yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

تقلب در بازنشست رهبران حزب دمکرات
بر اساس گزارشی از سایت ان ار تی، تنها در سال ۲۰۱۳ ده نفر از اعضای دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی با پست وزیر بازنشست شده اند، و این در حالی است که هیچکدام از این ده نفر هیچگاه وزیر نبوده اند و امروز هر کدام از آنها با حقوق شش میلیون دینار در ماه به کار حزبی مشغولند. همچنین این گزارش می افزاید که چندی پیش هم ۴۰۴ زن که بیشترشان از اعضا و کادرهای اتحادیه میهنی بوده اند با شغلها و سوابق گوناگون بازنشست می شوند و هم اکنون هم در ادارات حزبی اتحادیه میهنی مشغول بکارند. همچنین این گزارش اضافه می کند که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از افراد وابسته به احزاب حاکم هم اکنون بازنشست هستند و از دولت حقوق دریافت می کنند. دزدی و چپاول احزاب حاکم و بویژه حزب دمکرات و اتحادیه میهنی در ۲۳ سال گذشته حاکمیتشان بر اقلیم کردستان زبانزد خاص و عام است و در این باره بارها مردم عاصی از وضع موجود به اینها و دزدی و چپاولشان اعتراض کرده اند.

نقض حقوق بشر در اقلیم کردستان!
بر اساس گزارش مرکز حمایت از دمکراسی و حقوق بشر، در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، ۹۲۹ مورد از نقض حقوق بشر ثبت شده. این گزارش اضافه می کند که، چندین مرکز وجود دارد که خود را بالاتر از قانون و مقامات قضائی می دانند و به همین خاطر در بسیاری موارد رای دادگاهها بدون نتیجه می ماند و عملا پرونده ها به بایگانی سپرده میشوند. گزارش این مرکز می فزاید تعدادی از افراد مجرم که حکم بازداشت آنها صادر شده، بدلیل حمایت احزاب حاکم از آنها، دادگاهها توان تحقیق و بازداشت آنها را ندارند. لازم به ذکر است این تنها گزارش ثبت شده ای است که این مرکز آنرا پخش کرده، اما نقض حقوق بشر، ترور، شکنجه و بازداشت بی رویه شهروندان در اقلیم کردستان باید بسیار بیشتر از این موارد ثبت شده باشد، چرا که احزاب حاکم هر یک برای خود دم و دستگاههای مخفی و سرکوب دارند که در سالهای گذشته دهها نفر از مردم بی دفاع را تنها بدلیل مخالفت با سیاستهای احزاب حاکم را به قتل رسانده اند. همچنین نمونه برجسته دیگر نقض حقوق بشر، ترور و کشتار وحشیانه زنان است که در ۲۳ سال گذشته چند هزار زن قربانی ناموس پرستی و سنتهای عقب مانده و کثیف مذهبی شده اند که احزاب حاکم و دادگاههای اقلیم کمترین اقدامی برای جلوگیری از این کشتار و یا مجازات قاتلین را در دستور نگذاشته اند.

وزیر امور خارجه کانادا وارد اقلیم کردستان شد!
شب سوم اگوست جان بیرد، وزیر امور خارجه کانادا بعد از دیدار از بغداد وارد اقلیم کردستان شد و در یک ِکنفرانس خبری پشیتبانی دولت کانادا از اقلیم کردستان در جنگ با داعش را اعلام کرد. جان بیرد در این کنفرانس اعلام کرد که ۱۵ میلیون دلار را بعنوان همکاری انسانی به اقلیم کردستان اختصاس داده ایم و همنچین هفت میلیون دلار دیگر را برای کمک به آوارگان صرف خواهیم کرد.

کارکنان بیمارستانهای شهر سالیمانیه اعتصاب می کنند!
روز هفتم سپتامبر بخشی از کارکنان بیمارستانهای شهر سلیمانیه بدلیل به تاخیر افتادن حقوقشان دست به اعتصاب زدند. در این باره هاوژین عثمان رهبر اتحادیه کارکنان بیمارستانها در شهر سلیمانیه گفت، ” ما از اعتصاب امروز بخشی از کارکنان بیمارستانها حمایت کردیم و فردا هشتم سپتامبر هم قرار است کلیه کارکنان بیمارستانهای شهر سلیمانیه برای یک ساعت دست از کار بکشند”. لازم به ذکر است که بدلیل اختلافات دولت مرکزی عراق و حکومت اقلیم ماههاست دولت مرکزی بودجه کارمندان دولت اقلیم را قطع کرده و حکومت اقلیم هم اکثرا حقوق کارمندان دولت را با تاخیر های طولانی پرداخت می کند که تا هم اکنون بارها مورد اعتراض قرار گرفته اند.

برای پنجمین بار جلسه انجمن شهر سلیمانیه به تعویق افتاد!
روز چهارم سپتامبر جلسه انجمن شهر سلیمانیه، بدلیل اختلاف بر سر تعیین شهردار برای پنجمین بار به تعویق افتاد و آنرا به ده روز دیگر موکول کردند. لازم به ذکر است که بعد از انتخابات شهرداریها در چند ماه گذشته، بدلیل اختلاف اتحادیه میهنی و جنبش تغییر به رهبری نوشیروان مصطفی، شهرداری شهر سلیمانیه هنوز هم نتوانسته جلسه خود را تشکیل دهد و شهردار خود را انتخاب کند و هر دو حزب حاکم در این منطقه ادعا می کنند که شهردار باید از آن خود آنها باشد و به همین دلیل اینبار هم جلسه اشان به تعویق افتاد.

۱۳ همین کشتی نفت اقلیم کردستان به بازارهای جهانی راه افتاد!
روز چهارم سپتامبر تانه ریلدز وزیر منابع طبیعی ترکیه اعلام کرده که ۱۳ همین کشتی حامل نفت اقلیم کردستان رو به بازارهای جهانی به راه افتاده است. همچنین تانه ر یلدز اعلام کرد که اقلیم کردستان هم اکنون روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت می فرستد. لازم به ذکر است که اختلاف دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان بر سر فروش نفت به قوت خود باقیست و از طرف دیگر دولت اقلیم کردستان با وجود درآمدی بالا از فروش نفت ماهانه حقوق بخشی از کارمندان دولت را پرداخت نمی کند.

تعدادی در اعتراض به بالا رفتن نرخ بنزین زخمی شدند!
روز دوم سپتامبر برای دومین روز متوالی در بسیاری از شهرهای اقلیم کردستان اعتراض به بالا رفتن نرخ بنزین ادامه داشت و در تکیه تعدادی زخمی شدند. لازم به ذکر است که از ۳۱ آگوست قیمت هر لیتر بنزین از ۸۰۰ دینار به ۹۰۰ دینار افزایش یافت و همین باعث اعتراض مردم بسیاری از شهرها شد و خود احزاب حاکم هم هر یک دیگری را به نقش داشتن در بالا رفتن قیمت بنزین متهم می کنند و از جمله آشتی هورامی اعلام کرد که این خود قباد طالبانی بود که گفت، ” مردم دیگر باید به پائین آوردن قیمت بنزین فکر نکنند”.*
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *