yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

اطلاعیه حکومت اقلیم در باره تغییرات تازه در جبهه های جنگ با داعش!
روز ۱۷ آگوست حکومت اقلیم کردستان طی اطلاعیه ای اعلام کرد که به لحاظ نظامی، دارد تغییرات تازه ای رخ می دهد. همچنین در این اطلاعیه آمده است که ” باید نیروهایمان را به یک نیروی ملی یک دست تبدیل کنیم و نبود یک نیروی نظامی آموزش دیده و یک دست یکی از ضعفهای نیروی پیشمرگ در جنگ با داعش بوده است”. این اطلاعیه می افزاید بعد از بمباران حلبچه و انفال ( انفال سیاست فاشیستی دولت بعث عراق در دهه هشتاد بود که دهها هزار نفر از مردم کردستان را دستگیر و آنها را سر به نیست کرد) شنگال بزرگترین جنایتی است که روی داده و ما اگر مدارسی که هم اکنون آوارگان در آنها اسکان داده شده اند را خالی نکنیم، بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز از رفتن به مدرسه محروم خواهند بود. این اطلاعیه اشاره ای به علت تغییرات تازه در جنگ نکرده، اما قطعا این تغییرات ناشی از کمکهای نظامی تعدادی از کشورهای غربی و همچنین رژیم اسلامی است که گویا اسلحه و مهماتشان به جبهه های جنگ با داعش رسیده و همین امر پیشروی داعش را نه تنها کند کرده بلکه در چندین نقطه ناچار به عقب نشینی شده اند.

زنان شهر حلبچه علیه گروه داعش دست به تظاهرات زدند
روز ۱۶ آگوست تعدادی از زنان شهر حلبچه در پارک عمومی شهر علیه گروه داعش دست به تظاهرات زدند و نفرت و بیزاری خود را علیه این گروه اعلام کردند. آنان خواهان بررسی هرچه سریعتر مسئله زنان ربوده شده شنگالی توسط داعش شدند. تظاهر کنندگان طی بیانیه ای اعلام کردند که ” ما علیه هر گونه جداسازی نژادی، مذهبی و رنگهای مختلف هستیم” . همچنین یکی از فعالین این زنان اعلام کرد که ” از درون شهر زخم خورده حلبچه ما همدردی عمیق خود را با زنان ربوده شده شنگال و خانواده هایشان اعلام می کنیم و از نهادهای بین المللی می خواهیم که به یاری آوارگان شنگالی بشتابند.” لازم به ذکر است که بعد از حمله گروه جنایتکار داعش به شهر شنگال و اطراف آن که اکثرا غیر مسلمان و ایزدی هستند و آواره شدن دهها هزار نفر از آنان در چند هفته گذشته، هنوز اطلاع دقیقی از ۵۰۰ زن ربوده شده توسط این گروه جنایتکار و وحشی در دست نیست و تنها برخی از خبر گزاریها خبر داده بودند که این جانیان، بازاری را در شهر موصل برای به فروش رساندن زنان و دختران بخت برگشته و اسیر به راه انداخته اند و یا طبق سنت محمد پیغمبر جنایتکارشان، تعدادی از آنان را و از جمله دختران هشت و نه ساله را به عقد خود در آورده اند.

تهدید یکی از کانالهای تلویزیونی اقلیم کردستان
کانال تلویزیونی ان ار تی بعد از پخش گزارشی در رابطه با وضعیت جسمی جلال طآلبانیی، رئیس جمهور پیشین عراق و رهبر اتحادیه مهینی، مورد تهدید هوادارن طالبانی قرار گرفت. در این رابطه تعداد زیادی از مدافعین آزادی بیان و روشنفکران کردستان علیه تهدیدات اتحادیه میهنی اعتراض کردند و خواهان پایان تهدید و عربده کشی های این سازمان در رابطه با مخالفین خود شدند.
لازم به یاد آوریست که در طول ۲۳ سال گذشته احزاب ناسیونالیست حاکم در کردستان عراق و از جمله اتحادیه میهنی علیه مخالفین خود بارها دست به اسلحه برده اند و دهها نفر از مخالفین خود و کمونیستها را ترور کرده اند که آخرین مورد آن ترور خبرنگاری جسور به اسم کاوه گرمیانی است که در همین رابطه قرار بود یکی از اعضای رهبری اتحادیه میهنی به اسم محمود سنگاوی دستگیر و محاکمه شود، اما ظاهرا جنگ با داعش نعمتی برای آنها شده و اکنون سنگاوی به جای محاکمه، در پست خود ابقا شده و مشغول فرماندهی جنگ با داعش است.

سد موصل از دست نیروهای داعش خارج شد
طبق اخبار منتشر شده روز هفدههم آگوست نیروهای اقلیم کردستان با پشتیبانی هواپیماهای جنگی آمریکا حملات خود را برای باز پس گیری سد شهر موصل آغاز کردند و آخرین خبرها حاکی از این است که هم اکنون این سد که بزرگترین سد عراق است در دست نیروهای اقلیم کردستان می باشد و نیروهای داعش به طرف شهر موصل عقب نشینی کرده اند.

اعتراف به شکست رهبر گروه داعش
یکی از مسولین حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی اعلام کرد که، طبق اطلاعاتی که آنها از شهر موصل دارند ابوبکر بغدادی خلیفه گروه داعش اعلام کرده که ” ما در جنگ با نیروهای اقلیم کردستان مناطق زیادی را از دست داده ایم و تلفات سنگینی را متحمل شده ایم”. این خبر یک روز پس از خارج شدن سد موصل از دست نیروهای گروه جنایتکار داعش در روز ۱۷ آگوست منتشر می شود.

گزارش تکان دهنده یکی از نجات یافتگان از دست گروه داعش!
یکی از اهالی روستای کوچو در منطقه شنگال پس از فرار از دست داعش جریان حمله جنایتکارانه این گروه به روستایش را بازگو کر.د وی گفت ” آنها ۳۰۰ نفر از مردم روستای ما را کشتند و ۳۰۰ زن و بچه و دختران جوان را با خود بردند. او اعلام کرد ما ۱۵۰ نفری که توانستیم از دست این گروه وحشی فرار کنیم، در حین فرار مورد تیر اندازی آنها قرار گرفتیم و هشت نفرمان به شدت زخمی شدند. وی خواهان تلاش بیشتر حکومت اقلیم کردستان برای نجات اسیران ایزدی از دست داعش شد.
لازم به یاد آوریست که در جریان حمله جنایتکارانه گروه وحشی داعش به شنگال و اطراف آن، نیروهای اقلیم کردستان که بیشتر آنها از پیشمرگان حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی بودند، بدونه هیچ مقاومتی قبل از مردم پا به فرار گذاشتند و به همین خاطر جانیان داعشی در اوج وحشگری و طبق سنت پیغمبرشان به کودکان داخل گهواره هم رحم نکردند و بانی و باعث فجایعی شدند که تنها یک نمونه آن گزارش بالاست.
ایران هم تسلحات نظامی را به اقلیم کردستان فرستاد
طبق اخبار منتشر شده، حکومت اسلامی از طریق فرودگاههای اقلیم کردستان و توسط هواپیماهای غیر نظامی اسلحه و مهمات را روانه جبهه های جنگ با داعش کرده. لازم به ذکر است که چندی پیش هم خبر از حضور نظامی نیروهای سپاه قدس در اقلیم کردستان بود، همچنین روز دهم آگوست مسعود بارزانی از حسن روحانی بابت کمک و همکاری رژیم اسلامی به آنها تشکر و قدردانی کرد. لازم به ذکر است که گرچه امروز منافع رژیم هار اسلامی ایجاد می کند که ظاهرا علیه گروه تروریست و جنایت پیشه داعش باشد، اما کیست که نداند رژیم اسلامی در طول ۳۵ سال عمر ننگین خود دهها برابر داعش امروز علیه مردم ایران و منطقه، جنایت و آدمکشی کرده و خلاصی مردم عراق و منطقه از دست نیروهای قومی مذهبی و جنایتکار بدونه خلاصی از دست رژیم اوباشان اسلامی ممکن نیست.

استعفای وزیر اسکان حکومت اقلیم کردستان
روز چهاردهم آگوست جونسن سیاوهیش وزیر اسکان حکومت اقلیم کردستان از پست خود استعفا داد. وی اعلام کرده که در اعتراض به اهمیت ندادن نسبت به وضعیت زندگی و امنیت آوارگان و از جمله مسیحی ها، کلدانی ها و آشوریها از پست خود استعفا می دهد.
لازم به یاد آوریست که بعد از آوارگی دهها هزار نفر از مردم غیر مسلمان مناطق تحت کنترل داعش به اقلیم کردستان زندگی آنها با مشکلات فراوانی روبروست که اکنون این مسله به موضوعی جهانی تبدیل شده و بسیاری از کشورها برای کمک اعلام آمادگی کرده اند، ولی در خود اقلیم کردستان گروههایی از جریانات ناسیونالیست با برخوردی غیر انسانی خواهان محدودیت در راه کمک رسانی به آوارگان و ازجمله سکنا ندادن آنها در شهرها شده اند که قطعا این طرز فکر در میان تمام احزاب ناسیونالیستی وجود دارد.

مسعود بارزانی خواهان قطع در آمدهای گروه تروریستی داعش شد
در مصاحبه ای با یک روزنامه آلمانی، مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان خواهان قطع بودجه گروه داعش شد و اعلام کرد: بودجه روزانه آنها سه میلیون دلار می باشد. در این مصاحبه او گفت ” داعش با کنترل بانک مرکزی عراق در موصل، یک میلیارد دلار را در اختیار خود گرفته و همچنین تسلیحات نظامی کامل ۵ واحد ارتش عراق را تسخیر کرده است” . بارزانی خواهان کمک نظامی و انسانی دولت آلمان به نیروهای خود در جنگ با داعش شد.*
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *