logo negah

نگاه هفته

logo negah

مجموعه اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان
نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی:

اعتراض به دیوارکشی میان زنان و مردان
صاحبان تالارهای عروسی در شهر سنندج به دستور اداره اماکن نیروی انتظامی این شهر اقدام به دیوارکشی میان زنان و مردان کردند. کنترل نوارها و تصاویر مراسمات عروسی شهروندان توسط اداره اماکن عمومی نارضایتی شهروندان را در پی داشته است. همچنین علیرغم اینکه زنان و مردان در سالن‌های برگزاری مراسم عروسی از یکدیگر جدا گردیده‌اند، کسانیکه که در تالارها مراسم عروسی برگزار می‌کنند باید اقدام به اخذ مجوز از اداره اماکن عمومی بنمایند. “ماموران اداره اماکن عمومی با مراجعه به مراسم‌های عروسی در ساعات مختلف و علی‌الخصوص ساعات ٢٢ و ٢٣ و با حضور خود نوعی ترس و وحشت در میان شهروندان ایجاد می‌کنند”. به گفته کسانیکه طی مدت اخیر در تالارها مراسم عروسی برگزار کرده‌اند، اداره اماکن به فیلمبرداران مراسمات عروسی اعلام کرده: “فیلم مراسم عروسی را قبل از مونتاژ باید به اداره اماکن تحویل بدهند.” در همین ارتباط اداره اماکن اعلام کرده است: در طول مسیر آرایشگاه تا تالارهای عروسی، باید یک سربند مخصوص که به صاحبان آرایشگاه‌ها تحویل داده شده بر سر و روی عروس کشیده شود، در غیر اینصورت پلیس راهنمایی و رانندگی با هماهنگی اداره‌ی اماکن حق توقیف ماشین عروس را دارد. از ابتدای فصل بهار امسال نیز، اداره اماکن شهر سقز طی بخشنامه‌ای به صاحبان تالارهای عروسی اعلام کرده بود: “باید در اسرع وقت، اقدام به دیوارکشی برای تفکیک زنان و مردان در تالارهای عروسی نمایند”.

حمایت از آوارگان شنگال.
گروه کوهنوردی استان کُردستان با صعود به قله دماوند در شهرستان آمل حمایت خود را از آوارگان شنگال اعلام نمودند. گروه کوهنوردی سامرند نقده با شعار “دل نقده در شنگال است”، جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای آوارگان شنگال را آغاز کردند.
مهاباد، جوانان این شهر با فروش گُل به عابرین پیاده و سرنشین خودروها، کمک‌های نقدی برای آوراگان شنگال جمع‌آوری می‌کنند.

آتش سوزی
مراتع جنگلی دو روستای “الک”، “سرابکام” در منطقه “کوبگار” طعمه آتش گردیده است. “آتش مهار شده به علت بادهای مکرر به سایر مناطق گسترش یافت”. این آتش‌سوزی با همکاری جوانان عضو انجمن مردمی “ئاژوان” در حال کنترل و خاموشی است.

خودکشی
سقز؛ ابوبکر امینی ٤٦ ساله از طریق حلق‌آویزنمودن با طناب‌دار در روستای “قلعه‌کهنه” از توابع بخش زیویه خودکُشی کرد.

پیرانشهر؛ فتاح علی‌مرادی ٥١ ساله با طناب دار در پُل “قلاتی” خود را حلق‌آویز کرد.

زندان
گارد ویژه زندان ارومیه، به بهانه وجود وسایل ارتباطی نظیر موبایل به بند زندانیان سیاسی این زندان یورش برده و زندانیان را مورد توهین و بی‌حرمتی قرار دادند. ماموران گارد ویژه علاوه بر تفتیش بدنی زندانیان سیاسی، این زندانیان بند ١٢ را از بند بیرون کردند و وسایل زندانیان را تفتیش نمودند. ماموران گارد ویژه وسایل این زندانیان را به زمین انداخته و چندین کتاب و دست‌نویس و وسایل شخصی زندانیان را ضبط کرده‌اند. “این تفتیش و بی‌حرمتی به زندانیان سیاسی به دستو دفتر نمایندگی اداره اطلاعات در زندان انجام گرفته است”.

اعدام
۳شهریور: در زندان کرمانشاه جوانی ١٨ ساله به نام هادی پالانی فرزند عثمان به دار آویخته شد. این جوان در سن ١٥ سالگی در یک درگیری “مرتکب قتل هم‌کلاسی” خود در روستای “تپه دارآبخان” شده بود.

قتلهای ناموسی
۳شهریور: سهیلا فاتحی ۲۵ساله در منزل مسکونی اش توسط برادرش به قتل رسید. سهیلا دارای دو فرزند پسر ٩ و ٢ ساله می‌باشد. این قتل در شهرک دادگستری روی داده است.

قتلهای مشکوک
اشنویه: فرشاد دریایی” دانشجو و ٢٤ ساله اهل روستای “دلو” توسط باند آدم‌ربایی فعال در منطقه‌ اشنویه ربوده شد. گروگان‌گیران پس از ربودن “فرشاد دریایی”با تلفن همراه، خانواده‌ وی را از جریان ناپدید شدن فرزندشان مطلع می‌کنند و در ازای تحویل “فرشاد”، مبلغ ١٢٠ میلیون تومان پول نقد را درخواست می‌کنند. بر اساس این گزارش، در این مکالمه‌ی تلفنی پدر مقتول از گروگانگیران می‌خواهد تا مکان و زمان تحویل پول نقد و تحویل گرفتن فرزندش را تعیین کنند، اما بدون این که پاسخی دریافت کند تلفن قطع می‌شود و این آخرین ارتباطی بوده که گروگان‌گیران با خانواده‌ “دریایی” برقرار می‌کنند. پس از مدتی جنازه‌ فرشاد در حوالی شهر اشنویه پیدا می‌شود و پزشکی قانونی دلیل مرگ را “مصرف بیش از حد داروی بیهوشی” اعلام کرد(منبع سایت خبری کردپا)

سقز: ابراهیم زارعی ٢١ ساله ساکن روستای “جعفرخان” از توابع بخش زیویه سقز از سوی افرادی با دست و پای بسته، حلق‌آویز شده و به قتل رسیده‌است. ابراهیم زارع پیشتر عضو یکی از احزاب اپوزسیون حکومت اسلامی ایران بوده و طی مدت اخیر به شهر سقز بازگشته بود.

اعتراض کارگران نانوایی سنندج
بیش از ۸۰ کارگر نانوا در سنندج با امضای طوماری از آنچه «برخورد تند، فحاشانه و غیر مسئولانه» معاون امور اجتماعی و عمرانی فرمانداری این شهرستان با نمایندگان کارگران می‌خوانند، اعتراض کرده‌اند. نمایندگان کارگران خبازی‌های سنندج و حومه چندی پیش برای پیگیری مشکل دستمزد کارگران خباز که چند سال است افزایش پیدا نکرده به فرمانداری این شهر مراجعه کردند. در این دیدار، نمایندگان کارگران با حضور در دفتر معاون امور اجتماعی و عمرانی فرمانداری با نامه‌ای مبنی بر افزایش نسبی دستمزد کارگران که توسط اتحادیه کارفرمایان خباز پیشنهاد شده بود، مواجه شدند اما با دیدن مبلغ قید شده در نامه گفتند این دستمزد‌ها غیر قانونی است و آن را قبول نکردند. نمایندگان کارگران با برخورد تند، فحاشانه و غیر مسئولانه معاون اجتماعی فرماندار و مسول دفتر او مواجه شده و این دو نفر با الفاظ رکیک، تهدید و ارعاب به نمایندگان کارگران اهانت کرده و آنان را با بی‌احترامی از دفتر معاونت اجتماعی بیرون کردند

یک کودک کار در سنندج جان خود را از دست دادند
1شهریور: حادثه انفجار در یک کارگاه سطح شهر سنندج، مرگ نوجوانی ١٥ ساله به نام محمد صنعان را درپی داشت.

اذیت و آزار بهنام را متوقف کنید
بهنام ابراهیم زاذه ازمورخ ۵/۱۸/ ۱۳۹۳ در اعتصاب غذا به سر میبرد. وی از زندان اوین به زندان گوهر دشت کرج تبعید شده است. در زندان گوهردشت در بند یک سالن دو اشرار به سر میبرد. آنچه مسلم است او را پس از سرکوب زندانیان بند ۳۵۰ اوین بیش از سه ماه است تهدید و تنبیه می کنند و وی به این دلیل اعتصاب غذای کرده است. ما از تمامی مردم ،کارگران مبارز سازمانهای مدافع حقوق بشر،اتحادیه های کارگری می خواهیم که برای آزادی بهنام ابراهیم زاده و برآورده شدن کلیه مطالبات وی تلاش نمایند. ما اعلام می کنیم دولت وقوه قضاییه مسئول سلامتی و جان ایشان است.آزادی کلیه کارگران زندانی وزندانیان سیاسی یکی از مهمترین مطالبات،مردم آزادیخواه است.باید برای آزادی سیاسی تلاش نماییم.آزادی زندانی سیاسی ،آزادی تمامی انسانهاست. کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری ایران -۱/۶/۱۳۹۳

جان همسرم بهنام ابراهیم زاده بیش از پیش در خطر است! ا
صدای بی صدای ما باشید! ا اتحادیه های کارگری، سازمانهای انسان دوست، تشکل های مدافع حقوق انسان و عفو بین الملل، سازمان های مدافع حقوق کودک و مدافع حقوق زنان! جان بهنام ابراهیم زاده پدر فرزند بیمارم در خطر است! ا این نامه را من و فرزند مریضم نیما که مبتلا به سرطان خون است خطاب به شما همه وجدان های بیدارمی نویسیم دوستان! ا امروز طی تماسی تلفنی از وضعیت خطیر بهنام به ما گزارش دادند. در اوج نگرانی و مردد از اینکه چه باید بکنیم؟ بله امروز از زندان رجائی شهر به ما خبر دادند که بهنام را به زندان رجائی شهر کرج بند ۱ سالن ۲ منتقل کرده اند. بهنام بخاطر وضعیت جسمی و بی توجهی های فراوان که در زندان نسبت به وضعیت وی شده است، از روز ۱۸ مرداد ١٣٩٣ در اعتصاب غذا بسر میبرد. امروز باز به ما خبر ناگوار دیگری دادند که ماموارن زندان به بند ریخته و همه زندانیان را مورد ضرب شتم قرار داده اند. بهنام هم بدلیل وضعیت وخیم جسمی و هم اعتصاب غذا، حتی نتوانسته روی پا بایستد. خبرهای ناگوار یکی بعد از دیگری در مورد وضعیت بهنام را دریافت میکنیم. بهنام را تنبیه کرده و به بند “تبهکاران” فرستاده اند.این بند نه تنها پر از مواد مخدر است بلکه حتی امنیت جانی در این بند نیست. چرا که تعدادی از زندانیان چاقو و اسلحه سرد در بند با خود حمل میکنند.

دوستان! این گزارش هایی است که دریافت میکنیم و قلب ما هر لحظه از جا کنده میشود و مدام به خود میگوییم چه باید کرد؟ چندین سال است که من و فرزند بیمارم در وضعیتی سخت و طاقت فرسا بسرمیبریم. اگر چه کمکها و محبتهای شما برای ما دلگرم کننده بوده و تحمل این شرایط کاملاً غیر انسانی را برای ما قابل تحمل كرده است، اما امروز میبینم نیما، فرزندم جلوی چشمم ذره ذره آب میشود و کاری از دست من برنمیاید. در این سالها چه شبهایی با فریادهای نیما از خواب پریدم، نوازشش داده و آرامش کردم و به او قول دادم این روزهای سخت پایانی دارد. اما انگار این روزهای سیاه و سخت برای ما پایانی ندارد. ا ما از وضعیتی که بهنام در آن بسر میبرد بشدت نگران هستیم. از شما تقاضای کمک میکنیم. از شما میخواهیم هر کجا و به هر شکلی شده است، تلاش كنید تا شاید اعتراضات جهانی پاسخی باشد برای آزادی بهنام. باور کنید دیگر طاقتمان از این وضعیت بسر آمده است.

بهنام نه قاتل است نه دزدی کرده است و نه مثل میلیاردرها پول بیت المال را بالا کشیده و نه از دیوار کسی بالا رفته است. بهنام تنها خواهان حق انسان هایی مثل خودش که هر روزه حقشان پایمال میشود بوده است. بهنام از کودکانی دفاع کرده است که در گوشه خیابانها شب را به روز و روز را به شب میرسانند. چرا باید پاسخ انسانهایی که نوعدوست هستند و وجدان بیدار دارند در این مملکت زندان باشد؟ نامه های بی پایان ما به مسئولین دولتی و بی پاسخی از جانب آنها دیگر نیرویی برایمان باقی نگذاشته است. ما از شما زنان و مردان، از شما نوعدوستان و از شما وجدانهای بیدار میخواهیم همچون گذشته ما را تنها نگذارید. از شما میخواهیم بیش از همیشه صدای ما باشید. از شما میخواهیم با اقداماتی سراسری فشار بیشتری بر دستگاه قضایی بیاورید تا بهنام، همسرم و پدر فرزند بیمارم آزاد شود. ما پیشاپیش از هرگونه اقدام شما در سراسر دنیا قدردانی میکنیم. ا با احترام و به امید آزادی بهنام ابراهیم زادهزبیده حاجی زاده و نیما ابراهیم زاده ۲۸مرداد ۱۳۹۳

اعتراض کارگران قند بیستون در کرمانشاه
نیروهای خدماتی کارخانه قند بیستون در کرمانشاه در اعتراض به اخراج خود از کارخانه روز یکشنبه دوم شهریور تجمع کردند و خواهان بازگشت به سرکار شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *