Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

یک هزار و ١٩٢ مدرسه تخریبی و ٢٩٥ هزار بیسواد

Nesan Nodiniam
نسان نودینیان:
با شروع سال تحصیلی جدید ٢٦٠ هزار دانش‌آموز در مدارس مشغول به تحصیل می‌شوند. کمبود مدارس و وجود بالای مدارس تخریبی(بیشتر از ٤٠درصد) در ایران تحت حاکمیت نظام جمهوری اسلامی و ٢٩٥ هزار بیسواد در کردستان نشانه اوج بی مسئولیتی این نظام در قبال سرنوشت تحصیل و آمورش و پرورش در شهر و روستاهای کردستان است. نتایج مخرب بیسوادی نزدیک به سیصدهزارنفر اگر در عدم رشد و شکوفایی فرهنگ و آموزش جامعه و روابط انسانها بی تاثیر نیست، شاید برای این نظام که یکی از ارکان حفظ و بقایش را در تقویت و بکارگیری خرافه استوار کرده است و برای تبدیل شدن کودکان به نیروی کار و کار ارزان و استثمار وحشیانه کودکان کار امتیاز و خوش خدمتی به سرمایه است.

عواقب مدارس تخریبی را ما در چندین روستا شاهد بوده ایم. دختران مدرسه “شین آباد” نمونه بارز و برجسته نا امنی محیط مدارس است. سالانه چندین نفر از محصلین در اثر تخریب ساحتمانهایی که اسم مدرسه روی آن نوشته اند جان خود را از دست میدهند.

گرفتن شهریه از خانواده های دانش آموزان نیر یکی دیگر از رو در رویی های مردم با این نظام جنایتکار و کثیف است.

افشای دزدی و جنایات اقتصادی و مالی این نظام علنی و هر روزه در همه جا ورد زبان میلیونها نفر از مردم است. این مملکت را دزدان حرفه ای با عمامه و بدون عمامه به ملک طلق و هیراشی خودشان تبدیل کرده اند. همه آحاد این جامعه اینها را می شناسند. اما آنچه هنوز باید بیشتر به آن بپردازند شیوه و روشهای مبارزاتی است که باید در تغییر وضعیت کنونی موثر واقع شود.

در شروع سال تحصیلی اقدامات ابتکاری فوری و موثر کارساز هستند.

اتکا به تجمع خانواده ها در محلات، اتخاذ تصمیمات جمعی این خانواده ها با مطالبات روشن؛ عدم دادن هر نوع شهریه داوطلبانه و یا از روی اجبار و تهدیدات مسئولین مدارس و آموزش و پرورش. برگزاری جلسات منظم و دعوت از آموزگاران و معلمین برای شرکت در این جلسات. حضور معلمین در این جلسات باید به ستون حمایتی و پشتیبانی از معلمین برای تحقق مطالبات آنها تبدیل بشود. اعتراض معلمین به میزان حقوق و مزایا و نحوه استخدامی آنها عرصه ای از اعتراضات مداوم را تشکیل داده است.

سکوت در مقابل بیش از سیصدهزار بیسواد جایز نیست. خود مقامات این نظام این آمار را اعلام کرده اند و راه حلی بجز تحقیر مردم ندارند. کودکان کار در شهرهای کردستان بخشی از آمار بیسوادی را تشکیل میدهند. هم اکنون در شهرهای کردستان انجمن و کانون های مدافع کودکان کار فعال هستند، تقویت این کانونها و حمایت از آنها را گسترش دهید. و برای بخش نسبتا عمده از بیسوادان که اساسا در روستاها هستند، برگزاری سمینار و کارگاه های نحوه اجرای کلاسهای سواد آموزی و تامین تمام و کمال هزینه ها از صندوق نظام جمهوری اسلامی نیز خود در گرو فعالیت بخشهایی از دلسوزان و فعالین اجتماعی است.

تحمیل مطالبات پایه ای به این نظام ضد انسانی در گرو سازمان و همبستگی مردم در محلات و شهرها است. با آغاز سال تحصیلی جدید، تامین امنیت جانی در مدارس، تامین یک وعده غذای گرم، پرداخت نکردن شهریه و رایگان بودن نوشت افزار و امکانات تحصیلی و ورزش و تفریح و امکانات نقل و انتقال محصلین با اتوبوس های رایگان را بخواست اعتراضی تبدیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *