r9

نام و یاد ریحانه گرامی باد

r9
پیام مینا احدی به مناسبت اعدام ریحانه
من مینا احدی در نقش یکی از مادران ریحانه که در خارج کشور برای نجات جان ریحانه جوان از اعدام فعالیت میکردم به شعله پاکروان و فریدون جباری گرامی، مادر و پدر ریحانه، به خانواده عزیز ریحانه و به تمام کسانی که برای نجات ریحانه تلاش کردند، صمیمانه تسلیت میگویم.

ریحانه جباری ۱۹ ساله بود که در یک واقعه در معرض تعرض و تجاوز جنسی قرار گرفت و در جریان دفاع از خود، ضربه ای به سربندی، یکی از همکاران قبلی وزارت اطلاعات زد و سرنوشتش عوض شد. ریحانه ظاهراً وارد تله وزارت اطلاعات شده بود. او را در زندان شکنجه کردند و از او اقرار گرفتند که قاتل سربندی است. از یک سال قبل به یمن یک کمپین گسترده بین المللی نور روشنی بر روی این پرونده تابیده شد. یکطرف ریحانه ایستاده بود با قامتی بلند و صدایی رسا و طرف دیگر نقاب بر صورتان و ترسوهای وزارت اطلاعات که سرنخ ماجرا را در دست داشتند و دنبال یک قاتل بودند تا نقش وزارت مخوفشان در این قتل ناروشن بماند. ریحانه حرف زد. ریحانه قلبش را بر روی میلیاردها نفر باز کرد. ریحانه در قلب میلیاردها نفر جا گرفت. دنیا صدای او را شنید. صدای منطق انسانی یک زن را. صدای قربانی در معرض تعرض جنسی را که از خود دفاع کرده بود و در محضر حکومت اسلامی و مردسالاری و زن ستیزی اسلامی متهم بود و باید تاوان پس میداد. ریحانه صدای اعتراض میلیونها زن در ایران علیه زن ستیزی اسلامی شد و به تدریج در سطح بین المللی در جنبش علیه اعدام، در جنبش علیه قتل عمد دولتی، عروج کرد. عکس ریحانه که با اعتماد به نفس در مقابل بی دادگاه جمهوری اسلامی از حق و حرمت انسانی خود دفاع میکرد جهانی شد. این عکس تاریخی شد. این عکس سمبل مبارزه علیه اعدام در این دهه در دنیا شد. شب گذشته جمهوری اسلامی ایران و نقاب بر صورتان داعشی که تنها تفاوتشان با داعش در عراق و سوریه این است که حتی مسئولیت قتل را به عهده نمیگیرند و همواره جاخالی میدهند، ریحانه را از زندان شهر ری دزدیدند و با هلیکوپتر به جای نامعلومی بردند. مردم آنها را تعقیب میکردند. بزدلان جنایتکار حتی خبر کشتن ریحانه را از طریق سایتهای خونینشان، تسنیم و فارس نیوز، اعلام کردند و سپس به خانواده و مردم در مقابل درب زندان رجائی شهر گفتند ریحانه را کشته اند، برای گرفتن پیکر ریحانه ساعت ۸ صبح بیایید. ریحانه را امروز اعدام کردند. شنبه. تا در مقابل زنان و مردان جوانی که به اسیدپاشی اعتراض دارند و اعلام اعتصاب عمومی کرده اند، چنگ و دندان نشان دهند. ریحانه اعدام شد اما در مقابل جهان مهر باطلی بر سیستم قضایی قرون وسطائی رژیم اسلامی زد. ریحانه اعدام شد اما با بخشیدن جان خود از حقوق و حرمت انسانی زنان دفاع کرد. ریحانه اعدام شد اما در مقابل داعشیان قرن کوتاه نیامد. نام و یاد او جاودانه خواهد ماند.

کمیته بین المللی علیه اعدام از همگان دعوت میکند با برگزاری مراسم های همدردی، شبهای همبستگی و ابراز همدردی عمیق با خانواده داغدار او، یاد او را در همه جای جهان گرامی بدارند.*
شنبه سوم آبان ۱۳۹۳ ، ۲۵ اکتبر ۲۰۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *