران، جان خود را از دست داد. در بازارچه مرزی پرویزخان بیش از دو هزار کارگر کار میکنند که به گفته کارگران، امکانات امدادی این بازارچه جوابگوی کارگران شاغل نمی‌باشد
.
دستگیری خالد حسینی و تعدادی از مردم سنندج به خاطر دفاع از مقاومت مردم کوبانی!
بنا به گزارش رسیده خالد حسینی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، در ساعت ۳۰: ۴ بعد از ظهر روز شنبه، ۱۰/۸/۹۳، برابر با اول نوامبر، که از جانب طرفداران صلح و آزادی در جهان، به عنوان روز جهانی حمایت از مقاومت مردم کوبانی نام گذاری و از طرف مردم و فعالان عرصه های اجتماعی در سنندج برای راهپیمایی آرام فراخوان داده شده بود، در یکی از خیابان های منتهی به میدان آزادی بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل گردید. این راهپیمایی که از ساعت ۵بعدازظهر و با حضور هزاران نفر در میدان ازادی این شهر شروع شده بود با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی و استفاده از باتوم و انواع وسایل سرکوب به خشونت کشیده شده و تعداد زیادی در آن دستگیر شدند. لازم به یادآوری است که فرزند این فعال کارگری با نام پشتیبان حسینی، که به همراه دیگر خانواده های افراد بازداشت شده برای پیگیری و اطلاع از وضعیت پدر خود به اداره حفاظت اطلاعات شهر سنندج مراجعه کرده بود در آن جا بازداشت شده و به همراه دیگر بازداشت شده ها که تعدادشان به ۳۵نفر می رسد به زندان مرکزی سنندج منتقل گردیده اند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، ضمن ابراز همدردی با مردم ستمدیده کوبانی و مقاومت آن ها در مقابل نیروهای وحشی و دست نشانده آمریکا و متقابلاً اعلام تنفر و انزجار از این نیروها، برخورد با مردم و راهپیمایانی را که تنها به خاطر دفاع از این مقاومت و این مردم، در این حرکت انسانی و اجتماعی شرکت داشته اند را محکوم نموده و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط این عزیزان می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-۱۲/۸/۹۳

دستگیری تعداد زیادی از تظاهر کنندگان در روز جهانی کوبانی در سنندج
در تظاهرات روز شنبه در شهر سنندج که در حمایت از کوبانی برگزار شد بیش از سه هراز نفر شرکت داشتند. در این تظاهرات که با یورش ماموران امنیتی مواجه شد، تعداد زیادی مجروح و تعدادی نیز دستگیر شدند. ماموران امنیتی با استفاده از گاز اشک آور و گاز فلفل و باتوم برقی سعی در متفرق کردن تظاهر کنندگان داشتند که هر بار نیز تظاهر کنندگان با مقابله با نیروهای امنیتی و زد و خورد با آنان بار دیگر تجمع کرده و به شعار های خود ادامه میدادند. در این تظاهرات شعارهای “مرگ بر ارتجاع” و “زنده باد کوبانی” سر داده شد. بر طبق اطلاع رسیده اسامی تعدادی از بازداشت شدگان به شرح زیر است: خالد حسینی، پشتیبان حسینی، یدالله صمدی، شهرام بخشنده، عمر شعبانی و سهراب جلالی. طبق شنیده ها بازداشت شدگان بیش از سی نفر میباشند که از سرنوشت اعدادی از آنها اطلاع مشخصی در دست نیست. منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر تاریخ انتشار:۱۳آبان۱۳۹۳

اذیت و آزار محمد جراحی در زندان تبریز.‎ کارگر زنذانی محمد جراحی ازاد باید گردد
در روزهای اخیر زندانبانان بنذ۸ با حضور ناگهانی در بند زندانیان را از بند خارج میکنند .زندانیان نیز وقتی که علت را مپرسند باهجومونوهین ضرب شتم نگهبانان روبرو میشوند.زندانیان نیز مقاومت میکنند.
تا اینکه نگهبانان زندان موفق میشوند زندانیان را از بند اخراج کرده وبه جستجوی بند میپردازند.در عاقبت کلیه وسایل شخصی وضروری محمد جراحی را با خودشان میبرند. ما ضمن اینکه اذیتو ازار زندانیان را محکوم میکنیم. ازمسعولین زندان میخواهیم که به این گونه رفتارهای غیر انسانی پایان دهدوکلیه وسایل محمد جراحیو دیگر زندانیان را به انها بازکرداند. همچنین از سازمانهای مدافع حقوق بشر میخواهیم که به وحشیکریهای نگهبانان ومسعولین زندان واکنش نشان دهند. کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری ایران

آزادی تعدادی از بازداشتی های روز جهانی حمایت از کوبانی در سنندج
بنا به گزارش رسیده در پی پیگیریهای چند روز گذشته ی خانواده فعال کارگری خالد حسینی و دیگر بازداشتیهای روز جهانی حمایت از کوبانی و مراجعه به دادگستری سنندج، سرانجام امروز ۱۵/۸/۹۳ قاضی شعبه پنجم دادیاری برای ادامه تکمیل پرونده به زندان مرکزی سنندج مراجعه و بازداشت شدگان را مورد بازجویی قرار داده و در نهایت تعداد چند نفر از آنان را در همانجا تبرئه و آزاد نمود. همچنین تعداد ۸ نفر دیگر را که اسامی تعدادی از آنها جهانبخش وکیلی، فریدلطفی، شارام بخشنده، نعمت نعمتی می باشد، با قید وثیقه ده میلیون تومانی آزاد نمود و به دیگر خانواده های بازداشت شدگان اعلام کرده است که روز شنبه به دادگاه مراجعه کنند. لازم به ذکر است که قاضی پرونده در زندان به پشتیبان حسینی (فرزند سید خالد حسینی) گفته است که شما نیز تبرئه می باشید اما تا لحظه ارسال این خبر هنوز وی آزاد نگردیده است. کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن ادامه بازداشت خالد حسینی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و دیگر بازداشتی ها، خواهان آزادی بی قید و شرط این عضو خود و دیگر بازداشتیهای روز جهانی حمایت از کوبانی در سنندج می باشد. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

اطلاعیه شماره ۲۱ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد! کارگران ، تشکل‌های کارگری و مردم آزاده
همانگونه که مطلع هستید نیرو‌های گره تروریستی داعش حملات سنگینی‌ را بر علیه مردم ستمدیده و مظلوم عراق و سوریه آغاز کردند و تا کنون چندین هزار انسان بی‌ گناه را در شهر‌های مختلفی‌ از این ۲ کشور قتل عام کرده اند ، چندین هزار نفر آواره شدند و یا هم اکنون در بدترین شرایط در اردوگاه آوارگان در کشور‌های همسایه به سختی و در فقر مطلق مشغول گذران زندگی‌ هستند. نیرو‌های گروه تروریستی داعش از ۲ ماه پیش حملات شدیدی را به شهر کوبانی آغاز کردند تا این شهر را هم به اشغال درآورند اما با مقاومت شدید نیرو‌های مردمی مواجه شدند و پیر و جوان ، زن و مرد به دفاع از این شهر پرداختند و تا به این لحظه مانع از سقوط کوبانی شدند ، این دلیری و مقاومت مردم کوبانی انعکاس زیادی در سطح جهانی‌ داشت و در همین راستا میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند تا اعلام حمایت و پشتیبانی‌ خود را با مردم مقاوم کوبانی نشان دهند. اما در ادامه این حمایت‌ها روز اول نوامبر برابر با ۱۰ آبان ماه از سوی بسیاری از انسان‌های آزاده و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر جهان روز جهانی‌ حمایت از کوبانی اعلام شد و میلیون‌ها انسان در سراسر جهان در این روز به خیابان‌ها آمدند تا به حمایت از مقاومت قهرمانانه مردم کوبانی بپردازند ، در شهر سنندج هم بسیاری از مردم به خیابان‌ها آمدند تا در یک تجمع آرام حمایت و پشتیبانی‌ خود را از کوبانی نشان دهند که با حمله وسیع نیرو‌های امنیتی مواجه شدند و چندین نفر هم بازداشت و روانه زندان شدند. یدالله صمدی عضو هیئت اجرایی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد و دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه و همچنین سید خالد حسینی‌ فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری هم در میان دستگیر شدگان هستند.
ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکوم کردن تعرض نیرو‌های امنیتی به صفوف مردم معترض سنندج که برای حمایت و پشتیبانی‌ از مردم کوبانی و محکومیت جنایات گروه تروریستی داعش به خیابان آمده بودند خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ دستگیر شدگان هستیم. کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *