yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

پیام جدید مسعود بارزانی به مردم کردستان
روز چهارم آگوست مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در پیامی خطاب به مردم کردستان اعلام کرد که از این پس تا آخرین نفس با گروه ترویستی داعش خواهیم جنگید و از امروز صبح حملات نیروهای پیشمرگ در منطقه شنگال و زومار علیه آنها آغاز شده. بارزانی در بخشی از پیام خود گفت” بعد از اتفاقات شهر موصل کردستان تنها از خود دفاع کرد، ولی تروریستها شروع به جنگ افروزی کردند و حمله به کردستان را شروع کردند واتفاقات ناگوار چند روز گذشته را شاهد بودیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم از حالت دفاعی بیرون بیایم و تا آخرین نفس با تروریستها بجنگیم.” لازم به یاد آوریست این اولین بار است که مسعود بارزانی فرمان حمله به نیروهای گروه داعش را صادر می کند، نه تنها این بلکه در چند روز گذشته شایعات بسیاری در مورد تسلیم کردن مناطق شنگال و زومار توسط نیروهای حزب دمکرات به گروه داعش وجود داشت. این تصمیم مسعود بارزانی و جنگ با گروه داعش می تواند در چند روز آینده تحولات جدیدی را ببار بیاورد و اولین قدم شاید جلوگیری از پیشروی این گروه به مناطق اقلیم کردستان و باز پس گیری مناطقی است که در چند روز گذشته آنرا به تصرف خود در آورده اند.

اطلاعیه دفتر سیاسی اتحادیه میهنی در باره جنگ سراسری با گروه داعش
دفتر سیاسی اتحادیه میهنی روز سوم آگوست طی اطلاعیه ای اعلام کرده که ” دیگر جنگ دفاع به داد مردم کردستان نمی رسد و باید با حملات وسیع جواب داعش و گروههای تند رو اسلامی داده شود”. لازم به ذکر است اطلاعیه دفتر سیاسی اتحادیه میهنی در حالی منتشر می شود که در چندین جبهه و نوار مرزی با گروه داعش جنگ و درگیری میان نیروهای اقلیم کردستان در جریان است و حتی این شایعه وجود دارد که حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی نه تنها نمی خواهد با گروه داعش درگیر شود، بلکه آگاهانه مناطقی را و از جمله شنگال و مناطق آن را به نیروهای داعش تسلیم کرده اند.

رئیس پارلمان کردستان خواهان جلسه اضطراری در رابطه با اوضاع جنگ در شنگال شد!
روز چهارم آگوست، یوسف محمد صادق رئیس پارلمان اقلیم کردستان خواهان جلسه اضطراری پارلمان در باره اوضاع جنگ نیروهای اقلیم با گروه تروریستی داعش در منطقه شنگال، زومار و اطراف آن شد.
لازم به یاد آوریست که چند روزی است که گروه تروریستی داعش حملات خود را به منطقه شنگال، زومار و اطراف آن که بیشتر ساکنین آن مردم یزیدی هستند شروع کرده و هزاران نفر از ساکنین این مناطق خانه و کاشانه خود را ترک کرده و آواره دیگر مناطق اقلیم کردستان شده اند. همچنین برخی از خبرگزاریها می افزایند این مناطق که عموما در دست نیروهای حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی است، عمدا از جانب آنها تخلیه شده و طی توافقی مخفیانه، آنرا تسلیم نیروهای داعش کرده اند و حتی با نیروهای” یه کینه کانی پاراستنی گه ل” اتحاد دفاع از مردم که از کردستان سوریه برای جنگ با داعش آمده اند همکاری نمی کنند.

ورود نیروهای سپاه پاسداران به اقلیم کردستان!
تیم خبرگزاری کانال ک ان ان در دوز خورمارتو اعلام کردند که تحت حمایت نیروهای اتحادیه میهنی، تعداد زیادی از نیروهای سپاه پاسداران به اقلیم کردستان وارد شدند. آسو احمد خبرنگار کانال ک ان ان، اعلام کرد که آنها برای تهیه گزارش و خبر به منطقه ورود نیروهای سپاه پاسداران رفته بودند، که با ممانعت نیروهای امنیت اتحادیه میهنی مواجه شدند و با تهدید و توهین از ورود آنها به منطقه جلوگیری کردند. لازم به ذکر است که احزاب ناسیونالیست در طول حاکمیتشان هر یک خود را نزدیک به کشورهای ایران و ترکیه دانسته اند و هر از گاهی دیده شده که همکاری آنها تا سطح سرازیر کردن نیروهای سرکوبگر آن کشورها به منطقه حاکمیت خود پیش رفته. همکاری اتحادیه مهینی با نیروهای های آدم کش سپاه پاسداران تازگی ندارد، آنها جلودار نیروهای سپاه پاسداران برای تسخیر شهر حلبجه در سال ۱۹۸۸ و متعاقب آن بمباران شیمائی آن شهر توسط حكومت بعث عراق بودند، آنها جلودار نیروهای سپاه پاسداران برای حمله به حزب دمکرات کردستان ایران بودند، آنها در جنگ داخلی با حزب دمکرات به رهبری بارزانی بارها از نیروهای سپاه پاسداران علیه رقیب خود استفاده کردند.

اتحادیه میهنی و جنبش گوران بر سر شهر دار سلیمانیه به توافق رسیدند!
بعد از ماهها اختلاف و جدل میان اتحادیه میهنی و جنبش گوران بر سر تعیین شهرداری شهر سلیمانیه، روز سوم آگوست با میانجیگری دو جریان اسلامی ( کومه ل و یکگرتوو) آنها توافق کردند که هر یک به مدت دو سال شهر داری را در دست داشته باشند. لازم به ذکر است که گرچه در اقلیم کردستان ظاهرا همه نهادها و ارگانها انتخاباتی است، اما در عمل نظر و رای مردم تا انجا اعتبار دارد که یکی از این احزاب بتوانند آنرا به نفع خود استفاده کنند، وگرنه عملا همه پستها و نهادهای حکومتی از قبل تعیین شده است و احزاب حاکم آنرا میان خود تقسیم می کنند، که البته گاهی اوقات نبود توافق میان آنها مثل همین تعیین شهردار شهر سلیمانیه می تواند ماهها به جنگ و جدل میان آنها تبدلی شود.

دستگیری وسیع متکدیان شهر اربیل
کاروان عبدلکریم سنخگوئی پلیس شهر اربیل روز ۳۱ جولای اعلام کرد که در مدت کوتاهی نزدیک به هزار نفر از افراد بی بضاعت شهر اربیل را دستگیر کرده اند. این مسئول دلیل این افزایش را وجود آوارگان بیشماری می داند که از مناطق دیگر عراق به اقلیم کردستان پناه آورده اند. وی دیگر هیچ توضیحی در باره، اینکه بالاخره سرنوشت این هزار نفر چه می شود و با آنها چه برخوردی خواهند کرد نداد. اما آنچه روشن است اینجا در اقلیم کردستان هم مثل همه ممالک سرمایه داری، به جای رسیدگی و تامین مایحتاج روزانه مردم و نیازمندان، باید خود قربانیان این نظم ظالمانه مورد مواخذه قرار گیرند، تا بشود دزدی و چپاول احزاب و سرمایه داران و اقلیتی مفت خور را کتمان کرد.

داد و ستد نفت و گاز اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی
هفته گذشته ریواز فایق عضو پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرد که ” هنگامی که نچیروان بارزانی و آشتی هورامی وزیر انرژی به پارلمان آمدند، بسیاری از پارلمانتاران خواهان این بودند که روابط اقتصادی گاز و نفت را با حکومت جمهوری اسلامی برقرار کند” همچنین او گفت قرار است به زودی این روابط با جمهوری اسلامی برقرار شود. لازم به ذکر است که در سالهای گذشته دولت ترکیه و جمهوری اسلامی هر کدام به سهم خود تلاش کرده اند که در اقلیم کردستان دست به سرمایه گذاریهای وسیع و از جمله در رابطه با نفت و گاز بزنند و با توجه به دست بالا داشتن حزب دمکرات به رهبری بارزانی و رابطه حسنه آنها با دولت ترکیه، بیشترین قرار دادها را دولت ترکیه در این زمینه عقد کرده و به همین خاطر هم اِکنون جمهوری اسلامی و احزب طرفدار رابطه گرم با او در میان احزاب ناسیونالسیت کرد خواهان رابطه قویتر با جمهوری اسلامی هستند.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *