zendan

خطاب به افکار عمومی جهانی،در مورد زندانیان سیاسی

zendan

خطاب به افکار عمومی جهانی، سازمانهای کارگری و نهادهای مدافع حقوق انسان

زندانیان سیاسی در زندان جان میبازند. جمهوری اسلامی مسئول است. یک اقدام فوری جهانی ضروری است.

روز ٣١ خرداد (٢١ ژوئن ٢٠١٣)، افشین اسانلو راننده اتوبوس بین شهری و فعال شناخته شده کارگری که از پائیز ٨٩ در زندان به سر میبرد، در سن ٤٢ سالگی بدلیل ایست قلبی در زندان رجائی شهر کرج جان سپرد. خانواده افشین میگویند که او سابقه بیماری قلبی نداشته است. مامورین وزارت اطلاعات افشین را در پائیز سال ٨٩ دزدیدند و او را در بند ٢٠٩ زندان اوین چندین ماه شکنجه کردند، دندان ها و دنده هایش را شکستند و در دادگاهی چند دقیقه ای بدون وکیل به پنج سال زندان محکوم کردند و در تاریخ ٦ ژوئن ٢٠١٢ بطور غیر منتظره ای او را به زندان رجائی شهر منتقل کردند.

با توجه به اینکه تعداد قابل توجه دیگری از زندانیان سیاسی نیز در زندان های جمهوری اسلامی و بویژه در زندان رجائی شهر جان باخته اند، اکنون زندانیان سیاسی نگرانند که حکومت اسلامی که توان اعدام زندانیان سیاسی را در شرایط کنونی ندارد، به شیوه دیگری آنها را به قتل برساند. ستار بهشتی، هدی صابر، علیرضا کرمی خیرآبادی، زهرا بنی یعقوب، محسن دکمه چی، منصور رادپور، زهرا کاظمی، امیدرضا میرصیافی، حشمت ساران، البرز قاسمی، اکبر محمدی، حسن ناهید، عبدالرضا رجبی، محمد کامرانی و علی اکبر سعیدی سیرجانی از جمله زندانیان سیاسی هستند که در سالهای اخیر همراه با تعداد قابل توجهی دیگر در زندان های جمهوری اسلامی جان باخته اند. کمبود امکانات در زندان ها، عدم رسیدگی به بهداشت و درمان و تغذیه زندانیان، در کنار شکنجه و اذیت و آزار آنها و نگرانی از وضعیت زندگی کودکان و همسران، از جمله عوامل بیماری های جسمی و روحی بسیاری از زندانیان است و سیستم قضائی جمهوری اسلامی از معالجه زندانیان که بعضا به بیماری های جدی مبتلا هستند جلوگیری میکند. اما اکنون نگرانی زندانیان سیاسی از اقدامات توطئه گرانه مسئولین زندان ها تشدید شده و حتی اعتمادی به داروهائی که در زندان به آنان داده میشود ندارند.

شرایط زندانیان “عادی” در زندان رجائی شهر از اینهم بسیار وخیم تر است. یکسال قبل تنها در عرض یک هفته ٧ نفر از زندانیان در این زندان جانشان را از دست دادند.

در چنین شرایطی فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی برای پایان دادن به این وضعیت حیاتی است. آزادی فوری کلیه زندانیان سیاسی، پایان دادن به اعدام و شکنجه و بدرفتاری با زندانیان و اعزام هیئت های بین المللی برای بازدید از زندانها و بررسی مرگ افشین اسانلو و سایر زندانیانی که بشیوه مرموزی جانشان را از دست داده اند، خواست های بحقی است که از طرف زندانیان و خانواده های نگران آنها مطرح میشود. با یک فشار جهانی باید جمهوری اسلامی را وادار کرد که به خواست های زندانیان و خانواده هایشان تن بدهد. ما از افکار عمومی جهانی، از سازمانهای کارگری و از فعالین و نهادهای مدافع حقوق انسان تقاضا میکنیم ضمن محکوم کردن جمهوری اسلامی، این رژیم را تحت فشار قرار دهند که امکانات پزشکی مناسب در اختیار زندانیان قرار دهد، شرایط بهداشتی زندانها را بلافاصله بهبود بدهد و زندانیان سیاسی و عقیدتی را فورا آزاد کند. از نهادهای بین المللی میخواهیم که جمهوری اسلامی را تحت فشار بگذارند که هیئت هائی را برای نظارت بر زندانها و بررسی مرگ زندانیان بپذیرد.

اصغر کریمی
از طرف حزب کمونیست کارگری ایران
٢٦ ژوئن ٢٠١٣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *