mahin

“علیه تبعیض” در رسانه های سوئد

mahin
گفتگو با مهین علیپور

انترناسیونال: چندی پیش برنامه صبحگاهی تلویزیون سوئد و همچنین پرتیراژترین روزنامه های سوئد نظیر داگنز نیهتر و افتون بلادت به معرفی یک برنامه تلویزیونی بنام علیه تبعیض پرداختند که در یک زیرزمین کوچک در جنوب شهر استکهلم تهیه میشود ولی در ایران و بسیاری کشورهای جهان از طریق تلویزیون کانال جدید و یا سایت های اینترنتی بینندگان فراوان دارد. در این گزارشها صحبتهای شما بعنوان یکی از تهیه کنندگان و مجریان این برنامه نقل شد. از زبان خودتان درباره “علیه تبعیض” بگوئید. آیا این فقط یک برنامه تلویزیونی است؟

مهین علیپور: علیه تبعیض یک جنبش است. جنبشی بزرگ که تمامی زنان و مردانی که به برابری و آزادی معتقدند، به آن تعلق دارند. من و این تلویزیون و مبارزه مان بخشی از این جنبش بزرگ بخصوص در خاورمیانه هستیم. همانطور که اشاره کردید این تلویزیون از یک زیر زمین کوچک پخش میشود ولی نمادی از یک جنبش بزرگ است. یک جنبش برابری طلبانه که بطور روزمره با سیستمهای ضد زن و بخصوص آپارتاید جنسی در ایران و فرهنگ مردسالار جمهوری اسلامی، میجنگد. اسم برنامه تلویزیونی ما هم علیه تبعیض است. نظرات ما، اعتراض ما به وضع موجود و تابوشکنی ما، آنهم در حالی که حتی در همین کشور سوئد سیاست نسبیت فرهنگی تعرض به حقوق زنان و کودکان را بی اهمیت جلوه می دهد، توانست توجه رسانه های سوئد را به خود جلب کند. همچنین بروز بودن برنامه های ما وانعکاسش در دنیای مجازی موضوعی قابل توجه بود که همه اینها به شکلی چشمگیر در رسانه های مهم سوئدی مطرح شد.

انترناسیونال: این برنامه به چه شکل تهیه میشود. رسانه های سوئد درباره امکانات محدود شما صحبت کرده اند، بهتر است این را از زبان خودتان بشنویم. بجز این چند نفر در تهیه این برنامه ها با شما همکاری دارند؟

مهین علیپور: این برنامه با امکانات محدودی تهیه میشود. خود من تهیه کننده برنامه ها هستم و یک همکار تکنیکی دارم که قسمت تکنیک را میچرخاند. این برنامه روزهای شنبه از کانال جدید پخش میشود ولی ما نهایت تلاش خود را میکنیم که در دنیای مجازی هر برنامه را بطور وسیعی پخش کنیم.

انترناسیونال: در گزارش رسانه های سوئد موضوع از جمله موضوعات برنامه های شما قتل های ناموسی و ازدواج های اجباری عنوان شده است. بجز اینها چه موضوعاتی مضمون برنامه های شما را تشکیل می دهد؟

مهین علیپور: ما بطور کلی برای برابری بدون قید و شرط زن و مرد تلاش میکنیم. این برنامه جهت اصلیش پرداختن به وضعیت نابرابر زنان در جوامعی می باشد که قوانین اسلامی و فرهنگ مردسالار در آنها اعمال میشود. در این راستا فوکوس همیشگی و بیشتر این برنامه ها به وضعیت زنان تحت حاکمیت یک آپارتاید جنسی ناب حاکم بر ایران میباشد و سعی فراون داریم که بهر طریقی به جنبش آزادیخواهانه و برابری طلبانه زنان در ایران کمک کنیم.

انترناسیونال: بنظر شما چه مسائلی در برنامه “علیه تبعیض” و فعالیت های آن توجه گزارشگران رسانه ها را بخود جلب کرد؟

مهین علیپور: برای خود منهم جالب بود که چطور یک برنامه آنهم به زبان فارسی که از طریق ماهواره رو به ایران پخش میشود میتواند مورد توجه رسانه های بزرگ سوئدی از روزنامه، رادیو تا تلویزیون قرار بگیرد. آنها بطرق مختلفی متوجه این شدند که برنامه ما بطور وسیعی در دنیای مجازی پخش میشود و به مسائل روز و جهانشمول زنان میپردازد. آنها نیز متوجه این شدند که ما در مورد مسائل روز زنان در خارج ایران و همچنین مسائل لوکال و محلی صحبت میکنیم و با وجود امکانات بسیار محدود خود قابل دسترس و در زندگی و وضعیت زنان تاثیر گذار هستیم و از سوی دیگر تماس با ما آسان است. برنامه ما ارتباطی است و رابطی بین ایران و دنیای خارج برای تبادل فکری، اخبار جنبش های زنان و مسائل فرهنگی. ما برای کسب حمایت برای جنبش زنان در خاورمیانه و بخصوص در ایران تلاش میکنیم و رسانه های سوئد انعکاس این اعمال را در برنامه های ما دیدند.

انترناسیونال: برنامه “علیه تبعیض” از تلویزیون ماهواره ای کانال جدید رو به ایران پخش می شود. ممکن است که جزئیات بیشتری در مورد آن بگوئید؟

مهین علیپور: این برنامه در روزهای شنبه ساعت ۱۰ شب بوقت ایران از کانال جدید هاتبرد NCTV پخش میشود.

انترناسیونال: روزنامه افتون بلادت در گزارش خود از جمله به موضوع برنامه روز شما اشاره می کند که یک شخصیت مذهبی جمهوری اسلامی زنان را به کباب تشبیه می کند. ماجرا چه بود؟

مهین علیپور: آنروزها در ایران یکی از ملایان و مبلغان فرهنگ ضد زن جمهوری آپارتاید اسلامی در ایران طی یک سخنرانی زن را بمثابه چلو کباب تعریف کرده بود که باید روی آن گداشته شود تا که دیگران هوس نکنند. در زمانی که این روزنامه با ما مصاحبه داشت این موضوع برنامه ما بود. شنیدن چنین اظهاراتی که عمق عقب افتادگی و بلاهت گوینده آن و همچنین ارتجاع حاکم بر ایران را نشان میدهد، برای خبرنگار سوئدی بسیار جالب بود. به همین دلیل آنرا در گزارش خود منعکس کرد.

انترناسیونال: در رسانه های سوئد از واکنش های بینندگان برنامه تان، از تشکر ها و قدردانی ها و از تهدیدات صحبت کرده اید. در این باره برایمان بیشتر بگوئید.

مهین علیپور: بیشترین واکنشها از جانب ایرنیانی است که در خارج و بخصوص در سوئد زندگی میکنند و پیامهای خسته نباشید و زنده باشید، را میفرستند. برای همه جالب بود که یک برنامه تلویزیونی ماهواره ای به زبان فارسی به این صورت میتواند در رسانه های آنهم بزرگ سوئدی انعکاس یابد. از طرف غیر ایرانیان هم پیامهای مثبتی بسیاری دریافت کردم. ناگفته نماند که خود این رسانه ها من و تلویزیون را به صورت یک پایه برای کمک و همکاری پذیرفته اند.

انترناسیونال: چه درخواستی از مخاطبین خود دارید؟

مهین علیپور: درخواست نهائی من همکاری با ما و “علیه تبعیض” است. حمایت از جنبش های برابری طلبانه در خاورمیانه بخصوص در امر زنان به ما بپیوندید و به ما یاری کنید. ما از امکانات بسیار ناچیزی برخوردار هستیم. برای رساتر شدن صدایمان و برای حمایت از میلیونها زن و کودک که هر روزه مورد تعرض عقب مانده اسلام سیاسی هستند، به کمک های مادی و معنوی شما نیازمندیم. همچنین به تلویزیون کانال جدید که این امکان را برای پخش برنامه های ما مهیا میکند باید بهر طریقی کمک کرد.

انترناسیونال: کسانی که بخواهند با “علیه تبعیض” تماس بگیرند و با آن همکاری کنند، از چه طریقی می توانند اقدام کنند؟

مهین علیپور: از طریق شماره تلفن و آدرس ای میل که در اینجا می بینید می توانند با من تماس بگیرند:
تلفن:
0046707777313
آدرس ایمیل:
mahin_alipour@yahoo.se

انترناسیونال: با تشکر از مهین علیپور و با آرزوی موفقیت بیشتر برای “علیه تبعیض”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *