logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان – داوود رفاهی
١١شهریور ـ ١٨شهریور ماه ١٣٩٣

اعتراضات

تجمع اعتراضی مربیان پیش دبستانی برای دومین روز متوالی
١٧شهریور: ١٠٠٠ مربی پیش دبستانی مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند. تجمع کنندگان به صدور بخشنامه اخراج مربیان پیش دبستانی، اجرا نشدن قانون تعیین تکلیف آنان، استنکاف دولت از تخصیص ردیف بودجه استخدامی و توهین عسگری آزاد، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در صحن علنی مجلس (که مربیان پیش دبستانی را بی‌سواد خوانده بود) معترض‌اند.

تجمع اعتراضی ٥٠٠ مربی پیش دبستانی مقابل نهاد ریاست جمهوری
١٦ شهریور: ٥٠٠ مربی پیش دبستانی مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند. تجمع کنندگان به بیش از دو سال بلاتکیفی خود برای استخدام در وزارت آموزش و پرورش اعتراض می کرده‌اند. یکی از مربیان پیش دبستانی : «معترضان به نمایندگی از حداقل ٣٠ هزار مربی پیش دبستانی کل کشور در واکنش به صدور بخشنامه اخراج مربیان پیش دبستانی، اجرا نشدن قانون تعیین تکلیف این مربیان، استنکاف دولت از تخصیص ردیف بودجه استخدامی و توهین آقای عسگری آزاد، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در صحن علنی مجلس – که مربیان پیش دبستانی را بی سواد خوانده بود – تجمع کرده‌اند». تجمع کنندگان با سر دادن شعارهایی نظیر «می‌گن وزیر عادل، چرا ز ما غافل؟»، «نه آزمون نه تبصره، استخدام حق منه» و «مربی می‌میرد توهین نمی‌پذیرد» به بیش از دو سال بلاتکیفی خود برای استخدام در وزارت آموزش و پرورش اعتراض می کرده‌اند.

تجمع کارگران البرز غربی
١٦شهریور: کارگران البرز غربی همزمان با سفر استاندار گیلان و هیئت همراه به منطقه عمارلو در مقابل درب ورودی معدن تجمع کردند و خواستار دریافت دو ماه حقوق معوقه خود شدند.

تجمع کارگران «نگین سبز خاورمیانه»
١٥شهریور: تجمع٨٠نفر از کارگران «نگین سبز خاورمیانه» در اعتراض به تعویق ٣ ماه حقوق مقابل اداره کل بنادر و کشتیرانی اهواز.

اعتصاب کارکنان واگن پارس
١٣ شهریور: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و مزایای کارکنان، عدم مدیریت صحیح و نامنظم بودن پرداخت حقوق از جمله مطالباتی است که کارگران برای تحقق آنها دست به اعتصاب زده اند. در حال حاضر ٣٠ درصد حقوق تیر ماه و همچنین ١٠٠ درصد حقوق مرداد ماه هنوز پرداخت نشده است. دریافتی کارگران بین ٨٠٠ تا یک میلیون و ١٠٠ هزار تومان است.

تجمع کارگران شهرداری
١٢شهریور: زابل؛ تجمع دو روزه کارگران خدماتی شهرداری در مقابل فرمانداری و چند نهاد‌های اداری منطقه زابل در اعتراض به ٢ ماه حقوق معوقه.

تمامی کارگران بازداشتی معدن بافق آزاد شدند
١٢شهریور: کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق از زندان «خلد برین» یزد آزاد شدند. «محمدحسن تشکری»، «علی‌محمد تشکری»، «کاظم کارگران»، «رضا دهستانی»، «رضا خواجه‌زاده» و «ایرانی»، ٦ کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق دقایقی پیش آزاد شده‌اند. همسر یکی از بازداشت شدگان در این باره گفت:بر خلاف قرار قبلی، محمدحسن تشکری، رئیس شورای شهر بافق با قرار کفالت ٧٠ میلیون تومانی و سایر کارگران با قرار کفالت ٥٠ میلیون تومانی آزاد شده‌اند.

تجمع کارگران ماشین لنت بهمراه خانواده هایشان
١٢شهریور: ١٥ نفر از کارگران کارخانه «ماشین لنت سمنان» به همراه خانواده‌های‌شان در اعتراض به اخراج و مطالبات حقوقی معوقه در مقابل فرمانداری شهرستان سمنان تجمع کردند. در جریان که از سوی کارگران اخراجی کارخانه ماشین لنت صورت گرفت، چند نفر از کارگران رسمی کارخانه به همراه خانواد‌هایشان، معترضین را همراهی کردند و خواستار دیدار با فرماندار شدند. کارفرما اول شهریور ٢٢ نفر از کارگران قرار دادی کارخانه را به دلیل آنکه در مقابل تعهد نامه اجباری پیش از امضای قرارداد مقاوت کرده بودند اخراج کرد. کارفرما در این نامه حق اعتراض از کارگران را در مقابل مطالباتشان محدود کرده بود و از کارگران می خواست این تعهد نامه را امضاء کنند و به آن پایبند باشند. تعدادی از کارگران قراردادی که امنیت شغلی ندارند با ترس از اخراج ناچار شده‌اند تعهد نامه ساختگی کارفرما را امضاء کنند اما ١٢ نفر از کارگران راضی به این کار نشدند و از کار اخراج شدند. از سال گذشته ٦٠ نفر از کارگران قرار دادی کارخانه بدون دلیل، اخراج شده‌اند. و این کارگران با سابقه، همانند کارگران شاغل در کارخانه، هنوز موفق به دریافت مطالبات معوقه خود نشده‌اند.
مطالبات کارگران ماشین لنت: مجموع مطالبات کارگران ١٥ ماه است که باید به ازای حقوق، سنوات و پاداش و عیدی سالهای ٩٠، ٩١، ٩٢ و ٩٣ به کارگران پرداخت شود.

اعتصاب اخطاری کارگران پتروشیمی فجر
١٠ شهریور: ٥٠ کارگر پتروشیمی فجر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای پرداخت نشده چند ساعت دست از کار کشیدند. در پی اعتراضات کارگران پتروشیمی فجر در سال ٩٠، شماری از کارگران پیمانی این مجموعه قرارداد مستقیم شدند اما حقوق و مزایای آنان بر خلاف وعده‌های داده شده تغییر محسوسی نکرده است. از زمان تبدیل قرارداد کارگران، حق بدی آب و هوا، حق ارتفاع، حق جذب و… در فیش حقوقی آنها محاسبه نشده است. در این تجمع اعتراضی کارگران معترض می‌گویند؛ اگر قرارداد مستقیم هستند چرا لباس‌های شرکت پیمانکاری رامپکو رابر تن می‌کنند و برای این شرکت کار می‌کنند و اگر زیر نظر رامپکو هستند، چرا از مزایایی که این شرکت پیمانکاری به کارگران می‌دهد، محروم هستند؟

کارگران سیمان لوشان در ازای واگذاری معدن، شغل می‌خواهند
١٢ شهریور: اخراج ٥٥ نفر از کارگران در نتیجه تعطیلی معدن سنگ آهن سیمان لوشان. معادن سنگ آهک سیمان لوشان به شرکت سیمان خزر واگذار میشود و کارگران نگرانند که این واگذاری بدون انتقال کارگران انجام شود. سال گذشته از مجموع ١٨٠ کارگر این واحد ١٥٠ نفرکه تحت قرارداد یک شرکت پیمانکاری بنام «خوشایند خزر» بودند در دو مرحله (در تاریخ ٣١ تیر ماه، ٧٦ کارگر و ٣١ شهریور ماه، ٧٤ کارگر) اخراج شده‌اند. کارگران خواهان حفظ شغل‌شان پس از انتقال معدن هستند.

تجمع مربیان پیش دبستانی وارد روز سوم شد
١١شهریور: هزار نفر از مربیان پیش دبستانی که تعدادی از آنها نیز از شهرستان‌ها به تهران آمده‌اند،‌ برای سومین روز متوالی مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده‌اند. مربیان پیش دبستانی در اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت خود و با تجمع در مقابل نهاد ریاست جمهوری خواستار برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی و بستن این پرونده یک بار برای همیشه شدند

تجمع اعتراض آمیز مربیان پیش دبستانی مقابل آموزش و پرورش خراسان شمالی
١١شهریور: مربیان پیش دبستانی مدارس دولتی شهرستان بجنورد در حرکتی اعتراض آمیز مقابل اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی تجمع کردند. حاضرین در این تجمع دلیل اعتراض خود را بلاتکلیفی و برگزار نشدن آزمون استخدامی معلمان پیش دبستانی عنوان کردند.

اعتراض دانشجویان
٢٠٠ هزار تومان از حقوق دانشجویان تربیت معلم دانشگاه پردیس کُردستان کسر و دانشجویان این تصمیم مسئولان را “دریافت بزور پول” عنوان می‌کنند. ٧٠ تن از دانشجویان معترض این دانشگاه به دلیل کسری بخشی از حقوق‌شان از سوی مسئولان دانشگاه در محوطه‌ی داخلی دانشگاه تجمع اعتراضی را برگزار و خواستار پرداخت کامل حقوق‌شان بودند. یکی از فعالان دانشجویی سنندج طی گفتگویی با خبرنگار کُردپا اعلام کرد: دانشجویان تربیت معلم به عنوان پرسنل رسمی وزارت آموزش و پرورش به شمار می‌آیند و باید حقوق‌شان کامل پرداخت شود. به گفته دانشجویان این دانشگاه، علی‌رغم اینکه مسئولان دانشگاه پردیس ٢٠٠ هزار تومان از حقوق دانشجویان را کسر نمودند، وجه نقدی را تحت عنوان “هدیه” از دانشجویان مطالبه می‌کنند. دانشجویان می‌گویند: دانشجویانی که این وجه نقدی را به دانشگاه پرداخت ننمایند، اجازه شرکت در کلاس‌های درس به آنها داده نمی‌شود.
دانشجویان دانشگاه پردیس کُردستان طی دوسال گذشته چندین بار به نشانه اعتراض به وضعیت خوابگاه و سلف دانشگاه تجمع اعتراضی را برگزار و دست به اعتصاب زده بودند به گفته دانشجویان، این دانشگاه هم‌اکنون غذاهای نظیر سیب زمینی آب‌پز شده، خروش لپه را به نرخ ماهی و کباب رستوران‌های تهران به آنها می‌فروشد.

اعتراض کارگران ساوه
١٧شهریور: کارگران در اعتراض به عملکرد اتحادیه اسکان (اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مسکن کارگران ایران) در مقابل فرمانداری ساوه و زرندیه تجمع کردند. و خواستار خاتمه بلاتکلیفی ٦ ساله شان در تحویل مسکن شدند.

اعتصاب کارگران در شهرک صنعتی صفادشت استان البرز
١٥شهریور: کارگران شاغل در شهرک صنعتی صفادشت در استان البرز در اعتراض به کمبود آب و پرداخت نشدن ٢ماه حقوق عقب افتاده در مقابل کارگاهها و کارخانه ها در این شهرک، اعتصاب کردند.

اعتصاب کارگران شرکت بام تهران
١١شهریور: کارگران شرکت بام تهران در اعتراض به پرداخت نشدن ٣ماه حقوق عقب افتاده اعتصاب کرده اند. کارگران اعلام کردند تا پرداخت نشدن حقوق ماههای گذشته دست از اعتصاب بر نمی دارند.

دستمزدهای پرداخت نشده

هزار کارگر پروفیل ساوه ٤ ماه حقوق نگرفته‌اند
کارگران کارگران پروفیل ساوه حقوق ماهای اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد سال جاری را از کارفرما طلب دارند.

کارگران پتروالکتریک در ٣ ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند
حقوق و مزایای بیش از ١٠٠ نفر از کارگران شرکت پتروالکتریک از خرداد ماه امسال تاکنون پرداخت نشده است.

عدم دریافت ١٣ماه حقوق
کارگران معادن سنگ سیمان لوشان ١٣ ماه حقوق نگرفته‌اند.

مطالبات معوقه حقوقی کارگران«سنگ‌فرش قرمز»
از بهمن ماه سال گذشته که شرکت سنگ فرش قرمز تعطیل اعلام شده است، معوقات حقوقی حدود ٢٠ نفر از کارگران شاغل در کارخانه هنوز پرداخت نشده است. مطالبات معوقه حقوقی کارگران بین ٢ تا ٨ ماه است.

کارگران شهداب ٧ ماه حقوق نگرفته‌اند
کارخانه شهداب علاوه بر حقوق، سهم حق بیمه کارگران را نیز از اول آذر ماه سال ٩٢ تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری پرداخت نکرده است. کارفرما با تهدید به اخراج مانع پی گیری مطالبات کارگران شده است.

عدم پرداخت ٤ماه حقوق کارگران شرکت نمک‌زدایی پتروپارت
کارگران پروژه نمک‌زدایی شرکت پتروپارت که ٧٠ کارگر رسمی و ٣٠ کارکر پیمانی هستند، امسال تنها حقوق فروردین ماه را دریافت کرده‌اند. پیش از این، کارگران در سال گذشته نیز حقوق خود را با ٩ ماه تاخیر دریافت می‌کردند که در اعتراض اقدام به اعتصاب کرده بودند.

اخراج و بیکارسازی

١٣٠ هزار تحصیل کرده بیکار در لرستان
لرستان حائز رتبه اول بیکاری است و بین١٣٠ تا ١٤٠ هزار تحصیل کرده بیکار دارد.

حقوقهای پرداخت نشده کارگران در همدان
برخی واحد‌های تولیدی در استان همدان حقوق کارگران خود را بین ٢ تا ٧ ماه پرداخت نکرده‌اند.کارگران اتوبان همدان- ساوه از جمله کارگرانی حقوق نگرفته هستند. ٣٠ کارگر این شرکت، ٥ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.در حالیکه عوارض این اتوبان همیشه از رانندگان اخذ می‌شود.

اخراج ٢٠کارگر بدلیل اعتراض
کارفرمای پروژه نمک‌زدایی پتروپارت، در طول سال‌جاری بیش از ٢٠ کارگر اهل شهرستان هفتکل را به‌دلیل اعتراض اخراج کرده است.

پایمال کردن آشکارحقوق کارگران درهمدان!
پرداخت نکردن به موقع حقوق کارگران، اخراج‌های دسته جمعی کارگران، قرارداد‌های سفید امضاء و حوادث ناشی از کار درهمدان خبرداد.

این گزارش حاکی از افزایش حوادث ناشی از کار در شهرستان همدان است.تنها در طول مدت یک ماه ٤ کارگر در واحد‌های تولیدی شهرستان همدان براثر این حوادث فوت کرده‌اند.
بنابهمین گزارش،بیش از ٩٥ درصد کارگران استان قرار دادی هستند.

ناامنی محیط کار

در یک ماه ٤کارگر جانباخته اند
افزایش حوادث ناشی از کار در شهرستان همدان ، تنها در طول مدت یک ماه ٤ کارگر در واحد‌های تولیدی شهرستان همدان براثر حوادث ناشی از کار و نا امنی مخیط کار جانباخته اند.

مرگ تلخ دو کارگر در عمق چاه
١٤شهریور: تهران. یکی از کارگران مشغول کار در عمق چاه بوده که به دلایل نامعلومی دچار بی حالی شده و به دنبال آن کارگری دیگر نیز برای کمک به وی به عمق چاه رفته و او هم بی حال شده است. هر دو کارگر در عمق چاه جانباخته اند. هر دو کارگر تبعه کشور افغانستان بوده و حدود ٢٨ سال سن داشتند

تنها ١٠ درصد کارگران کشته‌شده حوادث کاری سال قبل بیمه بودند
بر اساس آمار وزرات کار تنها ١٠ درصد از کشته شدگان حوادث کاری سال قبل (سال ٩٢) زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داشتند.عمده کارگران کشته شده فاقد بیمه «کارگران ساختمانی» اعلام شده.

جوان ٣١ ساله‌ای به کام مرگ کشیده شد
صدای انفجار شلنگ گاز در سکوی گازی در ١٥٠ کیلومتری بندر «دیر» (استان بوشهر) توجه همه کارمندان سکو را جلب کرد. کمتر از چند دقیقه قبل، رامین ٣١ ساله دستور استارت پمپ را داده بود و کمی بعد صدای انفجار گاز و پس از آن، مرگ رامین!

مرگ ٤تن بر اثر گاز گرفتگی و حفر چاه در رودان هرمزگان
ساعاتی قبل از حادثه چهار نفر که جهت حفر چاه به داخل آن رفته بودند دچار گاز گرفتگی شده و موفق به خروج از داخل چاه نشده اند.

کارگران

پایان اعتصاب غذای بهنام ابراهیم زاده
کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده! همانگونه که در اطلاعیه‌های قبلی‌ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده اعلام کرده بودیم بهنام ابراهیم زاده از روز ١٧ مرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده بود و بعد از اعتصاب غذا هم به زندان رجایی شهر تبعید شد ، بهنام به خاطر عدم پاسخگویی به خواسته‌هایش از سوی مسئول زندان و تبعید به زندان رجایی شهر از روز دوشنبه ١٠ شهریور ماه اعتصاب غذای خشک را شروع کرده بود که روز چهار شنبه ١٢ شهریور مسئولان زندان بهنام را به بند ١٢ که بند سیاسی می‌باشد انتقال دادند و بهنام هم به اعتصاب غذای خود پایان داد. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن تشکر از تمام تشکل‌ها و سازمان‌های کارگری و انسان‌های شریف و آزاده در داخل و خارج ایران که در این مدت برای بهبود شرایط بهنام تلاش کردند اعلام می‌دارد که باید همچنان متحد و یک صدا برای آزادی تمامی‌ فعالین کارگری زندانی و کارگران زندانی تلاش کنیم.
چهاردهم شهریور ماه ١٣٩٣

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه: پیروزی بزرگ کارگران شریف معدن بافق را صمیمانه شاد باش می‌گوییم
زحمت‌کشان عدالت طلب شرکت واحد پیروزی دادخواهی بزرگ کارگران شریف اعتصابی معدن سنگ آهن بافق را به ایشان و خانواده‌های گرامی متحصن و یاران‌شان و همه مردم عدالت دوست ایران و جهان صمیمانه شاد باش می‌گویند. آنها همراه با این شاد باش از جامعه کارگری آگاه و زحمت‌کش معدن سنگ آهن بافق دوستانه دعوت می‌کنند برای پاسداری از دستاوردهای این پیروزی بزرگ و نگهبانی بهتر از حقوق خویش بر پایه حقوق بنیادین کارگری «منشور جهانی حقوق سندیکایی» هر چه زودتر سندیکای مستقل کارگری خود را تشکیل دهند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه- شهریور ٩٣

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر وسازمان جهانی مبارزه با شکنجه: به حبس خودسرانه بهنام ابراهیم زاده و تمام فعالان سندیکایی زندانی دیگر پایان دهید!
فراخوان فوری ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر ١٣شهریور ١٣٩٣ (٤سپتامبر ٢٠١٤) برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه ای دریافت کرده و از شما درخواست می کند فوری در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید. اطلاعات تازه: برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر) از تداوم حبس خودسرانه و محرومیت از مراقبت پزشکی آقای بهنام (اسد) ابراهیم زاده، عضو کمیته پیگیری ایجاد تشكل های كارگری و فعال حقوق کودک، که از خرداد ١٣٨٩ حکم پنج سال زندان خود را می گذراند، مطلع شده است. جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران همچنین از آزار قضایی، حبس خودسرانه، بدرفتاری و محرومیت از مراقبت پزشکی در باره دیگر فعالان سندیکایی زندانی خبر داده است. (١) بنا به اطلاعات دریافتی، آقای بهنام ابراهیم زاده، که در حال حاضر در زندان رجایی شهر در حبس است، به شدت نیازمند مراقبت پزشکی است. او دچار سردردهای شدید و مشکلات کلیه و روده است و از مراقبت پزشکی محروم مانده است. مسوؤلان بارها آقای ابراهیم زاده و خانواده او را مورد آزار قرار داده اند. برای نمونه، آقای ابراهیم زاده طی حمله بی رحمانه ماموران زندان و ماموران امنیتی دیگر به زندانیان بند ٣٥٠ زندان اوین در تاریخ ٢٨ فروردین ١٣٩٣(١٧ آوریل ٢٠١٤) به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفت. سپس او را در سلول های انفرادی بند ٢٠٩ وزارت اطلاعات در زندان اوین حبس کردند؛ گویا در تاریخ ٢٧ خرداد (١٧ ژوئن) او را مدت کوتاهی به بند ٣٥٠ بازگرداندند و خیلی زود دوباره به سلول های انفرادی بند ٢٠٩ بردند. در تاریخ ٨ تیر (٢٩ ژوئن) نیروهای امنیتی با آزار رسانی به خانواده او، منزل خانوادگی او را مورد بازرسی قرار دادند، و کامپیوتر و وسایل دیگر و مدارک شناسایی و بانکی را با خود بردند. در حدود همان تاریخ، اتهام ایجاد اغتشاش در زندان به آقای ابراهیم زاده تفهیم شد. او در اعتراض به این رفتارها، در تاریخ ١٧ مرداد (٨ اوت) دست به اعتصاب غذا زد. در پی آن، مسوؤلان در تاریخ ٢٣ مرداد (١٤ اوت) او را به طور غیرقانونی به زندان دورافتاده رجایی شهر منتقل کردند و در آنجا او را به جای بندِ زندانیان عقیدتی دیگر در بندِ مخصوص زندانیان خطرناک زندانی کردند. آقای ابراهیم زاده در پی بدتر شدن وضعیت جسمانی اش به بهداری زندان منتقل شد، اما در آنجا مسوؤلان زندان او را تهدید کردند که اگر به اعتصاب غذای خود ادامه دهد به سلول انفرادی فرستاده خواهد شد. آقای ابراهیم زاده که هیچ راه دیگری برای مقابله با این بدرفتاری ندارد، به اعتصاب غذای خود ادامه داده و خواهان مراقبت پزشکی مناسب وکافی و بازگشت به زندان اوین شده است. در عین حال، او اعلام کرده که از تاریخ ١٠ شهریور (١ سپتامبر) دست به اعتصاب غذای خشک (بدون آب و نوشیدنی های دیگر) خواهد زد و لب های خود را خواهد دوخت. برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر یادآوری می کند که دست کم ١٥ فعال دیگر کارگری و سندیکایی در حال حاضر در ایران در زندان به سر می برند و شماری دیگر نیز با حکم های درازمدت زندان روبرو هستند. از این ١٥ فعال سندیکایی: ـ آقای رضا شهابی زکریا، صندوقدار سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، حکم شش سال زندان خود را می گذراند و پس از اعتصاب غذای طولانی به علت انتقال غیرقانونی در تاریخ ١١ خرداد (١ ژوئن) به زندان رجایی شهر، در تاریخ ٢١ تیر (١٢ ژوئیه) به بیمارستان منتقل شد؛ ـ دو تن دیگر عضو «كمیته پی گیری ایجاد تشكل های كارگری» هستند: آقایان شاهرخ زمانی (حکم ١١ سال و شش ماه زندان)، محمد جرّاحی (حکم ٥ سال زندان)، و هر دو در عین حال از اعضای موسس سندیکای کارگران نقاش و تزیینات؛ ـ دست کم پنج تن عضو «کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری» هستند: آقایان یوسف آب خرابات (حکم ٢ سال زندان)؛ محمد مولانایی (١ حکم سال زندان)، واحد سیده (حکم ٢ سال زندان)، افشین ندیمی (حکم یک سال زندان) و غالب حسینی (حکم شش ماه زندان از تاریخ ٢٧ مرداد برابر با ١٨ اوت)؛ ـ و حداقل پنج تن نیز عضو «کانون صنفی معلمان ایران» هستند: آقایان محمود باقری (حکم ٤ سال و شش ماه زندان)، رسول بداقی (بداغی) (حکم ٦ سال زندان)؛ محمد داوری (حکم ٦ سال زندان)؛ مهدی فراحی شاندیز (حکم ٣ سال زندان؛ که در عین حال عضو كمیته پی گیری ایجاد تشكل های كارگری است) و عبدالرضا قنبری، (حکم ١٥ سال زندان)؛ ـ فعال حقوق کودک و سندیکایی، آقای علیرضا کرامتی راد، در تاریخ ٢٥ مرداد (١٦ اوت) برای گذراندن حکم سه ماه زندان به اتهام اهانت به رهبر به زندان رجایی شهر رفت؛ ـ به علاوه، یک فعال دیگر کارگری و فعال حقوق کودک، آقای سعید شیرزاد، در تاریخ ١٢ خرداد (٢ ژوئن) در شهر تبریز در شمال غربی ایران بازداشت شد، و مدت دو ماه از دلیل و مکان بازداشت او اطلاعی در دست نبود. سرانجام، در تاریخ ١٥ مرداد (٦ اوت) گزارش شد که او را به بند ٢٠٩ وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل کرده اند. او هنوز در آنجا در حبس است و اتهام گردهمایی و تبانی برای اقدام علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام به او تفهیم شده است. فعالان سندیکایی زندانی اغلب با مجازات های اضافی به شکل های مختلفی از آزار و محرومیت از مراقبت پزشکی مواجه هستند. آقای فراحی شاندیز در اواخر خرداد (اواسط ژوئن) به طور غیرقانونی به زندان رجایی شهر منتقل شد. آقایان بداغی (بداقی)، جرّاحی، ندیمی، آب خرابات و مولانایی به مراقبت پزشکی نیاز مبرم دارند ولی به طور منظم از آن محروم هستند. به علاوه، با اقدامی رایج، اتهام های تازه ای علیه شماری از فعالان سندیکایی زندانی از جمله آقایان ابراهیم زاده و بداغی (بداقی) مطرح شده تا پس از به پایان رسیدن محکومیتشان از آزادی آنها جلوگیری شود. گذشته از این، احکام زندان علیه اعضای کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری آقایان حسن رسول نژاد، جمال میناشیری، هادی تنومند، قاسم مصطفی پور، ابراهیم مصطفی پور، و محمد کریمی تایید شده است و آنها ممکن است به زودی دستگیر شوند و به زندان بروند. بعضی از اعضای کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری و نیز بعضی از اعضای کانون صنفی معلمان ایران به حکم های زندان محکوم شده اند و در انتظار نتیجه تجدید نظر به سر می برند، از جمله آقایان خالد حسینی، علی اکبر باغانی، محمود بهشتی لنگرودی و علیرضا هاشمی. برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر» نگرانی شدید خود را از تداوم حبس خودسرانه آقای بهنام ابراهیم زاده، وخامت حال و محرومیت او از مراقبت پزشکی و آزار و حبس فعالان سندیکایی نامبرده در بالا ابراز می کند. این فعالان سندیکایی فقط به خاطر استفاده از آزادی بیان، آزادی گردهمایی و تشکل که در میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ـ که ایران عضو متعاهد آنهاست ـ و در کنوانسیون های مربوطه سازمان بین المللی کار تامین شده است، مجازات می شوند.
«برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر» دولتمردان ایران را فرا می خواند تمام فعالان سندیکایی نامبرده در بالا را آزاد کنند و با لغو اتهام ها و خاتمه دادن به احضار، بازجویی و پیگرد قضایی فعالان سندیکایی به آزار تمامی آنها پایان دهند. اقدام های درخواستی: برنامه نظارت از همگان می خواهد با نوشتن نامه به دولتمردان ایران از آنها بخواهند: تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی آقای بهنام ابراهیم زاده، همه فعالان سندیکایی نامبرده در بالا و تمام دیگر مدافعان حقوق بشر در ایران را تضمین کنند؛ مراقبت پزشکی کافی برای آقایان ابراهیم زاده، جرّاحی مولانایی، ندیمی، آب خرابات و تمام دیگر مدافعان حقوق بشر در زندان تامین کنند؛ فوری و بدون قید و شرط تمام فعالان سندیکایی نامبرده در بالا و تمام دیگر مدافعان حقوق بشر زندانی در ایران را که حبس آنها به قصد تنبیه آنها به خاطر فعالیت های حقوق بشری انجام شده است، آزاد کنند. به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده، ازجمله در سطوح قضایی، علیه همه فعالان سندیکایی نامبرده در بالا و تمام دیگر مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند و همه آنها را آزاد کنند و امکان انجام فعالیت های بدون مانع آنها را در هر شرایطی تضمین کنند؛ در هر شرایطی اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاریخ ١٨ آذر ١٣٧٧ (٩ دسامبر ١٩٩٨) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه: ماده ١ که می گوید: «همه افراد حق دارند به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی برای حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها فعالیت کنند،»
– و ماده ٢ـ١٢ که می گوید: «دولت باید کلیه تدبیرهای لازم را به کار گیرد تا حمایت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهدید، اقدامات تلافی جویانه، تبعیض منفی عملی و یا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه دیگر در پی استفاده مشروع و قانونی این افراد از حقوق مذکور در اعلامیه حاضر، تضمین گردد؛» در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با موازین بین المللی حقوق بشر و عهدنامه های بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.

کارگران فولاد زاگرس در پی تسلیم شکایت به دیوان عدالت اعلام کردند هر جا که لازم باشد دست به اعتراض و داد خواهی خواهند زد
اتحادیه آزاد کارگران ایران: در پی صدور رای اخراج کارگران فولاد زاگرس توسط هیاتهای تشخیص و حل اختلاف قروه که با تمسک به صرف انحلال شرکت صورت گرفته است این کارگران پس از تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی در روزهای ١٨ و ١٩ مرداد ماه و قول مسئولین مجلس برای پیگیری خواست هایشان، صبح دیروز با ارائه دادخواستی به شعبه دیوان عدالت اداری در شهر سنندج از شرکت فولاد زاگرس و اداره کار شهرستان قروه شکایت کردند. این شکایت از آن رو مطرح شده است که هیاتهای تشخیص و سپس حل اختلاف اداره کار شهرستان قروه در همسویی با تبانی مسئولین وزارت کار با کارفرما و بر خلاف مقررات قانونی جاری کشور به “صرف انحلال شرکت فولاد زاگرس” حکم اخراج همه کارگران این کارخانه را در روز ٢٢ مرداد ماه گذشته به آنان ابلاغ کرد. صدور این رای ضد کارگری در شرایطی صورت گرفته است که کارفرما در نامه خود به اداره کار مبنی بر اخراج کارگران، زیان انباشته و عدم امکان ادامه تولید را به عنوان ادله های انحلال شرکت مطرح کرده بود اما علیرغم ادعای زیان انباشته و عدم امکان ادامه تولید از سوی کارفرما، هیاتهای تشخیص و حل اختلاف اداره کار قروه در آرا خود بدون اشاره به احراز یا عدم احراز چنین ادعاهایی از سوی کارفرما که میتوانست مبنای قانونی اخراج یا عدم اخراج کارگران قرار بگیرد به “صرف انحلال شرکت” رای به قطع رابطه کاری کارگران فولاد زاگرس با کارفرما دادند. این رویکرد ضد کارگری بدین دلیل از سوی این هیاتها اتخاذ شده است که آنان در آرا سال گذشته خود، موضوع زیان انباشته شر کت و ورشکستگی شر کت را که مورد ادعای کارفرما بود بررسی کرده بودند و بدلیل عدم احراز اینگونه ادعاها از سوی کارفرما رای به بازگشت بکار کارگران شرکت فولاد زاگرس داده بودند به همین دلیل این هیاتها در آرا جدید خود با درز گرفتن اینگونه ادعاها از سوی کارفرما (با هدف تحقق بخشیدن به خواست وزارت کار مبنی بر اخراج کارگران که در تبانی مسئولین این وزارتخانه و کارفرما صورت گرفته بود) رای خود را مبنی بر اخراج کارگران این شرکت به صرف انحلال آن، صادر کردند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران شرکت فولاد زاگرس دیروز با تسلیم دادخواست خود به شعبه دیوان عدالت در شهرستان سنندج ، اعلام کردند تا تحقق حقوق قانونی و حقه خود از پای نخواهند نشست و هر جا که لازم باشد دست به اعتراض و دادخواهی خواهند زد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٣ شهریور ماه ١٣٩٣

رضا شهابی راننده سندیکایی زندانی بار دیگر زیر تیغ جراحی رفت
آقای رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که حدود دو سال پیش از ناحیه مهره¬های گردن مورد جراحی قرار گرفته بود یکبار دیگر در روز سه شنبه یازدهم شهریور ماه از قسمت مهره¬های کمر مورد عمل جراحی سنگین دیگری قرار گرفت. یاد آور میشود ایشان به هنگام دستگیری و انتقال به زندان اوین به علت ضربات ماموران دستگیر کننده از ناحیه مهره¬های کمر و گردن شدیدا مصدوم شده و در تمام مدت زندان متحمل دردهای کشنده ناشی از این ضربات بوده و علاوه بر آن به علت شرایط اسفناک غیر بهداشتی و نامناسب زندان به بیماری¬های دستگاه گوارشی نیز مبتلا شده است. شرایط سخت و ناگوار اقتصادی و معیشت خانوادگی باعث فشارهای عصبی و تشدید دردهای طاقت فرسای ایشان می¬باشد. عموم همکاران این راننده زحمت¬کش از زحمات دلسوزانه تیم پزشکی و کارکنان شریف بیمارستان سپاسگزار بوده و از مسئولان قضایی و وزارت کار می¬خواهند ضمن آزادی ایشان شرایط ادامه درمان و استراحت در منزل تا بهبودی کامل و بازگشت بکار و پرداخت حقوق و مزایای سال¬های زندان ایشان را فراهم نمایند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه. شهریور ٩٣

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه: پایمال کردن حقوق کارگر زندانی بهنام ابراهیم زاده را پایان دهید!
پایمال کردن حقوق کارگر زندانی بهنام ابراهیم زاده را پایان دهید! بهنام ابراهیم زاده کارگر رنج کشیده کارخانه پلی¬ اتیلن مهدی آباد باقر شهر (باقر آباد جاده قم) واقع در محرومترین مناطق جنوب تهران نزدیک به پنج سال است که مظلومانه زندانی بوده و در دوره زندان تنها فرزند نوجوانش به بیماری خطرناک خونی مبتلا و هم اکنون بیش از دو سال است مراحل دشوار معالجه بیماری سخت خود را تحت نظر پزشکان موسسه خیریه محک تحمل میکند. علاوه بر این فشارهای اقتصادی کمرشکن و مخارج خانوادگی، درمان، رفت و آمد به بیمارستان و زندان و مستاجری در باقر آباد ،شرایط روحی روانی وحشتناکی را برای این کارگر مظلوم و خانواده ستمدیده اش ایجاد کرده است. حال با چنین شرایط طاقت فرسا و دهشتناک ستم دیگری بر ایشان و خانواده زجر کشیده او تحمیل شده و او را که گویی اسیری بدون حق و حقوق از دوران برده داری است به زندان رجایی شهر و به میان مجرمان جرائم خطرناک منتقل نموده اند. سندیکای کارگران شرکت واحد که خود بعنوان یک نهاد همیشه تحت مجازات روزگار میگذراند؛ دفاع از حقوق این کارگر زندانی را وظیفه خود میداند. لذا نقض حقوق این کارگر زندانی را محکوم نموده و ضمن دفاع از خواسته های بحق ایشان مصرا از مسئولان میخواهد ضمن انتقال ایشان به زندان اوین شرایط فوری آزادی او را فراهم آورند برای این اقدام انسانی و عادلانه حمایت همه سازمان ها و نهادهای راستین کارگری و آزادگان مردمی و عدالت خواه را خواستاریم. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شهریور ماه ٩٣

اعتصاب دست جمعی و خانواد‌گی ابراهیم زاده‌ها در حمایت از بهنام
گفتگو با رحمن ابراهیم زاده پدر بهنام ابراهیم زاده
اعضای خانواده بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی در اعتراض به وضعیت بسیار خطرناکی که بهنام در آن قرار دارد تصمیم گرفته اند از روز سه شنبه ١١ شهریور به صورت دست جمعی دست به اعتصاب غذای نامحدود بزنند ، در اینباره گفتگوئی با رحمن ابراهیم زاده پدر بهنام انجام داده ایم ، رحمن ابراهیم زاده خود فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری است. سلام- آقای رحمن ابراهیم زاده شنیدیم که شما می‌خواهید دست به اعتصاب غذا بزنید ، چه کسانی‌ از خانواده شما در این اعتصاب غذا شرکت میکنند ؟ خودم به عنوان پدر بهنام ، مادرش ، همسرش ، ٢ تا از برادراش ، خواهرش ، همسر برادرش و یکی‌ از دوستانمون ، نیما هم می‌خواست در اعتصاب شرکت کنه اما به خاطر بیماری که داره ما گفتیم نباید اون اعتصاب کنه. سوال – علت اعتصاب غذای شما به صورت خانواد‌گی چیه و چه خواسته‌ای دارید؟ خواسته ما اینه که به داد بهنام برسن و وضعیت بهنام رو رسیدگی کنن ، جواب خواسته‌های بهنام رو بدن چون واقعا جان بهنام در خطره و به همین خاطر که ما هم تصمیم گرفتیم از روز سه شنبه ١١ شهریور ماه دست به اعتصاب غذای خشک بزنیم. سوال – اگر بعد از اعتصاب به خواسته شما توجهی‌ نکردند چه برنامه‌ای خواهید داشت ؟ قطعا ما به اعتصاب غذای خودمون ادامه میدیم و از تمامی‌ آزادیخواهان دنیا هم تقاضا داریم که کمک کنند و به داد بهنام برسند.
سوال – از کارگران ، فعالین کارگری ، تشکل‌های کارگری در سطح داخل و خارج چه انتظاری دارید ؟
ما انتظار داریم که اونها هم از بهنام حمایت و پشتیبانی‌ کنند و در این شرایط سخت کمک ما و بهنام باشند تا بهنام از این وضعیت رهایی پیدا کنه باز هم تاکید می‌کنم که واقعا جان بهنام در خطره ، با زندانیان سیاسی و فعالین کارگری زندانی برخوردی سیاسی و صحیح نمی‌شه در زندان‌ها از این رو از تمام سازمان‌های کارگری و تشکل‌های کارگری در داخل و خارج تقاضا دارم برای بهنام و تمامی‌ این زندانیان سیاسی و فعالین کارگری زندانی تلاش کنند و به داد اونها برسند

اخبار بین المللی

آلمان – اعتصاب خلبانان شرکت هواپیمایی Wings German
در پی اعتصاب شش ساعته خلبانان ژرمن وینگز که با هدف بهبود شرایط بازنشستگی خلبانان این شرکت هواپیمایی ارزان قیمت آلمانی روز جمعه ٢٩ اوت (٧ شهریور) انجام شد، بیش از ١٠٠ پرواز داخلی لغو شد. در حالیکه اتحادیه صنفی خلبانان خواستار کاهش سن بازنشستگی خلبانان به ٥٥ سال و افزایش حقوق بازنشستگی تا ٦٠ درصد آخرین حقوق است، شرکت لوفت هانزا که کلیه سهام ژرمن وینگز را در اختیار دارد بر آن است تا سن بازنسشتگی را از ٥٩ به ٦١ سال بالا ببرد. قرار است گفتگوهای بین این اتحادیه و مدیران شرکت در روزهای آینده ادامه یابد. اعتصابات سه روزه خلبانان لوفت هانزا در ماه آوریل نزدیک به ٦٠ میلیون یورو به این شرکت زیان وارد کرده بود.

افغانستان – تیرباران ١٧ کارگر توسط طالبان
صبح روز ٣٠ اوت (٨ شهریور) افراد طالبان هفده کارگر افغان را در ولایت فراه افغانستان تیرباران کردند. ژنرال عبدالرزاق یعقوبی فرمانده پلیس استان فراه اعلام کرد: این افراد کارگران یکی از روستاهای شهرستان پشتکوه استان فراه بودند که قصد داشتند برای کار به مرز میل هفتاد و هشت (مرز ایران و افغانستان) بروند. وی افزود: طالبان این افراد را در بیست کیلومتری مرز ایران و افغانستان تیرباران کردند که بر اثر آن یازده کارگر کشته و شش نفر از آن‌ها زخمی شدند. به گفته وی، این کارگران کول‌بر برای جابجایی اموال و وسایل تجاری در منطقه مرزی این ولایت کار می‎کردند.

اروپا – بیش از ١٨ میلیون بیکار در منطقه پولی‌ یورو
شمار بیکاران در ١٨ کشور منطقه یورو ٥/ ١١ درصد است. به این ترتیب برمبنای آخرین آمار “یورواستات”، موسسه آمار اتحادیه اروپا، در ماه ژوئیه ٤/ ١٨ میلیون نفر در منطقه یوروی اتحادیه اروپا بیکار بوده‌اند. از این تعداد سنِ ٣٣/ ٣ میلیون نفر زیر ٢٥ سال است که از معضل بیکاری جوانان در جوامع اروپایی حکایت دارد. آمار این موسسه اروپایی اما نشان‌دهنده‌ی آن است که یک سال پیش شمار بیکاران جوان (زیر ٢٥ سال) در منطقه یورو ٢٢٦ هزار نفر بیشتر از مقطع کنونی بوده است. در آمار یورواستات همچنین آمده است که آلمان و اتریش با ٩/ ٤ درصد کم‌ترین شمار بیکاران را در منطقه یورو داشته و یونان و اسپانیا با ٢/ ٢٧ و ٥/ ٢٤ درصد بالاترین شمار بیکاران را در این منطقه به خود اختصاص داده‌اند. قیمت کالاها در منطقه یورو همچنان ثابت مانده و افزایشی نداشته است. موسسه آمار اتحادیه اروپا در این باره اعلام کرده است که در ماه اوت سال جاری نرخ تورم تنها ٣ دهم درصد بوده و از اکتبر سال ٢٠٠٩ تا کنون نرخ تورم در منطقه یورو این قدر پائین نبوده است. گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی پایین آمدن نرخ تورم در منطقه یورو کاهش قیمت نفت بوده است. قیمت نفت در این محدوده زمانی تا دو درصد کاهش داشته است. بانک مرکزی اروپا که در واقع بانک مرکزی کشورهای حوزه یورو محسوب می‌شود، از گران نشدن کالاها ابراز نگرانی کرده است، زیرا نرخ تورم بسیار اندک، سرمایه‌داران را به سرمایه‌گذاری‌های وسیع ترغیب نمی‌کند و خریداران نیز که منتظر کاهش بیشتر نرخ کالاها هستند، از خرید وسیع خودداری می‌کنند. بانک مرکزی اروپا که برای هماهنگی سیاست‌های پولی اعضا تشکیل شده و یکی از هدف‌هایش حفظ تعادل قیمت‌ها با تورم است، کاهش تورم را سبب کند شدن چرخه پیشرفت اقتصادی می‌داند و به همین دلیل خواستار تورمی دو درصدی است.

سوئد – اعتراض گسترده علیه راست گرایان
تظاهرات حدود ده هزار نفر از شهروندان استکهلم علیه راهپیمای یک گروه راستگرای افراطی به خشونت کشیده شد. دست کم دو مامور پلیس در جریان درگیری با معترضان زخمی شده و سه نفر نیز بازداشت شده اند. فعالیت های حزب دست راستی “سوئد برای سوئدی ها” برای انتخابات محلی پیش رو، در هفته های اخیر با اعتراض گروههای چپ مواجه شده است. یک هفته قبل از آن هم هزاران نفر که عمدتا از فعالان گروه های موسوم به آنتی فا (ضد فاشیست) بودند، در شهر مالمو علیه راهپیمایی حزب مخالف با مهاجرت “سوئد برای سوئدی ها” تظاهرات کردند.

آمریکا – ادامه اعتراضات به اقدام نژاد پرستانه پلیس
سه هفته پس از کشته شدن یک نوجوان سیاهپوست توسط پلیس آمریکا، اعتراضها به این واقعه همچنان ادامه دارد. روز شنبه ٣٠ اوت (٨ شهریور) صدها نفر، در اعتراض به این اتفاق راهپیمایی کردند و در شعارهای خود خواهان حاکمیت عدالت شدند. سه هفته قبل مایکل براون، نوجوان هجده ساله سیاهپوستی که مسلح نبود با تیراندازی درن ویلسون، یک مامور پلیس سفیدپوست، از پادرآمد و کشته شد. معترضان به مرگ او می گویند که این اتفاق نمونه ای از برخوردهای تبعیض آمیز پلیس با افراد سیاهپوست است. یکی از معترضان می گوید: “مردم فقط خشمگین نیستند، آنها کلافه شده اند. ما احساس می کنیم که پس از سه هفته هیچ قول محکم و اجرایی به ما داده نشده است. هیچکس بازداشت نشده است. ما حتی نمی دانیم که چرا این مامور پلیس تیراندازی کرد.” پس از کشته شدن مایکل براون و در پی بالاگرفتن اعتراضها که به آشوب و درگیری با نیروهای پلیس منجر شد، نیروهای ویژه پلیس ایالتی در شهر فرگوسن مستقر شدند و با ابزارهای مختلف از جمله گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی تلاش کردند که معترضان خشمگین را متفرق کنند. اریک هولدر، دادستان کل آمریکا هم برای آرام کردن اوضاع به منطقه فرگوسن رفت و با خانواده مایکل براون دیدار کرد. برخورد پلیس با مایکل براون در پی ظنین شدن پلیس به مشارکت او در یک سرقت آغاز شد که سرانجام به تیراندازی توسط یک مامور پلیس و مرگ او انجامید. این نوجوان هجده ساله سابقه هیچ اقدام خلاف قانونی نداشته است.

خبر‌های کوتاه

آلمان – در پی فراخوان اتحادیه کارگری، کارکنان شرکت راه آهن آلمان روز دوشنبه١ سپتامبر (١٠ شهریور) به مدت سه ساعت دست از کار کشیدند. بن بست مذاکرات بین نمایندگان اتحادیه و کارفرمایان دلیل این اعتصاب اعلام شده است. کارکنان راه آهن خواهان بهبود شرایط کار و افزایش حقوق هستند.
کامبوج – بیش از ٥ هزار کارگر یک کارخانه تولید کفش در استان کمپونگ چام روز دوشنبه اول سپتامبر (١٠ شهریور) با خواست بهبود شرایط کار دست به اعتصاب زدند. آنها از جمله خواهان دریافت اضافه دستمزد بابت یک وعده غذا و بابت اضافه کاری هستند. این کارگران در بیرون از کارخانه دست به تجمع و تظاهرات زدند.
عراق – شهرهای استان‌های سلیمانیه و اربیل در پی گرانی بنزین توسط دولت اقلیم کردستان عراق شاهد برگزاری تظاهرات بود. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات از دولت اقلیم کردستان عراق خواستند در تصمیم خود برای گرانی بنزین تجدیدنظر کرده و شرایط شهروندان که از مشکلات اقتصادی رنج می برند را رعایت کند. دولت اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه اول سپتامبر ( ١٠ شهریور) بهای بنزین را برای خودروهای خصوصی در هر لیتر ٩٠٠ دینار و برای تاکسی‌ها ٥٠٠ دینار تعیین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *