اعتصاب کارگران پروژه ای شرکت ساپک در عسلویه، آزادی عزیز قاسم زاده، اعتراض کارگران معدن زغال سنگ سرخس، کارگران کارخانه سیمان جوین خراسان و کارگران سد شفارود رضوانشهر

– روز دوشنبه ۱۹ مهر کارگران پروژه‌ای شرکت ساپک شاغل در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد ماههای مرداد و شهریور دست به اعتصاب زدند. اعتصاب گسترده کارگران پروژه ای فضای اعتراض در میان بخش های مختلف نفت را شدت داده است و کارگران در محل نیز پیگیر مطالبات خود هستند و در برابر زورگویی های پیمانکاران ایستاده و حق و حقوق خود را پیگیر میشوند.

– ظهر امروز ۱۹ مهر عزیز قاسم زاده سخنگوی کانونی صنفی فرهنگیان گیلان با قرار وثیقه از زندان رودسر آزاد شد. آزادی وی را به او، به خانواده اش و به همگان تبریک کمیگوییم. پرونده قضایی تشکیل شده برای وی باید فورا بسته شود. یادآوری کنیم که عزیز قاسم زاده در ۴ مهر یک روز بعد از تجمع بزرگ سراسری معلمان در سوم مهرماه که در ۴۵ شهر برگزار شد دستگیر شده بود. برای آزادی او و دیگر معلمان زندانی کارزاری بزرگی به راه افتاد.  طوفان تویتری به راه افتاد و بخش های مختلف جامعه فعالانه در این طومار شرکت کردند. جمع هایی از فعالین معلم همراه با خانواده ها مقابل دادسرای شوش تجمع کردند. همچنین هر روزه جمعی هایی  از معلمان و فعالین کارگری در حمایت از او به منزل وی رفتند و مبارزات او را ارج گذاشتند. یک کارزار مهم معلمان پایان دادن به  امنیتی کردن مبارزات با خواست مشخص بسته شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای همه فعالین اجتماعی و آزادی دیگر همکاران بازداشتی و تمامی زندانیان سیاسی است. هم اکنون ۱۴ معلم دیگر در بازداشت بسر میبرند. معلمان زندانی و تمامی زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

– روز ۱۹ مهر کارگران معدن زغال سنگ سرخس در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان تجمع کردند. این کارگران،  علاوه بر اینکه هیچ حقوقی در سال جاری دریافت نکرده‌اند، دستمزد ٢٢ ماه کار خود در سال‌های ٩٣، ٩۶ و ٩٩ را نیز طلب دارند.

– روز ۱۹ مهر کارگران کارخانه سیمان جوین خراسان برای دومین روز متوالی در اعتراض به خلف وعده های کارفرما دست به اعتصاب زدند. این کارگران قبلا در دی ماه سال 99 و بدنبال آن در اردیبهشت سال جاری در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل دست به اعتراض زدند  و خواهان اجرای آن شدند. زیر فشار اعتراضات کارگران طرح پیشنهادی طبقه بندی مشاغل مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که این طرح تا آبان ماه اجرا شود. اما باز هم خبری نشد و بعد با پیگیری بیشتر کارگران مدیریت متقبل شد که تا  ا زمان اجرای طرح طبقه بندی مشاغل به ازای هر سال صد هزار تومان بصورت علی الحساب به کارگران پرداخت کند. این چنین است که جدالی بر سر این موضوع در این کارخانه در جریان است. علاوه بر خواست طرح طبقه بندی مشاغل معوقات مزدی، حق اولاد و دریافت دستمزد اضافه‌کار نیز از دیگر خواسته های این کارگران است. به گفته کارگران برخی از آنان  سابقه ۱۰ساله دارند اما کارفرما با آن‌ها قرارداد ۱۸ یا ۲۰ روزه منعقد کرده است. دائمی شدن قررداد یک خواست فوری ای کارگران است. در کارخانه سیمان 300 کارگر به کار اشتغال دارند.

– صبح روز ۱۷ مهر کارگران سد شفارود رضوانشهر در پی بدقولی در پرداخت حقوق معوقه شان بار دیگر مقابل این شرکت تجمع کردند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۹ مهر۱۴۰۰ ، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *