yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

با عرض پوزش از خوانندگان این ستون که بدلیل مسافرت، سه هفته نتوانستم اخبار رویدادهای کردستان عراق را جمع آوری و منتشر کنم.

رئیس جمهور عراق از شهر سلیمانیه دیدن کرد
روز دوشنبه سوم نوامبر فواد معصوم رئیس جمهورعراق برای دیداری رسمی وارد شهر سلیمانیه شد و از طرف مقامات این شهر و مسئولین اتحادیه میهنی مورد استقبال قرار گرفت. لازم به ذکر است که در توافقات تقسیم قدرت در میان احزاب ناسیونالیستی و مذهبی عراق پست تشریفاتی ریاست جمهوری به اتحادیه میهنی واگذار و بازدید فواد معصوم هم از سلیمانیه و نه از اربیل بر همین مبنا می باشد.

نیچیروان بارزانی می خواهد بحران مالی حکومت اقلیم را حل کند.
روز یکشنبه دوم نوامبر نیچیروان بارزانی رئیس انجمن وزرای حکومت اقلیم کردستان در سخنرانی در شهر اربیل اعلام کرد که ” در آینده ای نزدیک بحران مالی حکومت اقلیم را حل خواهیم کرد”. در بخش دیگری از سخنان خود بارزانی گفت که سیاست قطع بودجه از طرف دولت عراق،سیاستی شکست خورده است. آنها به بهانه فروش نفت اقلیم کردستان بودجه ما را قطع کردند، ولی واقعیت این است که ما بعد از قطع بودجه شروع به فروش نفت کردیم. لازم به ذکر است که بدلیل قطع بودجه کارمندان دولت اقلیم از طرف دولت مرکزی عراق و پرداخت نکردن حقوق بسیاری از مردم برای ماهها اعتراضات وسیعی علیه قطع بودجه و حکومت اقلیم به راه افتاده بود، بخصوص معلمان در ابتدائی بازگشائی مدارس دست به اعتصاباتی زدند و خواهان پرداخت فوری حقوقهای معوقه خود شده بودند.

اختلاف بر سر تقسیم قدرت در استان حلبجه
رزگار حمه نوری عضو هئیت حل اختلاف اتحادیه میهنی در استان حلبجه روز دوم نوامبر اعلام کرد که” خبرهایی که اعلام کرده، اتحادیه میهنی از تقسیم قدرت در استان حلبجه پشیمان شده حقیقت ندارد”. همچنین نوری اعلام کرده که شرط ما که قبلا هم به توافق رسیده بودیم این است که در استانهای دیگر هم تقسیم قدرت مثل حلبجه صورت بگیرد در غیر این صورت ممکن است اتحادیه میهنی موضوع دیگری داشته باشد.
لازم به ذکر است که تقسیم قدرت و اختلاف بر سر آن در اقلیم کردستان از بدو حاکمیت احزاب ناسیونالیست کرد وجود داشته و اینها بارها علیه همدیگر دست به اسلحه برده اند. قبلا عمده اختلافات بین دو حزب اصلی یعنی اتحادیه میهنی و حزب دمکرات به رهبری بارزانی بود، اما در چند سال گذشته و بخصوص در مناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی جریان دیگری به اسم ” گوران” شکل گرفته که به نوعی موی دماغ اتحادیه میهنی شده و اکنون بیشتر جنگ قدرت در بین این سه جریان می باشد که هر یک تلاش دارند مناطق بیشتری را در اختیار داشته باشند، چرا که اینها به هر اندازه مناطق بیشتری در اختیار داشته باشند، به همان اندازه لیست دزدی و چپاولهایشان بالا می رود. اختلاف در مورد استان حلبجه هم از این قاعده مستثنا نیست.

نیروهای پیشمرگ در کوبانی موقتا آنجا خواهند بود!
روز سوم نوامبر نیچیروان بارزانی اعلام کرده که نیروهای پیشمرگی که برای دفاع از شهر کوبانی وارد آن شهر شده اند، موقتا آنجا خواهند بود و گفت آمریکا در فرستادن آن نیرو نقش داشته است. به گزارش سکای نیوز، نیچیروان بارزانی در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که ” نقش نیروهای پیشمرگ دفاع از کسانیست که از کوبانی دفاع می کنند و آنها نمی خواهند در مسائل داخلی شهر دخالت کنند”. لازم به ذکر است که بعد از بیش از یک ماه تلاش و مبارزه قهرمانانه مردم کوبانی و نیروهای مدافع خلق برای دفاع از شهرشان در مقابل وحوش داعش و بعد از جهانی شدن حمایت از کوبانی، بالاخره حکومت اقلیم کردستان هم تحت فشار افکار عمومی تصمیم گرفت نیرویی را برای دفاع از کوبانی به این شهر اعزام کند. گرچه بسیاری این اقدام حكومت اقلیم را گامی مثبت ارزیابی می کنند، اما نباید از یاد برد که حكومت اقلیم کردستان و بویژه نیروهای حزب دمکرات به رهبری بارزانی از بدو ورود نیروهای داعش به عراق و اشغال مناطق بسیاری از آن کشور نه تنها مقاومتی از خود نشان ندادند، بلکه همه دلیل کشتار و آوارگی دهها هزار نفر از مردم مناطق شنگال را تبانی نیروهای حزب دمکرات در معامله با داعش می دانند، چرا که آنها بدون کوچکترین مقاومتی مناطق وسیعی را در اختیار داعش قرار دادند و آنها نیز به سبک دوران قلدری و صدارت اسلام به هیچ احدی رحم نکردند، تا توانستند کشتند، آواره کردند و صدهها زن را در اوج وحشیگری به بازارهای فروش سکس سپردند و هنوز هم از سرنوشت بسیاری از آنان خبری در دست نیست.

قعله اربیل بعنوان بنای تاریخی از جانب یونسکو برسمیت شناخته شد!
روز یکنشبه دوم نوامبر در مراسمی سازمان یونسکو قلعه بسیار قدیمی اربیل را بعنوان بنائی تاریخی برسمیت شناخت و خواهان حفاظت از آن شد.

کنگره روزنامه نگاران در سال آینده برگزار می شود
هندرین احمد دبیر سندیکای روزنامه نگاران در اقلیم کردستان اعلام کرد که، قرار بود کنگره سندیکا درماه آگوست امسال برگزار شود، اما بدلیل اوضاع کنونی این میسر نشد، اما سعی خواهیم کرد در اوائل سال آینده کنگره را برگزار کنیم. همچنین آقای هندرین گفت” سندیکای روزنامه نگاران در کردستان ۷ هزار عضو دارد، اما دو هزار تن از آنان که هیچ تعهدی نسبت به سندیکا ندارند باید در کنگره آتی اخراج شوند”. در بخش دیگری از سخنان خود هندرین گفته که یکی از مشکلات ما این است که هیچ قراردادی بین سندیکا و اعضا وجود ندارد و به همین خاطر هم تعداد زیادی از روزنامه نگاران اخراج شده اند و ما نتوانسته ایم کاری برای آنها انجام دهیم.

از در آمد فروش نفت اقلیم ۵٪ به دولت کویت پرداخت می شود!
سفین دزه ی سخنگوئی حکومت اقلیم کردستان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که از در آمد فروش نفت اقلیم پنج درصد به دولت کویت پرداخت می شود. آقای دزه ای گفت این مبلغ التزامی بین المللی است و در چهارچوب جبران خسارت به آن کشور پرداخت می شود که دولت عراق به آن کشور زده و ما هم در چهارچوب کشور عراق باید سهم خودمان را بپردازیم. وی همچنین اعلام کرد که هم اکنون دولت مرکزی عراق ۸ میلیارد دلار به حکومت اقلیم بدهکار است.*
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *