logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی
٢٢مهر ـ ٣٠مهر ماه ١٣٩٣

اعتراضات

تجمع کارگران و بازنشستگان
٢٩مهر: ٢٠٠ نفر از کارگران شاغل و بازنشسته نساجی مازندران در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان در مقابل استانداری مازندران تجمع کردند. مطالبات کارگران ١٥ میلیارد تومان است که رقم ١١ میلیارد تومان آن بابت حق سنوات حدود ٥٥٠ کارگر بازنشسته در فاصله سال ٨٨ تا پایان سال ٩٢ انباشته شده است و مابقی ٤ میلیارد تومان بابت مطالبات معوقه سالهای ٨٨ تا ٩١، ٣٥٠ کارگر شاغل به وجود آمده است.

تجمعات اعتراضی ٧٠٠ کارگر مخابرات روستایی
٢٩مهر: کارگرمعترض مخابرات : به دلیل محقق نشدن وعده‌های مسئولان شرکت مخابرات ایران و نمایندگان مجلس عدم پرداخت حقوقی ٩ ماه گذشته‌ و قراردادهای ناعادلانه کارمان امروز ناچار شدیم برای چندمین بار برای اعلام اعتراض به تهران سفر کنیم.

معلمان حق‌التدریس مقابل مجلس تجمع کردند
٢٩مهر: معلمان حق التدریس آموزش و پرورش در مقابل مجلس نسبت به عدم پیگیری شرایط استخدامی خود تجمع كردند.

کارگران لوله و نورد صفا بار دیگر اعتصاب کردند
اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران لوله ونورد صفا بار دیگر دست به اعتصاب زدند. طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران لوله و نورد صفا از روز شنبه ٢٦ مهر ماه دست به اعتصاب زده اند. این کارگران ٤ ماه حقوق طلب دارند و ١٤ ماه بیمه های تامین اجتماعی آنان واریز نگردیده و دفترچه های آنان تمدید اعتبار نمیشود که بابت حل این مسئله قبلا کارفرما در فرمانداری شهر ساوه با حضور فرماندار و نماینگان کارگر تعهداتی را جهت پرداخت حقوق های معوقه کارگران و تقسیط بدهی به تامین اجتماعی داده بود. در دو روز گذشته کارگران در محیط کارخانه تجمعاتی را در مقابل دفتر مدیریت برگزار کردند و کارفرما با نمایندگان کارگران به مذاکره پرداخت و قول داده بود که یک ماه از حقوق های معوقه کارگران را نهایتا تا سه شنبه و یا چهارشنبه همین هفته به حساب کارگران واریز نماید و نماینده تامین اجتماعی به میان کارگران آمده و از توافق این سازمان با کارفرمای شرکت خبر داده که ظرف ١٠ روز آینده مسئله تمدید دفترچه های کارگران حل خواهد شد. اما کارگران با این وعده ها دست از اعتصاب خود برنداشتند و گفتند تا واریز حقوق اشان به سر کار خود برنمیگردند و اگر تا ١٠ روز دیگرمشکل دفترچه های بیمه تامین اجتماعی اشان حل نگردد ، دوبار به اعتصاب خود ادامه خواهند داد
در روز گذشته ، کارگران مانع خروج تولیدات شرکت نورد و لوله صفا برای شرکت خاتم الاانبیا شدند و گفتند تا پرداخت حقوق اشان اجازه خروج هیچ محموله ایی را نخواهند داد
درضمن شرکت لوله و پروفیل ساوه نیز ٥ ماه حقوق طلب دارند و از ماه تیر٩٣ تا کنون بیمه های تامین اجتماعی کارگران واریز نگردیده است و کارفرما هیچ کدام از تعهداتی را که جهت پرداخت حقوق های معوقه متقبل شده بود را اجرا نکرده است

اعتصاب کارگران پیمانی عسلویه
٢٧مهر: در اعتراض به محقق نشدن وعده پرداخت مطالبات معوقه کارگران پیمانکاری فازهای ١٧ و ١٨ عسلویه دست از کار کشیدند. ١٠٠کارگران اعتصابی در یکی از شرکت‌های پیمانکاری برق‌رسانی پروژه‌های در حال ساخت فازهای ١٧ و ١٨ به نام «گل صافر» مشغول به کارند. حجم معوقات مزدی کارگران را نزدیک به ٤ ماه است. متوسط دریافتی ماهانه هر یک از کارگران از ٩٠٠ تا یک میلیون تومان در ماه متغییراست. در ٢٢مهر کارفرما قول پرداخت که تا شروع اعتصاب پرداخت نشده است.

تجمع اعتراضی کارکنان اخراجی شرکت مهندسی و توسعه نفت
٢٢مهر: کارکنان متخصص شاغل در طرح آزادگان شمالی که از شرکت مهندسی و توسعه نفت اخراج شده‌اند در مقابل سازمان بازرسی کل کشور تجمع کردند. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت به بهانه کوچک کردن شرکت ٢٥ نفر از افراد متخصص را که در پروژه آزادگان شمالی مشغول به فعالیت بودند اخراج کرده است. تجمع‌کنندگان در قسمت های مالی،برنامه ریزی و دیگر بخش های این طرح مشغول به کار بودند.

تداوم اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا
٢٤مهر: کارگران شیفت صبح با تجمع در محوطه کارخانه خواستار تسریع در روند پی گیری مطالبات خود شدند. شورای تامین شهرستان رودبار بعد از ظهر روز چهارشنبه (٢٣مهرماه) با حضور یکی از معاونان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در ساختمان فرمانداری رودبار تشکیل جلسه داد و تصمیم گرفت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان متولی رسیدگی به مشکلات کارخانه کاشی گیلانا و ٣٠٠ کارگر آن شود. به کارگران کارخانه کاشی گیلانا ١٦ ماه حقوق پرداخت نشده.

تجمع دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد
٢٩مهر: دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد سراسر کشور در مقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان به افزایش نمره قبولی آزمون بر خلاف ادوار گذشته و همچنین طرح سؤالات غیراستاندارد در آزمون اعتراض کردند.

گزارش

حقوق روزهای اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق فوراپرداخت باید گردد!
٢٣مهر: حقوق روزهای اعتصاب (١٣روز اعتصاب) کارگران معدن سنگ آهن بافق پردازخت نشد.

محدودیت‌های بی‌سابقه‌ برای اشتغال زنان
٢٥مهر: با امضای ٣٦ نماینده مجلس ١٦ مهرماه طرحی در مجلس اعلام وصول شده که در آن محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای برای نیروی کار زنان پیشبینی شده است، از جمله اینکه اشتغال زنان در واحدهای صنفی را منوط به رعایت “حرمت” آنها و پرهیز از اختلاط با مردان دانسته و در صورت نیازمندی نوع کار واحد صنفی به کار شبانه زنان، کارفرما نیازمند دریافت مجوز از اداره اماکن نیروی انتظامی خواهد بود. در این طرح که توسط حلقه نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی تدارک دیده شده است جریمه کارفرمایانی که این موازین را رعایت نکنند در مرحله اول یک هفته تعطیلی واحد صنفی و در صورت تکرار تعطیلی به مدت یک ماه پیشبینی‌شده است. در این طرح ‌آمده نوشته اند: «اشتغال به كار بانوان در واحدهای صنفی باید با رعایت حرمت آنها و پرهیز از اختلاط با مردان و در ساعات متعارف یعنی هشت صبح تا ١٠ شب باشد». البته طراحان این طرح با اعمال تسامح مشاغل پرستاری، پزشكی و مهمانداری هواپیما را از شمول این ماده خارج کرده‌اند.

کارگران عسلویه : جمع‌آوری پول درمان فرزند ٤ ساله یک همکار
٢٦مهر: کارگران و متخصصان فنی فاز ١٧ و ١٨ عسلویه به جبران ناکارآمدی سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت هزینه درمان فرزند ٤ ساله‌ی یکی از همکارانشان، خود دست به کار شدند و با جمع‌‌آوری ٢٠ میلیون تومان هزینه درمان او را تقبل کردند. فرزند ٤ ساله یکی از کارگران فاز ١٧ و ١٨ عسلویه که در بیمارستان بستری شده بود، به دلیل ناتوانی پدرش در تامین هزینه ٢٠ میلیون تومانی درمان‌اش مکان معالجه نداشت اما کارگران و مهندسان فاز ١٧ و ١٨ عسلویه که خود نیز به صورت پروژه‌ای و در فقدان کامل امنیت شغلی مشغول به کارند امکان معالجه او را فراهم آوردند. این کارگر داربست بند اهل چهار محال و بختیاری، بیمه شده سازمان تامین اجتماعی است اما به دلیل ناکارآمدی سازمان تامین اجتماعی در تامین هزینه‌های درمانی، این کارگر از پس تامین هزینه ٢٠ میلیون تومانی درمان فرزند چهارساله‌اش برنمی‌آمد. پس از اینکه کارگران از این پیشامد مطلع شدند، کارگران، مهندسان، تکنسین‌ها با یک همیاری جمعی، کلیه هزینه‌های درمان فرزند این کارگر را به بیمارستان پرداخت کردند.

سکوت کارفرما نسبت به ییشنهادات کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام
٢٦مهر: بیش از ده روز از ارائه پیشنهادات کتبی کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام به مدیران این واحد تولیدی می‌گذرد اما کارفرما تاکنون به این نامه پاسخی نداده است. در اولین بند از این نامه با اشاره به رای مراجع حل اختلاف مبنی بر بازگشت به کار کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام و الزام کارفرما به انعقاد قرارداد مستقیم با آنان، نوشته شده است کارگران آمادگی دارند در صورت تضمین امنیت شغلی حتی با پیمانکار هم قرارداد امضاء کنند. کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام در ادامه تاکید کرده‌اند با این شرط به امضای قرارداد با پیمانکار تن می‌دهند که مدت زمان قرارداد کارشان کمتر از یکسال نباشد، حقوق و مزایای‌ شغلی‌شان همزمان با کارکنان رسمی پرداخت شود و همانند سایر پرسنل از بیمه تکمیلی، پاداش و بن کالا برخوردار باشند. در این نامه آمده است پرداخت مزد، مزایا و حق بیمه ایام بلاتکلیفی کارگران از تاریخ ١ تیر ماه امسال تا زمان شروع به کار مجدد یکی دیگر از شروط برای امضای قرارداد پیمانی با کارفرما است. مراجع حل اختلاف کارفرما را ملزم کرده‌اند با هر ١٠٤ کارگر اخراجی قرارداد مستقیم منعقد کند اما کارفرما برای توقف اجرای این حکم به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است.

پافشاری برانحلال معدن سنگرود
٢٦مهر: موضوع انحلال معدن سنگرود همچنان به قوت خود باقی است و مواضع سازمان خصوصی سازی، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو همچنان هیچ تغییری به نفع کارگران نکرده است. (٢٦ مهر ماه) در محل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با حضور رئیس سازمان ایمیدرو، نماینده سازمان تهیه و تولید، مدیر عامل و رئیس ذی‌حساب شرکت ذغال سنگ البرز غربی پیرامون بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن سنگرود برگزار شد. هیاتی شامل معاونت سیاسی استاندار گیلان به نمایندگی از شخص استاندار، فرماندار شهرستان رودبار و نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. در جلسه تصمیم گرفتند حداکثر تا پایان سال ٩٣، ٨٨ کارگر مشمول بازنشستگی با قانون مشاغل سخت وزیان آور بازنشسته شوند. همچنین تصمیم گرفته شده است ١٠٤ کارگرمشمول بازنشستگی تا پایان سال ٩٤ و ٩٥ به همراه ١٣٤ کارگری که تا پایان سال ٩٨ به مرور شرایط بازنشستگی را پیدا می‌کنند برای تکمیل سوابق بیمه‌ای خود به یکی از واحد‌های زیر مجموعه شرکت ایمیدرو انتقال پیدا کنند. در این جلسه مواضع حاضرین بر خلاف تصور کارگران بیشتر به سمت انحلال معدن سنگرود بود و به هیچ یک از پیشنهادات کارگران برای ادامه فعالیت معدن تا پایان سال ٩٥ اهمیت داده نشد.علاوه برموارد فوق قرار شد بخش دیگری از معوقات حقوقی کارگران حداقل یک میلیون تومان به حساب کارگران پرداخت شود. هیات گیلانی حاضر در جلسه امروز راهکارهای مختلفی را برای بازنشستگی زودهنگام کارگران و متوقف شدن انحلال پیشنهاد دادند. اما هیات واگذاری معدن سنگرود به بخش خصوصی هیچ گونه انعطافی برای ادامه فعالیت این واحد معدنی حداقل تا پایان سال ٩٥ نشان نداده است. موضوع انحلال معدن سنگرود همچنان به قوت خود باقی است و مواضع سازمان خصوصی سازی، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو همچنان هیچ تغییری به نفع کارگران نکرده است.

اخراج٤کارگر پس ازتجمعات اعتراضی!
٢٦مهر: شرکت پیمانکاری کیسون، ٤ کارگر شاغل در پروژه قطار شهری اهواز را پس ازتجمعات اعتراضی وبه دلیل پیگیری مطالبات کارگران،بعد از اتمام قرار داد کاریشان اخراج کرد. اسامی کارگران اخراجی؛ ١. علی بارانی راننده بیل مکانیکی با ٨ سال سابقه کاری ٢- غلامرضا نوروزی کارگرتعمیرگاه با ٥ سال سابقه کاری ٣- توماج بهرامی کارگر کمک تراشکار با ٥ سال سابقه کاری ٤- مهدی بدوی نیروی شاغل در بخش حراست

١٥کارگر در لیست اخراج
شرکت پیمانکاری کیسون اسامی ١٥ نفر از کارگران پروژه قطار شهری اهواز را که در تجمعات اخیر سخنگو مطالبات کارگران بودند در لیست اخراج قرار داده است که در مرحله نخست ٤ کارگر با وجود مستمر بودن ماهیت شغلی‌شان پس از خاتمه قرارداد اخراج شده‌اند. این اخراج‌ها پس از هر اعتراض در حالی صورت می‌گیرد که قرارداد تمامی کارگران پیمانکاری کیسون یک یا دو ماهه منعقد شده است و پیمانکار قادر است بدون ارائه دلیل به اداره کار، بی توجه به مستمر بودن ماهیت کار کارگران آنان را اخراج کند. پیش از این، کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به تعویق چهار ماهه حقوق‌شان از دوشنبه ٣١ شهریور تا ٥ مهر ماه دست از کار کشیده بودند. که با وعده‌ پرداخت ٢٠ روزه از جانب پیمانکار، به اعتراض شان خاتمه دادند. هنوز مطالبات ٤ ماهه حدود ٩٠٠ کارگر پیمانی قطار شهری اهواز پرداخت نشده است و تعویق حقوق کارگران در حالی است که شرکت کیسون به عنوان مجری این پروژ عمرانی، صورت وضعیت‌های مالی خود را در موعد مقرر از شرکت قطار شهری اهواز دریافت کرده است.

مقاومت کارگرکارخانه گسترش مانا ساز در برابر حکم اخراج
٢٦مهر: جعفر اسرائیلی کارگر کارخانه «گسترش مانا ساز» در آبیک به تایید حکم اخراجش توسط هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار شهرستان آبیک (واقع در استان قزوین) اعتراض کرد. و اعلام کرده؛ هیات‌های «تشخیص» و «حل اختلاف» در حالی اخراج من را به عنوان کارگر رسمی کارخانه گسترش مانا ساز تایید کرده‌ اند که پیش‌تر و قبل از اعمال نفوذ، همین مراجع به بازگشت به کار من در دو مرحله رای داده بودند. : از سه سال پیش که من در این واحد به عنوان یک کارگر ساده مشغول به کار شدم، کارفرما با من قرار دادی امضاء نکرد و این روند ٨ ماه طول کشید و من ناچار شدم به اداره کار آبیک شکایت کنم.

اخراج و بیکارسازی

٧٠٠هزار شغل یکساله از بین رفت
در دولت روحانی تعداد بیکاران ٢ونیم میلیون نفر، نرخ بیکاری زنان ٢ برابر از دست دادن ٦٧٠ هزار شغل در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات .

کارگران کارخانه زر تهدید به اخراج
کارگران معترض کارخانه زر به شرایط کار اعتراض داشته و با حضور در ساختمان مدیریت خواستار جواب صریح و مشخص بودند که با تهدید اخراج از سوی حراست کارخانه مواجه شدند. کارخانه فنرسازی زر که از زیرمجموعه های سایپاست و به تولید کمک فنرهای سبک و سنگین خودرو مشغول است و دارای نزدیک به پانصد کارگر خط تولید است، جمعی از کارگران این کارخانه را که به شرایط بد کار خود معترض بودند (ایمنی دستگاه ها و هوای بسیار سنگین خط تولید) را تهدید به اخراج کرد. این کارگران در حال کار با دستگاه هایی با عمر بالغ بر ٤٠ سال هستند که دائم در حال خراب شدن و سرویس گیری است. کارگران در حالی با این دستگاه ها کار می کنند که آهن های چند صد کیلویی را مورد تست و آماده سازی برای مرحله بعدی قرار می دهند. موارد بسیاری از قطع عضو تا به حال موجب شده تا برخی از کارخانه مجبور به تعمیرات اساسی دستگاه ها باشد اما باز با این حال این دستگاه ها در حال گرفتن قربانی است. کارگران با ریسک بر سر جان خود بر پای دستگاه حاضر می شوند در حالیکه تنها حفاظ آنها یک دستکش برزنتی و یک ماسک پلاستیکی است! کارگران معترض این کارخانه به شرایط کار اعتراض داشته و با حضور در ساختمان مدیریت خواستار جواب صریح و مشخص بودند که با این تهدید از سوی حراست کارخانه مواجه شدند. مرجع:طبقه دات کام-٢٦مهر

ناامنی محیط کار

مرگ دلخراش یک کارگر ساختمانی جوان درتنکابن
١٩مهر: محمد یونسیان ساکن روستای زنگیشامحله در حین کار در یک واحد آپارتمانی بر اثر سرگیجه و از دست دادن تعادل از طبقه سوم ساختمان سقوط و با میله گردهایی که به صورت عمودی بر روی زمین قرار داشتند!! برخورد نمود. یکی از شاهدان عینی این حادثه اظهار داشت: رعب و وحشت ناشی از سقوط و فرورفتن تعدادی میله گرد در بدن مرحوم محمد یونسیان، مانع از نزدیکی کارگران و انجام هر اقدامی جهت خارج کردن میله گرد و کمک به وی گردید. افراد حاضر در محل حادثه با مشاهده این صحنه دلخراش چندین بار با اورژانس بیمارستان رجایی تنکابن تماس گرفته و هر بار نیز ضمن تشریح شدت جراحات وارده ؛عاجزانه خواستار سرعت بخشیدن نسبت به فرستادن آمبولانس به محل شدند لیکن هیچ اقدامی صورت نگرفت. یکی از دوستان نزدیک به محمد یونسیان که در همان ساختمان مشغول کار بود گفت: دکتر بهشاد کامفر از پزشکان متخصص شهرستان و از همسایگان ساختمان مذکور با مشاهده صحنه خود را به بالای سر محمد یونسیان رساند و ضمن تماس تلفنی و معرفی خود، حضور سریع آمبولانس و انتقال مصدوم به بیمارستان را خواستار شد که متأسفانه این درخواست پزشک متخصص نیز با بی اعتنایی پرسنل اورژانس مواجه گردید. با گذشت نزدیک به بیست دقیقه!! از وقوع حادثه، کارگرانی که از نزدیک شاهد صحنه دلخراش دست و پا زدن ب محمد یونسیان ودند!! طاقت نیاورده و با استفاده از یک دستگاه برش فلزات!! و قطع نمودن میله گردهای درون بدن فرد مصدوم !!، وی را با یک دستگاه خودروی پراید!! و در حالی که میله گردها از دوسوی بدن وی خارج شده بود!!!، به بیمارستان شهید رجایی تنکابن منتقل نمودند. با انتقال کارگرمصدوم به اورژانس بیمارستان رجایی و در پی عدم مشاهده هرگونه علائم حیاتی در وی، یک تیم پژشکی متشکل از دانشجویان رشته پرستاری و پزشکی(انترم) و یک پزشک احتمالا عمومی، مراحل احیاء و بازگرداندن را آغاز نمودند که متأسفانه تلاش بیست دقیقه ای کادر پزشکی اورژانس مفید واقع نشد .

مرگ کارگر ٤٢ساله
٢٧مهر: کارگر ٤٢ ساله حین کار به علت سقوط از ارتفاع در مجتمع مس سرچشمه جان باخت.

کشته وزخمی شدن ٣کارگر
٢٦مهر: در پی وقوع انفجار لوله گاز در پالایشگاه فجر جم در استان بوشهر یک کارگر به نام عبدالله استادی ٣٥ساله با ده سال سابقه کار کشته و دو کارگر با نام‌های حاتم زرافشان و سعادتی مصدوم شدند.

دستمزدهای پرداخت نشده

تعویق دو ماه حقوق ١٨٠ کارگر
٢٦مهر: پرداخت حقوق ١٨٠ کارگر پیمانی کارخانه «قطعات بتنی گیلان» دو ماه به تاخیر افتاده است. کارگران تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «گیلان آفتاب یکتا» به کارهای تخصصی آرماتوربندی، قالب گیری، بتن ریزی و… مشغول‌اند حقوق مرداد و شهریورماه سال جاری را دریافت نکرده‌‌اند.

عدم پرداخت ٣ماه حقوق
٢٧مهر: پرداخت حقوق سه ماه گذشته ٢٠٠ کارگر کارخانه نخ پارسیلون، واقع در استان لرستان به تأخیر افتاده است. کارخانه پارسیلون تولید کننده انواع نخ پلی استر در شهرستان خرم آباد حقوق کارگران خود را در ماه‌های تیر، مرداد و شهریو پرداخت نکرده است.

کارگران

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:
آفرین و سپاس بر کارگران شرکت واحد که جانانه از حق خود دفاع می کنند
طبق یک آماده باش کامل و برنامه ‌ریزی پشت پرده، قرار بر این بود با انجام یک انتخابات و رای گیری مهندسی شده در روزهای ٢٢و ٢٣ مهر ماه سال ٩٣، شورای فرمایشی و کارفرمایی را بار دیگر به عنوان نماینده کارگر بر زحمت‌کشان شریف سامانه یک اتوبوسرانی تحمیل نمایند. در این راستا عملیات فریب کارانه و توهین آمیزی چون پخش کیک و نوشابه و تحویل کفش و لباس و پپامک تبلیغاتی مدیریت سامانه مذکور در روزهای انتخابات ضد کارگری و نرده‌کشی‌های هدایت گرانه و تعطیل قسمت‌های اداری برای مراجعه به محل صندوق و زد و بند با ماموران ناطر اداره کار در چشم پوشی از تخلفات و عدم برگزاری مجمع عمومی، چاره ساز این تباهی‌ها نشد. اما زحمت‌کشان شریف سامانه یک با آگاهی و همبستگی و با شجاعت و خردمندی این نیرنگ‌های داد شکن و ضد کارگری را همانند انتخابات فرمایشی چند ماه پیش، نقش بر آب و ناکام و باطل نمودند، و حق و عدالت را بر این تبهکاری‌ها پیروز کردند. نتایج خنده آور شمارش آراء که توسط عوامل کارفرما، پنهانی و دور از چشم کارگران انجام شده به دورغ از شرکت ٦٦٠ تن در انتخابات فرمایشی خبر داده اما در کمال تعجب و حیرت هیچ یک از ١٦ کاندیداها رای لازم را نیاورده است. کارگران با شادی از پیروزی خود، این نتایج دستمالی شده و دروغ بزرگ شرکت ٦٦٠ تن را تکذیب کرده و اعلام می نمایند این عدد جعلی، فقط بهانه ودستاویزی برای تکرار سناریوی انتخابات مهندسی شده بعدی است. سندیکای کارگران شرکت واحد که در این حق طلبی کارگری همراه و یار و یاور این زحمت کشان شریف و خدمتگزاران واقعی مردم در سامانه یک اتوبوسرانی بوده است این پیروزی کارگری را بر عموم همکاران شرکت واحد به ویژه زحمت‌کشان آگاه سامانه یک اتوبوسرانی تهران جانانه شاد باش می‌گوید. باشد که با اتحاد و همبستگی سندیکایی موفقیت‌های بیشتری برای همه‌ی کارگران حاصل آید. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه-٢٤مهر

مذاکره ی نماینده سندیکای کارگران فلزکار مکانیک با مسئول روابط بین الملل FIOM
صبح روز جمعه ٢٥ مهر ٩٣ در ساعت ١٠:٣٠ صبح نامه ی دوستی و ارتباط سندیکای کارگران فلزکار مکانیک در محل ساختمان سندیکای کارگران فلزکار ایتالیا FIOM به ” استفان ماروکا ” مسوول راوابط بین الملل این سندیکا داده شد. در این جلسه شرایط فعالیت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک و دیگر سندیکاهای کارگری ایران برای رفیق کارگرمان استفان ماروکا توضیح داده شد. مسوول راوابط بین الملل سندیکای فلزکارایتالیا نیز طی گفتگویی از پیشنهاد همکاری دوجانبه استقبال کرد. روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ” ٢٦ مهر ٩٣

اخبار بین المللی

آمریکا – بی‌ گناهی و آزادی زنی‌ محکوم به مرگ پس از ١٧ سال
سوزان ملن، مادربزرگ ٥٩ ساله ساکن کالیفرنیا که به اتهام قتل، ١٧ سال را در زندان گذرانده، روز دهم اکتبر به حکم دادگاه عالی لوس آنجلس بیگناه شناخته شد و از زندان آزاد گردید قاضی دادگاه عالی لوس آنجلس گفت: “به باور من و بر اساس شواهدی که خوانده ام، او بی گناه است و به همین دلیل این یک شکست برای دادگاه کیفری است. بنا به رای دادگاه، این متهم به خاطر شهادت دروغ زنی به نام “جون پاتی” که معروف به دروغگویی نیز هست، به اشتباه محکوم شده بود. سوزان ملن پس از قرائت رای دادگاه گفت: “من هنوز نمی توانم احساسم را بیان کنم. غرق در فکر و سرگردانم. فریاد می زنم تا آرام شوم.” سوزان ملن در بیرون دادگاه و درحالی که از خوشحالی وکیل و نوه خود را در آغوش گرفته بود گفت: “خدا بود که حکم مرگ مرا لغو کرد. اکنون یک زن آزادم. باید از خوشحالی بدوم.” دادستان لوس آنجلس گفته است که پرونده اولیه ملن بر اساس یک شهادت دروغ نزد پلیس تنظیم شده بود.

یونان – تظاهرات علیه سیاست ریاضت کشی‌ اقتصادی دولت
یونانی ها روز جمعه ١٠ اکتبر (١٨ مهر (در اعتراض به سیاست های ریاضت اقتصادی دولت این کشور تظاهرات کرده و دفتر وزیر اصلاحات را اشغال کردند. به گزارش ایرنا از آتن، شمار زیادی از معترضین که در مقابل دفتر’ کریای کیس متسوتاکیس’ وزیر اصلاحات اداری تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند، توانستند از سد پلیس های مستقر در این محل گذشته و وارد ساختمان دفتر وزیر شوند.
تظاهرکنندگان به ادامه سیاست ریاضت اقتصادی، کاهش نیروی انسانی و افزایش مالیات ها معترض هستند. بیشتر تظاهر کنندگان را معلمین دوره های ابتدایی تا دبیرستان و دیگر کارکنان مراکز آموزشی تشکیل می دهند. معترضین پس از ورود به ساختمان دفتر وزیر، به بالکن های این ساختمان رفته و با سردادن شعارهایی هچون’ دست از ادامه سیاست ریاضت اقتصادی بردارید’،’ مراکز آموزشی کشور هم اکنون با کمبود جدی نیروی انسانی روبرو هستند، بیش از این نسبت به کاهش نیروی انسانی این مراکز دست نزنید’ و’ دست از نظام سرمایه داری و اطاعت از تروئیکا بردارید’ خواستار پس گیری طرح تعدیل نیروی انسانی در مراکز آموزشی کشور شدند. دولت یونان به درخواست بانک مرکزی اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیکا، در نظر دارد با ارایه طرح بررسی عملکرد کارکنان مراکز آموزشی و درمانی کشور، نسبت به اخراج و یا تعدیل نیروی انسانی این مراکز تا پایان سال میلادی جاری اقدام کند. اجرای سیاست ریاضت اقتصادی، ادغام تعداد زیادی از بخش های مراکز آموزشی و درمانی و کاهش نیروی انسانی در این مراکز و دیگر ادارات دولتی را باعث شده که میزان بیکاری طی ٥ سال گذشته از ٨ درصد به بیش از ٢٧ درصد رسیده و هم اکنون شمار یک میلیون و ٤٠٠ هزار نفر از نیروی فعال این کشور بیکار هستند.

لیبریا – اعتصاب کارکنان بخش درمانی برای بهبود شرایط کار
کارکنان بخش درمانی لیبریا به رغم اوج گیری بیماری ابولا در این کشور، از روز دوشنبه ١٣ اکتبر (٢١ مهر (دست به اعتصاب زدند . به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، بیماری ابولا در کشور آفریقایی لیبریا همچنان در حال گسترش است. گفته می‌شود که این اعتصاب برای مدت نامحدود خواهد بود و اعتصاب کنندگان بهبود شرایط کاری، افزایش حقوق و تامین تجهیزات محافظتی بهتر درمقابل ابولا را خواستار هستند. آن‌ها هشدار داده‌اند اگر به خواسته‌هایشان عمل نشود، صد‌ها بیمار مبتلا به ابولا را در این کشور‌‌ رها خواهند کرد که در مراکز درمانی و بیمارستانی هستند. لیبریا در میان کشورهایی که ابولا در آنجا شیوع پیدا کرده، شاهد بیشترین شمار مبتلایان به این بیماری بوده است.

سیرالئون – اعتصاب کارگران گورستان ها
کارگران گورستان‌های فری تاون، پایتخت سیرالئون که مامور امحای اجساد قربانیان بیماری ابولا هستند در اعتراض به دیرکرد پرداخت حقوق و مزایا، دست از کار کشیده وتحصن کرده اند. یکی از کارگران روز مزد متحصن که در هفته حدود یکصد دلار درآمد دارد، می‌ گوید: چون این یک کار موقتی است. اگرشیوع بیماری متوقف شود، دیگر در آمد نداریم. اجازه بدهید حقوقمان را همین الآن بگیریم. به خاطر این کار بدنام شده‌ایم. به پولش احتیاج داریم. طبق ادعای این کارگر، به دلیل باقی ماندن ویروس در اجساد، تنها افراد دوره دیده و مجهز به لباس‌های مخصوص و مواد ضد عفونی کننده می‌توانند در عملیات دفن قربانیان این بیماری شرکت کنند. همچنین یکی دیگر از کارگران اعتصابی در خصوص پرداخت معوقات حقوقی شان می‌گوید: وزارت بهداشت سیرالئون، قول داده که حقوق معوق یک هفته گذشته کارگران سریعا پرداخت شود. تا کنون دستکم ١٢١ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس مرگبار در سیرالئون جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از قربانیان ابتلا به ویروس ابولا در سیرالئون، کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی این کشور هستند. تا کنون ٣٤٣٩ نفر بر اثر ابتلا به ابولا جان خود را از دست داده‌اند و هفت هزار و چهارصد و نود و دو نفر مورد آلودگی به این ویروس هم شناسایی شده است. اکثر قربانیان، ساکن کشورهای لیبریا، سیرالئون، نیجریه و سنگال بوده‌اند.

آمریکا – ادامه اعتراضات و بازداشت ٥٠ معترض
تظاهرات گروهی از معترضان به رفتار خشونت آمیز پلیس علیه جمعیت سیاه پوست آمریکا، در حومه شهر فرگوسن در ایالت میسوری به بازداشت ٥٠ تن ازآنها منجر شد. این اعتراض ها از ٢ ماه پیش و پس از کشته شدن یک نوجوان سیاه پوست توسط پلیس آغاز شد و مرگ یک نوجوان دیگر طی هفته گذشته در منطقه سنت لوئیس نیز تنش ها را دو چندان کرده است. این نوجوان سیاه پوست نیز در درگیری های هفته گذشته توسط یک مامور پلیس سفید پوست کشته شد. این اعتراض ها در جریان تجمعات گسترده ای برگزار می شود که از روز جمعه١٠ اکتبر (١٨ مهر( آغاز شده و “اکتبرفرگوسن” نام دارد.

جهان – ثروتمندتر شدن پولدار‌ها علیرغم بحران اقتصادی
بانک «کردیت سوئیس» در گزارشی روند رشد ثروت در دنیا را در طی یک سال ٨.٣ درصد اعلام کرده که به رقم ٢٦٣ هزار میلیارد دلار می رسد. براساس این گزارش، ایالات متحده آمریکا ٣٤.٧ درصد ثروت دنیا را در خود جای داده است. قاره اروپا با ٣٢.٤ درصد در ردیف دوم قرار دارد. پس از آن قاره آسیا به استثنای چین و هند با ١٨.٩ درصد در رده سوم قرار می گیرد. چین به تنهایی ٨.١ درصد ثروت دنیا را در اختیار خود دارد. تعداد افراد میلیونر در دنیا نیز در سال ٢٠١٤ میلادی به رقم ٣٥ میلیون نفر می رسد که ٤١ درصد این افراد در ایالات متحده زندگی می کنند. پیش بینی می شود تعداد افراد میلیونر در دنیا تا سال ٢٠١٩ به رقم ٥٣ میلیون نفر برسد. در این گزارش به عدم تساوی در تقسیم ثروت در دنیا خصوصا از ابتدای بحران اقتصادی در سال ٢٠٠٨ اشاره شده است. حدود ده درصد از ثروتمندترین افراد، ٨٧ درصد ثروت دنیا را بین خود تقسیم کرده اند.

خبر‌های کوتاه
شیلی – دانشجویان شیلیایی بار دیگر طی تظاهراتی خواستار انجام اصلاحات در نظام آموزشی کشورشان شدند. در این تظاهرات درگیری هایی بین دانشجویان و پلیس روی داد اما در کل این اعتراضات مسالمت آمیز بود. پلیس برای پراکندن دانشجویان از خودروهای آبپاش استفاده کرد.

مکزیک – صدها دانشجو و استاد در اعتراض به ناپدید شدن ٤٣ دانشجو، مقر دولت را غارت کرده و به آتش کشیدند. آنها خواستار شناسایی مکان دانشجویانی بودند که از دو هفته پیش ناپدید شده اند.

برزیل – زندانیان زندانی در پارانا واقع در جنوب برزیل، تعداد دوازده زندان بان را به گروگان گرفتند. آنها خواهان بهبود شرایط زندگیشان در حبس هستند.

آلمان – رانندگان قطار در آلمان برای دومین بار متوالی در هفته جاری دست به اعتصاب زدند .با اعتصاب رانندگان، دویچه بان، شرکت راه آهن دولتی آلمان مجبور به لغو دو سوم از قطارهای بین شهری و نیز درون شهری شد. دویچه بان با بیان این که اعتصاب رانندگان قطار «کاملا غیر قابل درک» است تنها با دو درصد افزایش حقوق آنها، آن هم بطور مشروط موافقت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *