yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

معلمان شهر حلبچه حکومت اقلیم را تهدید به اعتصاب کردند!
در پی به تعویق انداختن حقوق معلمان در سه ماه گذشته، روز ۱۵ سپتامبر بیش از ۲۵۰ نفر از معلمان شهر حلبچه با امضای توماری خواهان پرداخت فوری حقوقهای معوقه خود شدند و تهدید کردند که اگر حقوقشان پرداخت نشود از هفته آینده بر سر کلاسهای درس حاضر نخواهند شد. در این باره دانا عبدلرحمان یکی از فعالین معلمان اعلام کرد که ” آخر این هفته، یک هفته به حکومت مهلت خواهیم داد تا حقوقهایمان را پرداخت کنند، در غیر این صورت از هفته آینده دست به اعتصاب خواهیم زد” .
لازم به ذکر است که در اقلیم کردستان به بهانه نفرستادن بودجه حکومت اقلیم از طرف دولت مرکزی عراق بخشهای زیادی از کارکنان دولت، چندین ماه است حقوق نگرفته اند، ولی همه می دانند که اگر دزدی و چپاول احزاب ناسیونالیست حاکم نبود براحتی می شد بودجه همه کارکنان دولت را پرداخت کرد. همین هفته پیش بود که خبرگزاریهای اعلام کردند که اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان به رهبری بارزانی تا هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از افراد وابسته به سازمان خود را با حقوقهای کلان بازنشست کرده اند.

۵ روستای دیگر در منطقه زومار به کنترل نیروهای اقلیم کردستان در آمدند
روز دوشنبه ۱۵ سپتامبر با کمک هواپیماهای جنگی آمریکا و عراق نیروهای اقلیم کردستان موسوم به پیشمرگه، پنج روستا را از دست نیروهای داعش در آوردند و آنها را وادار به عقب نشینی از این روستاها کردند. یکی از مسولان نظامی نیروهای اقلیم کردستان اعلام کرده که در این جنگ، دهها نفر از نیروهای داعش کشته و مجروح شده اند و مقادیر زیادی اسلحه و مهمات آنها منهدم شده.

دیدار نخست وزیر فرانسه از اقلیم کردستان
روز جمعه ۱۲ سپتامبر فرانسوا اولاند نخست وزیر فرانسه بعد از دیداری از بغداد، وارد اربیل شد و با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار مسعود بارزانی از دولت فرانسه بخاطر کمک به اقلیم کردستان در جنگ با داعش تشکر کرد. از طرف دیگر فرانسوا اولاند سفر خود را به اقلیم کردستان، سفری مهم خواند و باز هم قول همکاری و کمک بیشتر به اقلیم کردستان و آوارگانی که بعد از حمله داعش آواره شده اند را داد.

ششمین جلسه هم نتوانست شهردار شهر سلیمانیه را انتخاب کند
در اوائل این هفته ششمین جلسه انجمن شهر سلیمانیه برای انتخاب شهردار جدید برگزار شد و این بار هم این انجمن بدلیل اختلاف اتحادیه میهنی و جنبش گوران نتوانست شهردار را انتخاب کند و عملا بعد از چهار ماه از گذشت انتخابات شهرداریها در اقلیم کردستان، شهر سلیمانیه که یکی از بزرگترین شهرهای اقلیم کردستان است هنوز نتوانسته شهردار خود را انتخاب کند.

فشار به زندانیان محکوم به اعدام در شهر سلیمانیه
بر اساس بیانیه ای که سمیر نوری سخنگوی کمیته مبارزه علیه اعدام در روز ۱۲ سپتامبر منتشر کرده است، تعدادی از زندانیان محکوم به اعدام در زندان معسکر سلام در شهر سلیمانیه خواهان کمک های بین المللی برای کوتاه کردن فشار بر خود شده اند. در این بیانیه آمده است که روز ۱۲ سپتامبر کویستان صدیق و یکی دیگر از محکومین به اعدام در تماسی با کمیته مبارزه علیه اعدام از فشار و سختگیریهای زیاد بر خود صحبت کرده اند و از جمله گفته اند که ملاقات حضوری را با این بهانه واهی که گویا یکی از زندانیان بعد از ملاقات با همسرش حامله شده، ملاقات همه همسران زندانیان را قطع کرده اند. همچنین اینها اعلام کرده اند که بند زندانیان مرد نیز در اعتراض به قطع ملاقاتهای همسرانشان دست به اعتصاب زده اند. زندان معسکر سلام یکی از زندانهای حکومت اقلیم کردستان است گرچه ظاهرا زندان بازسازی نامگذاری شده، اما این زندان بعنوان زندان شکنجه و فشار بر زندانیان مشهور است و پارسال نیز یکی از زندانیان این زندان به اسم سید ستار خود را به اتش کشید و جانش را از دست داد.

معاون رئیس سازمان ملل وارد اقلیم کردستان شد!
روز جمعه ۱۲ سپتامبر فالیری آموس معاون دبیرکل سازمان ملل وارد اقلیم کردستان شد و با معاون روابط خارجی اقلیم کردستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار قرار است آموس از آورگان جنگی عراق که به اقلیم کردستان پناه آورده اند دیدن کند.

مهمات ترکیه در دست داعش!
بر اساس خبرهای منتشر شده، تعدادی از اسلحه و مهمات به غنیمت گرفته شده از داعش ساخت ترکیه می باشد. این خبر می افزاید که تعدادی از نظامیان آمریکائی که در اقلیم کردستان هستند اخیرا مهمات به غنیمت گرفته شده داعش را شناسائی کرده اند و تاکید کرده اند که آنها ساخت یکی از کارخانجات ترکیه به اسم ایم کی ای می باشد.

احزاب ناسیونالیست کرد باز هم تصمیم گرفتند که در تشکیل دولت بغداد شرکت کنند!
بعد از ماهها کشمکش و جدل با دولت مرکزی عراق و بعد از حمله داعش به بخشی از عراق و فرار نیروهای ارتش عراق و کنترل مناطق بسیاری دیگر از طرف نیروهای اقلیم کردستان، بحث جدائی و استقلال کردستان به بحثی همه جانبه چه در میان مردم و چه در میان احزاب سیاسی تبدیل شده بود. در این میان روز دوشنبه هشتم سپتامبر احزاب ناسیونالیست در قدرت بعد از برگزاری جلسه ای مشترک با هم، اعلام کردند که باز هم در تشکیل دولت جدید عراق شرکت خواهند کرد. این در حالی است که گویا دولت جدید عراق تا هم اکنون هیچ تعهدی در باره حل اختلافات با اقلیم کردستان را نداده و گویا تنها آمریکا و آنهم مخفیانه و بدونه هیچ منبع موثقی به احزاب ناسیونالیست پیشنهاد کرده که، شما برای سه ماه در دولت جدید شرکت کنید و اگر خواسته هایتان بر آورده نشد، آنگاه می توانید از دولت مرکزی بیرون بیائید و اقلیم را مستقل کنید. احزاب ناسیونالیست در ۲۳ سال گذشته هر گاه بر سر تقسیم ثروت و امکانات عراق با دولت مرکزی اختلاف پیدا کرده اند، یادشان می افتد که به مردم مراجعه کنند و در این دوره هم تا آنجائی به مردم مراجعه کردند که دولت عراق را برای ساخت و پاختهای جدید مورد فشار قرار دهند وگرنه همه آگاهان سیاسی بر این باور بودند که حتی هنگامی که مسعود بارزانی سخن از استقلال و جدایی را طرح کرد، این تنها تاکتیکی برای سهم خواهی بیشتر به نفع بورژوازی کرد و احزاب در قدرت بود و هست. بحث استقلال کردستان و تشکیل دولت گرچه بحثی معتبر و قابل دفاع است و شاید امروز این تنها راه برای خلاصی مردم از مشقات امروز باشد، اما احزاب ناسیونالیست حاکم چه تاریخشان و چه حاکمیت ۲۳ ساله اشان نشان داده که اینها، تنها در نگه داشتن مردم در بی افقی سیاسی و آوارگی می توانند به حاکمیت انگلی و استثمارگرانه خود ادامه دهند و در این راه و برای در قدرت ماندن حاضرند با همه دولتهای مرتجع و کثیف منطقه ساخت و پاخت کنند و ظاهرا این تنها هنر احزاب ناسیونالیست کرد است.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *