وکلای دادخواه علیه مسببین قتل عام کرونا باید آزاد شوند!

در ۲۳ مرداد امسال، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شش وکیل دادگستری و فعال مدنی به نامهای مریم افرافراز، مهدی محمودیان، مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی و لیلا حیدری را که قصد داشتند علیه مقامات جمهوری اسلامی به عنوان مسببین اصلی قتل عام کرونا در ایران شکایت کنند بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند. در حال حاضر علیرغم اعتراضات گسترده در ایران و در سطح بین المللی، چهار تن از این بازداشت شدگان همچنان در اسارت جمهوری اسلامی هستند.

در حالیکه در بسیاری از کشورها با واکسیناسیون وسیع توانسته اند فاجعه کرونا را در سطح وسیعی مهار کنند، در ایران کرونا همچنان قتل عام میکند. همه میدانند مسبب و مسئول اصلی این قتل عام مشخصا فرمان خامنه ای مبنی بر ممنوعیت ورود واکسن از آمریکا و انگلیس و همراهی حسن روحانی و وزیر بهداشت و حکام اسلامی از این فرمان بود و تلاش وکلا و فعالین مدنی بازداشت شده برای ثبت شکایت علیه مقامات جمهوری اسلامی مشخصا پای شخص خامنه ای را به میان می کشید.

در شرایطی که رئیسی در رسانه های جهان به عنوان “قصاب تهران” خطاب میشود؛ حمید نوری که زیر دست رئیسی در “هیئت مرگ” بود در سوئد محاکمه میشود؛ عفو بین الملل از حکومت اسلامی به عنوان “ویرانگران انسانیت” نام می برد؛ دبیر کل سازمان ملل در گزارش مفصلی زیر پا گذاشتن حقوق بشر توسط این حکومت را اعلام میکند؛ و مهمتر از همه یک جنبش دادخواهی وسیع در ایران دارد ریشه میدواند و گسترش پیدا میکند؛ دستگیری این وکلا و فعالینی که برای دادخواهی مردم علیه مسببین قتل عام کرونا  پا پیش گذاشته اند دقیقا از وحشت گسترش جنبش دادخواهی و جنبش سرنگونی علیه حکومت است.

تاکنون هم در ایران و هم در جهان برای آزادی این بازداشت شدگان تلاشهای زیادی شده است. از اعتراض عفو بین الملل و درخواست آزادی آنها گرفته تا نامه ها و طومارهای وسیع اعتراضی در ایران. ۵۷۵ نفر از معلمان، کارگران، دانشجویان و فعالان سیاسی و مدنی در بیانیه ای بر رسیدگی قضایی به تخلفات کسانی که به هر نحوی در عدم مقابله با کرونا از ابتدا تا امروز نقش داشته اند تاکید کرده اند و اعلام کرده اند که شکایت از همه مسئولانی که در این موضوع هر یک به نحوی نقش داشته اند حق تمامی خانواده ها و افراد آسیب دیده است و شکایت از مسئولین حتی از رهبر جرم نیست و ما نیز خواستار برخورد قانونی و قضایی در مراجع ذیصلاح با مقصران و عاملان مرگ بیش از یکصد هزار نفر از هموطنان بیگناه خود که بر اثر مدیریت ضعیف و مواجهه ناصحیح مسئولان در مقابله با بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند، هستیم. نمونه دیگر نامه شماری از کنشگران اجتماعی به میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل  است که از سوی چهره های سرشناس جنبش های اجتماعی از طیف های مختلف نوشته شده است. در این نامه ضمن اشاره به سیاستهای جنایتکارانه جمهوری اسلامی در امر کرونا از جمله منع  ورود واکسن کرونا، عدم اجرای اقدامات لازم برای مهار کرونا و واکسیناسیون مردم، ترویج مراسم گسترده و جمعی مذهبی و ابتلا و کشتار بیشتر به خطر مرگ هولناک جمعی مردم هشدار داده و بر ضرورت اقدام فوری و جدی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی جهت کنترل و مهار شیوع کرونا در ایران و الزام ورود واکسن به میزان لازم و انجام واکسیناسیون تک تک مردم  تاکید شده است. شماری از تشکلهای کارگری نیز بیانیه ای جمعی تحت عنوان “عدم اجرای واکسیناسیون فوری، رایگان، عمومی و استاندارد جنایت است!” بر واکسیناسیون فوری مردم منتشر کرده اند. شورای سازماندهی اعتراض کارگران پیمانی نفت نیز در بیانیه ای جداگانه بر اجرایی شدن واکسیناسیون و پروتکل های سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده و حمایت خود را از وکلایی که بخاطر اعتراض به عدم اجرایی شدن این امر بازداشت شده اند، اعلام کرده است. علاوه بر  این موارد  بیانیه دیگری از سوی ۲۷ گروه و تشکل از کارگران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان، فعالین دفاع از حقوق زن و حقوق کودک و جمع های مختلف مردمی در شهرهای کرمانشاه، تهران، اصفهان، سننندج و مردیوان تحت عنوان بیش از این اجازه قتل عام ندهیم منتشر شده است.

این خامنه ای و حسن روحانی و وزیر بهداشت و مقامات قضایی و  حکام اسلامی است که باید به جرم جنایت علیه بشریت، به جرم قتل عام مردم توسط کرونا محاکمه شوند. شخص خامنه ای باید محاکمه شود که با فرمانش رسما وعلنا زمینه قتل عام کرونا را فراهم کرده است و صدها هزار انسان را تا کنون به کام مرگ فرستاده و صدها هزار خانواده را داغدار کرده است.  

باید اعتراض برای آزادی این وکلا و فعالین مدنی و دادخواه مردم ایران علیه مسببین قتل عام کرونا را گسترش داد. باید به هر شکل ممکن برای آزادی آنها تلاش کرد. باید به هر شکل ممکن برای محاکمه شخص خامنه ای تلاش کرد که دستش به خون صدها هزار انسان که با کرونا قتل عام شده اند، آغشته است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *