yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

جنبش گوران ( تغییر) خواهان جلسه اضطراری پارلمان شد!
روز پنجم اکتبر فراکسیون تغییر در پارلمان اقلیم کردستان طی بیانیه ای خواهان جلسه اضطراری پارلمان اقلیم برای ارزیابی از وضعیت کوبانی و چگونگی کمک و همکاری حکومت اقلیم به مردم کوبانی شد. در این بیانیه آمده است که ” ما خواهانیم که حکومت اقلیم کردستان همکاری های سیاسی و دیپلماتیک خود را به کوبانی بیشتر کنند و همچنین از همه مخالفین داعش می خواهند که همکاری هایشان را برای نجات دادن مردم کوبانی جدیتر و بیشتر کنند”.
بیانیه جنبش تغییر در حالی منتشر می شود، که بیش از ۲۰ روز است که مردم شهر کوبانی از سه طرف توسط جانیان داعش محاصره شده اند و مردم این شهر طی مقاومتی بی نظیر و یکپارچه با کمترین امکانات دارند با داعش این وحوش زمانه می جنگند، اما حکومت اقلیم کردستان به رهبری مسعود بارزانی نه تنها تلاش جدی را برای کمک رسانی به مردم کوبانی انجام نداده بلکه اساسا خود اینها یکی از موانع رسیدن امکانات و نیروی انسانی برای کمک به مردم کوبانی در دفاع از شهرشان می باشند. جنبش تغییر گویا نفرت عمیق مردم از بی عملی احزاب ناسیونالیست کرد را دیده است و به همین خاطر اکنون بعد از ۲۰ روز از جنگی خونین و تحمیل شده از جانب داعش به مردم کوبانی بیانیه می دهد وگرنه خود اینها هم که بعد از حزب دمکرات دومین نیروی تشکیل دهنده حکومت اقلیم می باشد تا هم اکنون کمترین اقدامی را در دفاع از مردم کوبانی انجام نداده اند.

حمله نیروهای داعش به نیروهای مردمی شنگال!
داود لالوس مسئول نیروهای دفاع از شنگال اعلام کرد که ” روز سوم اکتبر نیروهای داعش با امکانات نظامی فراوان به روستای گوفند که مرکز نیروهای مردمی دفاع از شنگال است حمله کرده اند و جنگ تا روز چهارم اکتبر هنوز هم ادامه داشته است. لازم به ذکر است که بعد از حمله جانیان داعش به شنگال و آوارگی دهها هزار نفر از مردم این مناطق و مقامت نکردن نیروهای اقلیم کردستان در برابر آنها، مردم خود دست به سازماندهی نیروی مردمی برای باز پس گیری شنگال و مقاومت در مقابل داعش زده اند.

نیچیروان بارزانی تاکید کرد، که در تشکیل حکومت مرکزی عراق شرکت خواهند کرد!
روز چهارم اکتبر نیچیروان بارزانی رئیس انجمن وزرای حکومت اقلیم کردستان در دیداری با لیلیانه پلاومن وزیر تقویت همکاری بازرگانی هلند اعلام کرد که ” حکومت اقلیم کردستان از حکومت عراق دفاع می کند، در آن شرکت می کنیم و خواهان آنیم که همه اختلافات با گفتگو حل شود” . لازم به ذکر است که، گرچه بعد از استعفائی مالکی و انتخاب حیدر عبادی به نخست وزیری عراق همه شواهد نشان از شرکت حکومت اقلیم در دولت مرکزی و حل اختلافاتشان بود، اما این اولین بار است که نیچیروان بارزانی شرکتشان را در حکومت مرکزی اعلامی می کند.

یک تیم پزشکی ایرانی مداوای جلال طالبانی را بعهده گرفت!
طبق اخبار منتشر شده، اخیرا و بعد از برگشت جلال طالبانی رئیس جمهور پیشین عراق و رهبر اتحادیه میهنی از آلمان، یک تیم پزشکی ایرانی مداوای او را بعهده گرفته. جلال طالبانی که دو سال پیش دچار سکته مغزی شده بود و بیش از یکسال بود که در کشور آلمان تحت مداوا قرار داشت، روز نوزدهم آگوست به اقلیم کردستان برگشت، اما گویا وضعیت جسمی وی همچنان نابسامان است. این خبر اشاره ای نکرده که آیا مداوای آقای طالبانی در ایران انجام می گیرد و یا در خود اقلیم کردستان.

دولت آلمان در اربیل مرکزی نظامی می سازد!
طبق اخبار منتشر شده، وزیر دفاع آلمان اعلام کرده که در اربیل مرکزی نظامی برای آماده سازی نیروهای اقلیم در جنگ با داعش را دائر خواهند کرد. لازم به ذکر است که آلمان در چهارچون ائتلاف جهانی علیه داعش قول کمک های نظامی به مبلغ هفتاد میلیون یورو را به اقلیم کردستان داده که مقدار زیادی از آنها هم اکنون به نیروهای نظامی اقلیم کردستان رسیده.

زنی ۱۹ ساله در شهر سلیمانیه خودکشی کرد.
سخنگوئی پلیس شهر سلیمانیه روز چهارم اکتبر اعلام کرده که زنی ۱۹ ساله در محله کانی کورده شهر سلیمانیه با تناب خود را حلق آویز می کند و جانش را از دست می دهد. این خبر می افزاید که این زن عرب زبان بوده و بر اساس مشکلات اجتماعی دست به خودکشی زده است. لازم به ذکر است که بدلیل قوانین وحشیانه اسلامی، مردسالاری و بی حقوقی زنان، اقلیم کردستان به قتلگاهی برای زنان تبدیل شده و هر ماه دهها زن و دختر جوان قربانی نظامی می شوند که بنیادش بر بی حقوقی زن بنا شده است.

اختلافات اتحادیه میهنی و حزب دمکرات ادامه دارد!
عدنان مفتی عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی می گوید” در هفته های آینده جلسه ای میان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات در مورد حل اختلافات و رابطه این دو حزب برگزار می شود”. همچنین این عضو رهبری اتحادیه مهینی می گوید که امیدوار است مسعود بارزانی گام اول را برای تشکیل همچنین جلسه ای بردارد، چرا که اختلافات دو طرف بالا گرفته و می خواهیم آنها را حل کنیم. لازم به ذکر است که اتحادیه میهنی و حزب دمکرات دو حزب اصلی تشکیل دهنده اقلیم کردستان هستند و در طول حیات خود بارها علیه همدیگر دست به اسلحه برده اند. اختلاف اینها در چند ماه گذشته و بعد از حمله داعش به عراق و بخشی از کردستان بالا گرفته و روزانه علیه همدیگر دست به تبلیغات می زنند. این دو حزب جنبش ناسیونالیستی گرچه هر دو از سیاستهای آمریکا و غرب در عراق همیشه حمایت کرده اند، اما در سطح منطقه ای هر کدام تحت تاثیر یکی از کشورهای ایران و ترکیه هستند و همین هم یکی از دلائل اختلافات کنونیشان است.*
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *