yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

دیدار سالح موتلگ معاون نخست وزیر عراق از اقلیم کردستان !
روز ۲۷ سپتامبر سالح موتلگ معاون نخست وزیر عراق وارد اقلیم کردستان شد و با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان دیدار و گفتگو کرد. همچنین او وارد شهر دهوک شد و با تعدادی از آوارگان جنگ با داعش دیدار و گفتگو کرد. این دیدار به دنبال دیدارهای چند روز گذشته حیدر عبادی نخست وزیر عراق، اوسامه نوجیفی معاول رئیس جمهور و عمار حکیم رئیس انجمن اسلامی عراق صورت می گیرد. اختلاف و کشمکش حکومت اقلیم کردستان با دولت مرکزی بر سر مسائل مختلف و از جمله بودجه اقلیم، فروش نفت و مرزهای اقلیم کردستان در یکسال گذشته به اختلافی حل نشدنی تبدیل شده بود، اما با روی کار آمدن دولت جدید و تغییرات صورت گرفته از بعد از حمله داعش به عراق ظاهرا طرفین تلاش می کنند بر اختلافات فائق آیند و راه گفتگو و مذاکره را در پیش گرفته اند.

پرداخت دو ماه از حقوق کارمندان اقلیم کردستان !
روز ۲۹ سپتامبر آرام محمد معاون رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که، وزارت دارایی عراق تائید کرده که دو ماه از حقوق کارمندان اقلیم کردستان را بفرستد. او گفت هم اِکنون وزارت دارایی منتظر دریافت تائید این حقوق از طرف حیدر عبادی نخست وزیر عراق است.

دیدار وزیر دفاع آلمان از شهر اربیل
روز ۲۵ سپتامبر اورزولافون دیرلاین وزیر دفاع آلمان وارد شهر اربیل شد و از طرف هئیتی از حکومت اقلیم کردستان مورد استقبال قرار گرفت. این دیدار به دنبال تعهد کشور آلمان برای کمکهای نظآمی به اقلیم کردستان در جنگ با داعش صورت می گیرد و گفته می شود که همراه وزیر دفاع اولین محموله تسلیحاتی نیز وارد اقلیم کردستان شده.

اعتراض محمود عثمان به سخنان مقامات حکومت اسلامی!
روز ۲۷ سپتامبر محمود عثمان یکی از نمایندگان پیشین پارلمان عراق ضمن اعتراض به سخنان مقامات حکومت اسلامی در رابطه با چگونگی کمک ایران به جنگ علیه داعش، از حکومت اقلیم می خواهد که سکوت نکنند و جواب مقامات حکومت اسلامی را بدهند. لازم به ذکر است که بعد از حمله داعش به عراق و کنترل شهر موصل و بخشهای زیادی از عراق، مقامات رژیم اسلامی اعلام کرده بودند که اگر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران با ۷۰ نفر نیروی مسلح نبود، شهر اربیل سقوط می کرد و به بدست داعش می افتاد. محمود عثمان می گوید” این گونه اظهارات از سوی ایران توهین به مردم کردستان است و باید حکومت اقلیم به آنها جواب دهد” .
حکومت اسلامی که خود صدهها برابر داعش در ۳۵ سال گذشته در ایران و منطقه جنایت کرده به تقلا می افتد و به کمک دولت مرکزی و همچنین اقلیم کردستان می شتابد و در چندین منطقه نیروهای سپاه پاسداران، قدس و قرارگاه رمضان در خاک عراق دیده شده اند. با این وجود اگر قرار باشد نیرو و جریانی جدی علیه داعش بجنگد و شر آنها را از سر مردم خلاص کند، باید همزمان برای به گور سپردن داعش حاکم بر ایران، یعنی حکومت ننگین اسلامی تلاش کند، چرا که این حکومت نه امروز بلکه ۳۵ سال قبلتر دست به جنایاتی زد که امروز این همپالگیهای آنها در عراق و سوریه مشغول به انجام آن هستند.

آمار یک ماه از وضعیت زنان در اقلیم کردستان!
طبق خبری از ” مرکز علیه خشونت به زنان” در اقلیم کردستان، تنها در ماه آگوست این آمار به ثبت رسیده. هفت مورد قتل، سه مورد خودکشی، ۱۴ مورد سوختگی، ۲ مورد خودسوزی، ۶۸۱ مورد شکایت و ۱۷ مورد تجاوز.
این آمار رسمی و ثبت شده مرکز علیه خشونت به زنان است و قطعا دهها مورد دیگر قتل و تجاوز به زنان وجود داشته که نه جایی ثبت می شود و نه کسی هیچ وقت اطلاعی از آن پیدا خواهد کرد. برای خاتمه دادن به کشتار، تجاوز و بی حقوقی زنان متاسفانه راهی نیست، جز اینکه جنبش برابری طلبی زنان بتواند قوانینی را به نفع برابری حقوقی، سیاسی و اجتماعی زنان تصویب کند و دست مرد سالاران، مذهب و احزاب عشیره ای را از سر زنان کوتاه کند.

ترور یکی از کاندیداهای جنبش گوران در شهر اربیل!
طبق خبری از شهر اربیل صبح روز ۲۹ سپتامبر لانه عبدالله که دو بار جز کاندیداهای جنبش گوران ( تغییر) برای پارلمان بوده ترور می شود. این خبر می افزاید، روز 29 سپتامبر ساعت هشت و نیم صبح در یکی از محلات شهر اربیل، هنگامی که لانه در را به روی کسانی باز می کند که در خانه اش را زده بودند مورد تیر اندازی قرار می گیرد و جانش را از دست می دهد. هنوز از علت ترور این کاندید زن جنبش گوران اطلاعی در دست نیست.

کشتن بیش ۱۰۰ نفر از نیروهای داعش در سه منطقه!
روز ۲۹ سپتامبر فورات نیوز وابسته به پ کاکا خبری را منبی بر کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای داعش در ۲۴ ساعت گذشته را منتشر کرد. این خبر گزاری به نقل از مقامات نیروهای مسلح در کردستان سوریه اعلام کرده اند که در ۲۴ ساعات گذشته در مناطق کوبانی، شنگال و ربیعه ۱۰۰ نفر از نیروهای دولت اسلامی شام و عراق ( داعش) کشته شده اند. همچنین در همین مدت اعلام شده که ۱۴ نفر از نیروهای یه په گ، یکی از احزابی که در کردستان سوریه علیه داعش می جنگد کشته شده اند. لازم به ذکر است که نیروهای جنایتکار داعش از روز ۱۵ سپتامبر به بعد حمله بسیار وحشیانه ای را به کوبانی یکی از شهرهای کردستان سوریه آغاز کرده اند و تا کنون دهها هزار نفر از مردم این شهر از ترس جنایت داعشی ها شهر را ترک کرده اند و آواره شده اند. مقاومت و جنگ در برابر داعش در کوبانی هنوز هم ادامه دارد و تا روز ۲۹ سپتامبر اوباشان داعش نتوانسته اند شهر را اشغال کنند و هم اکنون کوبانی به شهر فداکاری و مقاومت در مقابل داعشیان تبدیل شده و حمایت از کوبانی به یکی از خواسته های مردم بسیاری از کشورهای دنیا تبدیل شده که این روزها علیه داعش تظاهرات و اعتراض سازمان می دهند.

رسمیت دادن به بازار مرزی سردشت، قلعه دیزه !
به منظور رسمیت دادن به گمرک مرزی قلعه دیزه با شهر سردشت، هفته گذشته هئیتی از مقامات شهر قلعه دیزه برای مذاکره با مقامات حکومت اسلامی وارد شهر سردشت شدند. در این ملاقات توافقنامه ای برای بازگشایی رسمی مرز قعله دیزه، سردشت به امضای فرماندار شهر سردشت و هیئت اقلیم کردستان رسید و مقامات حکومت اسلامی قبول کردند که بازارچه ای مشترک را درست کنند و مینهای سر راه را پاکسازی ِکنند. همچنین مورد دیگری از این توافقنامه کمک قرارگاه رمضان وابسته به سپاه پاسداران برای ” تسهیل کردن رفت و آمد شهروندان دو طرف است؟ ” .لازم به ذکر است که مین گذاری، تیراندازی به مردم بی دفاع، جنگ و خونریزی در مرزهای ایران با اقلیم کردستان جزئی جدای ناپذیراز کارنامه سیاه حکومت جنایت کار اسلامی و مقامات کثیف آن، سپاه پاسداران و قرارگاه رمضان بوده است. تنها یکی از جرائم حکومت اسلامی تیر اندازی و کشتن سالانه دهها نفر از مردم بی دفاع مناطق مرزی که به ناچار و برای بدست آوردن لقمه نانی مجبورند شبانه مرزهای دو کشور را در نوردند و به شغل بسیار پر مشقت کولبری روی آورند. اگر قرار باشد تسهیلی در کار رفت و آمد شهروندان قرار بگیرد، اگر قرار باشد امنیت و آسایش به مناطق مرزی برگردد، اگر قرار باشد دیگر هیچ کودک و جوانی روی مین نرود، آنگاه باید برای سرنگون کردن حکومت اسلامی و برچیدن همه ارگانهای سرکوبگرش و از جمله قرار گاه رمضان و سپاه پاسداران به میدان آمد، وگرنه هیچ قرار داد و تعهدی نمی تواند حکومت دزدان و قاتلان اسلامی را از خونریزی بازدارد.*
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *