logo negah

نگاه هفته:

logo negah

مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان
   نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی

کارگران
٣ هزار و ٣٩٣ بیکار در مهاباد
٣ هزار و ٣٩٣ بیکار در مهاباد وجود دارند که به دنبال شغل و کسب درآمد هستند. فرماندار مهاباد با تأیید این ارقام به خبرگزاری تسنیم گفته است: کمبود سرمایه در گردش برخی کارگاه‌های این شهر از دلایل افزایش نرخ بیکاری در مهاباد محسوب می‌شود. کشتارگاه نیمه فعال صنعتی، عدم بهره‌برداری از پتروشیمی و تعطیلی کارخانه واکسن‌سازی از مهم‌ترین عوامل رشد نرخ بیکاری در شهر ١٥٠ هزار نفری مهاباد است.

مرگ کارگر ساختمانی در مهاباد
٢٢شهریور: محمود نصرت ٢١ ساله اهل شهر مهاباد به دلیل نبود امکانات ایمنی هنگام کار در ساختمان چند طبقه‌ای سقوط و جان سپرد.

مرگ کودکان کار
امید احمدی١٥ ساله فرزند حسین در نزدیکی سد مهاباد هنگام صید ماهی ( به منظور امرار معاش) به دلیل برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد.

کارگران کولبر
شلیک گلوله هنگ سپاه به کولبران مرزی در پیرانشهر
٢٠شهریور: در دو کمین جداگانه‌ی هنگ مرزی پیرانشهر در محلی به نام “مله‌مار” واقع در کوه قندیل، برای کولبران منطقه، یک کولبر ٣٥ساله بنام ملا ادریس ابراهیمی فرزند قادر جان خود را از دست داده و دو تن دیگر نیز به شدت زخمی شدند. همچنین برادر بزرگتر ملا ادریس به نام سلیمان چهل ساله نیز در کمین نیروهای مسلح به شدت مصدوم گشته و هم‌اکنون در یک مرکز درمانی تحت مداوای پزشکی است. این دو کولبر از اهای روستای “قره‌خضر” از توابع بخش لاجان می‌باشند.

تیراندازی نیروهای نظامی
دستگیری
مریوان: ٢٠شهریور: فرهاد شفیع‌زاده ٢٨ ساله فرزند محمد اهل روستای “دل” از توابع شهرستان سروآباد و ساکن شهر مریوان، در مریوان توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت گردید.

اجتماعی
٢٩٥ هزار بیسواد
خبرگزاری ایسنا در سنندج نیز به نقل از معاون بهداشت علوم پزشکی کُردستان اعلام کرد: در یک منطقه‌ روستایی در شهرستان سروآباد ٨١ کودک جامانده از تحصیل شناسایی شده‌اند. استان کُردستان دارای دومین رتبه‌ بی‌سوادی بعد از استان سیستان و بلوچستان (٢٩٥ هزار بیسواد) معرفی نمود. هم‌اکنون١١١ هزار و ٩١٧ نفر بی‌سواد در سطح استان کُردستان شناسایی شده‌اند که ١١% جمعیت ١٠ تا ٤٩ سال را در بر می‌گیرد.
درآستانه سال تحصیلی جدید، مدیر آموزش و پرورش منطقه نایسر سنندج اعلام کرد: برای ٥٤٠٠ دانش آموز منطقه نایسر تنها ٩ مدرسه وجود دارد. هم اکنون این تعداد دانش‌آموز در ٢ شیفت که هر شیفت ٥٠٠ تا ٥٢٠ دانش‌آموز را شامل می‌شود در شرایطی بسیار نامناسب به تحصیل می‌پردازند. تعداد دانش‌آموزان کلاس‌های ١٢ متری مدارس نایسر ٤٠ نفر هستند و شرایط بهداشتی و روحی روانی لازم برای تحصیل در این کلاس‌ها فراهم نیست و نبود دبیرستان در مناطق نایسر، دوشان و قار” یکی دیگر از معضلات کمبود فضای آموزشی در این مناطق است. براساس آمار آموزش و پرورش استان کُردستان، طی سال تحصیلی جدید ٢٦٠ هزار دانش‌آموز در مدارس این استان مشغول به تحصیل می‌شوند. طبق آمار عضو کمیسیون تلفیق مجلس، یک هزار و ١٩٢ مدرسه تخریبی(٤٠%) در ١٠ شهرستان استان کُردستان وجود دارد.(بخشهایی از گزارش سایت کردپا)

جسد حامد کرباسی پیدا شد!
حامد کرباسی ٦٥ ساله از اعضای هیات کوهنوردی شهرستان مهاباد بود که درپی بارندگی شامگاه روز جمعه، ١٣تیر ماه امسال در مسیر میدان تیر با شهر دچار سیل کم‌سابقه گشته و سپس ناپدید شد. جسد حامد کرباسی در “شاخه قاضی‌آباد” دریاچه سد مهاباد پیدا شده. کمیته کردستان مرگ آقای حامد کرباسی را به خانواده و مردم شهر مهاباد صمیمانه تسلیت میگوید.

اعدام
٢٤شهریور: مقامات زندان دریا در ارومیه نیمه‌شب گذشته سحرگاه، بیست و چهارم شهریورماه یک مرد متأهل به نام علی فرزند ملا حمید را به دار آویختند.علی که دارای همسر و یک پسر خردسال می‌باشد از اهالی روستای “شیخ زرد” از توابع مرگور ارومیه است.

زندان
اعتصاب غذا
٢٣شهریور: افسانه بایزیدی ١٩ روز است دست به اعتصاب زده، وضعیت جسمانی وی وخیم شده و نیروهای امنیتی وی را به بیمارستان انتقال داده‌اند. نیروهای امنیتی مخفیانه افسانه را به بیمارستان انتقال داده، اما افسانه از سوی مردم شناخته شده و به خانواده وی اطلاع دادند و علی‌رغم اینکه بستگان این دختر دانشجو به بیمارستان رفتند، اما این نیروها اجازه ملاقات را به آنها نداده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *