نگاه هفته: مجموعه ای از رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان

ناسيوناليسم كرد و انتخابات در كردستان!
با به سرانجام رسيدن مضحكه انتخاباتي اينبار اين تعدادي از احزاب سياسي در كردستان هستند كه سرگردان شده اند. قبل از برگزاري مضحكه انتخاباتي احزاب دوگانه دمكرات(حزب دمكرات كردستان ايران شاخه مصطفي هجري) و (حزب دمكرات كردستان شاخه خالد عزيزي) هر كدام در فاصله چند روز مانده به برگزاري انتخابات اين انتخابات را تحريم كردند. اكنون با بيرون آمدن “حسن روحاني” از صندوقهاي راي به تكاپو افتاده و به انحا مختلف ترفند رسوا شده “احترام به راي” مردم را در پيش گرفته اند. اينها با ايجاد سناريوي دروغين شركت مردم در روز انتخابات بويژه رفتن مردم كردستان به پاي صندوقهاي راي شوراي شهر و روستا، كارناوال ناميمون حمايت از “حسن روحاني” را به شكل عجولانه اي در همراهي با تعدادي از “جبهه اصلاح طلبان كرد” از جمله جلال جلالي زاده را در پيش گرفته اند. حزب دمكرات كردستان(شاخه خالد عزيزي) در اولين بيانيه بعد از پايان مضحكه انتخاباتي، “انتخاب” حسن روحاني را يك رفراندوم نامگذاري كرده است. و حزب دمكرات كردستان ايران(شاخه هجري) اعلام كرده است كه مردم براي “تغيير راي داده اند”! و جلال جلالي زاده از جبهه اصلاح طلبان كرد، فرصت را غنيمت شمرده و اعلام كرده است كه “مردم كردستان به فراخوان هاي احزاب اپوزيسيون توجهي نميكنند و در انتخابات شركت ميكنند”.!
اظهارات ندامتخواهانه و سرگرداني احزاب ناسيوناليستي و بورژوايي كرد در كردستان ايران از جمله دو شاخه حزب دمكرات كردستان، تجربه و آزموني جديد نيست. اين احزاب از روز سر كار آمدن رژيم جنايتكار اسلامي همواره سياست سازش و مذاكره و ديالوگ را اتخاذ كرده اند. حدود دوسال قبل بود كه خالد عزيزي از حزب دمكرات كردستان تمايل و آمادگي حزبش را در مصاحبه با راديو بي بي سي جهت برقراري ديالوگ و مذاكره با جمهوري اسلامي اعلام كرد. اين اظهارات سخيف و كرنش در مقابل رژيم جنايتكار اسلامي در شرايطي اتخاذ ميشود كه در زندانهاي اين جنايتكاران فرزاد كمانگر و پنچ تن از همرزمان او اعدام ميشوند. و در شرايطي اعلام ميشود كه مردم كردستان در شكل سراسري در محكوميت اين اعدامها به اعتصاب سراسري دست زده و قدرت اعتراض و نارضايتي ميليونها نفر از شهروندان ساكن كردستان ايران را عليه اعدام به نمايش گذاشته بودند.
كارگران و مردم كردستان ماهيت ناسيوناليستي و بورژوايي اين احزاب را با دنبالچه هاي دست دوم و مزدوران جمهوري اسلامي از جمله جلال جلالي زاده و جبهه اصلاح طلبان كرد را بخوبي ميشناسند. جايي در صفوف ميليوني كارگران، زنان و جوانان و دانشجويان و معلمين و توده عظيم معترض به جمهوري اسلامي براي اين احزاب موجود نيست.! مردم در كردستان جزو آندسته از لشكر عظيم ١٦ ميليوني بودند كه در پاي صندوقهاي راي حاضر نشدند. اين جبهه انسانيت و قابل اتكا جامعه در ايران و كردستان است.

كارگری

اخراج ۱۱۰ کارگر سد خاکی ژاوه
١تير: به گزارش رسیده کارفرمای سد خاکی ژاوه ۱۱۰ نفر از کارگران شاغل در این پروژه را اخراج کرده است.
در این پروژه بیش از ۳۰۰ کارگر مشغول به کار بودند که چند ماه است که حقوق خویش را نیز دریافت نکرده اند. سد خاکی ژاوه در ۲۰ کیلومتری سنندج در جاده کامیاران قرار دارد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-۱تیر ۱۳۹۲

احضار غالب حسینی فعال کارگری به دادگاه
اول تير: به گزارش رسیده امروز شنبه ۱ تیر، غالب حسینی فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری احضاریه ای برای حضور در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج در تاریخ ۸/۴/۹۲ دریافت نموده است. اتهام وارده به این فعال کارگری اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی اعلام شده است. غالب حسینی در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۲ در محل کارش دستگیر شده بود که بعد از طی ۵۶ روز حبس در بازداشتگاه اطلاعات در تاریخ ۲۳/۱۲/۹۲ با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد گردید. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن احضار غالب حسینی به دادگاه و اتهامات واهی به وی، خواهان رفع اتهام از این فعال کارگری و همچین آزادی فوری و بی قید شرط سایر کارگران و فعالین کارگری و زندانیان سیاسی می باشد.

کارشکنی مسئولین دادگستری و اطلاعات سنندج در قبال آزادی فعال کارگری «جلیل محمدی»
طی روزهای گذشته خانواده‌ی «جلیل محمدی» فعال کارگری، به دادگاه انقلاب و ستاد خبری اطلاعات سنندج مراجعه نموده که با پاسخ ضد و نقیض و دروغ مسئولان مربوطه مواجه شدند. قاضی بازپرسی شعبه ی ۵ به آنان اعلام نموده که وثیقه‌ ۵۰ میلیون تومانی تهیه کنند اما با مراجعه‌ خانواده‌ی «جلیل محمدی» به این شعبه به آنها گفته شد که هنوز پرونده‌اش به شعبه نیامده و آنان را جهت پیگیری پرونده به ستاد خبری اطلاعات فرستادند؛ اداره اطلاعات به خانواده‌ این فعال کارگری اعلام نموده که پرونده‌ نام‌برده هنوز تکمیل نشده و خانواده را جهت اخذ نامه‌ ملاقات با «جلیل محمدی» مجدداً به دادگاه فرستاده اما مسئولین دادگاه با کارشکنی به آنان گفتند که دادستان در مرخصی به سر می برد و جواب را به روز سه شنبه ۴/۴/۹۲ موکول نمودند. کمیته‌ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

دستمزد کارگران خباز در کردستان پایین تر از مصوبه کنونی میزان حداقل دستمزدهای مصوب شورای عالی کار است.
به اذعان مسئول “كانون شوراهای اسلامی كار” رژیم در كردستان، كارگران نانوایی ها در این استان، حتی از دریافت حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار رژیم نیز محروم هستند. «كارگران خباز در این استان بصورت كارمزدی و بر مبنایی غیر از مصوبه دستمزدهای شورای عالی كار حقوق می گیرند.» و «در حال حاضر در كردستان دستمزد كنونی كارگران خباز معادل دستمزدهای دو سال قبل است.»

افزایش تمایل كارگران جوان برای مهاجرت به كردستان عراق
به دلیل نبود فرصت‌های شغلی بخش قابل توجهی از كارگران جوان شهرهاي كردستان ايران راهی شهر‌های اقلیم كردستان در كشور عراق می‌شوند. ٧٠ درصد از نیروی کار استان كردستان را کارگران تشکیل می‌دهند. دلیل مهاجرت حدود ۶۰ درصد از اهالی این استان به اقلیم كردستان پیدا كردن شغل است؛ طی چند سال اخیر به سبب افزایش مشکلات در زمینه کسب کار تعداد مهاجرین نیروی کار به ویژه به شهرهای کرکوک،سلیمانیه واربیل کشور همسایه عراق بیشتر شده است. جوانان جویای کار مجبور هستند شهر و دیار خود را به امید یافتن فرصت های شغلی و زندگی بهتر ترک کنند و راهی شهرهای مرزی کردستان عراق شوند. در آنسوی مزر به مشاغل مختلفی همچون کارگری ساده، كار ساختمانی و… مشغول‌اند. در شرایطی كه هزینه‌های زندگی در ایران روز به روز افزایش می‌یابد تمایل جوانان جویای كار برای مهارجرت بیشتر می‌شود.

مرگ كارگر مهاجر ايراني در شهر زاخو كردستان عراق
٢٢خرداد: شهرام بهمن كارگر سنگ بري به هنگام شنا در رودخانه “خابووري” در شهرستان زاخو كردستان عراق جانباخت. جانباختن كارگر مهاجر شهرام بهمن را به خانواده اش تسليت ميگوييم.

کتابخانه‌ی مرکزی سنندج تنها نامی از یک کتابخانه‌ مرکزی را یدک می‌کشد و فاقد هرگونه تسهیلات و امکانات کتابخانه‌ای می‌باشد.
“مهران استرحامیان” رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج در گفتگو با خبرگزاری ایسنا عنوان کرده است: کتابخانه‌ مرکزی سنندج هیچکدام از معیارهای يك نوع کتابخانه‌ مرکزی را دارا نمی‌باشد و این کتابخانه با یک کتابخانه‌ عمومی تفاوت چندانی ندارد. “یک کتابخانه مرکزی با زیربنای حداقل 4 هزار متر مربع باید دارای خدمت‌رسانی گسترده‌تر و متنوع‌تری نسبت به سایر کتابخانه‌ها باشد”. “کتابخانه مرکزی بايد دارای منابع متنوع‌تر نسبت به کتابخانه‌های عمومی بوده و خدمات جامعی در زمینه کتابخوانی، پشتیبانی‌های پژوهشی و اسناد و مدارک در این کتابخانه ارائه دهد كه كتابخانه‌ی مركزی سنندج فاقد این خدمات‌رسانی و تسهیلات می‌باشد. کتابخانه‌ مرکزی می‌تواند فعالیت‌های زیادی را به ویژه در حوزه امانت و همچنین خدمات سریع‌تر و مؤثرتری را با هزینه‌های پائین‌ به شهروندان ارائه دهد اما در کتابخانه‌مرکزی سنندج این شرایط برای مراجعه‌کنندگان فراهم نیست.

زندان و دستگيري ها
نقده: ٢٢خرداد: يعقوب زبيحي فرزند حاج عثمان زبيحي براي دومين بار توسط نيروهاي مزدور اطلاعات جمهوري اسلامي دستگير و به يكسال زندان به “اتهام” همكاري با سازمانهاي سياسي در كردستان، محكوم شده است.

کار اعمال فشار روانی بیشتر به زندانی و خانواده اش!
تعیین وثیقه یک میلیارد تومانی برای آزادی موقت چهار زندانی سیاسی خانواده این زندانیان را شوکه کرده است . منصور شکر دریانوش ، شورش شکر افشاری و سولتان و ولی افشاری چهار زندانی سیاسی هستند که دادگاه انقلاب اسلامی شهر ارومیه برای آزادی موقت آنها وثیقه یک میلیارد تومانی صادر کرده و صدور این مبلغ در حالی میباشد که قاضی دادگاه اعلام کرده در صورت فراهم کردن چنین وثیقه ای ، باید همراه با چک سفید و امضای صاحب ملک باشد و در غیر این صورت وثیقه اعتباری ندارد. این چهار زندانی سیاسی که چند سال پیش در دادگاه انقلاب اسلامی شهر مهاباد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با احزاب کرد هر کدام به 5 سال زندان محکوم شدند و هم اکنون هم در زندان مرکزی ارومیه بسر میبرند.

سلماس: دستگيري “هادي قزلباش”
به گزارش خبرگزاری هرانا، “هادی قزلباش” ۳۶ ساله فرزند حسن و اهل روستای حسن‌آباد، از توابع شهرستان سلماس توسط ماموران وزارت اطلاعات رژیم بازداشت شد. این شهروند مورخه یکم تیرماه بازداشت و پس از گذشت سه روز تاکنون اطلاعی از وی در دست نیست. خانواده‌ی این شهروند علی‌رغم مراجعه‌های مکرر به اداره‌ اطلاعات رژیم و دیگر نهادهای امنیتی تاکنون موفق به کسب هیچ گونه اطلاعی از وضعیت وی نشده‌اند. گفته می‌شود وی به اتهام امنیتی و همکاری با یکی از احزاب مخالف رژیم ایران بازداشت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *