تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی گچساران، اعتراض به عدم تمدید قرارداد کارگران پروژه ساخت پتروشیمی خمین، جانباختن سهراب ظاهری و فردین دانش زیر فشار کار و در محیط نا امن کار

روز ۵ آبان جمعی از کارگران حجمی شرکت پتروشیمی گچساران در اعتراض به سطح نازل حقوقها و تبعیض ها و  با خواست دائمی شدن قراردادهای کاری خود مقابل ساختمان فرمانداری دست به تجمع زدند. این کارگران در همین رابطه در روزهای گذشته نیز در محوطه شرکت تجمع داشتند. یک خواست مهم کارگران نفت کوتاه شدن دست پیمانکاران و دائمی شدن قرار دادهای کاری و افزایش فوری سطح حقوقها مطابق با جدولهای درخواستی آنهاست. کارگران نفت تاکید کرده اند که مزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد.

بنا بر گزارشات منتشر شده در پروژه ساخت پتروشیمی خمین واقع در در روستای استهلک با اتمام بخش هایی از کار این پورژه طی ماه جاری ٤٠ کارگر و در ماه گذشته ٣٠ کارگر از کار بیکار شده اند.  این کارگران در بخش‌هایی چون کابل‌کشی، اتصالات، نصب و تجهیزات  تحت پوش دو شرکت پیمانکاری مشغول به کار بودند.  قرارداد همه این کارگران یک ماهه و یک طرفه امضا شده است  و اکنون کارفرما جهت انجام تسویه حساب از کارگران خواسته است که برگه‌ی تعهدنامه‌ای را امضا کنند که در آن درج شده که آنها همه مطالبات‌ خود را دریافت کرده و اخراجشان   با میل و به دلیل مشکلات شخصی خود آنها صورت گرفته است. این موضوع موجب اعتراض  در میان کارگران شده است. بویژه هنوز بخشی از مطالبات این کارگران پرداخت نشده است. کارگران خواستار پرداخت فوری طلبهایشان هستند. گفتنی است که در قرارداد اولیه  منعقد شده با کارگران قید شده بود که میزان دریافتی هر کدام از کارگران هفت تا هشت میلیون است. اما بعد از شروع به کار به ۵ میلیون کاهش یافت. در اعتراض به این اخراج ها و قلدری های پیمانکاران، کارگران پروژه ای شاغل در ساخت پتروشیمی خمین در چهارم آبان ماه تجمع کرده  به ادار کار خمین اعلام شکایت کردند.  اداره کار نیز در همدستی با پیمانکاران جوابی به کارگران نداد. کارگران اخراجی پتروشیمی خمین اعلام کرده اند که تا رسیدن به خواستهای خود به اعتراض ادامه میدهند.

  طبق گزارشات منتشر شده در این هفته سهراب ظاهری یکی از کارگرن داربست بند در شرکت پایندان در فاز ۱۴ عسلویه بر اثر شوک مثبت بودن تست کرونای خود و زیر فشار سنگین روحی و معیشتی دچار سکته قلبی شد و جان خود را از دست داد. همچنین بنا بر خبر دیگری در روز دوم آبانماه نیز فردین دانش هفشجانی یکی از کارگران پروژه ای نفت که سالها در مراکز نفتی کار کرده بود در اثر ریزش تونل جان خود را از دست داد.. جانباختن سهراب ظاهری و فردین دانش را به خانواده های این عزیزان و به همکاران و دوستانشان تسلیت میگوییم. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفر در بخشی از گرارش تکاندهنده مربوط به این دو کارگر جانباخته مینویسد:” فشار سنگین کار، محیط های نا امن کار، فشار سخت معیشتی و در کنار همه اینها کرونا هر روزه دارد قربانی میگیرد.  ما بر ایمنی محیط های کار، ٢٠ روز کار و ١٠ روز مرخصی، افزایش دستمزدها مطابق ارقام اعلام شده خودمان و تاکید بر اینکه مزد هیچ کارگری نباید کمتر از ١٢ میلیون باشد و بر بهبود قابل قبول وضع کمپها و  غذا تاکید داریم و اینها همه مطالبات فوری ما هستند”. شورای سازماندهی در حاشیه همین خبرها مینویسد: “ریزش تونل، سقوط از ارتفاع، حریق و آتش سوزی و انفجارهای مهیب نمونه هایی از سوانح مرگ آفرین در نفت هستند که تا همین امروز قربانیان بسیاری داشته است. مسببین اصلی آن نیز مشتی سرمایه دار مفتخور هستند  که حاضر به صرف کمترین بودجه برای ایمنی محیط کار و جلوگیری از  مرگ و میر بیشتر در محیط های کار نیستند.”این نهاد کارگری در نفت بر خواست فوری رفع تمامی موارد نقض ایمنی محیط کار و قرارگرفتن این مطالبه در لیست اولی مطالبات کارگران نفت در سطح سراسری تاکید کرده است. از خواستها و مطالبات کارگران نفت باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

6 آبان ۱۴۰۰ ، 28  اکتبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *