yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

نیچیروان بارزانی می گوید، ترکیه با داعش همکاری نکرده!
روز دو شنبه ۲۲ سپتامبر، نیچیروان بارزانی رئیس انجمن وزرای حکومت اقلیم کردستان در یک کنفرانس خبری اعلام کرده که ” به هیچ وجه ترکیه با داعش همکاری نکرده، و صحبتهایی که در این رابطه می شود درست نیست و ترکیه همسایه مهمی است برایمان” . لازم به ذکر است که از ابتدای حمله داعش به عراق و بویژه بعد از آزادی گروگانهای ترکیه توسط داعش اخباری مبنی بر همکاری دولت ترکیه با داعش منتشر شده و سخنان امروز نیچیروان بارزانی کاملا برعکس افکار عمومی است ، که امروزه به حق دولت ترکیه را بدلیل همکاری با داعش محکوم می کنند.

تظاهرات معلمین شهر حلبچه در اعتراض به تعویق افتادن حقوقهایشان!
روز شنبه ۲۰ سپتامبر تعدادی زیادی از معلمین شهر حلبچه بر سر کلاسهایشان حاضر نشدند و دست به اعتراض زدند. چندین ماه است که حقوق معلمین در اقلیم کردستان پرداخت نشده و در اعتراض به این وضعیت و پرداخت نشدن حقوقها در هفته جاری با باز شدن مدارس بسیاری از معلمین در شهرهای کردستان عراق نه تنها بر سر کلاسهای درس حاضر نشدند بلکه در چندین شهر تظاهراتهای اعتراضی را سازمان دادند و معلمین شهر حلبچه هم قبلتر به حکومت اقلیم هشدار داده بودند که در صورت پرداخت نشدن حقوقهایشان هنگام بازگشای مدارس دست به اعتراض خواهند زد.

تعدادی از معلمین شهر سلیمانیه هم به اعتراضات معلمان پیوستند
در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معلمان روز ۲۱ سپتامبر هم چندین مدرسه شهر سلیمانیه تعطیل شدند و تعدادی از معلمان دست به راهپیمائی زدند و چند خیابان شهر را بستند.
یکی از معلمان معترض به اسم عبدل خالق ماوه تی در سخنانی گفت” سه ماه است هیچ حقوقی نگرفته ایم، این در حالیست که وزیر آموزش و پروش می گوید، معلمان حق اعتصاب ندارند، معلمان حق ترک مدارس را ندارند. عبدل خالق ادامه داد که وزیر آموزش و پرورش باید از معلمان معذرت خواهی کند، چرا که او با این سخنان به معلمان توهین کرده” .

تظاهرات مردم اربیل در دفاع از مردم شهر کوبانی!
روز شنبه ۲۰ سپتامبر مردم شهر اربیل در دفاع از مردم شهر کوبانی در کردستان سوریه و علیه حمله جنایتکاران داعش به این شهر دست به اعتراض و تظاهرات زدند. مردم معترض با راهپیمائی از چند خیابان شهر به طرف دفتر سازمان ملل حرکت کردند و یاداشتی را به دفتر این سازمان دادند که از سازمان ملل خواسته شده، که هر چه زودتر به یاری مردم محاصره شده شهر کوبانی بشتابند.

آوارگی هزاران نفر از مردم کردستان سوریه!
بدلیل جنگ و حمله وحشیانه گروه تروریستی و جنایتکار داعش به مردم کردستان سوریه، دهها هزار نفر از مردم آواره شهرهای اقلیم کردستان و ترکیه شده اند. در این باره روز ۲۰ سپتامبر معاون نخست وزیر ترکیه نوعمان قورتولموش اعلام کرد که تا امروز ۴۵ هزار نفر از مردم کرد سوریه خود را به مرزهای ترکیه رسانده اند. لازم به یاد آوریست که بیش از دو ماه است تنها در یکی از شهرهای کردستان سوریه به اسم کوبانی جنگ سخت و خونینی بین جنایتکاران داعش از طرفی و مردم به پاخواسته این شهر از زن، پیر و جوان از طرف دیگر درگرفته و مردم در اوج فداکاری از تسلیم شدن شهرشان به دست جانیان داعش خود داری می کنند و طبق آخرین خبرها تنها در شب ۲۱ سپتامبر دهها نفر از جانیان داعشی در اطراف شهر کوبانی به هلاکت رسیده اند.

اطلاعیه وزارت پیشمرگه در باره حمله داعش به کوبانی!
روز ۱۹ سپتامبر وزارت پیشمرگه حکومت اقلیم کردستان طی بیانیه ای حمله نیروهای داعش به شهر کوبانی کردستان سوریه را محکوم کردند و خواهان کمک و پشتیبانی از مردم کوبانی برای مقابله با داعش شدند. در این بیانیه آمده است که ” حمله تروریستهای داعش به برادران کردمان در کوبانی، خطر دیگری است علیه مردم کردستان به طور عموم، به همین خاطر ما وظیفه خود می دانیم که هر چه در توان داریم در دفاع از مردم کوبانی دریغ نکنیم”. لازم به ذکر است گرچه امروز حکومت اقلیم کردستان خود در جنگی تمام عیار با داعش قرار دارد، اما همه می دانند همین حکومت و رئیس آن مسعود بارزانی در اوائل حمله داعش به عراق نه تنها گارد محکمی نگرفت بلکه عمدا شهر شنگال و اطراف آنرا بدونه کوچکترین مقاومتی دو دستی تقدیم جانیان داعش کردند که آوارگی دهها هزار نفره را به بار آورد، از طرف دیگری هم همین مردم کوبانی ماههاست که علیه جنگ و محاصر داعش به شهرشان مقاومتی جانانه سازمان داده اند که باز حکومت اقلیم با بی توجهی کامل از کنار آن رد شدند، در نتیجه به نظر می رسد که این بیانیه و موضع امروز حکومت اقلیم بخاطر اعتراضاتی است که چه در کردستان و چه خارج از آن علیه داعش و در دفاع از مردم کوبانی وجود دارد و اینها تشخیص داده اند که تاخیر از این بیشتر می تواند باعث بی آبروی کامل آنها شود.

توافق حکومت مرکزی و هئیت اقلیم کردستان بر سر بودجه اقلیم
طبق خبری از یکی از نمایندگان، “انجمن نمایندگان عراق”، در تازه ترین دیدار بین عبادی نخست وزیر عراق و هئیت مذاکره کننده اقلیم کردستان بر سر فرستادن بودجه اقلیم کردستان به توافق رسیده اند و بزودی دولت مرکزی عراق بودجه اقلیم را خواهد فرستاد. به گفته این مقام که نخواسته نامش فاش شود، همچنین بر سر فروش نفت کردستان از طریق کمپانی سوموره ، شفاف بودن اقلیم کردستان، و با خبر کردن حکومت مرکزی از در آمد نفت اقلیم به توافق رسیده اند. لازم به یاد آوریست که حکومت اقلیم و دولت مرکزی عراق ماههاست بر سر بودجه اقلیم و فروش نفت با هم اختلاف داشتند و عملا حکومت مرکزی عراق بودجه حکومت اقلیم کردستان را قطع کرده بود و این دیدارها بعد از قدرت از نوری مالکی به عبادی صورت می گیرد و قرار است در ده روز آینده باز هم هئیت اقلیم کردستان از بغداد دیدار کند.

در منطقه جلولا دو تن از نیروهای داعش اسیر شدند!
طبق خبری از جلولا، صبح روز ۲۱ سپتامبر نیروهای ارتجاعی داعش به قصد ضربه زدن به نیروهای اقلیم کردستان به یکی از مراکز پیشمرگان در کوباشی واقع در منطقه جلولا حمله می کنند، که با مقابله نیروهای اقلیم کردستان روبرو می شوند و بعد از درگیری کوتاهی نیروهای داعش وادار به عقب نشینی می شوند و طبق خبری از سایت اتحادیه میهنی دو تن از نیروهای داعش اسیر می شوند که یکی از آنها امیر داعش می باشد.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *