logo negah

نگاه هفته

logo negah

مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان
نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی

اجتماعی
خودکشی
٨مهر: جسد هایدە نوری٢٧ سالە درحالی کە سوختە بود در شهر سقز پیدا شد. تاکنون مشخص نشده که هایده نوری، خودش اقدام به خوسوزی کرده یا از سوی افرادی دیگر به قتل رسیده و جسد وی را آتش زده باشند. هایدە نوری فرزند امین و اهل روستای “کلکان” دیواندرە بودە و سە سال پیش با یک روحانی اهل سقز کە ١٥ سال از خودش بزرگتر بود ازدواج کردە بود.
١٠مهر: محمدظاهر ٢٨ ساله و اهل روستای “زلان” از توابع شهر جوانرود به دلایلی نامعلوم خودکشی کرد.
٢مهر: یاسر حسینی یک جوان دیگر جوانرودی اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان داده

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
نهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ۲۵ مهرماه در سطح شهر مریوان شروع می شود که گروه های برتر تئاتر از شهرهای ایران و جهان در آن حضور دارند. این دوره که با تاخیر آغاز به کار خواهد کرد با رنگ ویژه جشنواره، موسیقی ویژه جشنواره افتتاح خواهد شد. بازبین های جشنواره که دکتر مهرداد رایانی مخصوص، دکتر شیرین بزرگمهر، مختار محمدی هستند همچنین در این دوره ۸ اثر از کشورهای مختلف نیز ارسال شده است که آوات حسامی، سخنگوی هیئت اجرایی نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: حضور ۳ کشور ارمنستان، آذربایجان و عراق در نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان قطعی شده است. نهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از ۲۵ تا ۳۰ مهرماه در ۱۰ مکان اصلی شهر مریوان شامل پارک ملت، میدان شهید فهمیده(شبرنگ)، میدان امام شافعی، پارک شانو، پارک کودک، میدان جهاد، میدان بابا رشید و میدان استادیوم و همچنین دریاچه زریبار اجرا می‌شود.

زندان و دستگیری
١٠مهر: اطلاعات شهرستان مریوان، فرهاد شفیع‌زاده ٢٨ ساله را از بازداشتگاه این اداره به زندان مرکزی منتقل کرد. این دانشجوی رشته‌ فلسفه در دانشگاه تبریز، بیستم شهریورماه در شهر محل سکونتش، مریوان توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شده بود. فرهاد شفیع‌زاده اهل روستای “دل” از توابع سروآباد است.

٩مهر: هیوا فولادی روزنامه‌نگار و سردبیر وب‌سایت شارنیوز ادر دادگاه انقلاب سقز محاکمه می‌شود.
هیوا فولادی به دلیل انتشار چند مقاله و گزارش در وب‌سایت شارنیوز از سوی دادگاه انقلاب این شهر به “تشویش افکار عمومی” متهم شده است. هیوا فولادی سردبیر وب‌سایت شارنیوز ضمن تایید این خبر به آژانس کُردپا اعلام کرد: بنا به شکایت نادر فخری فرماندار شهر سقز به دادگاه احضار شدم.
پیشتر نیز یک خبرنگار وب‌سایت شارنیوز به دلیل پوشش اخبار فعالیت کمپین‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای آوارگان شنگال، دوربین عکاسی وی توسط اداره اماکن شهر سقز ضبط شده بود. احضار سردبیر وب‌سایت شار نیوز به دادگاه در حالی است که خالد توکلی استاد دانشگاه در شهر سقز طی متنی کوتاه نسبت به وب‌سایت شارنیوز گفته بود:”وب‌سایت شارنیوز از افراط و تفریط پرهیز می‌کند و مشی انتقادی دارد”. وب‌سایت شارنیوز، بهار امسال پس از بیش از ٢ سال مسدود شدن به سردبیری هیوا فولادی در شهر سقز آغاز به کار کرد.

٦مهر: لقمان قنبری روزنامه‌نگار به اداره‌ اطلاعات سرپل‌ذهاب در استان کرمانشاه احضار شد.
احضار روزنامه‌نگار هفته‌نامه “امید کرمانشاه” تنها به دلیل انتقاد از دولت صورت گرفته است.

کارگران
آمار واقعی شاغلین بخش صنعت در سنندج ٨هزار نفر
مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سنندج آمار اشتغاڵ در این استان را غیرواقعی می داند. محمد دره‌وزمی می‌گوید از ١٦ هزار و ٥٠٠ شاغل اعلام شده در بخش صنعت استان، تنها ٨هزار آمار واقعی است. از ٩٧٤واحد تولیدی ، ٣٠٩ واحد تعطیل و ٢١٤ واحد نیمه‌تعطیل است.

کارگران کولبر
٧ مهر: نیروهای سپاه در منطقه‌ی “مرخیل” از توابع شهرستان پاوه با شلیک گلوله به‌روی گروهی از کولبران، یک کولبر به نام پدرام محمدی جان خود را از دست داد و پنج کولبر دیگر (هورامان حسینی فرزند فتاح، ریکوت محمدی فرزند قادر، آرش حسینی فرزند بهرام، شیرزاد پاک‌سرشت فرزند محمدسلیم و جلیل حسینی فرزند قادر) بازداشت گردیدند.

١٣مهر: در نتیجه تیراندازی نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران یک کولبر به نام حاجی رحمان اهل شهر مهاباد زخمی گردید. همزمان یک کولبر دیگر نیز به نام رحمان قره‌چم هنگام تیراندازی این نیروها خود را به پایین کوه پرت کرده و یک پای وی دچار شکستگی شده است.

١١مهر: مسعود عیسی‌پور اهل روستای انبی از توابع منطقه ترگور هنگام کولبری در مرز میان ترکیه و شهر ارومیه مورد تیراندازی نیروهای سپاه قرار گرفته و زخمی شده است.

در واکنش به گفتگوی حسن روحانی
در واکنش به گفتگوی حسن روحانی با شبکه خبری سی‌ان‌ان که گفته بود “در ایران هیچ روزنامه‌نگاری به دلیل فعالیت روزنامه‌نگاری در زندان نیست”، روزنامه‌نگاران و فعالان عرصه خبررسانی این ادعای وی را محکوم کردند. مواضع روحانی در سفر دو هفته قبل وی به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد شده بود. در بخشی از بیانیه‌ی روزنامه‌نگاران آمده است: مصاحبه حسن روحانی رئیس جمهور ایران با کریستیان امانپور مجری کانال سی‌ان‌ان آمریکا در حالی است که هم‌اکنون ٥١ روزنامەنگار غیرکرد زبان و ١٣ روزنامه‌نگار در زندان‌های جمهوری اسلامی به دلیل فعالیت‌های مطبوعاتی مشغول گذراندن احکام خود هستند. سی و نُه امضاء‌کننده‌ این نامه خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی روزنامه‌نگاران دربند در ایران هستند.
پیشتر نیز ۱۳۵روزنامه‌نگار در ایران با امضای نامه‌ای به حسن روحانی، از گفته‌های او مبنی بر انکار وجود روزنامه‌نگار زندانی در ایران، انتقاد کرده و آن را “تحریف و انکار واقعیت” توصیف نمودند. اسامی امضاء‌کنندگان نامه: ١)شاهو حسینی ٢)قرنی قادری ٣)ناصر سینا ٤)جواد حیدری ٥)جمال نجاری ٦)خالد محمدزاده ٧)شاهد علوی ٨)سوسن محمدخانی عیاثوند ٩)جمال پورکریم ١٠)شلیر درویشی ١١)کاوش عزیزی ١٢)حمزه آگوشی ١٣)رشید زرواوی ١٤)هیرو مولودی ١٥)شمال مامزاده بوکانی ١٦)گلباغ بهرامی ١٧)صلاح‌الدین بایزیدی ١٨)مسعود مناف ١٩)محسن خالدی ٢٠)ژیلا کریمی ٢١)تروسکه صادقی ٢٢)ژیوار رسولی ٢٣)علی بداغی ٢٤)کوماس شهبازی ٢٥)ابراهیم جهانگیری ٢٦)طالب قیصری ٢٧)هاوار بازیان ٢٨)طاهر قاسمی ٢٩)علی اسماعیل‌نژاد ٣٠)ارسلان یاراحمدی ٣١)لیلا قادری ٣٢)آرش لرستانی ٣٣)میرو ایزدی ٣٤)هیوا زکریایی ٣٥)هیوا مولانیا ٣٦)مادح نظری ٣٧)شیوا گنجی ٣٨)علی‌اصغر فریدی ٣٩)امجد حسین‌پناهی(منبع سایت کردپا)

داستان
داستان ” بازگشت به خانه زرد” نوشته‌ آلا رضایی مقام سوم چهارمین جشنواره‌ی داستان نویسی شازده کوچولو را کسب کرد. این کودک، سومین سالی است که جایزه‌ معتبرترین مسابقه‌ داستان نویسی کودکان و نوجوانان ایران را به خود اختصاص می‌دهد. بیش از ٤٢٠ اثر به جشنواره ارسال شده بود که نهایتا هیأت داوران داستان آلا رضایی را به عنوان نفر سوم انتخاب کرد. همچنین “بسته فرهنگی کتاب” نیز به آلا رضایی اهداء می‌شود.

گزارش احمد شهید
هفتمین گزارش احمد شهید درباره نقض حقوق‌بشر در حکومت اسلامی ایران به شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل انتشار یافت. در این گزارش اشاره شده که وضعیت حقوق‌بشر در ایران نه تنها بهبود نیافته بلکه با مصوبات و نظرات دولت تدبیر و امید حسن روحانی و مجلس اکثریت اصولگرا نیز بدتر شده است. گزارش که پیشتر نیز در رسانه‌ها منتشر گردیده بود با استناد به مدارک معتبر و مصاحبه با ١١٨ تن طی شش ماه نخست سال جاری میلادی تهیه و تنظیم شده است. اعدام ٨٥٢ تن از ژوئیه ٢٠١٣ تا ژوئن ٢٠١٤، اعدام ٨ جوان زیر ١٨ سال در سال جاری میلادی و اعدام قریب‌الوقوع ٤ فعال عقیدتی کُرد از موارد مندرج در گزارش جدید احمد شهید می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *