بیانیه حزب کمونیست کارگری علیه رجزخوانی های جنگی جمهوری اسلامی

اخیرا بدنبال رزمایش”فاتحان خیبر” از سوی جمهوری اسلامی در مرز جمهوری آذربایجان تنش میان دو دولت بالا گرفته است. این رزمایش خود پاسخی به مانور مشترک “سه برادر” جمهوری آذربایجان و ترکیه و پاکستان بود که در قفقاز جنوبی و در مرز دریای خزر انجام شد. از دیروز، ٥ اکتبر نیز دولتهای آذربایجان و ترکیه مانور دیگری را با نام “برادری خلل ناپذیر” آغاز کرده اند. 

این زنجیره رزمایش ها بیش از آنکه ناشی از اختلافات مرزی و کسب آمادگی برای جنگ و درگیری نظامی بین دو دولت  باشد، تحولاتی سیاسی است که از موقعیت ضعیف و درمانده جمهوری اسلامی در ایران و در سطح جهانی ناشی میشود.

جامعه ایران در همه عرصه ها در تحرک و جوشش بی سابقه ای است. دولت رئیسی و کابینه نظامی امنیتی اش، که ظاهرا قرار بود نماینده استحکام و قدرقدرتی حکومت باشد، درماندگی و بحران همه جانبه حکومت را بیش از پیش به نمایش گذاشته است. از سوی دیگر حکومت اسلامی در عراق و لبنان و سوریه و در سطح منطقه، اساسا به یمن مبارزات مردم، به موقعیتی ضعیف تر از همیشه رانده شده است. در سطح جهانی نیز وضعیت مبهم و معلق مذاکرات برجام بیانگر بی افقی و درماندگی جمهوری اسلامی است و بویژه با انتخاب رئیسی جلاد، حکومت اسلامی در افکار عمومی جهانی رسواتر و بی آبروتر از همیشه شده است.

برمتن این شرایط است که جمهوری اسلامی رجزخوانی ها و رزمایشهای مرزی خود را آغاز کرده است. در طول تاریخ هر دیکتاتور درمانده و بحران زده ای به علم کردن “دشمن خارجی” برای مقابله با مردم معترض جامعه خود نیاز داشته است. جمهوری اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. از همان آغاز روی کار آمدن حکومت، دشمنی “شیطان بزرگ”  با “اسلام عزیز” یک رکن استراتژی بقای حکومت در مواجهه با بحرانهای داخلی  بوده است و امروز رجزخوانی علیه دشمن های مرزی قرار است در سطح مشخص و  ملموس تری همین نقش را ایفا بکند. این رجزخوانیها در واقع تلاش عبثی برای تحت الشعاع قرار دادن مسائل و مصائب واقعی مردم ایران و جوشش جامعه بپاخاسته ای است که چشم انداز یک طوفان بنیان کن را در برابر حکومت قرار داده است. دولتهای ترکیه و آذربایجان نیز دقیقا بخاطر موقعیت ضعیف و وضعیت  بحرانزده جمهوری اسلامی فرصت را برای قدرتنمائی علیه جمهوری اسلامی با هدف گسترش نفوذ خود در منطقه مناسب یافته اند.

حزب کمونیست کارگری این تلاشها و شاخه شانه کشیدن های نظامی از هر دو سو را قاطعانه محکوم میکند. پاسخ مردم  به این تلاشها و رجزخوانیهای جنگی تشدید و گسترش مبارزات برای  به زیر کشیدن جمهوری اسلامی است. مردم بپاخاسته ایران فی الحال با شعار “دشمن ما همین جاست” به این نوع دشمن تراشیهای حکومت پاسخ کوبنده ای داده اند، و همین واقعیت کافی است تا نشان دهد که جمهوری اسلامی در پیشبرد اهداف سیاسی تبلیغاتی اش از رجزخوانیهای مرزی طرفی نخواهد بست. برنده این رزمایش ها نهایتا مردم بپاخاسته ایران خواهند بود.  

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *