sirvan qaderi

“لگام” پاسخ نیست، به جنبش علیه اعدام بپیوندید!

sirvan qaderi
سیروان قادری:
فعالین کارزار موسوم به “لغو گام به گام اعدام”، پس از گذشت یکسال از کارزارشان اعلام کرده اند: “متاَسفانه، دراین مدت اجرای مجازات اعدام درایران بی وقفه ادامه یافت و حتی شمار و نسبت آن در مقایسه با گذشته فزونی گرفت و ایران همچنان دومین مقام را از حیث شمار اعدامها و مقام نخست را از لحاظ نسبت اعدامها در جهان حفظ کرد”.

باید به فعالین “لگام” گفت که “صبح شما بخیر”! مگر انتظار دیگری بود؟ مگر قرار بود دولت اعتدال، رویه ای غیر از این در پیش گیرد؟ باید پرسید که چه تحول و تغییری اینان را به این توهم سوق داد که در پرتو رحمت دولت “اعتدال” میتوانند مجازات مرگ را “گام به گام” لغو کنند؟

اما این صورت مبهم مسئله است، اگر کمی دقت کنیم متوجه میشویم که “لگام” از نظر سیاسی همزاد جنبشی است که به قدمت حیات جمهوری اسلامی موجود بوده است، جنبشی که یک وجه پایه ای تقلا و موجودیتش، حفظ ارکان حاکمیت سرمایه داری اسلامی در مقابل طغيان نارضایتی مردم است که در دوره های مختلف در اشکال گوناگون قد علم کرده است. همراه شدن کسانی هم که بخاطر خواست انسانی خود در لغو قتل عمد دولیت با “لگام” همراه شده اند، نیز تغییری در ماهیت آن نمی دهد.

بنیانگذاران “لگام” میدانند که اعدام، یکی از مهمترین مکانیسمهای بقای رژیم است! میدانند که لغو اعدام به معنی مذهب زدایی از حاکمیت و به تعبیر دقیق تر، زوال و پایان حاکمیت شریعت و قرآن و روبنای مختنق حکومت است! میدانند که پایان بساط چوبه دار و سرکوب و کشتار، آنتی تز جمهوری اسلامی است! اما با این وجود مسئله ایشان لغو “گام به گام” اعدام در چارچوب نظام اسلامی است. اینها خوب میدانند که “کلماتی” همچون حجاب، اعدام، سرکوب، تبعیض جنسیتی، شکنجه و … از سر بد طینتی فلان مرجع تقلید یا فلان ولایت فقیه نیست، بلکه ستون ماندن حاکمیت اسلامی است. همین تناقض فاحش کافیست تا نقاب از چهره سیاست پشت زرورق “لگام” بر دارد.

“لگام” جنبش نیست، بلکه سیاست بخشی از حاکمیت اسلامی در تقابل با جنبش علیه اعدام در ایران است، سیاستی که دائما و در طول حیات جمهوری اسلامی، تولید و بازتولید شده است. “لگام” قالب امروزی تر “سیاست حجاریانی” و “سبز موسوی” است که قرار است به مردم منزجر از اعدام و “عدل اسلامی” بگوید که نکنید! چوبه دار را نشکنید! در مقابل زندانها اعتراض نکنید! قانون ارتجاعی را قبول کنید و در چهارچوب آن اعتراض کنید! درست مثل تفکری که میخواهد از طریق پول دادن به “گدا”، فقر را ریشه کن کند!

“لگام” اعلام کرده است که هدف نهایش “لغو مجازات اعدام” است اما نگفته است که چرا حرف آخرش را اول نمیزند؟! مگر جنبش وسیع علیه اعدام را نمیبیند؟ مگر غلیان جامعه تشنه پایان سرکوبهای سیستیماتیک حکومتی که در اشکال مختلف و به صورت روزانه عرض اندام میکند را نمیبیند؟! چرا به این جنبش وسیع، علنی و مردمی نمی پیوندند؟ چرا در گفتن جمله “لغو کامل اعدام همین امروز” که بخشهای وسیعی از جامعه به صورت علنی و عیان فریادش میزنند لکنت زبان میگیرند؟! به قول معروف چرا مردم را به “مس” وعده می دهند، وقتی که امکان بدست آوردن “طلا” موجود است!

“لگام” همچون هر سیاست آگاهانه بخشی از حاکمیت اسلامی، هنوز آغاز نشده به شکست انجامیده و بی ربطی اش به خواسته های بر حق و آزادیخواهانه مردم بیش از پیش عیان شده است. اما باید هوشیار بود و مانع از قربانی گرفتن بیشتر از مردم و فعالین علیه اعدام شد.

جنبش علیه اعدام، حی و حاضر و علنی در جامعه موجود است و فشار آشکار و غیر قابل انکاری را بر این حکومت وارد کرده و شمار قابل توجهی از اعدامی ها را از دست آدمکشان این حکومت نجات داده است. “لگام” و ترفندهایی از این قبیل، تلاش برای تحمیل عقبگرد به آن است. به جنبش علیه اعدام بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *