parsvagon

درمورد اعتصاب و اعتراض کارگران کارخانه واگن پارس

parsvagon (عکس از آرشیو)
ایلنا میگوید “در چهارمین روز اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس، به دلیل درگیری کارگران با اعضای شورای اسلامی کار این واحد تولیدی، رئیس نهاد کارگری این کارخانه به بهداری کارخانه منتقل شد. اعضای شورای اسلامی کار ساعاتی پیش در کارخانه حاضر شدند و نتیجه مذاکرات دیشب، هفتم مهرماه، با کارفرما و سهامدار اصلی (قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء) را به کارگران گزارش دادند. آنطور که اعضای شورای کار این کارخانه برای کارگران روایت کرده‌اند، تصمیم خاصی در مذاکرات دیشب گرفته نشده و زمان جلسه صرفا به گفت و شنود طرفین گذشته است. کارگران از توضیحات اعضای شورا قانع نشدند و قصد داشتند از کارخانه خارج شوند تا اعتراض صنفی‌شان را با تجمع بیرون از محیط کار ادامه دهند اما اعضای شورا مانع از خروج کارگران شدند. رئیس شورای اسلامی کار بر اثر درگیری با کارگران معترض که می‌خواستند از کارخانه خارج شوند، دچار ضعف جسمانی شده و به بهداری کارخانه منتقل شده است”.

ایلنا که خود ارگان خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار است با این گزارش اعتراف میکند که شوراهای اسلامی ارگانی برای مقابله با گسترش و تشدید اعتراضات کارگری و به سازش کشاندن مبارزات کارگران است.

در جلسه دیشب، فرمانده قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء (سهامدار اصلی این کارخانه)، مدیرعامل، مدیر حراست، اعضای شورای اسلامی کار، مسئول انجمن اسلامی و فرمانده بسیج واگن پارس دیشب در قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء برای رسیدگی به مطالبات صنفی کارگران تشکیل جلسه داده بودند. رسما کارخانه را نظامی کرده اند و تعدادی ارگان سرکوب جلسه میگیرند تا مانع گسترش اعتراض کارگران شوند. کارگرانی که سه ماه حقوق شان توسط قرارگاه خاتم الاوصیاء بالا کشیده شده است.

روز ٦ مهر کارفرما گفته بود که فرمانده قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء که سهامدار کارخانه است به کارخانه می آید که به مطالبات کارگران از جمله سه ماه حقوق معوقه آنها و جلوگیری از تجزیه کارخانه به چهار واحد کوچکتر رسیدگی کند. در ماه گذشته نیز کارگران دست از کار کشیده بودند اما اعتصابشان به دنبال توافق نمایندگان کارگران با کارفرما و فرماندار پایان یافته بود. روز ٦ مهر کارگران در محوطه کارخانه با سردادن شعار «مدیریت حیا کن، کارخانه رو‌‌ رها کن» دست به اعتراض زدن و سپس یک باند بلوار آیت الله اراکی را برای ساعاتی مسدود کردند و این در حالی بود که تعداد زیادی از اوباش سرکوب حکومت در محل تجمع کارگران حضور داشتند.

کارگران راهی ندارند جز اینکه در تک تک مراکز کارگری تشکیلات خود را بسازند و شوراهای اسلامی را تعطیل کنند. در شرایط کنونی تشکیل مجمع عمومی و انتخاب تعداد قابل توجهی از نمایندگان واقعی و دلسوز کارگران و گزارش دهی منظم آنها به مجمع عمومی کارگران عملی ترین و مناسب ترین شیوه متشکل شدن و پیشبرد مبارزه است. علاوه بر این تجربه کارگران معدن بافق نشان داد که خانواده های کارگران اهرم مهمی برای تقویت اعتصابات کارگری هستند. باید متشکل شویم و همه نیرویمان را به میدان آوریم. علیرغم همه ارگان های سرکوبی که در کارخانه واگن پارس جمع شده اند، اگر متشکل شویم و همه نیرویمان را به میدان بیاوریم حریف لشگر مقابل خواهیم شد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۸ مهرماه ۱۳۹۳، ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *