yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

سفر وزیر امور خارجه فرانسه به اقلیم کردستان
روز دهم آگوست لورن فابیورس وزیر امور خارجه فرانسه بعد از دیدارش از بغداد وارد اقلیم کردستان شد و در شهر اربیل با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در رابطه با جنگ داعش و نیروهای اقلیم کردستان گفتگو کرد. در پایان این دیدار و در کنفرانسی خبری مسعود بارزانی از فرانسه بابت کمک و پشتیمانی اقلیم کردستان از جنگ با داعش قدردانی کرد و گفت” با کمک دوستانمان تروریستها را شکست خواهیم داد”، همچنین وزیر امور خارجه فرانسه پشتیبانی کشور خود را از جنگ با داعش اعلام کرد و گفت، ما سعی می کنیم هفته آینده با دوستان اروپایمان صحبت کنیم و یک پل هوائی برای کمک بین اروپا و اقلیم کردستان را بوجود بیاوریم.
هم مسعود بارزانی و هم دولت فرانسه، اکنون بعد از جنایتهای بیشمار داعش در عراق و بعد از جهانی شدن قضیه حمله و نابودی یزیدیها در عراق و اشغال شنگال و مناطق آن تحت فشار افکار عمومی ناچار شده اند که قول دهند تا در مقابل داعش مقاومت کنند، وگرنه غرب به طور کامل از شکل گیری داعش و احتمال حمله به عراق خبر داشت و مسعود بارزانی و نیروهای تحت امر او هم، همه می دانند که بدونه کوچکترین مقاومتی، منطقه وسیعی را در اختیار جنایتکاران داعش گذاشتند تا امروز ما شاهد فاجعه ای انسانی به اسم نسل کشی یزیدیهای عراق باشیم.

مرگ دهها کودک شنگالی بدلیل گرما و بی آبی
روز هشتم اگوست علی شنگالی، یکی از فعالین یزیدیهای شهر اشغال شده شنگال توسط داعش اعلام کرد که ۶۸ تن از مردم آواره شنگال که از گرما، تشنگی و گرسنگی جانشان را از دست داده اند در ۶۰ کیلومتری شهر شنگال دسته جمعی به خاک سپرده شدند. بعد از اشغال شهر شنگال توسط داعش در اوائل هفته گذشته دهها هزار نفر از مردم شنگال و اطراف آن آواره کوهها و دشتها شدند که تعداد زیادی از آنها و از جمله این ۶۸ تن که اکثرا کودک و جوان بودند جانشان را از دست دادند.

شهر مخمور دوباره به دست نیروهای اقلیم کردستان افتاد
صبح روز جمعه دهم آگوست نیروهای اقلیم کردستان به شهر مخمور که چندی پیش به دست گروه تروریستی داعش افتاده بود حمله کردند و شهر را از دست آنها در آوردند. لازم به ذکر است که در این جنگ و در بسیاری از جبهه های دیگر نیروهای پ ک ک وارد جنگ شده اند و با نیروهای اقلیم همکاری می کنند.

شهر جلولا باز هم به دست نیروهای داعش افتاد
روز یازده آگوست شهر جلولا در جنگی میان نیروهای اقلیم کردستان و گروه تروریستی داعش دوباره به دست نیروهای داعش افتاد و نیروهای اقلیم کردستان تا دو کیلومتری شهر عقب نشینی کردند. جلولا در ۱۸۵ کلیومتری بغداد قرار دارد و هفته پیش نیروهای اقلیم اعلام کردند که شهر را از دست داعش در آورده اند، اما روز دوشنبه محمود سنگاوی یکی از فرمانده های نیروهای اقلیم کردستان اعلام کرد که عقب نشینی را به جنگ خانه به خانه ترجیح دادیم.

زیر فشار افکار عمومی مسعود بارزانی اعلام کرد: کسانی که در مقابل داعش نجنگیدند تنبه خواهند شد!
هفته پیش مسعود بارزانی در دیداری با رهبران مذهبی یزیدیهای منطقه شنگال، به آنها اطمینان داد که تمام تلاش خود را برای کمک به آوارگان و باز پس گیری مناطق اشغال شده توسط داعش را خواهد کرد. لازم به ذکر است که در پی حمله وحشیانه گروه داعش به شهر شنگال و مناطق اطراف آن در هفته پیش دهها هزار نفر از مردم این منطقه که “یزیدی” هستند ناچار شدند شهر و روستهاهای خود را ترک گویند و آواره کوهها و دشتها شوند که بر اثر بی آبی، گرما و بی غذائی دهها نفر از آنان که بسیاری کودک هستند جانشان را از دست داده اند. همچنین گروه جنایتکار داعش دهها نفر از مردان یزیدی را به طرز بسیار وحشیانه ای قتل عام کرده اند و گفته می شود که بیش از ۵۰۰ نفر از زنان و دختران جوان را به اسارت خود در آورده اند و هیچ خبری از سرنوشت آنها دردست نیست. همه این وقایع در حالی اتفاق افتاد که شنگال و منطقه آن در دست نیروهای حزب دمکرات به رهبری بارزانی بود و گفته می شود آنها بدونه هیچ مقاومتی منطقه را ترک گفته اند و دست داعشیان جنایتکار را برای قتل و آدمکشی و آوارگی مردم باز گذاشته اند که هم اکنون بسیاری از مردم حزب دمکرات و نیروهای آنها را در آوارگی و قتل عام مردم این مناطق مقصر می دانند و به همین خاطر، مسعود بارزانی در دیدار با رهبران یزیدیها برای اولین بار خواهان برخورد با کسانی شد که در مقابل داعش جنگ نکرده اند و مناطق وسیعی را بدونه کوچکترین مقاومتی تسلیم آنها کرده اند.

آمریکا مواضع نیروهای داعش را بمباران کرد
بعد از حمله گروه داعش به موصل و دیگر شهرهای عراق در اوائل ماه جولای، دولت آمریکا اعلام کرده بود که قصد دخالت در آن کشور را ندارد، اما بعد از پیشرویهای سریع این گروه تروریستی و جنایتکار به بقیه مناطق عراق و از جمله حمله و کنترل کردن چندین شهر از اقلیم کردستان و آوارگی دهها هزار نفر از مردم شنگال و اطراف آن و در پی درخواست حکومت اقلیم کردستان کردستان، آنها اعلام کردند که از طریق هوایی نیروهای اقلیم را پشتیبانی خواهند کرد و بر اساس همین تصمیم از روز هشتم آگوست هواپیماهای جنگی آمریکا در چندین نقطه به مواضع نیروهای داعش حمله کردند و در آخرین خبر هم وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده که، آنها به خوبی مواضع داعش را بمباران کرده اند و به اهداف خود نزدیک شده اند.

پارلمان اقلیم کردستان در باره جنگ با داعش جلسه اضطراری تشکیل داد!
روز هشتم آگوست پارلمان اقلیم کردستان جلسه اضطراری تشکیل داد و ضمن بررسی اوضاع جنگ با داعش و وضعیت آوارگان و مردم شنگال سه قرار زیر را نیز به تصویب رساندند.
۱: تشکیل هیتی برای بررسی توانایی نیروهای مسلح اقلیم موسوم به پیشمرگه و تامین نیازهای جنگی آنها.
۲: تشکیل هیتی برای هماهنگی با دولت مرکزی در بغداد.
۳: قرار شد که پارلمان اقلیم کردستان رسما از سازمان ملل بخواهد تا کشتار مردم شنگال را بعنوان جنوساید برسمیت بشناسد.

آمار تلفات نیروهای اقلیم کردستان در جنگ با داعش اعلام شد.
در یک کنفرانس خبری فواد حسین یکی از مقامات بلند پایه حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد که، از ابتدائی حمله داعش به عراق تا روز هشتم آگوست ۱۵۰ تن از نیروهای مسلح موسوم به (پیشمرگه) اقلیم کردستان جانشان را از دست داده اند و نزدیک به ۵۰۰ تن هم زخمی شده اند. فواد حسین در همین کنفرانس خبری از پشتیبانی دولت آمریکا تشکر کرد و گفت، ” ما از آمریکا نخواسته ایم که فقط نیروهای مسلح ما را حمایت کند، بلکه خواسته ایم از کل مردم عراق حمایت کند”. جالب است که احزاب ناسیونالیست کرد هیچگاه از شکستهای خود درس نمی گیرند و هیچگاه متوجه نشدند که همه دولتهای سرمایه داری و بویژه امریکا تا آنجا حمایت و پشتیبانی از دولت، کشور و “ملتی” کرده اند که منافع آمپریالیستی خود را حفظ کرده باشند. بویژه امروز بعد از ۱۵ سال از اشغال عراق توسط آمریکا و سر هم بندی کردن دولتی قومی ، مذهبی دیگر چه کسی است که نداند، آمریکا برای مردم عراق نه آزادی، نه رفاه، نه دمکراسی، بلکه فاجعه، جنگ، کشتار، ویرانی و نابودی زیر بنای اقتصادی کامل یک کشور ۲۵ میلیونی را آفریدند که امروز همه مردم دنیا شاهد توحش گروههای جنایت پیشه در آن کشور هستند که تنها می توانست در سایه اشغال و جنایتکاریهای ارتش آمریکا در عراق و منطقه شکل بگیرد، تشکر کردن و تکیه دادن احزاب ناسیونالیست به حمایتهای آمریکا تنها خاک پاشیدن به چشم توده های مردمی است که از آمریکا جز جنگ و بمب و بوجود آوردن گروههای جنایتکار و وحشی همچون داعش خیر دیگری ندیده اند.

احزاب ایرانی مستقر در عراق برای جنگ با داعش اعلام آمادگی کردند
در روزهای اخیر و بعد از حمله داعش به بخشی از مناطق اقلیم کردستان هر دو جناح حزب دمکرات کردستان ایران طی بیانیه های جداگانه ای خواهان مشارکت خود در جنگ با داعش شدند و از حکومت اقلیم کردستان دفاع کردند و آمادگی خود را برای فرستادن نیرو به جبهه های جنگ اعلام کردند. همچنین کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران هم با انتشار بیانیه ای در روز هشتم آگوست، ضمن دفاع از مردم اقلیم کردستان و اعلام آماداگی برای کمک و همیاری با آنها در مبارزه علیه داعش، اعلام کرده اند که در این شرایط مخالف اعلام استقلال کردستان هستند و نباید فکر کرد که این شرایط مناسبی برای استقلال کردستان هست. همچنین گفته می شود که کومله کاروانی را برای امداد رسانی به مردم آواره شنگال فرستاده، اما تا امروز ۱۱ آگوست آنها اجازه ورود به مناطقی که آوارگان در انجا هستند را نیافته اند. سازمان دیگری به اسم حزب حیات آزاد کردستان روز پنجم آگوست اعلام کرد ۲۰۰ نفر از نیروهای مسلح خود را به جبهه های جنگ با داعش فرستاده.*
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *